اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«ناریندرا مودی» جارو به دست شد! +عکس


حدود چهار میلیون نفر از کارکنان ادارات دولتی هند و میلیون‌ها دانش‌آموز دبستانی این کشور در اقدامی هماهنگ حرکتی را برای نظافت و تمیز کردن شهرها و نقاط مختلف هند آغاز کردند.

خبرگزاری ایسنا: حدود چهار میلیون نفر از کارکنان ادارات دولتی هند و میلیون‌ها دانش‌آموز دبستانی این کشور در اقدامی هماهنگ حرکتی را برای نظافت و تمیز کردن شهرها و نقاط مختلف هند آغاز کردند.

این اقدام همزمان با روز تولد مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند انجام می‌شود. روز تولد مهاتما گاندی در هند معمولا و به طور سنتی تعطیل عمومی است اما امسال کارکنان اداری و دانش آموزان دبستانی در مدارس دولتی این روز را تعطیل نبودند و در عوض با به دست گرفتن جارو و خاک‌انداز دفاتر و کلاس‌های درس و توالت‌های محل کار خود را تمیز کردند.

«ناریندرا مودی»، نخست وزیر هند، خود پیش‌آهنگ این حرکت شد و روز گذشته (پنجشنبه) صبح با جارویی در دست در منطقه «والمیکی نگار» حاضر شد و جنبش «بهارات آبیهان» به معنی «هند را تمیز کنید» را آغاز کرد. «والمیکی نگار» منطقه‌ای در دهلی است که ساکنان آن عموما کارگران نظافتچی هستند.

مودی در سخنانی در روز استقلال هند (۱۵ اوت) گفت که چقدر از این همه کثافتی که در اطراف خود می‌بیند، ناراحت است.

«ناریندرا مودی» جارو به دست شد! +عکس

نخست وزیر هند گفت: پس از این همه سال از زمان استقلال تاکنون، آیا هنوز باید در کثافت و آلودگی زندگی کنیم؟ حتی این مشکل را نمی‌توانیم حل کنیم.

مهاتما گاندی که او را «پدر هند» می‌نامند به اینکه درباره بهداشت و نظافت وسواس به خرج می‌داد، شهرت دارد.

مودی در سخنان خود ادامه داد که چه روزی بهتر از روز تولد گاندی است تا با تلاش برای تمیز کردن هند، از او یاد کنیم.

وی گفت: متعهد می‌شوم سال 2019 میلادی و هنگامی که هند صد و پنجاهمین سالروز استقلال خود را جشن بگیرد، کشوری داشته باشیم که حتی ذره‌ای از کثیفی در دهکده‌ها، شهرها، خیابان‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها نباشد.

دولت هند برای موفقیت طرح «هند را تمیز کنیم» از چند روز پیش تبلیغات وسیعی را آغاز کرد و پیش از روز اصلی آغاز این حرکت، تصاویر شخصیت‌ها و سیاستمداران هندی که جارو به دست داشتند در روزنامه‌ها و اخبار تلویزیونی منتشر شد.

 این اقدام در حالی صورت گرفته که بسیاری از کارکنان دولتی از این اقدام خیلی راضی هم نیستند. از کارکنان دولتی خواسته شده بود تا در ساعت 9 صبح روز پنجشنبه در سرکار حاضر شوند و قول دهند تا حداقل 100 ساعت در سال (یعنی دو ساعت در هفته) به تمیزی و پاکسازی مشغول باشند و بلافاصله قول خود را با تمیز کردن شروع کنند.

اما پنجشنبه آغاز یک تعطیلی طولانی مدت در هند است. ابتدا فستیوال هندویی «دسره» در روز جمعه و پس از آن جشن عید قربان در روز دوشنبه و بنابراین، تصمیم دولت برای اینکه کارکنان دولتی در روز تعطیل سرکار باشند خرسندی همه را به همراه نداشته است.

یک کارمند ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود گفت: بسیاری از کارمندان و کارکنان ادارات از اینکه یک روز تعطیلی طولانی مدت خود را از دست می‌دهند، ناراضی هستند. خیلی‌ها از قبل برای این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده و بلیط هواپیما و یا قطار خریده‌اند. به علاوه، درخواست مرخصی برای این روز هم رد می‌شود و فقط در صورت مرگ یکی از بستگان با درخواست مرخصی موافقت می‌شود.

به گفته مقامات دولتی هدف اصلی این برنامه تلاش برای خاتمه دادن به قضای حاجت در اماکن عمومی است. حدود نیمی از جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هند به توالت دسترسی ندارند. مودی می گوید که می‌خواهد تمام مدرسه‌ها و تمام خانه‌ها در پنج سال آینده دارای سرویس بهداشتی باشند.

اما این تعهد دولت بسیار هزینه دارد. این اقدام حدود 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. دولت مقدار بسیار کمی را برای این کار کنار گذاشته و در نظر دارد که بقیه پول مورد نیاز را از بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی بین‌المللی فراهم کند.

اما منتقدان می‌گویند هند که اغلب در زمره کثیف‌ترین کشورهای جهان خوانده می شود، فقط با ساخت توالت، تغییر نخواهد کرد.

بسیاری از شهرهای هند پر است از زباله و بسیاری از رودخانه‌های این کشور از جمله رود گنگ پر از زباله و مدفوع انسانی و حیوانی است.

«اومش آناند»، ناشر مجله «جامعه مدنی» می‌گوید فکر نمی‌کند که مودی فقط درصدد تبلیغات باشد. به گفته او، ناریندرا مودی واقعا می‌خواهد دست به یک اقدام بزند و این حرکت شاید اول راه باشد. به گفته آناند مهم است که یک اقدام نمادین این‌چنینی، دست‌کم شروع شود.


ویدیو مرتبط :
فرار از دست جارو برقی :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مارهای عجیبی که دست و پا دارند!/ عکس


تصاویری از مارهایی که دست و پا دارند!