اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میکروفن باز، کار دست آقای رئیس جمهور داد


روابط دو کشور آمریکای لاتین به دنبال سخنان توهین آمیز رئیس جمهور اروگوئه علیه همتای آرژانتینی اش پرتنش شد.

عصر ایران: روابط دو کشور آمریکای لاتین به دنبال سخنان توهین آمیز رئیس جمهور اروگوئه علیه همتای آرژانتینی اش پرتنش شد.

رئیس جمهور اوروگوئه در حاشیه یک کنفرانس مطبوعاتی بدون اینکه متوجه روشن بودن میکروفون باشد اظهارات توهین آمیزی درباره رئیس جمهور زن آرژانتین و همسرش مطرح کرد.




این سخنان خوزه موخیکا رئیس جمهور اروگوئه بدون اینکه او متوجه باشد به گوش حاضران رسید و روابط با آرژانتین را با تنش مواجه کرد.

رئیس جمهور اروگوئه در این اظهارات، همتای آرژانتینی خود خانم "کریستینا فرناندز " را یک "حشره خوار پیر" توصیف کرد.

حشره خوار جانوری کوچک شبیه به موش کور است که بینی بلندی دارد.

موخیکا  همچنین گفت که رئیس جمهور آرژانتین بدتر از همسر متوفی اش "نستور کیرشنر" است که چشمان چپه (لوچ) داشت.

رئیس جمهور اروگوئه همچنین درباره همسر متوفای رئیس جمهور آرژانتین نیز گفت: "مرد لوچ دارای حساسیت های سیاسی بیشتری بود اما این یکی (رئیس جمهور فعلی آرژانتین) چیزی جز یک قاطر سرسخت نیست."

این اظهارنظر رئیس جمهور اروگوئه از طریق میکروفون برای حاضران در کنفرانس خبری پخش شد.

او درباره این اظهاراتش گفت که نمی دانست میکروفونش باز است و او قصد انتشار این سخنان را نداشت به همین دلیل بابت این اظهارات عذرخواهی نخواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات، هیکتور تیمرمان وزیر خارجه آرژانتین بابت این موضوع به سفیر اروگوئه اعتراض کرد و اظهارات رئیس جمهور این کشور را غیرقابل قبول دانست و اهانت آمیز توصیف کرد.

این موضوع باعث شده تا مردم آرژانتین و اروگوئه لطیفه های بسیاری را درباره اظهارات توهین آمیز رئیس جمهور اروگوئه مطرح کنند. سیاستمداران دو کشور هم درباره تاثیرات دیپلماتیک این اتفاق بر روابط دو کشور نگران هستند.

از رئیس جمهور اروگوئه به دلیل ساده زیستی و بخشیدن 90 درصد حقوقش به فعالیت های خیریه به عنوان فقیرترین و ساده زیست ترین رئیس جمهور جهان یاد می شود.


ویدیو مرتبط :
آقای رئیس جمهور آیا این را دیده ای؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لغو توافق هسته ای با ایران ریسک بزرگی است، رئیس جمهور بعدی دست به این کار نمی زند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سناتورهای جمهوریخواه

از دهه 1930، 94 درصد عهدنامه ها بین امریکا و دیگر کشورها این روند را طی کرده است و تنها 6 درصد آنها به سنا جهت تصویب آن منتقل شده است.

نیویورک تایمز نوشت: پرزیدنت اوباما به دنبال توافقی است که حداقل ده سال تداوم داشته باشد، اما تهدید اخیر سناتورهای جمهوریخواه این سئوال را مطرح کرده است که آیا این توافق حتی 22 ماه تدوام پیدا می کند؟

به گزارش  «انتخاب»، در ادامه مقاله نیویورک تایمز آمده است: 47 سناتور جمهریخواه در نامه ای بی سابقه عنوان کردند که رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است توافق با ایران را لغو کند.

سخن سناتورهای جمهوریخواه، از یک جهت صحیح بود، در واقع رئیس جمهور جدید می تواند با مفاد و مواردی از توافق که از رئیس جمهور پیشین به ارث برده، موافقت نکند. اما این اقدام، سنت شکنی عجیبی خواهد بود که روسای جمهور آمریکا از آن دوری کرده اند.

به طور کلی، روسای جمهور توافق های بین الملی را لغو نمی کنند چراکه اعتبار دیگر توافق ها را به خطر می اندازد و متحدان را از ما بیگانه می کند و کاخ سفید را با شرایطی مواجه می کند که یک رئیس جمهور هرگز حاضر نیست آن را تحمل کند.

جان بلینگر مسئول حقوقی شورای امنیت ملی در دوران جرج بوش پسر، گفت:  رئیس جمهور اختیار لغو توافقنامه ها را دارد، اما باید بداند که این اقدام نقض توافق های بین المللی است.

وی افزود: افراد معدودی حاضر به انجام چنین اقدامی هستند.

این نامه که توسط سناتور تام کاتن تهیه شده، پاسخی به نگرانی ها در مورد توافق هسته ای دولت اوباما با ایران تلقی می شود.

به نظر می رسد که این نامه با هدف ایجاد تشکیک در بین سران ایران در مورد تعهد آمریکا به مفاد توافق هسته ای نوشته شده است.

وزیر خارجه ایران این نامه را یک حقه ی تبلیغانی و بدون ارزش حقوقی دانست. اما حمید ابوطالبی مشاور حسن روحانی بیانیه ای منتشر کرد و هشدار داد که دخالت کنگره باید جدی تلقی شود.

اتفاقات اخیر نشان می دهد که روسای جمهور امریکای معاصر چطور از قدرت اجرایی خود در توافق با کشورهای خارجی استفاده می کنند. درحالیکه قانون اساسی می گوید پیش از امضا توافقی، دو سوم سنا باید به آن رای دهند، روسای جمهوری آمریکا اغلب از این موضوع با عنوان توافقات اجرایی با همتایان خارجی عبور کرده اند.

از دهه 1930، 94 درصد عهدنامه ها بین امریکا و دیگر کشورها این روند را طی کرده است و تنها 6 درصد آنها به سنا جهت تصویب آن منتقل شده است.

در مورد ایران نیز اوباما می تواند تحریم ها را با اختیاری که به او داده شده، لغو کند. او همچنین این قدرت را دارد که دیگر تحریم های اعمال شده علیه ایران را در تعلیق بگذارد. 

نمایندگان کنگره زمانی می توانند خواستار ایفای نقش در توافق هسته ای شوند که اوباما بخواهد تحریم ها را برای همیشه لغو کند.

لغو توافق هسته ای با ایران باعث پیچیدگی فضا خواهد شد، بخصوص اینکه این به معنای جدایی از بریتانیا، آلمان و فرانسه تلقی می شود.

در واقع، از نظر فنی، رئیس جمهور می تواند توافق را لغو کند، اما این خیلی بعید است که توافق های اجرایی که روسای جمهور سابق آن را منعقد کرده اد را لغو کنند، مخصوصا آنکه امضا دیگر کشورها روی آن عهدنامه باشد.

این ماجرا زمانی پیچیده تر می شود که توافق ایران برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل برود.

مارک فیتزپاتریک کارشناس مسائل ایران در انستینو انگلیسی مطالعات استراتژیک گفت:  با تصویب این توافق در شورای امنیت، بعد حقوقی دیگری به این توافق افزوده می شود.

وی افزود: حکم شورای امنیت در این مورد باعث می شود که این توافق محکم تر باشد.


اخبار سیاست  خارجی  - انتخاب