اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نارضایتی از زندگی، عامل خستگی مزمن


سومین سمینار طب سنتی از ساعت 8:30 سه شنبه 5 اسفند 93 با برگزاری مراسم افتتاح در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کرد. این سمینار تا پنجشنبه 7 اسفند 93 ادامه دارد.

خبرآنلاین: دکتر رضایی زاده، دبیر علمی سومین سمینار تخصصی طب سنتی و رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکی از نشست های این سمینار گفت: واقعیت تلخ جامعه امروز ما این است که زندگی برعکس چیزی که باید باشد نشان می دهد. فارغ از خستگی های جسمی احساس رضایت تنها چیزی است که انسان به دنبال آن است. امروز برخلاف امکانات فراوان رضایت کافی وجود ندارد که این به شیوه زندگی ما برمی گردد. این پرده تیره و تار زندگی امروز است که باعث بیماری های جسمی و روحی ما می شود.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اغلب نارضایتی ها و بیماری های ما در چند مرحله خلاصه می شود. مرحله اول افسردگی، اضطراب، بی حالی، بی قراری و ... است که مرد و زن، پیر و جوان و حتی کودکان با آن درگیر هستند. مرحله بعد اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر، مشروبات الکلی، فیلم های تخیلی و ... است که توأم با احساس خستگی و نداشتن نشاط است.

او گفت: مرحله بعد سندروم خستگی مزمن است که در هر 100 هزار نفر، 100 تا 300 نفر به آن دچار هستند. این موضوع در کشور های درحال توسعه بیشتر دیده می شود. این نوع از بیماری هیچ متولی خاصی ندارد و فرد بیمار نمی داند به چه کسی باید مراجعه کند. مرحله آخر اختلالات اضطرابی است که جزو شایع ترین بیماری های روانپزشکی به شمار می رود که در 15 تا 20 درصد از مراجعات بالینی مشاهده می شود.

رضایی زاده گفت: حال با این اوصاف برای درمان این نوع از بیماری ها چه باید کرد. در پاسخ به این پرسش باید بگویم که قسمتی از آن دست ما نیست مثل آب و هوا اما قسمت دیگر آن به زندگی ما مربوط می شود و باید با اصلاح شیوه زندگی آن را به وضعیت نرمال بازگردانیم. خودمراقبتی یکی از مصادیقی است که می تواند جلوی گسترش اینگونه بیماری ها را بگیرد.
نفخ در بانوان شایع تر از آقایان

همچنین فاطمه نجات بخش عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست طب سنتی و کاربرد آن در بیماری های دستگاه گوارش سومین سمینار تخصصی طب سنتی گفت: نفخ یکی از شایع ترین علایم گوارشی است که در بانوان شایع تر از آقایان است و علت آن این است که به طور کلی بانوان مزاج سردتری نسبت به آقایان دارند. در دیدگاه طب سنتی اگر حرارت لازم دستگاه گوارش کمتر از حد لازم باشد باعث نفخ می شود.

او گفت: طب سنتی بر 4 کیفیت حرارت، برودت، تری و خشکی تاکید دارد. اگر حرارت زیاد شود یا سردی بیش از حد باشد نفخ از بین می رود. برطرف شدن نفخ بیماری که قبلا نفخ داشته ممکن است نشانه سردتر شدن دستگاه گوارش و در واقع بدتر شدن نفخ باشد. علل ایجاد نفخ، سردی مزاج و معده، مسایل مربوط به غذا و اخلاط است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از علایم سردی مزاج می توان به هضم ناقص غذا و ترش کردن، هضم غذاهای سبک و تمایل به غذاهای سردمزاج اشاره کرد.

طب سنتی، طب اعجاز و طب علفی نیست

دکتر حمیدالله افراسیابیان دستیار تخصصی دکترای طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در طب سنتی و دردهای مفصلی سومین سمینار طب سنتی گفت: در گذشته نظریه اخلاط اربعه به دلیل اندیشه کلی گرایی با تشخیص فیزیکی مغایرت داشت. برای نمونه به صورت کلی میگویند معده یک فرد مشکل دارد که در اصل باید بگوییم کدام قسمت از معده دچار مشکل شده است.

وی گفت: طب سنتی ، طب اعجاز و طب علفی نیست، طبی دقیق است که اصول و مبانی مشخصی برای تشخیص و درمان دارد.

افراسیابیان در ادامه گفت: درد مفاصل که یکی از رایج ترین بیماری های امروز است. این بیماری سه نوع کلی دارد. اول سوء هیئت ترکیب که این بیماری ناشی از اختلالات ژنتیکی است. دوم تفرق اتصال که ناشی از تصادفات است. سوم اختلال مزاجی است که مثل دو عامل دیگر معین نیست.

وی گفت: طب ایرانی در مورد اختلال مزاجی مباحثی را مطرح می کند. در صورتی که یک فرد دچار درد مفصل باشد و بخواهیم اختلالات مزاجی را در او بررسی کنیم قبل از هر چیز باید عوامل زمینه ای مانند اختلال گوارشی و نزله ها را بررسی کنیم سپس با توجه به اصول شش گانه سلامتی تدابیر لازم را برای تغذیه فرد در نظر بگیریم و در نهایت توسط دارو اقدام به درمان کنیم.


ویدیو مرتبط :
Fatigue ,chronic fatigue syndrome.خستگی , سندروم خستگی مزمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل بروز سرفه‌های مزمن چیست؟







سرفه های مزمن

آیاشماهم دچارسرفه های مزمن وطولانی مدت می شویدوعلت این امررانمیدانید؟

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.


محققان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه كمبود ویتامین ب 12 عامل معمول بروز سرفه‌های مزمن است.

 

به گزارش ایسنا، پژوهش جدید كه از سوی محققان دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، نشان داد كه ارتباط مهمی بین كمبود ویتامین ب 12 و سرفه‌های مزمن بی‌دلیل وجود دارد.

 

این پژوهش كه در كنگره جهانی آلرژی در سازمان جهانی آلرژی ارائه شده تاثیر این یافته جدید را در دنیای آلرژی‌ها و ایمونولوژی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این تحقیق 302 بیمار مبتلا به سرفه مزمن مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این مطالعه به وجود رابطه احتمالی بین نوروپاتی حسی و كمبود ویتامین ب 12 پی بردند.

 

سرفه های مزمن

 

کمبود ویتامین ب 12، مشکلی است که بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند. کمبود این ویتامین عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌های عصبی را در پی دارد. کمبود ویتامین ب 12 شایع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌شد. محققان دریافته‌اند که در 17 درصد افراد، سطح ویتامین ب 12 در خون پایین است.

 

ویتامین ب 12 از ویتامین‌های مهم است كه در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد. این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های محلول در آب به حساب می‌آید.

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.

 

این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

 

كمبود ویتامین ب 12 ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی بوجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین ب 12 را دارند، از بین می‌برند. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین ب 12 استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است.

 

سرفه های مزمن

عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین بازدارند. اگر میزان کمبود ویتامین ب 12 ناچیز باشد، ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند. ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود.

 

با توجه به شرایط بدن افراد، کمبود ویتامین ب 12 می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون، افراد را مستعد بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند.

 

محققان توصیه می‌كنند كه اگر با کمبود ویتامین ب 12 مواجه هستید به پزشك مراجعه كرده و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید؛ چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ب 12 را جبران کنند.