اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«م.ر.ك» وام‌گرفت؛ برنگشت!



اخبار,اخبار سیاسی,مشایی
 

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران از كه سخن می‌گوید؟ سیدحمید حسینی روز گذشته از سرمایه‌گذاری یك ایرانی در بلاروس خبر داد و نوشت: « بلاروس روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و توانسته است در این سال‌ها بیش از 200 میلیون دلار از سرمایه ایران را در پروژه‌های ساختمان‌سازی جذب نماید، عمده این پروژه‌ها به واسطه حمایت آقای مشایی و از محل وام بانكی صورت گرفته است. یكی از سرمایه‌گذاران اصلی با كمك عوامل مشایی وام بزرگی از بانك‌های كشور با حداقل وثیقه گرفته و دیگربه كشور بازنگشته و قاعدتا اراده‌ای برای بازپرداخت وام ندارد.

جالب است كه این شخص همزمان از حمایت یك نماینده بلندپایه اصولگرای مجلس برخوردار بوده و سازمان ایرانگردی و جهانگردی پیگیر وام‌ها برای ایشان بوده است.» با خواندن این خبر كه سیدحمید حسینی در سایتش درج كرده است به جست‌وجو در اخبار حضور مشایی در بلاروس و دیدارها و وعده‌هایش پس از این دیدارها می‌پردازیم كه برخی از آنها به مثابه سرنخ‌هایی در این موضوع می‌تواند باشد.
 
 هتل و دهكده دستاورد سفر مشایی به بلاروس
مشایی سفری در سال 88 به بلاروس داشت كه در آن سفر سخن از ساخت دهكده‌ای به نام پرسپولیس در این كشور داده بود. او گفته بود: « یكی از تصمیمات سفر به بلاروس این بود كه با همكاری دو كشور یك دهكده گردشگری و یك هتل در یكی از بهترین نقاط بلاروس به نام پرسپولیس ساخته شود.»

 

در حالی مشایی اینچنین سخن گفت كه در آن مقطع نه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بلكه رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس كمیسیون فرهنگی دولت بود. كمی مشكل است كه پذیرفته شود رئیس دفتر رئیس‌جمهور درصدد عقد قرار داد با كشوری دیگر برای ساخت هتل و دهكده باشد و جالب‌تر اینكه او گفته بود بنابر دعوت نهاد ریاست‌جمهوری بلاروس به این كشور سفر كرده است پس اگر اختیارات نهاد ریاست‌جمهوری بلاروس همانند ایران باشد، تنظیم وقت برای عقد قرارداد ساخت هتل از سوی ایران كمی قابل تامل می‌نمایند.


 چه كسی هتل را می‌سازد؟
هتلی كه مشایی در سال 88 دستاورد سفر خود به بلاروس نامیده بود، كلید ساختش در سال 90 زده شد. سایت «ساخت‌وساز» در 27 فروردین 90 نوشت: «در مراسمی عملیات اجرایی ساخت نخستین مجموعه تجاری و هتل پنج ستاره با معماری ایرانی به نام پرسپولیس در بلاروس آغاز شد. به گزارش ConsBank به نقل از واحد مركزی خبر، حسین هاتفی مدیرعامل شركت پرسپولیس گفت: این طرح به دست مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی و در معماری داخلی و نمای خارجی آن از هنر ایرانی و اسلامی استفاده شده است. به گفته وی، این نخستین طرح نقشه معماران ایرانی در خارج از كشور است كه طرح آن الهام گرفته از فرش و گره فرش‌های ایرانی است.

 

این مجموعه در زمینی به مساحت 65هزار مترمربع و در 39 طبقه با هزینه بیش از 140میلیون دلار در مركز مینسك پایتخت بلاروس احداث می‌شود. الكساندر دومنیكان فرستاده ویژه دولت بلاروس نیز گفت ما از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در كشورمان خوشحالیم و بر این باوریم كه برقراری اتحاد گمركی میان بلاروس، روسیه و قزاقستان و یكپارچگی بازار به وجود آمده، فضای اقتصادی خوبی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم كرده است. این طرح قرار است در سال 2014 میلادی به بهره‌برداری برسد.» تا آن زمان میزان سرمایه‌گذاری ایران و بلاروس در بخش صادرات و خدمات فنی و مهندسی به بیش از یك میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است.


 «ح.ه» كیست؟
اطلاعات درباره «ح.ه» زیاد نیست و در جست‌وجوهای اینترنتی می‌توان به این نتیجه رسید كه جایگاه محكمی در حلقه اطرافیان مشایی داشته است.

 

سایت رجانیوز كه از حامیان سال‌های ابتدایی دولت احمدی‌نژاد بود، در تاریخ 27 اردیبهشت90 طی مطلبی با تیتر «ارتجاع در مبارزه با مفاسد اقتصادی؟» نوشت: «احمدی‌نژاد در مهرماه ۸۵، اعلام كرد: «به مفسدان اقتصادی كه با رابطه‎بازی وام‌های میلیاردی از بانك‌ها گرفته‌اند، فقط ۱۵روز وقت می‌دهم تا حساب خود را با آن بانك‌ها تسویه كنند؛ در غیر این صورت، اسامی آنان را برای ملت ایران افشا خواهم كرد.» در پایان مهلت دو هفته‌ای رئیس‌جمهور، خبرگزاری‌های نزدیك به دولت از جمله ایرنا، در خبری كوتاه و مبهم با انتشار دو اسم درصدد تحقق وعده احمدی‌نژاد برآمدند.

 

گفتنی است «ح.ه» یكی از معاونین و اعضای حلقه اول مشایی در اواخر سال گذشته به عنوان عضو هیات‌مدیره مهم‌ترین شركت العقیلی در ایران كه دارای ترنولی ده‌ها هزار میلیاردی است، منصوب شده بود.» «ح.ه» از نزدیکان مشایی در دوره ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز مدیرعاملی شركت سازنده هتل در بلاروس را برعهده گرفته است. «ح.ه» همچنین ارتباطات نزدیكی با برخی شركت‌های اصلی گروه العقیلی در ایران دارد.» اما این فرد ظاهرا در میانه راه از پیگیری پروژه هتل منصرف شده است و سرنوشت ساخت این هتل مشخص نیست. «ح.ه» اكنون به امور اقتصادی دیگر البته در زمینه ساخت‌وساز مشغول است و ظاهرا ردی از او در موضوعی كه سیدحمید حسینی اشاره داشت وجود ندارد.


 فرد اصلی كیست؟
با پیگیری‌های آرمان مشخص شد، فردی كه سیدحمید حسینی به آن اشاره داشت «م.ر.ك» است. یكی از منابع خبری مدعی شد كه او وام‌های زیادی از بانك‌های كشور مانند بانك صنعت و معدن دریافت كرده اما خبری از او نیست.

 

درباره سوابق این فرد اطلاعاتی در سایت‌های خبری نیست و معلوم نیست او از كجا وارد سیستم اقتصادی كشور شده است. با توجه به آنچه حسینی نوشته، وام‌های دریافتی این فرد به واسطه توصیه‌نامه‌ها و سفارشهای مشایی بوده است چرا كه بالاخره دستور رئیس دفتر رئیس‌جمهور دارای احترامی برای بانك‌هاست البته این موضوع نافی ارائه تسهیلات غیرقانونی و بدون طی ضوابط تعیین شده نیست.


اخبار سیاسی  -  ارمان  


ویدیو مرتبط :
رن و كتك كاری ك ك ك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاغل خانگی وام قرض‌الحسنه می‌گیرند



 

 

مشاغل خانگی وام قرض‌الحسنه می‌گیرند

 

 

معاون وزارت كار و امور اجتماعی از ابلاغ مصوبه تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اشتغالزایی قرض‌الحسنه (وام ۱۰ میلیون تومانی اشتغال) و پرداخت وام قرض‌الحسنه به متقاضیان اشتغالزایی در قالب طرح حمایت از مشاغل خانگی خبر داد.

 


به گزارش مهر، حمیدحاجی عبدالوهاب درباره برنامه‌های وزارت كار و امور اجتماعی در زمینه جذب تسهیلات بانكی برای طرح‌های اشتغالزایی، گفت: وزارت كار در این بخش ۲ جهتگیری را دنبال می‌كند كه یكی از این موارد به جذب تسهیلات بانكی برای بنگاه‌های زودبازده مربوط می‌شود. معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعی اظهار كرد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای طرح‌های اشتغالزایی در قالب طرح حمایت از مشاغل و كسب و كار خانگی نیز پیگیری می‌شود.

 


حاجی عبدالوهاب ادامه داد: با توجه به این‌كه وزارت كار طرح ایجاد مشاغل و كسب و كار خانگی را دنبال می‌كند و الزامات قانون اساسی كه فراهم شدن زمینه‌های اشتغالزایی را مورد تاكید قرار می‌دهد، لایحه طرح ایجاد مشاغل خانگی هم اكنون در كمیسیون تخصصی مجلس مطرح شده است كه پیش‌بینی كردیم تسهیلات این طرح را به صورت وام قرض الحسنه پرداخت كنیم.