اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نابودی تالاب شادگان تا 20 سال آینده


در نشستی با حضور یک هیئت بین المللی در شادگان اعلام شد که اگر روند بی‌توجهی به تالاب شادگان ادامه داشته باشد، این تالاب تا ۲۰ سال آینده کاملا از بین می‌رود.

خبرگزاری مهر: در نشستی با حضور یک هیئت بین المللی در شادگان اعلام شد که اگر روند بی‌توجهی به تالاب شادگان ادامه داشته باشد، این تالاب تا ۲۰ سال آینده کاملا از بین می‌رود.

 بهروز فرج اللهی فرماندار شادگان عصر دوشنبه در نشست سفیران کشورهای اروپایی و نماینده سازمان ملل در فرمانداری شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان با وسعت پنج هزار و ۳۷۷ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین منابع تأمین معیشت اکثر مردم شادگان است که از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری این شهرستان، قریب به ۱۰۰ هزار نفر از طریق تالاب شادگان معیشت خود را تأمین می‌کنند.

وی افزود: تالاب شادگان به دلیل تولیداتی که برای اهالی دارد و همچنین به دلیل کارکرد‌ها و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد، از اهمیت بسیار بالایی در میان آن‌ها برخوردار است. اگر از تولیدات این تالاب مثالی بزنیم باید از نی، علوفه، ماهی، شکار پرنده و صید میگو را نام ببریم.

فرج اللهی با بیان اینکه تالاب شادگان از دیرباز یکی از منابع تأمین منابع مالی مردم بوده، عنوان کرد: از کارکردهای مهم این تالاب باید حمایت از حیات وحش، تعدیل اقلیم، پایش مواد غذایی و جذب آلاینده‌ها و ریزگرد‌ها را نام برد. از خدمات مهمی که این تالاب برای مردم منطقه دارد باید به جذب توریسم، اجرای برنامه‌های آموزشی، تفرجی و حفظ میراث فرهنگی اشاره کرد.

فرماندار شادگان بیان کرد: گونه‌های مختلف پرندگان و ۳۵ نوع ماهی از دیرباز در این تالاب وجود داشتند. تالاب بین المللی شادگان به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی که به ناحق به ما تحمیل شده و به دنبال آن خشکسالی‌های متوالی، دچار مشکلاتی شد.

وی عنوان کرد: برای مقابله با این مشکلات برنامه جامع مدیریت تالاب شادگان تدوین شده که بر اساس آن پروژه‌هایی در تالاب شادگان در دست اجرا داریم که با اجرای آن‌ها می‌توانیم برخی از مشکلات را حل کنیم.

فرج اللهی با اشاره به اینکه ما پیشنهاداتی داریم و اکنون فرصت بیان مشکلات وجود ندارد، بیان کرد: اول اینکه از آنجایی که این تالاب بین المللی است؛ توجه ویژه سازمان‌های بین المللی و حمایت‌های مستمر آن‌ها را می‌خواهیم. دوم، بهره گیری از تجربیات به دست آمده از کشورهای دیگر برای رفع مشکلات تالاب و حفظ آن است. سوم، برگزاری همایش‌های ملی با محوریت تالاب‌های خوزستان است. پیشنهاد بعدی تقویت روابط فرهنگی و بین المللی با همکاری سازمان بین المللی و ایجاد مرکز همکاری‌های بین المللی با مشارکت جوامع مردمی و علمی برای تالاب شادگان است.

تشکیل سه کارگروه برای نجات تالاب

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت خوزستان نیز در این نشست با اشاره به برنامه جامع مدیریت تالاب شادگان اظهار کرد: این اقدامات بر اساس برنامه‌هایی که طی فعالیت‌های پنج ساله دفتر طرح حفاظت از تالاب‌ها و سازمان محیط زیست انجام شده را شامل می‌شود. قطعا این برنامه با همکاری خیلی خوب جوامع محلی، تشکل‌های غیر دولتی و برخی سازمان‌های مرتبط با تالاب اجرا می‌شود.

عادل مولا تصریح کرد: برنامه‌های ما چهار هدف دارد و برای اجرایی شدن آن‌ها سه کارگروه تشکیل شده است. کارگروه اول، آب و کشاورزی است. یکی از این اقدامات موثر این کارگروه انتقال آب بین حوزه‌ای و تعیین حق آبه تالاب به میزان یک و ۶ دهم میلیارد مکعب است.

وی افزود: دومین کارگروه، تنوع زیست محیطی بوده و هدف آن شناسایی و حفاظت از گونه‌های حائز اهمیت تالاب است. کارگروه سوم که تکمیل کننده دو کارگروه است. کارگروه آگاهی رسانی و معیشت پایدار جوامع محلی است. مهم‌ترین کاری که انجام شده، آشنا کردن جوامع محلی در امر بهره برداری پایدار، حفاظت از تالاب و معیشت پایدار است.

مولا ادامه داد: در واقع موتور محرکه دو کارگروه اول‌‌ همان کارگروه سوم است تا جوامع محلی در امر مدیریت در تالاب و بهره برداری از آن و ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با تالاب مشهود باشد. در حقیقت همه پیشنهادات در یک دبیرخانه متمرکز شده و بعد از طرح در کارگروه، با کمک جوامع محلی اجرایی خواهد شد.

یکی از فعالان زیست محیطی استان خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: حضور این گروه بین اللملی در شادگان مایه دلگرمی است و از تمام آن‌ها که به فکر ما هستند، بسیار تشکر می‌کنم.

احمد عامریان با نشان دادن برگه‌ای در دست خود گفت: این نقشه گوگل ۹۴ و نتیجه آزمایش معتبر سازمان آب و برق خوزستان است. این مدارک نشان می‌دهد که با فاجعه بزرگی روبرو هستیم و در آینده‌ای نزدیک، شاهد طوفان و باران‌های نمکی و در ‌‌نهایت از بین رفتن تالاب شادگان خواهیم بود.

وی افزود: در کل دنیا و جوامع جهانی مانند آمریکا، اروپا و حتی آسیا با مشکلات این چنینی مواجه هستیم. عکس‌ها و نقشه‌های هوایی از تالاب شادگان نشان می‌دهد که تقریبا یک سی‌ام از تالاب آب دارد و این آب هم بسیار شور، نمکی و قلیایی است.

عامریان بیان کرد: از طریق نهر مالح، فاضلاب و پسماندهای صنایع اهواز با شوری آب ۱۷ هزار و ۶۰۰ میکروموس و با دبی سه متر مکعب در ثانیه، پسماند شیلات نیز با شوری آب پنج هزار و ۶۰۰ میکروموس و دبی ۶ مترمکعب در ثانیه و پسماندهای نیشکر اهواز با شوری آب هشت هزار و ۵۰۰ و دبی ۲۱ متر مکعب در ثانیه وارد تالاب شادگان می‌شود.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: تالاب شادگان از حالت تالابی خارج شده و به یک حوضچه تبخیر نمک تبدیل شده است. تقریبا قسمت بزرگی از آب این تالاب با افزایش شوری آب نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده است.

عامریان بیان کرد: در روستای خروسی، شوری آب به ۵۱ هزار و ۶۰۰ میکروموس یعنی بیشتر از شوری آب دریا رسیده است. دو میلیون اصله نخل در شادگان نیز به دلیل ورود آب شور در حال از بین رفتن است و اکنون تمام حوزه‌های سرریز کارون، جراحی و مارون به تالاب از آن قطع شده است.

نابودی تالاب تا ۲۰ سال آینده

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: باید همانند بحث مبارزه با مواد مخدر که بین المللی است برای احیای تالاب‌ها هم یک عزم بین المللی ایجاد کنیم.

عبدالله تمیمی اظهار کرد: تالاب شادگان یک استعداد بالقوه دارد که باید بالفعل شود ولی متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌های غلط برخی دولت‌ها مثل ایران، عراق و ترکیه در گسترش سدسازی باعث شد که حیات تالاب‌ها به خشکی منتهی شود.

وی افزود: در حال حاضر مسائلی مانند طرح‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی مطرح است که تهدیدی برای تالاب به شمار می‌رود. شاید مشکلات تالاب‌ها ناشی از وجود چنین طرح‌هایی نباشد ولی اثرات منی و جانبی که به تالاب‌ها وارد می‌کنند، مطرح است. متأسفانه این اثرات زندگی تالاب را به مخاطره انداخته است.

تمیمی عنوان کرد: یکی از مسائلی که حیات تالاب‌ها را به خطر می‌اندازد بحث حق آبه تالاب‌ها و ورود سموم کشاورزی و پرورش ماهی، فاضلاب‌های صنعتی و شهری به تالاب و واگذاری زمین‌های اطراف تالاب به افراد حقیقی و حقوقی است. متأسفانه اغلب این طرح‌ها یا کار‌شناسی نشده‌اند و یا اینکه تالاب را به خطر انداخته‌اند. تالاب شادگان که امروز مورد بازدید قرار گرفت یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های خاورمیانه است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر همین روند تخریب و بی‌توجهی ادامه پیدا کند و برای حل مشکلات تالاب شادگان چاره اندیشی نشود تا ۲۰ سال آینده تالابی به نام شادگان در این منطقه نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
تالاب زیبای شادگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاغل در 20 سال آینده تغییر میكند



 

انقراض نانواها ،خرید پا درفوتبال


مشاغل در 20 سال آینده تغییر میكند

 

گزارشی دولتی در انگلستان اعلام می کند پیشرفت های علمی و ادامه یافتن تغییرات جوی می تواند به صورت ناگهانی مشاغل و حرفه های موجود در جهان را تغییر داده و متحول سازد.

بر اساس این گزارش ، باید حرفه هایی مانند قصابی، نانوایی و شمعدانی سازی را فراموش کرد زیرا طی 20 سال آینده مشاغلی مانند کشاورز سطوح عمودی ، خلبان فضایی و سازنده قطعات یدکی بدن انسان جایگزین مشاغل قدیمی خواهند شد. به بیانی دیگر تغییرات سریع آب و هوایی و پیشرفت رو به جلوی علم و فناوری باعث خواهد شد مشاغلی که در حال حاضر ناشناخته و غیر واقعی به نظر می آیند به واقعیت تبدیل شده و از محبوبیت ویژه ای در میان انسانها برخوردار شوند.

شرکت Fast Future از گروهی از متخصصان و اندیشمندانی که آینده بشر را پیش بینی می کنند درخواست کرد پیشرفت احتمالی دانش و نوآوری را قبل از اشاره به مشاغل خاص پیش بینی کنند. نتیجه این بررسی ها لیستی 110 تایی از مشاغل بود که از این میان 20 شغل برای مطالعه انتخاب شدند.

بر این اساس مشاغلی حیاتی مانند پزشکی و کشاورزی به استفاده از رایانه ها و روباتها وابستگی شدیدی پیدا خواهند کرد و مشاغلی که با روابط اجتماعی در ارتباط است گسترش پیدا کرده و از این رو شبکه های اجتماعی نیز رو به پیشرفت بیشتر خواهند گذاشت.

یکی از جالب توجه ترین پیشرفتها در زمینه دانش و مشاغل جدید به واقعیت تبدیل شدن تولید اندامهای بدن انسان است. به این معنی که شغلی به نام تولید کننده اندامهای مختلف بدن به وجود آمده و میزان تقاضا در این صنعت رو به رشد خواهد گذاشت.

فناوری نانو نیز از جمله فناوری هایی است که بر اساس این گزارش پیشرفت قابل توجهی کرده و بیشترین پیشرفت در زمینه تولید نانو قایق هایی برای انتقال داروهایی برای مبارزه با سرطان و سلول های سرطانی خواهد بود.

به گفته مدیر شرکت Fast Future گسترش صنعت تولید اندام های بدن در موارد نظامی بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما استقبال اصلی آن به صنعت ورزش و به خصوص فوتبال تعلق دارد.

به گفته وی زمانی که تیمی 80 میلیون پاوند را برای خرید یک بازیکن هزینه می کند با پرداخت دو میلیون پاوند دیگر می تواند یک جفت پای اضافه برای فوتبالیست خود فراهم کند. به این شکل با پیشرفتهای که در زمینه پزشکی به وجود خواهد آمد می توان دریافت که پاها چه زمانی توانایی خود را از دست داده و نیازمند تعویض هستند. به این شکل به جای ماه ها سپری کردن دوران مصدومیت، فوتبالیست پس از تعویض پاهایش می تواند پس از چند روز یا چند هفته به میدان بازی بازگردد.

گسترش گردشگری فضایی، خطر ویروسهای کشنده و تغییرات شدید آب هوایی از عواملی معرفی شده اند که می توانند خلق مشاغلی به نام خلبان فضایی یا راهنمای تور فضایی را تسریع کنند.

بر اساس گزارش تلگراف، شرکت Fast Future به سفارش وزارت بازرگانی، نوآوری و مشاغل انگلستان این گزارش و لیستی از مشاغل را در راستای کمپین علوم این کشور که از سال گذشته با هدف تشویق دانشجویان برای دستیابی به درک بهتری از دانش و گرایش به مشاغل جدید مورد نیاز آغاز شده است، ارائه کرد.

 

 

منبع : zirmizi