اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناطق این روزها به چه تصمیمی می اندیشد؟



اخبار,اخبار سیاسی,علی‌اکبر ناطق‌نوری

آغاز دوری‌گزینی از دوستان سابق و سکوت شیخ نور از مناظرات انتخاباتی سال 88 بود. همان زمان که احمدی‌نژاد پای فرزندان او را به میان آورد و در کنار فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به فساد اقتصادی و رانت‌خواری متهم کرد. ناطق که انتظار داشت دوستان اصولگرایش لااقل واکنشی در حمایت از او نشان دهند با سکوت مواجه شد؛ سکوتی که آغاز دلخوری او و خط‌کشی با همفکران سابق را فراهم آورد.

روستازاده شمالی حالا شیخ 72 ساله‌ای است که همه او را با عنوان شیخ «علی‌اکبر ناطق‌نوری» می‌شناسند؛ روحانی‌زاده‌ای که سابقه مبارزاتی‌اش نشان می‌دهد مرد سخنرانی‌های خاص بوده و هست. شیخ نور تنها بعد از حوادث 88 نبود که گاه‌گاهی سکوت را بشکند و سخنانی بگوید که خطوط قرمز است؛ او سال‌هاست که منبر رفتنش و گفت‌و‌شنودهای سیاسی‌اش متفاوت از بسیاری از هم‌لباسانش دیده و شنیده می‌شود.

 

چه آن زمان که در کسوت مبارز انقلابی علیه رژیم پهلوی لب به سخن می‌گشود و چه آن هنگام که در قامت سیاستمداری اصولگرا و سنتی در درون نظام 37 ساله جمهوری اسلامی لب به انتقاد از جریان‌های نوظهور و تندرو می‌گشود.

 

سخنرانی‌های او همواره توجه را به سمت خطوط قرمز جلب می‌کرد، خطوطی که به نظر می‌رسید شاید برای او کمی کمرنگ‌تر تعریف شده باشند یا شاید وجاهت سیاسی شیخ نور در حاکمیت دست او را برای انتقاد بازتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، از مراسم سوگواری دومین سالگرد شهدای مدرسه فیضیه قم که ناطق‌نوری با لباس مبدل سخنرانی کوبنده‌ای علیه رژیم پهلوی، شاه و ساواک در قم داشت تا شنبه (9 آبان 94) که در مراسم هفتمین روز درگذشت عبدالوهاب شاه‌حسینی در تکیه نیاوران تهران منبر رفت 50 سال می‌گذرد.

 

روحانی‌زاده مازنی حالا شیخ سیاستمداری است که همان‌طور بی‌پروا سخنرانی می‌کند و لب به انتقاد می‌گشاید با این تفاوت که شاید سخنرانی‌های پیش از انقلاب او سخنرانی‌های مبارزاتی و سخنان امروزش سخنانی انتقادی است؛ آن هم خطاب به کسانی که به زعم او ولایت فقیه و اصول اولیه انقلاب اسلامی را خواسته یا ناخواسته با گفتار و رفتار افراطی‌شان نشانه رفته‌اند و خوانشی متفاوت از آن را به نسل سوم و چهارم انقلاب ارائه می‌کنند.

 

همان‌طور که در آخرین سخنرانی‌اش در روز شنبه از کسانی انتقاد کرد که نظرات خودشان را به مقام معظم رهبری منتسب می‌کنند. او در مذمت این عملکرد گفت: «رهبری بارها گفته‌اند از طرف من صحبت نکنید و نگویید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می‌گویم؛ خودم زنده‌ام! آن‌وقت عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش به‌عنوان پیروان ولی‌فقیه بلند می‌شوند و جامعه را متشنج می‌کنند.

 

آنها می‌گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! به‌رغم اینکه ایشان گفته‌اند صریحا خودم نظر می‌دهم، باز هم عده‌ای در فلان روزنامه و سایت این حرف‌ها را می‌زنند.»

 

شیخ نور که این روزها همه او را به عنوان چهره‌ای معتدل و نه صرفا اصولگرا می‌شناسند، باز هم در سخنانش یادآور شد: «نباید از ولایت فقیه جلو زد یا عقب‌تر حرکت کرد که در این 35 سال آنچه به کشور ما لطمه و صدمه زده است، برخی از جوان‌های تندروی داخلی خودمان و افراط‌گری‌ها و دسته و گروه‌بازی‌ها بوده است.»

اما این روحانی سیاستمدار تنها به سخنرانی‌های انتقادی و سیاسی‌اش شهره نیست؛ او بارها در سخنرانی‌ها و صحبت‌هایش تلاش کرده است از دین و مذهبی که پایه‌های نظام حاکم بر کشور است خرافه‌زدایی کند. البته گاه تلاش او برای دین‌پیرایی با سر دادن شعارهایی بر ضدش پاسخ داده شده است. مرداد 91 شاید مصداقی برای این مدعا باشد.

 

اواسط تابستان ناطق‌نوری در گفت‌وگویی لب به انتقاد از کسانی گشود که نسبت‌هایی نامأنوس و ماورایی به رهبر معظم انقلاب می‌دهند و شاید غلوهای دینی را راه موثری برای تثبیت التزام قلبی و عملی به ولایت فقیه  می‌دانند. او در این گفت‌وگو تاکید کرده بود: «اینجور حرف‌ها ضد ولایت فقیه است. ببینید چقدر این حرف موجب سوء‌استفاده قرار گرفت. البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ‌ها مطلع نشدند.»

 

اشاره ناطق در این مصاحبه به نقل‌قولی از سوی محمد سعیدی امام‌جمعه موقت قم در مورد لحظه تولد مقام معظم رهبری بود.البته ناطق‌نوری یک روز بعد از موضع‌گیری در مورد این صحبت عده‌ای که پای سخنرانی او در شب قدر با موضوع عدالت اجتماعی نشسته بودند با شعار مرگ بر ساکت فتنه و مرگ بر خواص بی‌بصیرت از او در حرم امام رضا(ع) استقبال کردند. گرچه برخی معتقدند سخنان ناطق در مورد عدالت اجتماعی برای کسانی که شعار «مرگ» سر دادند یادآور مناظره انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و نام بردن از فرزندان ناطق بود.


شیخ نور همان قدر که مقبول امام خمینی(ره) و نماینده ایشان در برخی دستگاه‌های حکومتی بود امروز هم همان مقبولیت را برای مقام معظم رهبری دارد تا آنجا که مسئولیت ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را برعهده دارد و شاید همین مقبولیت و وجاهت است که باعث می‌شود او هم راحت‌تر نقد کند و هم نقدش موثر افتد.

  دگردیسی استراتژی سیاستمدار اصولگرا
ناطق‌نوری را شاید بتوان مرد «رئیس‌جمهوری‌ساز» دانست. او هم در اجماع بر سر کاندیداتوری حسن روحانی و کنار رفتن محمدرضا عارف تاثیرگذار بود و هم در ورود محمود احمدی‌نژاد به عرصه مدیریت کلان کشور،  اما شیخ 72 ساله قریب به 18 سال پیش خود عزم ریاست بر دولت را داشت، همان زمان که اجر و قربی در میان اصولگرایان و بیشتر با آنها حشر و نشر داشت.

 

علی‌اکبر ناطق‌نوری که سابقه نمایندگی دوره اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی و دو دوره ریاست بر خانه ملت را داشت سال 76 با حمایت جامعتین به عنوان موثرترین تشکل‌های سیاسی و مذهبی اصولگرا به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آمد و با تفاوت 13 میلیون رای مغلوب سیدمحمد خاتمی، وزیر پیشین فرهنگ شد. اما شیخ معتدل حتی پیش از اعلام نهایی نتایج این پیروزی را به رقیب تبریک گفت.

اما بعد از این شکست،  همفکران اصولگرای ناطق عبای زعامت بر دوش او انداختند و ناطق‌نوری را به ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب برگزیدند.

 

ناطق‌نوری هم برای اینکه نشان دهد عبای رهبری و ریش‌سفیدی اصولگرایی برای قامت او به درستی دوخته شده است فاصله سال‌های 79 تا 84 پیروزی در شورای شهر و مجلس هفتم را برای آنها به ارمغان آورد.

اما آغاز دوری‌گزینی از دوستان سابق و سکوت شیخ نور از مناظرات انتخاباتی سال 88 بود. همان زمان که احمدی‌نژاد پای فرزندان او را به میان آورد و در کنار فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به فساد اقتصادی و رانت‌خواری متهم کرد.

 

ناطق که انتظار داشت دوستان اصولگرایش لااقل واکنشی در حمایت از او نشان دهند با سکوت مواجه شد؛ سکوتی که آغاز دلخوری او و خط‌کشی با همفکران سابق را فراهم آورد.

همین دوری‌گزینی حالا ناطق را به شخصیتی مقبول در میان معتدلین و اصلاح‌طلبان تبدیل کرده است.

 

گرچه او همچنان در طیف‌بندی‌های سیاسی یک شخصیت اصولگرا تعریف می‌شود اما به نظر می‌رسد او هم همچون آیت‌الله اکبرهاشمی‌رفسنجانی، رفیق مبارزاتی‌اش تمایل دارد مرزبندی‌های مشخصی داشته باشد تا ناطق دهه 90 خورشیدی از ناطق سال‌های دهه 60 و 70 فاصله بگیرد.

اخبار سیاسی - تیک


ویدیو مرتبط :
برنامه آن روزها این روزها شبکه تهران - رزمنده بهابادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این روزها حسن روحانی به چه می اندیشد؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,حسن روحانی

اخیرا رئیس جمهور حسن روحانی بر لزوم «آزاد سازی» اقتصاد ایران از تحریم های بین المللی که کشورش را تحت تاثیر قرار داده است،با این تعبیر که تحریم های بین المللی «بخش نفتی» و نیز «بانک ها و روابط بانکی» را اشغال کرده است، تاکید کرد.

نشریه فرانسوی اکسپرسیون نوشت: دیروز رئیس جمهور حسن روحانی بر لزوم «آزاد سازی» اقتصاد ایران از تحریم های بین المللی که کشورش را تحت تاثیر قرار داده است،با این تعبیر که تحریم های بین المللی «بخش نفتی» و نیز «بانک ها و روابط بانکی» را اشغال کرده است، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روحانی در سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، اظهار نمود: «ما باید دست به دست هم دهیم و سرزمین اقتصادی خودمان را که توسط کشورهای گروه 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور ناعادلانه اشغال شده است، آزاد کنیم.» بین سال های 2006 و 2010 شورای امنیت شش قطعنامه را تصویب کرد که جهار قطعنامه آن مربوط به تحریم ها علیه برنامه هسته ای و بالستیکی ایران است. تهران که متهم است تحت پوشش برنامه هسته ای بحث برانگیزش قصد دارد مجهز به بمب هسته ای شود، این اتهامات بی اساس را رد و اعلام کرد که فعالیت های هسته ای اش ماهیت غیرنظامی دارد.

از سال 2012 تا کنون امریکا و اتحادیه اروپا نیز مجموعه ای از تحریم های یک جانبه را که به طور ویژه بخش های انرژی و بانکی این کشور را هدف قرار می دهد، به اجرا درآورده است. صادرات نفت ایران که به بیش از نصف کاهش یافت، از 2 میلیون بشکه در روز به 3/1 میلیون بشکه در روز رسید، و ایران از شبکه جهانی مبادلات بانکی سویفت جدا شد.

روحانی که به مناسبت سی و سومین سالگرد آزادی شهر خرمشهر،که یک پیروزی در جنگ ایران و عراق (1980-1988) محسوب می شود ، سخنرانی می کرد، با تاکید بر آن گفت: «ما نمی توانیم پول ارسال و دریافت کنیم. گویی که این امر مانع از جریان خون در رگ های ماست.»

 رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت، به تازگی اظهار نمود ایران امیدوار است که در یک مهلت سه ماهه با امید به توافق نهایی در خصوص برنامه هسته ای تهران، صادرات نفت خام خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. او در حاشیه کنفرانس کوالالامپور به خبرگزاری رویترز گفت: «ما امیدواریم بتوانیم سطح صادرات را به قبل از تحریم ها برسانیم.» او تاکید کرد: «آری، حدود 5/2 میلیون بشکه در روز.» ایران و قدرت های بزرگ گروه 1+5 بیشتر از 20 ماه پیش تا کنون می کوشند تا درباره توافقی مذاکره کنند که ماهیت منحصراً مسالمت آمیز برنامه هسته ای تهران را تضمین کند و در ازای آن تحریم های بین المللی را لغو شود. آنها در دوم آوریل یک توافق اصولی را امضاء کردند که راه را از آن زمان تا سی ام ژوئن برای توافق نهایی باز کرد. توافق موقت که در لوزان امضاء شد به مذاکره کنندگان امکان می دهد تا سی ام ژوئن به توافق نهایی برسند و راه را برای لغو تحریم های اعمال شده بر تهران باز کند.

این تحریم ها از سال 2012 تا کنون موجب کاهش بیش از نیمی از صادرات نفت خام ایران یعنی حدود یک میلیون بشکه در روز به طور عمده به مقصد آسیا شده است. روز جمعه جلسه مذاکرات بین کارشناسان سیاسی و فنی دو طرف برای تهیه متن توافق در وین پایان یافت و مذاکرات باید فردا در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

 

اخبار  سیاست  خار جی  -  تیک