اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میهمانی وحشت‌آفرین پلنگ پیر در شب‌های روستا



اخبار حوادث - میهمانی وحشت‌آفرین پلنگ پیر در شب‌های روستا

پلنگ پیر کابوس وحشتناک شب‌های روستاییان بود که در عملیات ویژه‌ای زنده‌گیری شد.این پلنگ وقتی هوا تاریک می‌شد پای در روستا می‌گذاشت و آسوده‌خاطر در پشت‌بام‌های خانه‌های کاهگلی به کمین می نشست.

به گزارش پایگاه دیده‌بان حیات‌وحش ایران،از مردادماه سال جاری گزارش‌هایی مبنی بر حملات پلنگ به دام‌های روستای تازه قلعه در منطقه راز و جرگلان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی منعکس می‌شد.


از مهرماه که با سرد شدن هوا و کاهش پوشش گیاهی مراتع، دام‌ها از کوهستان و مراتع خارج شده و درون آغل‌ها در روستا و اطراف آن نگهداری می‌شوند پلنگ مهاجم نیز به حاشیه روستا نزدیک و حملات پلنگ به درون محیط روستا کشیده شد.


حملات پی‌درپی این پلنگ در سه ماه گذشته تقریباً هفته‌ای یک‌بار رخ داده و بر اثر آن تعداد زیادی سگ و دام اهلی تلف شده اند. این پلنگ علاقه زیادی به شکار سگ‌ها داشته و با نزدیک شدن به روستا سگ‌ها را تحریک کرده، به سمت خود می‌کشانده و سپس آنها را شکار می‌کرد. در این مدت حدود ۵ گوسفند و ۱۴ سگ توسط این پلنگ تلف شده است. به دنبال حملات پی‌درپی پلنگ ترس بسیار زیادی در دل مردم روستای تازه قلعه به وجود می‌آید به نحوی که اهالی روستا پس از تاریک شدن هوا به هیچ عنوان جرأت خارج شدن از خانه را نداشته اند.


پلنگ شب‌ها وارد روستا می‌شده و در کوچه‌ها به دنبال طعمه بوده است. این پلنگ روی سقف خانه‌ها تردد داشته و برای شکار سگ‌ها از دیوار خانه‌های روستا بالا می‌رفت حتی در یک مورد این پلنگ در بالای پشت‌بام یکی از خانه‌های روستا اقدام به علامتگذاری و تعیین قلمرو کرده است.


محیط‌بانان خراسان شمالی در این مدت بسیار فعال بوده و شبها به روستای تازه قلعه اعزام می‌شدند تا ضمن ایجاد آرامش در اهالی، بتوانند پلنگ را از حاشیه روستا دور کرده و از تقابل بیشتر پلنگ با مردم محلی جلوگیری کنند.


محمد تقدیسی فرمانده یگان محیط‌زیست استان خراسان شمالی در این مورد گفت: پس از دریافت گزارش حمله پلنگ به روستا با نصب دوربین تله‌ای موفق شدیم تصاویری از یک پلنگ در حالی که سگی را شکار کرده و مشغول خوردن آن بود، ثبت کنیم.


تقدیسی اظهار داشت: محیط بانان و کارشناسان دائماً شب‌ها در روستا به گشتزنی پرداخته و اقدامات متعددی برای ایجاد ترس در جانور و هدایت پلنگ به سمت زیستگاه اصلی در کوه انجام دادند.


مأموران سعی کردند با روشن کردن آتش دورتادور روستا، سوزاندن باروت، ایجاد سروصدا و شلیک تیرهوایی موجب واهمه پلنگ شده و جانور را به سمت کوه هدایت کنند اما هیچ یک از روش‌ها جواب نداد و همچنان حملات پلنگ به روستا ادامه داشت.


فرمانده یگان محیط‌زیست استان خراسان شمالی گفت: حدود یک ماه پیش پلنگ به یکی از اهالی روستا حمله و وی را مجروح کرد. پس از مدتی یکی دیگر از اهالی روستا مورد حمله پلنگ قرار گرفته و وی نیز دچار جراحت شده و به بیمارستان منتقل شد.


البته انسان‌ها هدف حملات پلنگ نبودند و در دو مورد حمله به اهالی روستا، کنجکاوی اشخاص برای مشاهده پلنگ درحال خوردن لاشه سگ منجر به حمله حیوان شده بود.


پس از دومین حمله پلنگ به انسان، موضوع از طریق فرمانداری و دادستان شهرستان پیگیری شده و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی طی نامه‌ای به سازمان محیط زیست موضوع را منعکس کرده و درخواست راهکار کرد.


بلافاصله با هماهنگی سازمان محیط زیست، اکیپ امداد و نجات به سرپرستی محمدصادق فرهادی‌نیا به همراه دکتر ایمان معماریان – دامپزشک - و علیرضا شهرداری - دستیار دامپزشک - از تهران عازم خراسان شمالی شدند تا پلنگ را زنده‌گیری کرده و پس از نصب گردنبند ردیاب به زیستگاه امن دیگری منتقل کنند.


محمدصادق فرهادی نیا سرپرست گروه در این باره گفت: پس از اعزام به روستا ابتدا به بررسی شرایط موجود و آموزش مردم محلی پرداختیم. به همه خانه‌های روستا مراجعه کردیم و با ارائه آموزش‌های لازم از مردم خواستیم سگ‌های خود را از محیط روستا جمع‌آوری کنند. فرهادی‌نیا گفت: در بررسی فیلم‌های ثبت شده از پلنگ، بقایای لاشه سگ‌ها و گوسفندان تلف شده و آثار جراحات ناشی از حمله پلنگ روی بدن دو نفر از اهالی به این فرضیه دست یافتیم که این پلنگ احتمالاً به دلیل وجود نوعی مشکل جسمی قادر به شکار کردن در طبیعت نیست بنابراین برای تغذیه به روستا نزدیک شده و تحت هیچ شرایط نیز از روستا دور نمی‌شود.


پس از آن به مکان یابی به نصب تله مشغول شدیم. ابتدا در نظر داشتیم تله‌ها را در کوه مجاور به روستا که زیستگاه اصلی پلنگ بود فعال کنیم اما پس از مدتی متوجه شدیم پلنگ وارد روستا می‌شود بنابراین سه تله درون کوچه‌های روستا کار گذاشته و برای جذب پلنگ از لاشه نیمه خورده یکی از سگ‌ها استفاده کردیم.


فرهادی‌نیا افزود: نخستین شبی که پلنگ روی لاشه حاضر شد درست چهار شب پس از آخرین ورود حیوان به روستا و شکار یک سگ بود. پلنگ پس از چهار روز از آخرین سگی که شکار کرده بود باز گرسنه شده و وارد روستا شد. نخستین شب تله عمل کرد اما پلنگ در تله گرفتار نشده و فرار کرد. بلافاصله شب بعد باز پلنگ روی تله حاضر شده و این بار در تله گرفتار شد.


همکاری اهالی روستا در چندماه گذشته و همچنین هنگام عملیات زنده‌گیری پلنگ فوق‌العاده خوب بوده است. پس از گرفتار شدن پلنگ در تله، ازدحام عجیبی در اطراف تله ایجاد شده و همه مردم منطقه برای مشاهده پلنگ از خانه‌های خود خارج شدند.


خوشبختانه اهالی این روستا بسیار مردم بافرهنگی بودند و نه تنها در همه مدت حمله پلنگ هرگز به فکر کشتن حیوان نبودند بلکه در شب گرفتار شدن پلنگ در تله هم هیچکس قصد آسیب رساندن به حیوان، پرتاب سنگ و چوب و غیره را نداشت و مردم فقط نظاره‌گر بودند و حتی از ایجاد سروصدا خودداری کردند.


فرهادی نیا گفت: اما ما بسیار نگران بودیم چراکه پلنگ بر اثر ازدحام جمعیت و ایجاد استرس زیاد، بسیار عصبانی شده بود و اگر به نحوی خود را از تله رها می‌کرد فاجعه بزرگی رخ می‌داد که خوشبختانه بلافاصله دکتر معماریان پلنگ را بیهوش کرد.


پس از بیهوش‌سازی و انجام معاینات اولیه، این پلنگ ظهر یکشنبه۳۰ آذرماه به کلینیک حیات‌وحش پردیسان در تهران منتقل شد.


دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات‌وحش پردیسان در این مورد گفت: پس از به دام افتادن پلنگ در تله، از طریق پرتاب دارت حاوی پیشرفته‌ترین داروی بیهوشی پلنگ را بیهوش کردیم.


این پلنگ یک پلنگ نر و بسیار پیر بود که بر اثر افزایش سن دچار ساییدگی شدید دندان‌ها، آبسه دهانی و عفونت فک و دهان شده بود.


دکتر معماریان اظهار داشت: این موضوع کاملاً نشان می‌داد این پلنگ توانایی شکار کردن و زندگی در طبیعت را از دست داده و علت نزدیک شدن پلنگ به روستا و حمله به دام‌های اهلی و سگ‌های گله نیز همین موضوع بوده است. بررسی لاشه سگ‌های شکار شده توسط این پلنگ و فیلم تهیه شده از حیوان هنگام خوردن لاشه یک سگ نشان می‌داد به دلیل ساییدگی شدید دندان‌ها این پلنگ حتی توان دریدن کامل لاشه را نداشته است دکتر معماریان سن تقریبی این پلنگ را ۱۴ سال تخمین زد و اعتقاد داشت پلنگی با این سن تقریباً یک رکورد از لحاظ سن و سال پلنگ در کشور به شمار می‌رود.


ایمان معماریان گفت: این پلنگ به هیچ عنوان قادر به زندگی و شکار در طبیعت نیست و در صورت رهاسازی در طبیعت مجدداً جهت تغذیه به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک خواهد شد که خطراتی را برای خود حیوان و مردم به همراه خواهد داشت.


این پلنگ فعلاً در کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می‌شود تا نسبت به سرنوشت حیوان تصمیم گیری شود البته در صورت تأمین بودجه دندان‌های حیوان نیز طی مراحل درمانی ترمیم خواهد شد.


محمدصادق فرهادی نیا در مورد سن این پلنگ گفت: تاکنون لاشه و جمجمه بیش از یکصد پلنگ را بررسی کرده‌ام اما به جرات می‌توان گفت تاکنون پلنگی با این سن و سال در ایران مشاهده نشده است.  فرهادی نیا نیز در مورد سرنوشت این پلنگ گفت: هرچند جابه‌جایی پلنگ‌ها بین زیستگاه‌ها از لحاظ اصولی روشی کاملاً تأیید شده نیست ولی در ابتدای اعزام به خراسان شمالی هدف زنده‌گیری، نصب گردنبند ردیاب و رهاسازی پلنگ در زیستگاه مناسب دیگری بود اما بررسی شرایط جسمی، دندان‌ها و حملات متعدد حیوان به روستا گویای ناتوانی زندگی در طبیعت بود، بنابراین تصمیم بر انتقال پلنگ به تهران گرفته شد.

اخبار حوادث - روزنامه ایران


ویدیو مرتبط :
حمله پلنگ به روستا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری ۱۱ شرور وحشت آفرین



 

دستگیری ۱۱ شرور وحشت آفرین

 

 

۱۱ نفر از اعضای یك باند تبهكاری از اراذل و اوباش كه با تخریب مغازه و خودروهای مردم شهر اراك، رعب و وحشت ایجاد می كردند، از سوی ماموران اداره اطلاعات ـ امنیت استان مركزی دستگیر شدند.

به گزارش «جام جم»، رسیدگی به این پرونده از چندی پیش با شكایت یك شهروند اراكی مبنی بر این كه مغازه اش از سوی تعدادی از اراذل و اوباش شهر تخریب شده است، در دستور كار ماموران اداره اطلاعات ـ امنیت استان مركزی قرار گرفت. ماموران با تحقیق از شاكی متوجه شدند، مردان شرور چوب به دست وارد مغازه شاكی شده و پس از كتك زدن او و تخریب شیشه های مغازه متواری شده اند.

در حالی كه جستجوها در این زمینه ادامه داشت، افراد دیگری نیز با حضور در مركز پلیس شكایت های مشابهی را ارائه كردند.در تحقیق از این شاكیان معلوم شد، مغازه و خودروهای آنها از سوی تعدادی اراذل و اوباش تخریب شده و ۳ نفر از آنها كه قصد مقابله با مهاجمان را داشته اند، با قمه زخمی شده و چند روزی را در بیمارستان بستری بوده اند.

با اطلاعات به دست آمده از شاكیان روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد. چهره نگاری رایانه ای به دست آمده از متهمان فراری نشان می داد آنها از اعضای یك باند تبهكاری هستند كه چند بار به اتهام شرارت و تخریب اموال مردم، مزاحمت نوامیس و ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان دستگیر و زندانی شده اند.

به این ترتیب پاتوق های احتمالی متهمان فراری زیرنظر گرفته شد تا این كه ماموران اداره اطلاعات ـ امنیت استان مركزی چند روز پیش مخفیگاه اعضای ۱۱ عضو باند شرارت را شناسایی و آنها را در مخفیگاهشان دستگیر كردند.

سرهنگ رفیعی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مركزی در این ارتباط گفت: با دستگیری اعضای این باند و تحقیق از آنها معلوم شد متهمان بعد از آزادی از زندان بار دیگر شرارت های خود را آغاز كرده اند و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و تهدید مردم با سلاح سرد در خیابان های شهر، قمه به دست مغازه های آنها را تخریب كرده اند.... / جام جم آنلاین