اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناتوانی کیارستمی در ساخت فیلم هالیوودی؟


عباس کیارستمی در واکنش به پیشنهاد ساخت فیلم هالیوودی گفت، مطمئن نیست بتواند از عهده‌ی آن بربیاید.

خبرگزاری ایسنا: عباس کیارستمی در واکنش به پیشنهاد ساخت فیلم هالیوودی گفت، مطمئن نیست بتواند از عهده‌ی آن بربیاید.

 عباس کیارستمی که در کارنامه سینمایی‌اش آثار تحسین‌شده زیادی به چشم می‌خورد و نخل طلای جشنواره کن نیز دیده می‌شود‌، اعلام کرد، هنوز مطمئن نیست توانایی کافی برای ساخت یک فیلم هالیوودی را داشته باشد.


کیارستمی که نمایشگاه عکس‌ او هم‌اکنون در آلمان برپا است، در گفت‌وگو با روزنامه «استار» کانادا درباره اینکه آیا تا کنون فکر ساخت فیلم‌های هالیوودی به ذهنش خطور کرده، گفت: این چیزی نیست که من نخواهم انجام دهم، بلکه فکر می‌کنم نتوانم از عهده آن برآیم. هرچند الان که با شما صحبت می‌کنم در حال تماشای یک فیلم هالیوودی در تلویزیون اما بدون صدا هستم.



روزنامه «استار» درباره این کارگردان ایرانی نوشت: کیارستمی از آن دست کارگردانانی است که منتقدین و مردم معمولا نظرات متفاوتی درباره آثار او دارند. نمونه‌ی بارز آن مربوط به سال 1997 است که در جشنواره کن فیلم «طعم گیلاس» او موفق به دریافت جایزه نخل طلا شد. اما «راجر ایبرت»، معروف‌ترین منتقد دنیای سینما در نقدی که در روزنامه شیکاگو سان نوشت، فیلم کیارستمی را کاملا خسته‌کننده و حوصله سربر توصیف کرد.

در حالیکه «جاناتان روزنبام»، منتقد معروف مجله شیکاگو این فیلم را یک شاهکار دانست و به راجر ایبرت توصیه کرد که «طعم گیلاس» را خارج از چارچوب سینمای تجاری غرب ببیند.

کیارستمی در این‌باره گفت: من هیچ وقت «راجر ایبرت» را ندیدم و واقعا نمی‌دانم که او در آن سال نسبت به فیلم من چه حسی داشته است. اما چیزی که برای من در آن زمان جالب بود این که دقیقا زمانیکه راجر ایبرت فیلم من را آشغال توصیف کرد، دیگر منتقد سرشناس آمریکایی (روزنبام) آن را یک شاهکار دانست.

وی در ادامه افزود: همین تضاد در دیدگاه‌ها است که طی تمام سال‌ها برای من جالب بوده و رابطه من را با منتقدین سینما حفظ کرده است. البته معتقدم نظرات کارشناسان سینما را نباید چندان جدی گرفت، چرا که هیچ مبنای علمی برای قضاوت درباره فیلم وجود ندارد. پس نباید اهمیت و اعتبار چندانی به این دیدگاه‌ها بدهیم. حتی اگر آن را واقعا دوست داشته باشند و یا از آن بیزار شوند.

کیارستمی سال گذشته نیز چنین تجربه مشابهی را به دست آورد؛ زمانیکه فیلم «مثل یک عاشق» را که اولین فیلم خارجی او بود، در جشنواره کن نمایش داد. اما پایان ناگهانی فیلم باعث شد تا مخاطبین آن طور که باید به تمجید از این فیلم نپردازند.

خالق «زیر درختان زیتون» در این‌باره گفت: من واقعا قصد ندارم تماشاگر را اذیت کنم یا به نوعی با مخاطب بازی به راه بیندازم. اما باید بگویم که نگاه من به زندگی در فیلم‌هایم مشهود است. ما انسان هستیم و موجوداتی پیچیده. همه ما در تلاشیم تا بدانیم در زندگی به دنبال چه هستیم و چگونه یکدیگر را درک می‌کنیم.

برنده نخل طلای کن در ادامه اظهار کرد: در فیلم‌هایم هرگز سعی نمی‌کنم چیزی را مخفی کنم، اما مخالف این هستم که فیلم از طریق شخصیت‌هایش داستان را کاملا برای تماشاگر باز کند و اطلاعاتی که مخاطب خود باید به دست آورد را مستقیما به او بدهیم. می‌خواهم مقابل زندگی واقعی تا جایی که ممکن است بسته بمانم. نمی‌خواهم دیگران درباره عمق وجود من همه چیز را بدانند.

کیارستمی درباره احساسش نسبت به آینده‌ی سینما گفت: وقتی 10 سال قبل به مناسبت یکصدمین سال شکل‌گیری سینما همین سوال را از من پرسیدند، من در آن زمان امیدوارتر و خوش‌بین‌تر بودم تا شرایط فعلی.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانیکه مردم صحبت از پایان دوره سینما می‌کردند، من معتقد بودم تازه در ابتدای راه هستیم و تاکید داشتم که عصر جدیدی از سینما را در پیش خواهیم داشت، اما اکنون معتقدم که قدرت پول و سرمایه‌گذاری در عرصه سینما نگران‌کننده است. به عقیده من دنیای فیلم واقعا در دستان سرمایه‌گذاران و پول قرار گرفته، تا جاییکه فکر می‌کنم در 10 سال گذشته سینما به طور جدی سقوط کرده است.

کیارستمی همچنین درباره شرایط فیلمسازی در ایران با توجه به وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم‌های موجود گفت: به عنوان فیلم‌ساز دشواری‌های زیادی را تجربه می‌کنیم، اما به نظرم آنهایی که قصد ساخت فیلم در ایران را دارند بدون توجه به شرایط می‌توانند کار خود را انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
تیزر جدید فیلم هالیوودی ایرانی(رقیب فیلم های هالیوودی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اکران فیلم هالیوودی، 40 سال پس از ساخت


آخرین ساخته «اورسن ولز» کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما، 40 سال پس از ساخت و 30 سال پس از مرگش تکمیل و اکران می‌شود.

ایسنا: «روی دیگر باد» آخرین فیلمی که «اورسن ولز» کارگردان صاحب نام سینمای جهان 40 سال پیش ساخت، سرانجام در سال جاری میلادی به کمک سرمایه‌گذاری مردمی تکمیل می‌شود و برای علاقه‌مندان در سراسر جهان به روی پرده خواهد رفت.

«ولز» ساخت این فیلم را در سال 1970 آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری نگاتیوها بایگانی شد و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است «اورسن ولز» را از کارکردن و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها 40 دقیقه از فیلم را تدوین کرد.

اکنون پس از گذشت چند دهه یک کمپانی تولید فیلم تمامی صاحبان حقوق این فیلم را دور هم جمع کرده است و امیدوار است بتواند از طریق کمپین جذب سرمایه عمومی دو میلیون دلار را برای تمام کردن این پروژه سینمایی جمع‌آوری کند.

پول جمع‌آوری شده قرار است برای خرید نگاتیوهای اصلی و اسکن آن‌ها با کیفیت 4k و همچنین تدوین، رنگی کردن و بازسازی فیلم هزینه شود.

«اورسن ولز» تا زمان مرگش در سال 1985 موفق شد 40 دقیقه از فیلم را تدوین کند و ظاهر یادداشت‌های بسیاری را برای ادامه کار به جا گذاشته است .با این وجود این که بتوان درست همان فیلمی را که مد نظر «اورسن ولز» بوده را در نسخه نهایی شاهد باشیم امری غیرممکن است اما کمپانی فیلمسازی که این کار را بر عهده دارد در تلاش است تا جای ممکن به دیدگاه «ولز» در این اثر پایبند باشد.

به گزارش هالیوود ریپورتر؛ قرار است «آلفونسو گونکالوز» تدوینگر فیلم‌هایی چون «استخوان زمستان» و «چهارپایان حیات وحش جنوب» عهده‌دار تدوین فیلم «ولز» و کنار هم قرار دادن صحنه‌های فیلمبرداری شده باشد.

«اورسن ولز» قصد داشت با فیلم «روی دیگر باد» بازگشتی مجدد به هالیوود داشته باشد، فیلمی که داستان آن نیز درباره کارگردان بزرگی است که قصد دارد با فیلم جدیدش دوباره به اوج دوران فیلمسازی بازگردد.

جمع‌آوری دو میلیون دلار برای آخرین ساخته «اورسن ولز» که یکی از بزرگترین کارگردانان تمام ادوار تاریخ سینماست امری غیرمنطقی نیست چرا که پیش از این برای ساخت دنباله فیلم «Super Troopers» مبلغ 4/4 میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری عمومی جمع‌آوری شد و همچنین فیلم «ورونیکا مارس» نیز از این طریق 5/7 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

«ولز» در زمان حیات خود همواره بر سر مسائل مالی با هالیوود دچار چالش بود و برای حمایت از فیلم‌هایش خودش در آن‌ها به ایفای نقش می‌پرداخت.

از جمله افتخارات «اورسن ولز» که ساخت فیلم‌هایی چون «همشهری کین» و «امبرسون‌های باشکوه» را در کارنامه سینمایی درخشان خود دارد می‌توان به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن در سال 1952 برای «اتللو»، جایزه بهترین بازیگر کن در سال 1959 و دریافت جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره در سال 1966 اشاره کرد.

او همچنبن در سال 1970 شیر طلای افتخاری ونیز را به خانه برد و در سال 1971 جایزه اسکار افتخاری گرفت.

وی در ادامه موفقیت‌هایش در سال 1983 جایزه «لوکینو ویسکونتی» را از جوایز «دیوید دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا کسب کرد و در سال 1984 جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.

اورسن ولز روز دهم اکتبر 1985 در سن 70 سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم «همشهری کین» او "عنوان بهترین فیلم اول" یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد.