اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

می‌توانیم در انتخابات مجلس موفق ظاهر شویم



 اخبار,اخبار سیاسی,انتخابات مجلس


 اخبار سیاسی - می‌توانیم در انتخابات مجلس موفق ظاهر شویم

طبیعی است كه از حزب اعتماد ملی به دلیل سوابقش در عرصه فعالیت حزبی و كارنامه تاثیرگذار روزنامه‌اش انتظار برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد. حزب اعتماد ملی با سرمایه‌یی از مسوولان و چهره‌های برجسته و كادر مجرب پرتوان به ویژه در فضای پارلمانی می‌تواند همانند گذشته بر فضای سیاسی كشور تاثیرگذار باشد

نزدیك به 9 سال از تاسیس حزبی می‌گذرد كه حالا در سكوت و سكون است. حزبی كه جایگاهش را بین مردم خیلی سریع باز كرد و توانست در عرصه سیاسی كشور چه در انتخابات مجلس و چه ریاست‌جمهوری نقش‌آفرینی كند. تاثیر و نقشی كه خیلی سریع از اعتماد ملی یك چهره برجسته و شاخص در گفتمان اصلاح‌طلبی ساخت و ظرف مدت كوتاهی آن را به یكی از قطب‌های تاثیرگذار در طیف اصلاحات تبدیل كرد.

روزنامه اعتماد به بهانه سالگرد تاسیس این حزب با محمدجواد حق‌شناس، یكی از اعضای شورای مركزی این حزب به گفت‌وگویی می‌پردازد تا حال و هوای این روزهای حزب و آینده آن را جویا شود.

چه اتفاقاتی افتاد تا حزب اعتماد ملی تشكیل شد؟
در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 ریاست‌جمهوری، آقای كروبی یكی از نامزدهای صحنه انتخابات بودند. در آن مقطع پس از پایان دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری آقای سید محمد خاتمی كه یكی از اعضای مجمع روحانیون مبارز بودند طبیعی بود كه اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه انتخابات وارد میدان رقابت شدند.

 

در این ارتباط ما شاهد حضور آقای كروبی به عنوان كسی كه نقش موثری در حضور آقای خاتمی در دوم خرداد 76 داشتند، بودیم. از طرف دیگر آقای معین وارد عرصه انتخابات شدند و نمایندگی بخش دیگری از جریان اصلاح‌طلبی كه حزب مشاركت و مجاهدین انقلاب اسلامی بودند، بر‌عهده گرفتند. علاوه بر این ما شاهد حضور آقای هاشمی و یكی از اعضای دولت اصلاحات یعنی آقای مهرعلیزاده بودیم. این در شرایطی بود كه دیگر چهره‌ها مانند آقایان قالیباف، علی لاریجانی، محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد از طرف محافظه‌كاران در جریان انتخابات حاضر شده بودند.

آقای كروبی در این انتخابات با توجه به جایگاهی كه در مجمع روحانیون مبارز و ریاست قوه مقننه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشتند در فضای انتخاباتی مورد حمایت قرار گرفتند اما تردیدی كه در جریان اصلاح‌طلبی افتاد و عدم هماهنگی بین اصلاح‌طلب انتخابات را به سمتی پیش برد كه ما شاهد تقسیم آرای اصلاح‌طلبان در انتخابات بودیم و با وجود آنكه اكثریت آرای انتخابات را اصلاح‌طلبان كسب كرده بودند ولی نتیجه انتخابات به نفع آنان رقم نخورد.

 

در آن مقاطع بحثی پیش آمد كه لزوم شكل‌گیری و تشكیل حزبی فراگیر برای آنكه بتواند اهداف حزبی را در كشور مدیریت كند و به خصوص در ایام انتخابات خط مشی حزب را منسجم‌تر دنبال كند، مورد توجه قرار گرفت. آنجا بود كه در همین روزهای انتخابات آقای كروبی وعده‌یی دادند كه پس از پایان انتخابات چه پیروز شوم و چه پیروز نشوم حزب، روزنامه و یك شبكه ماهواره‌یی ایجاد خواهم كرد. پس از اعلام نتایج انتخابات ایشان بر اساس قولی كه به مردم داده بودند و نیاز بیش از پیشی كه به حزب در جامعه احساس می‌شد، به همراه 13 تن از همراهانی كه در ستاد انتخاباتی ایشان فعال بودند تاسیس حزب، روزنامه و شبكه ماهواره‌یی را دنبال كردند.

با تاسیس شبكه ماهواره‌یی كه در همان بدو كار مخالفت شد، پیگیری‌ها برای تاسیس حزب و روزنامه چقدر طول كشید؟
بله، با تاسیس شبكه ماهواره بنا به دلایلی كه در آن زمان وجود داشت در همان بدو كار مخالفت شد و تخلف تشخیص داده شد اما در مورد دو مساله دیگر آقای كروبی توانست به قولش وفا كند. بعد از درخواست آقای كروبی جهت تاسیس حزب و روزنامه، ابتدا یك درخواست كتبی به كمیسیون ماده 10 مجلس شورای اسلامی ارسال كردیم كه ظرف مدت كوتاهی این درخواست در كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در صحن كمیسیون به تصویب رسید.

 

با این اتفاق حزب اعتماد ملی نخستین حزبی بود كه نه در صورت پیروزی در انتخابات بلكه در پی احساس نیاز و ضرورت حزب در جامعه و عدم موفقیت در رقابت انتخاباتی وارد عرصه سیاسی كشور می‌شد. بعد از اخذ مجوز حزب تلاش كردیم تا به قولی كه به مردم داده بودیم درباره تاسیس روزنامه عمل كنیم. مجوز روزنامه هم بعد از چند ماه كه درخواست‌مان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال كرده بودیم، صادر شد. تقریبا اواخر پاییز سال 84 بود كه مجوز روزنامه را گرفتیم و اول بهمن همان سال نخستین شماره آن را منتشر كردیم. روزنامه اعتماد ملی تا حدود شماره هزارم هم منتشر شد كه نهایتا هشتم مرداد سال 88 از سوی آقای مرتضوی در دادستانی تهران توقیف موقت شد و تا امروز نیز همچنان توقیف است.

چه مساله‌ای باعث شد تا به این نتیجه برسید كه حزب اعتماد ملی می‌تواند موفق باشد؟
بالاخره آقای كروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 توانست در 11 استان كشور رای اول را به خود اختصاص دهد و در شش استان مقام دوم را بین نامزدها داشته باشد. آقای كروبی عملا در میان تمام نامزدهای اصلاح‌طلب رای اول را به خود اختصاص داده بودند و این نشان می‌داد كه حزب اعتماد ملی با محوریت ایشان می‌تواند موفق ظاهر شود.

به نظر شما حزب اعتماد ملی چقدر موفق بود و در بین جریان اصلاح‌طلبی، مردم و سیاستمداران چه جایگاهی پیدا كرد؟
این حزب ظرف مدت كمتر از یك سال توانست جایگاه خوبی را پیدا كند. در كمتر از یك‌سال ما تمام كمیته‌ها و دفاتر در تهران را فعال كردیم و پس از آن موفق شدیم تا در سطح تمام مراكز استان‌های كشور فعالیت خود را آغاز كنیم و به صورت جدی و فراگیر در عرصه سیاسی حضور پیدا كنیم. علاوه بر این روزنامه اعتماد‌ملی نیز كارنامه خوبی از خودش به جا گذاشته است. این روزنامه كمتر از شش ماه به یك روزنامه جدی اصلاح‌طلب تبدیل شد كه با بهره‌گیری از عناصر حرفه‌یی روزنامه‌نگاری و با حفظ خط‌مشی اصلاح‌طلبانه كارش را به‌خوبی انجام داد. به همین جهت می‌توان گفت كه حزب توانسته است كه موفق عمل كند. حضور موثر در انتخابات شوراها و همچنین دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌داد كه حزب اعتماد ملی به‌خوبی توانسته است در گفتمان اصلاح‌طلبی نقش خود را ایفا كند.

به ارتباط بین حزب اعتماد ملی و جریان اصلاح‌طلبی بپردازیم. در چند سال اخیر جریان اصولگرایی مدعی بود كه خط مشی احزابی همچون اعتماد ملی از جریان اصلاح‌طلبی جداست و این حزب را متهم به تندروی و افراط‌گرایی می‌دانستند. نظر شما به عنوان عضو شورای مركزی این حزب چیست؟ به نظر شما حزب اعتماد ملی كجای گفتمان اصلاح‌طلبی ایستاده بود؟
حزب اعتماد ملی در طول فعالیتش نشان داد كه یك حزب عقلگرا و عملگراست. این حزب با شناخت دقیق از مسائل و درك عمیق از امور مختلف كشور فعالیت می‌كرد و مباحث را در دستور كار خود قرار می‌داد. این حزب با برقراری ارتباط متقابل با مردم و جامعه و طی دیدارهای مهمی كه دبیركل حزب با مسوولان سیاسی در سطح داخلی و خارجی انجام می‌داد توانسته در امور مختلف به روز حركت كند. حزب اعتماد ملی درك دقیقی از گفتمان اصلاح‌طلبی داشته و دارد كه این مساله را می‌تواند در كارنامه حزب مشاهده كرد. سوای از آن، روزنامه حزب نیز با نگاه دقیق، كارشناسانه و با تكیه بر اصول حرفه‌یی و منطقی امور سیاسی كشور منجمله عملكرد دولت را نقد و بررسی می‌كرد. این نگاه

در حد و اندازه‌ای بود كه با گذشت نزدیك به چند سال از فعالیت روزنامه اعتماد ملی حتی اصولگرایانی كه حامی دولت نهم بودند از همین نقد‌ها و نگاه‌هایی كه حزب اعتماد‌ملی در روزنامه عنوان می‌كرد اكنون حمایت می‌كنند؛ كسانی كه همان روزها روزنامه و حزب را همواره تخریب می‌كردند.

اگر این نگاه‌ها و انتقادها كارشناسانه انجام می‌گرفت، پس چرا حزب اعتماد ملی و روزنامه‌اش همواره مورد انتقاد اصولگرایان بودند؟
چون در آن زمان حرف‌ها و انتقادات ما را قبول نمی‌كردند. اینكه انتقادات آن روزهای ما مورد نقد قرار می‌گرفت و حالا مورد حمایت واقع می‌شود یك چیز را نشان می‌دهد و آن این است كه هم حزب و هم روزنامه چوب شناخت و درك زودرسی را خوردند كه دوستان به آن نرسیده بودند.

به عنوان یك چهره حزبی بفرمایید كه فضای عمومی برای فعالیت احزاب در كشور چگونه است؟
من وقتی به فضای سیاسی كشورهای مختلف نگاه می‌كنم و آنها را بررسی می‌كنم، متوجه می‌شوم كه ما با فعالیت حزبی آنچه در دنیا شناخته می‌شود و حتی آنچه در كشورهای همسایه و دموكراسی‌های نوپا دنبال می‌شود، فاصله داریم و عقب‌تر هستیم. این فاصله هم به خاطر مسائلی است كه هم در قانون ما و هم در نگاه و برداشت تصمیم‌گیران ما وجود دارد. متاسفانه ظرفیتی كه در قانون اساسی ما وجود دارد هنوز نتوانسته جای خودش را در نگاه و برداشت تصمیم‌گیران ما باز كند. با این همه از زمان آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به شعار‌ها و وعده‌هایی كه دولت آقای حسن روحانی داده‌اند، امید می‌رود شرایط لازم در كشور فراهم شود.

مطالبه احزاب از دولت در این شرایط چیست؟
من فكر می‌كنم كه آقای رییس‌جمهور و مجموعه وزارت كشور باید بدانند كه بلوغ سیاسی احزاب در كشور از نان شب هم واجب‌تر است. اگر وقت لازم و سرمایه مورد نیاز در موضوع احزاب صرف شود مطمئن باشید كه آیندگان می‌توانند از سرمایه‌های كشور بهتر بهره‌مند شوند و از مدیریت مطلوب و دموكراسی فراگیر خیلی بهتر برخوردار شوند.

رفته‌رفته به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیك می‌شویم. آیا حزب اعتماد ملی قصد ندارد كه فعالیت خود را برای حضور در مجلس شورای اسلامی آغاز كند؟
طبیعی است كه از حزب اعتماد ملی به دلیل سوابقش در عرصه فعالیت حزبی و كارنامه تاثیرگذار روزنامه‌اش انتظار برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد. حزب اعتماد ملی با سرمایه‌یی از مسوولان و چهره‌های برجسته و كادر مجرب پرتوان به ویژه در فضای پارلمانی می‌تواند همانند گذشته بر فضای سیاسی كشور تاثیرگذار باشد. بالاخره این حزب مجموعه‌یی از سرمایه‌های اصلاح‌طلبی به حساب می‌آید كه اگر تصمیم جدی در این زمینه صورت بگیرد، می‌تواند در فضای انتخاباتی آینده چه انتخابات مجلس و چه انتخابات مجلس خبرگان موفق ظاهر شود. همچنین حزب اعتماد ملی با تكیه بر این نقاط قوت می‌تواند كمك حال دولت در اداره امور كشور باشد.

فضای عمومی را برای حضور حزب در عرصه سیاسی چگونه ارزیابی می‌كنید؟
به دلیل اینكه حزب فعالیت جدی در شرایط كنونی ندارد شاید نتوان برداشت دقیقی از این موضوع داشت. الان كه در دانشگاه‌ها حضور دارم، شاهد هستم كه فضای دانشگاهی آمادگی لازم را برای فعالیت‌های سیاسی دارد. در استان‌ها نیز طبق خبرهایی كه تاكنون به من رسیده است به نظر می‌رسد كه این آمادگی در آنها نیز وجود دارد. این مساله‌یی كه شما به آن اشاره كردید تا‌حدودی به نخبگان و فعالان سیاسی بر می‌گردد. كنار كشیدن از عرصه سیاسی به اعتقاد من باعث می‌شود كه این فرصت از احزاب و چهره‌های شناسنامه‌دار دریغ شود و به بدون شناسنامه‌ها داده شود.

حزب اعتماد ملی برای بازگشت جدی به عرصه سیاست با موانعی مانند حصر دبیركل حزب، ضبط اسناد و مدارك حزب و رفتار بعضا سلیقه‌گونه برخی مسوولان رو‌به‌روست. فكر می‌كنید این موانع قابل حل است؟
وقتی اساس حزبی در كشور مورد توجه نباشد و زمانی كه دولت افتخارش این است كه به احزاب اعتقادی ندارد و اقدام به تعطیل كردن خانه احزاب می‌كند، طبیعی است كه احزاب ما با مشكلاتی رو‌به‌رو شوند. مسوولان در رابطه با احزاب باید برداشت خود را تغییر دهند. احزاب می‌توانند راهگشای امور مختلف جامعه باشند. مشكلات حزب اعتماد ملی نیز چیزی نیست كه حل‌نشدنی باشد و امیدواریم كه برطرف شود.
اخبار سیاسی - اعتماد
 


ویدیو مرتبط :
سامانه پیام کوتاه انتخابات مجلس برای اس ام اس تبلیغاتی انتخابات مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

می‌توانیم در انتخابات مجلس موفق شویم


حق‌شناس می گوید؛ طبیعی است كه از حزب اعتماد ملی به دلیل سوابقش در عرصه فعالیت حزبی و كارنامه تاثیرگذار روزنامه‌اش انتظار برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد. حزب اعتماد ملی با سرمایه‌یی از مسوولان و چهره‌های برجسته و كادر مجرب پرتوان به ویژه در فضای پارلمانی می‌تواند همانند گذشته بر فضای سیاسی كشور تاثیرگذار باشد

روزنامه اعتماد: نزدیك به 9 سال از تاسیس حزبی می‌گذرد كه حالا در سكوت و سكون است. حزبی كه جایگاهش را بین مردم خیلی سریع باز كرد و توانست در عرصه سیاسی كشور چه در انتخابات مجلس و چه ریاست‌جمهوری نقش‌آفرینی كند. تاثیر و نقشی كه خیلی سریع از اعتماد ملی یك چهره برجسته و شاخص در گفتمان اصلاح‌طلبی ساخت و ظرف مدت كوتاهی آن را به یكی از قطب‌های تاثیرگذار در طیف اصلاحات تبدیل كرد.

به بهانه سالگرد تاسیس این حزب با محمدجواد حق‌شناس، یكی از اعضای شورای مركزی این حزب گفت‌وگویی انجام داده ایم تا حال و هوای این روزهای حزب و آینده آن را جویا شویم.

چه اتفاقاتی افتاد تا حزب اعتماد ملی تشكیل شد؟

در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 ریاست‌جمهوری، آقای كروبی یكی از نامزدهای صحنه انتخابات بودند. در آن مقطع پس از پایان دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری آقای سید محمد خاتمی كه یكی از اعضای مجمع روحانیون مبارز بودند طبیعی بود كه اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه انتخابات وارد میدان رقابت شدند. در این ارتباط ما شاهد حضور آقای كروبی به عنوان كسی كه نقش موثری در حضور آقای خاتمی در دوم خرداد 76 داشتند، بودیم.

از طرف دیگر آقای معین وارد عرصه انتخابات شدند و نمایندگی بخش دیگری از جریان اصلاح‌طلبی كه حزب مشاركت و مجاهدین انقلاب اسلامی بودند، بر‌عهده گرفتند. علاوه بر این ما شاهد حضور آقای هاشمی و یكی از اعضای دولت اصلاحات یعنی آقای مهرعلیزاده بودیم. این در شرایطی بود كه دیگر چهره‌ها مانند آقایان قالیباف، علی لاریجانی، محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد از طرف محافظه‌كاران در جریان انتخابات حاضر شده بودند.

آقای كروبی در این انتخابات با توجه به جایگاهی كه در مجمع روحانیون مبارز و ریاست قوه مقننه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشتند در فضای انتخاباتی مورد حمایت قرار گرفتند اما تردیدی كه در جریان اصلاح‌طلبی افتاد و عدم هماهنگی بین اصلاح‌طلب انتخابات را به سمتی پیش برد كه ما شاهد تقسیم آرای اصلاح‌طلبان در انتخابات بودیم و با وجود آنكه اكثریت آرای انتخابات را اصلاح‌طلبان كسب كرده بودند ولی نتیجه انتخابات به نفع آنان رقم نخورد.

در آن مقاطع بحثی پیش آمد كه لزوم شكل‌گیری و تشكیل حزبی فراگیر برای آنكه بتواند اهداف حزبی را در كشور مدیریت كند و به خصوص در ایام انتخابات خط مشی حزب را منسجم‌تر دنبال كند، مورد توجه قرار گرفت. آنجا بود كه در همین روزهای انتخابات آقای كروبی وعده‌یی دادند كه پس از پایان انتخابات چه پیروز شوم و چه پیروز نشوم حزب، روزنامه و یك شبكه ماهواره‌یی ایجاد خواهم كرد. پس از اعلام نتایج انتخابات ایشان بر اساس قولی كه به مردم داده بودند و نیاز بیش از پیشی كه به حزب در جامعه احساس می‌شد، به همراه 13 تن از همراهانی كه در ستاد انتخاباتی ایشان فعال بودند تاسیس حزب، روزنامه و شبكه ماهواره‌یی را دنبال كردند.

با تاسیس شبكه ماهواره‌یی كه در همان بدو كار مخالفت شد، پیگیری‌ها برای تاسیس حزب و روزنامه چقدر طول كشید؟

بله، با تاسیس شبكه ماهواره بنا به دلایلی كه در آن زمان وجود داشت در همان بدو كار مخالفت شد و تخلف تشخیص داده شد اما در مورد دو مساله دیگر آقای كروبی توانست به قولش وفا كند. بعد از درخواست آقای كروبی جهت تاسیس حزب و روزنامه، ابتدا یك درخواست كتبی به كمیسیون ماده 10 مجلس شورای اسلامی ارسال كردیم كه ظرف مدت كوتاهی این درخواست در كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در صحن كمیسیون به تصویب رسید.

با این اتفاق حزب اعتماد ملی نخستین حزبی بود كه نه در صورت پیروزی در انتخابات بلكه در پی احساس نیاز و ضرورت حزب در جامعه و عدم موفقیت در رقابت انتخاباتی وارد عرصه سیاسی كشور می‌شد. بعد از اخذ مجوز حزب تلاش كردیم تا به قولی كه به مردم داده بودیم درباره تاسیس روزنامه عمل كنیم.

مجوز روزنامه هم بعد از چند ماه كه درخواست‌مان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال كرده بودیم، صادر شد. تقریبا اواخر پاییز سال 84 بود كه مجوز روزنامه را گرفتیم و اول بهمن همان سال نخستین شماره آن را منتشر كردیم. روزنامه اعتماد ملی تا حدود شماره هزارم هم منتشر شد كه نهایتا هشتم مرداد سال 88 از سوی آقای مرتضوی در دادستانی تهران توقیف موقت شد و تا امروز نیز همچنان توقیف است.

چه مساله‌ای باعث شد تا به این نتیجه برسید كه حزب اعتماد ملی می‌تواند موفق باشد؟

بالاخره آقای كروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 توانست در 11 استان كشور رای اول را به خود اختصاص دهد و در شش استان مقام دوم را بین نامزدها داشته باشد. آقای كروبی عملا در میان تمام نامزدهای اصلاح‌طلب رای اول را به خود اختصاص داده بودند و این نشان می‌داد كه حزب اعتماد ملی با محوریت ایشان می‌تواند موفق ظاهر شود.

به نظر شما حزب اعتماد ملی چقدر موفق بود و در بین جریان اصلاح‌طلبی، مردم و سیاستمداران چه جایگاهی پیدا كرد؟

این حزب ظرف مدت كمتر از یك سال توانست جایگاه خوبی را پیدا كند. در كمتر از یك‌سال ما تمام كمیته‌ها و دفاتر در تهران را فعال كردیم و پس از آن موفق شدیم تا در سطح تمام مراكز استان‌های كشور فعالیت خود را آغاز كنیم و به صورت جدی و فراگیر در عرصه سیاسی حضور پیدا كنیم. علاوه بر این روزنامه اعتماد‌ملی نیز كارنامه خوبی از خودش به جا گذاشته است.

این روزنامه كمتر از شش ماه به یك روزنامه جدی اصلاح‌طلب تبدیل شد كه با بهره‌گیری از عناصر حرفه‌یی روزنامه‌نگاری و با حفظ خط‌مشی اصلاح‌طلبانه كارش را به‌خوبی انجام داد. به همین جهت می‌توان گفت كه حزب توانسته است كه موفق عمل كند. حضور موثر در انتخابات شوراها و همچنین دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌داد كه حزب اعتماد ملی به‌خوبی توانسته است در گفتمان اصلاح‌طلبی نقش خود را ایفا كند.

به ارتباط بین حزب اعتماد ملی و جریان اصلاح‌طلبی بپردازیم. در چند سال اخیر جریان اصولگرایی مدعی بود كه خط مشی احزابی همچون اعتماد ملی از جریان اصلاح‌طلبی جداست و این حزب را متهم به تندروی و افراط‌گرایی می‌دانستند. نظر شما به عنوان عضو شورای مركزی این حزب چیست؟ به نظر شما حزب اعتماد ملی كجای گفتمان اصلاح‌طلبی ایستاده بود؟

حزب اعتماد ملی در طول فعالیتش نشان داد كه یك حزب عقلگرا و عملگراست. این حزب با شناخت دقیق از مسائل و درك عمیق از امور مختلف كشور فعالیت می‌كرد و مباحث را در دستور كار خود قرار می‌داد. این حزب با برقراری ارتباط متقابل با مردم و جامعه و طی دیدارهای مهمی كه دبیركل حزب با مسوولان سیاسی در سطح داخلی و خارجی انجام می‌داد توانسته در امور مختلف به روز حركت كند. حزب اعتماد ملی درك دقیقی از گفتمان اصلاح‌طلبی داشته و دارد كه این مساله را می‌تواند در كارنامه حزب مشاهده كرد. سوای از آن، روزنامه حزب نیز با نگاه دقیق، كارشناسانه و با تكیه بر اصول حرفه‌یی و منطقی امور سیاسی كشور منجمله عملكرد دولت را نقد و بررسی می‌كرد. این نگاه

در حد و اندازه‌ای بود كه با گذشت نزدیك به چند سال از فعالیت روزنامه اعتماد ملی حتی اصولگرایانی كه حامی دولت نهم بودند از همین نقد‌ها و نگاه‌هایی كه حزب اعتماد‌ملی در روزنامه عنوان می‌كرد اكنون حمایت می‌كنند؛ كسانی كه همان روزها روزنامه و حزب را همواره تخریب می‌كردند.

اگر این نگاه‌ها و انتقادها كارشناسانه انجام می‌گرفت، پس چرا حزب اعتماد ملی و روزنامه‌اش همواره مورد انتقاد اصولگرایان بودند؟

چون در آن زمان حرف‌ها و انتقادات ما را قبول نمی‌كردند. اینكه انتقادات آن روزهای ما مورد نقد قرار می‌گرفت و حالا مورد حمایت واقع می‌شود یك چیز را نشان می‌دهد و آن این است كه هم حزب و هم روزنامه چوب شناخت و درك زودرسی را خوردند كه دوستان به آن نرسیده بودند.

به عنوان یك چهره حزبی بفرمایید كه فضای عمومی برای فعالیت احزاب در كشور چگونه است؟

من وقتی به فضای سیاسی كشورهای مختلف نگاه می‌كنم و آنها را بررسی می‌كنم، متوجه می‌شوم كه ما با فعالیت حزبی آنچه در دنیا شناخته می‌شود و حتی آنچه در كشورهای همسایه و دموكراسی‌های نوپا دنبال می‌شود، فاصله داریم و عقب‌تر هستیم. این فاصله هم به خاطر مسائلی است كه هم در قانون ما و هم در نگاه و برداشت تصمیم‌گیران ما وجود دارد. متاسفانه ظرفیتی كه در قانون اساسی ما وجود دارد هنوز نتوانسته جای خودش را در نگاه و برداشت تصمیم‌گیران ما باز كند. با این همه از زمان آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به شعار‌ها و وعده‌هایی كه دولت آقای حسن روحانی داده‌اند، امید می‌رود شرایط لازم در كشور فراهم شود.

مطالبه احزاب از دولت در این شرایط چیست؟

من فكر می‌كنم كه آقای رییس‌جمهور و مجموعه وزارت كشور باید بدانند كه بلوغ سیاسی احزاب در كشور از نان شب هم واجب‌تر است. اگر وقت لازم و سرمایه مورد نیاز در موضوع احزاب صرف شود مطمئن باشید كه آیندگان می‌توانند از سرمایه‌های كشور بهتر بهره‌مند شوند و از مدیریت مطلوب و دموكراسی فراگیر خیلی بهتر برخوردار شوند.

رفته‌رفته به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیك می‌شویم. آیا حزب اعتماد ملی قصد ندارد كه فعالیت خود را برای حضور در مجلس شورای اسلامی آغاز كند؟

طبیعی است كه از حزب اعتماد ملی به دلیل سوابقش در عرصه فعالیت حزبی و كارنامه تاثیرگذار روزنامه‌اش انتظار برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد. حزب اعتماد ملی با سرمایه‌یی از مسوولان و چهره‌های برجسته و كادر مجرب پرتوان به ویژه در فضای پارلمانی می‌تواند همانند گذشته بر فضای سیاسی كشور تاثیرگذار باشد.

بالاخره این حزب مجموعه‌یی از سرمایه‌های اصلاح‌طلبی به حساب می‌آید كه اگر تصمیم جدی در این زمینه صورت بگیرد، می‌تواند در فضای انتخاباتی آینده چه انتخابات مجلس و چه انتخابات مجلس خبرگان موفق ظاهر شود. همچنین حزب اعتماد ملی با تكیه بر این نقاط قوت می‌تواند كمك حال دولت در اداره امور كشور باشد.

فضای عمومی را برای حضور حزب در عرصه سیاسی چگونه ارزیابی می‌كنید؟

به دلیل اینكه حزب فعالیت جدی در شرایط كنونی ندارد شاید نتوان برداشت دقیقی از این موضوع داشت. الان كه در دانشگاه‌ها حضور دارم، شاهد هستم كه فضای دانشگاهی آمادگی لازم را برای فعالیت‌های سیاسی دارد. در استان‌ها نیز طبق خبرهایی كه تاكنون به من رسیده است به نظر می‌رسد كه این آمادگی در آنها نیز وجود دارد. این مساله‌یی كه شما به آن اشاره كردید تا‌حدودی به نخبگان و فعالان سیاسی بر می‌گردد. كنار كشیدن از عرصه سیاسی به اعتقاد من باعث می‌شود كه این فرصت از احزاب و چهره‌های شناسنامه‌دار دریغ شود و به بدون شناسنامه‌ها داده شود.

حزب اعتماد ملی برای بازگشت جدی به عرصه سیاست با موانعی مانند حصر دبیركل حزب، ضبط اسناد و مدارك حزب و رفتار بعضا سلیقه‌گونه برخی مسوولان رو‌به‌روست. فكر می‌كنید این موانع قابل حل است؟

وقتی اساس حزبی در كشور مورد توجه نباشد و زمانی كه دولت افتخارش این است كه به احزاب اعتقادی ندارد و اقدام به تعطیل كردن خانه احزاب می‌كند، طبیعی است كه احزاب ما با مشكلاتی رو‌به‌رو شوند. مسوولان در رابطه با احزاب باید برداشت خود را تغییر دهند. احزاب می‌توانند راهگشای امور مختلف جامعه باشند. مشكلات حزب اعتماد ملی نیز چیزی نیست كه حل‌نشدنی باشد و امیدواریم كه برطرف شود.