اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میلیاردر معروف باز هم در مجلس/دعوت برای پرونده 17هـزار میلیاردی



پرونده اختلاس , بابک زنجانی

میلیاردر معروف باز هم در مجلس/دعوت برای پرونده 17هـزار میلیاردی

نامش این روزها به سان یک چهره ممتاز به سر تیتر اخبار و رسانه ها تبدیل شده، شاید کمتر کسی در اقصی نقاط ایران باشد که نام او را نشینده باشد، نه سیاستمدار است، نه لژیونر فوتبالی، نه ستاره سینماست و نه یک محقق و نویسنده بزرگ او یک میلیارد است، یک سوپر میلیاردر.

به گزارش خرداد به نقل از منابع موثق، بابک زنجانی میلیاردر معروف که این روزها کوچکترین فعل و انفعالی پیرامون وی به صدر اخبار راه می یابد و بحث های گسترده ای را به همراه دارد، ساعاتی پیش یکبار دیگر به بهارستان دعوت شد تا این بار پیرامون پرونده تامین اجتماعی به اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس پاسخگو باشد.  پرونده ای که موسوم به پرونده 17 هزار میلیاردی  شده است.

گفتنی است که وی چندی پیش نیز پیرامون پرونده بدهی چند میلیاردی به وزارت نفت برای ادای توضیحات به کمیسیون اصل90 مجلس رفته بود که در آن پرونده از اتهامات وارده به گفته اعضای کمیسیون تبرئه شده بود.

حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این پرونده تازه باز شده که نام بابک زنجانی هم در آن به میان آمده به کجا خواهد انجامید. هر چه هست او این بار نه احضار که به کمیسیون اصل 90 دعوت شده تا پیرامون شائبه های موجود پاسخگو باشد.

گفتنی است که هم اکنون وی در ساختمان بهارستان و در کمیسیون اصل 90 در جلسه با نمایندگان مجلس است و این دیدار نیز از قبل هماهنگ شده نبوده و گویا صبح امروز طی تماس تلفنی با بابک زنجانی وی به کمیسیون اصل 90 دعوت شده و بلافاصله با قبول این دعوت که زمان آن ساعت 11 اعلام شده بود به بهارستان رفته است. 

/خرداد

 


ویدیو مرتبط :
11- رونمایی از پرونده میلیاردی از معوقات بانکی.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی از بررسی پرونده اختلاس میلیاردی در مجلس



 

 

گزارشی از بررسی پرونده اختلاس میلیاردی در مجلس

مجلس شورای اسلامی امروز یكشنبه پس از ۴ ساعت جلسه غیرعلنی جهت بررسی پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانك صادرات، كمیسیون های اصل ۹۰، قضایی و اقتصادی را مامور بررسی ابعاد مختلف این پرونده كرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این جلسه غیر علنی، حسینی وزیر اقتصاد، بهمنی رییس كل بانك مركزی، حجت الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی كل كشور و جهرمی مدیرعامل بانك صادرات گزارشاتی را در مورد این پرونده ارائه كردند.

مشروح گزارش جلسه غیر علنی مجلس و اظهارات رییس قوه مقننه پس از این جلسه را در زیر می خوانید:

ماموریت ویژه لاریجانی به سه كمیسیون برای پیگیری پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی

رییس مجلس:

نمی توانند با صحنه سازی غیرحقوقی از این ماجرا فرار كنند

زاویه دید مجلس، پس زدن حواشی و رسیدگی قانونی به متن این فساد است

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این كه سوء استفاده مالی سه هزارمیلیارد تومانی با قصد ضربه زدن به اقتصاد ملی و اعتماد عمومی كشور انجام شده است گفت: در همین رابطه مجلس، كمیسیون اصل ۹۰ را مامور كرده است تا با همكاری كمیسیون های قضایی و اقتصادی ابعاد مختلف این پرونده را بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه كنند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه ی علنی امروز یكشنبه مجلس پس از پایان جلسه غیرعلنی صبح مجلس گفت: علت تاخیر چند ساعته شروع جلسه علنی بررسی جامع پرونده بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی بود كه باید این بررسی انجام می شد.

وی با بیان این كه مجلس از ساعت ۸ تا ۱۲ امروز ۴ ساعت در جلسه ی غیرعلنی پرونده ی ۳ هزار میلیارد تومانی را بررسی كرد، درعین حال در توضیح موارد مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: دراین جلسه، موضوع پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی با حضور مسئولان مختلف دولتی همچون وزیر اقتصاد، رئیس كل بانك مركزی، مدیر عامل بانك صادرات و رئیس سازمان بازرسی كل كشور بررسی و توضیحات مفصلی ارائه شد.

لاریجانی افزود: در این توضیحات ابعاد فساد بزرگی كه در كشور رخ داده و بعضی از حواشی موضوع كه نشان از دامنه وسیع آن دارد ارائه شد؛ نمایندگان مجلس نیز سوالات و تذكرات و پیشنهاداتشان را مطرح كردند.

رییس قوه مقننه هم چنین توضیح داد: مجموع صحبتهای اولیه نشان داد كه این فساد با قصد ضربه زدن به اقتصاد ملی و اعتماد عمومی كشور انجام شده كه جرم بسیار بزرگی است و برای ما كاملا مكشوف شد كه ابعاد این موضوع بسیار گسترده است و باید با جدیت مورد رسیدگی قرار گیرد.

لاریجانی با تشكر از قوه قضاییه برای مامور كردن محسنی اژه ای، دادستان كل كشور برای رسیدگی به این پرونده گفت: حتما مجلس از این پروسه حمایت خواهد كرد، همچنین در مجلس كمیسیون اصل ۹۰ مامورخواهد شد تا با همكاری كمیسیون های قضایی و اقتصادی ابعاد مختلف این موضوع را بررسی كنند و در اسرع وقت گزارش آن را به مجلس ارائه دهد تا در اختیار عموم قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید رخنه هایی كه در سیستم بانكی وجود داشته كه منجر به ایجاد چنین فسادی شده و همچنین ابعاد خارج از سیستم بانكی كاملا مكشوف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین تاكید كرد: باید در این گزارش پیشنهاداتی نیز برای جلوگیری از این مفسده ارائه گردد.

به گزارش ایسنا، رییس قوه مقننه هم چنین در نطق ابتدای دستور خود در صحن علنی مجلس در مورد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، گفت: مساله ای كه این روزها فضای كشور را متاثر نموده است، پرونده كذایی ۳ هزار میلیاردی است. آنچه در رسانه ها و آرای سیاست مداران تا این لحظه مشاهده شده و هم چنین مطالبی كه مسوولین اجرایی و بانكی كشور و ریس بازرسی كل كشور امروز در جلسه غیرعلنی مجلس بیان كردند، حكایت از این دارد كه فساد مهمی در بخش مالی و بانكی كشور رخ داده است.

وی افزود: بنابراین باید به افكار عمومی حق داد كه كاملا نگران این امر باشند و حق دارند كه برداشت شفافی از موضوع داشته باشند و نیز حق دارند كه رسیدگی دقیق و عادلانه آن را مطالبه كنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: فكر می كنم مبارزه واقعی با فساد حكم می كند كه به جای این كه موضوع دستاویز نزاع های سیاسی شود با یك نگاه ملی پیگیر حقوق ملت باشیم.

لاریجانی یادآور شد: زاویه دید مجلس در بررسی این موضوع، پس زدن حواشی و رسیدگی قانونی و دقیق به متن این فساد است.

وی خاطرنشان كرد: مجلس شورای اسلامی از اقدام به موقع و قاطع قوه قضاییه و انتخاب دادستان كل كشور جهت رسیدگی همه جانبه به این پرونده حمایت می نماید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس اكیدا خواستار بررسی فوری و عادلانه این پرونده و كشاندن تمام كسانی كه در این فساد مقصر هستند به عدلیه می باشد.

لاریجانی تاكید كرد: امروز تمام قوای سه گانه كشور مصمم برخورد با این پدیده زشت هستند و هر كسی با هر سمتی كه دارد با فرض دست داشتن در این فساد، نمی توانند با صحنه سازی غیرحقوقی از این ماجرا فرار كنند.

وی ادامه داد: امروز بررسی اولیه این موضوع در مجلس نشان داد كه ابعاد این فساد بسیار بزرگ است و باید روشن شود و این امر احتیاج به بررسی موشكافانه دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قوه قضاییه مسوولیت اصلی را بر عهده دارد و همه قوا باید جهت صیانت از حقوق ملت به این نهاد مدد برسانند.

لاریجانی تصریح كرد: بنابراین لازم است در قوه مقننه نیز كمیسیونی این موضوع را تحت بررسی قرار دهد كه هم به قوه قضاییه كمك كند و هم گزارش كاملی را به مجلس ارائه كند.

وی خاطرنشان كرد: مناسب كمیسیون اصل ۹۰ مجلس با همكاری كمیسیون های اقتصاد و قضایی و حقوقی در این جهت اهتمام نمایند و امیدواریم این كمیسیون در اسرع وقت هم ابعاد این فساد و راه های رخنه و دغل كاری و منشاء آن را بیابند و هم چنین افراد خاطی و مقصر را به قوه قضاییه معرفی كنند و نیز پیشنهاداتی مبنی بر پیشگیری و جلوگیری از این گونه مفسده ها را به مجلس ارائه نمایند.

باهنر:

کمیته حقیقت یاب مجلس به پرونده اختلاس بزرگ رسیدگی می کند

معاون نظارت رییس مجلس شورای اسلامی، با مبهم خواندن برخی از زوایای اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی، گفت: کمیته ای حقیقت یاب از مجلس این موضوع را پیگیری می کند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر در حاشیه حضور در جلسه غیرعلنی صبح روز یکشنبه مجلس درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، گفت: در طول دو تا سه هفته گذشته اطلاعات غیرمنسجمی در رسانه ها تولید شد و هر کسی بر اساس ظن و مواضع خود یک سری اطلاعاتی را ارائه داد که هنوز در این باره مقداری ابهام در افکار عمومی وجود دارد.

وی تصریح کرد: گام نخست را آیت الله آملی لاریجانی برداشت و دادستان کل کشور را مأمور رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی کرد که این اقدام مثبت و شایسته ای بود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در نشست غیرعلنی از نهادهای پیگیری کننده اختلاس از نظام بانکداری کشور دعوت کرد تا توضیحات اولیه را بدهند و قاعدتا اطلاعات خوبی ارائه شد، اما جمع بندی نهایی به بررسی بیشتری نیاز دارد.

نایب رییس مجلس خاطرنشان كرد: تلاش آن است که با یک فرآیند قانونی، مجلس بتواند یک کمیته حقیقت یاب را معین کند و در یک فرصت مشخص و روشن کار را بررسی کند و به نتیجه برساند.

وی با بیان این که «باید همه واقعیات درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به مردم گفته شود» ادامه داد: البته باید فضای تبلیغاتی کشور کنترل شود، ضمن آن که خلاف واقع و بر اساس مواضع سیاسی با این مساله برخورد نشود.

باهنرافزود: امیدواریم دولت، مجلس و قوه قضائیه بتوانند در فضایی آرام، عادلانه و عالمانه اقدام های خود در برخورد با این اختلاس را پیگیری کنند؛ قاعدتا همه عزم قوا برای برخورد با متخلفان جزم است.

پورمحمدی:

تعدادی از عاملان اختلاس اخیر، بازداشت و بقیه افراد نیز شناسایی شده اند

رییس سازمان بازرسی کل کشور از دولت خواست تا «منابع لازم اطلاعاتی درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را در اختیار دستگاه های پیگیری کننده قرار دهد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در حاشیه حضور مسوولان اقتصادی کشور برای رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در نشست غیرعلنی صبح روز یکشنبه مجلس، درباره اختلاس سه هزار میلیاردی از بانک صادرات، گفت: حرکت صادقانه در شناسایی فساد، برخورد قاطع با آن، توضیح صحیح و دقیق به مردم، اطلاع رسانی کامل، تغییر صادقانه رفتار و وضعیت نظام بانکی درباره این قضیه موجب افزایش اعتماد مردم می شود.

وی، از نشست مطبوعاتی خود با هدف توضیح درباره پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات خبر داد و تصریح کرد: پس از ارائه گزارش به مجلس و مشخص شدن پیامد های آن، در فرصت مناسب برای توضیح درباره ابعاد مساله نشست مطبوعاتی خواهم داشت.

وی درباره نحوه برخورد با عاملان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، افزود: تعدادی از آن ها بازداشت و بقیه افراد نیز شناسایی شده اند که بازداشت خواهند شد، ضمن این که در بانک ها این قضیه در حال پیگیری است تا اطلاعات لازم اخذ شود و بتوان ان شاء الله برخورد کافی کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان كرد: تضمین این که رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مشمول گذر زمان نشود، مستلزم دست به دست دادن عوامل بسیاری در نهاد ها و قوای مختلف است، اگر افکار عمومی همراهی و رسانه ها خوب هدایت کنند، همچنین دولت منابع لازم اطلاعاتی را در اختیار بگذارد و از موضع گیری عجولانه و جانبدارانه پرهیز و کمک می کند، می توان با این پرونده به طور کامل و جامع برخورد کرد.

به گزارش ایسنا وی درباره رقابت مسوولان در دستگاه های مختلف برای کشف اختلاس ۳ هزار میلیاردی، گفت: هر کسی دوست دارد بگوید در اقدام سالم سازی و مبارزه با فساد دست دارد، این ادعاها که مطرح می شوند، سقف و مانعی ندارد و هر کسی می تواند ادعا کند.

بهمنی:

دارایی های شرکت «امیرمنصور آریا» بلوکه شد

تاکنون هیچ سرنخی از خروج پول به خارج از کشور به دست نیامده است

رییس کل بانک مرکزی تاکید كرد كه « هیچ سرنخی از خروج سه هزار میلیارد تومان اختلاس به خارج از کشور به دست نیامده است.»

به گزارش ایسنا محمود بهمنی در حاشیه حضور در جلسه غیرعلنی صبح روز یكشنبه مجلس درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات،، گفت: بانک مرکزی این مفسده اقتصادی را پیش تر شناسایی کرده بود، اما آن را دیر اعلام کرد تا مفسدان فرصت فرار و انتقال دارایی های خود را نداشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه اموال و دارایی ها به حد کافی شناسایی شد، «امیر منصور آریا» و شرکت او که مفسده کرد؛ افزون بر ۳۸ کارخانه دارد که سه کارخانه را هم همین اخیرا خریداری کردند که باید به آن رسیدگی بیشتری شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان یک شاکی وارد عمل شد و به دنبال آن است که تا انتهای کار برود و مطالبات بانک ها را وصول کند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در یک ماه و نیم گذشته، متوجه این مفسده اقتصادی شد، ولی علت آن که این مساله دیر اعلام شد آن بود که کسی فرار نکند و نقل و انتقال دارایی ها انجام نشود.

وی خاطرنشان كرد: بانک مرکزی دارایی های شرکت «امیرمنصور آریا» را با کمک وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور بلوکه کرد؛ عوامل مؤثر بر ممنوع الخروج و همه اموال منقول و غیرمنقول ضبط شدند، بنابراین اکنون این مساله با خیال راحت اعلام شد.

وی درباره حدود ابعاد مساله اختلاس سه هزار میلیاری، ادامه داد: مساله بسیار بزرگ و عظیم است و چیز ساده ای نیست، ولی حتی اگر خیلی کمتر از این ها بود بانک مرکزی به علت نفس کار تا آخر قضیه را پیگیری می کرد.

بهمنی درباره سرنوشت بانک آریا نیز توضیح داد: مجوزی برای فعالیت بانک آریا اعطاء نشده است؛ بانک آریا تنها یک موافقت دارد؛ امیرمنصور آریا درخواستی داشت که نظام بانکی ابتدا موافقت خود با این درخواست را اعلام کرد؛ به دنبال آن دو هزار میلیارد ریال واریز شد که آن هم بلوکه شد.

وی درباره خروج دوهزار میلیارد تومان از سه هزار میلیارد تومان اختلاس به خارج از کشور، تأکید کرد: چنین اتفاقی روی نداده است، چون تاکنون هیچ سرنخی که از خروج پول به خارج از کشور حکایت کند، به دست نیامده است.

به گزارش ایسنا بهمنی،درباره این که چه مقام مسوولی باید پاسخگو باشد؟ یادآور شد: اکنون نباید به دنبال آن بود که چه کسی قضیه این مفسده اقتصادی را کشف کرده است، باید فرض کرد که هر کسی چنین ادعایی دارد، درست می گوید؛ از این به بعد، ابتدا باید دنبال شناسایی دارایی ها و اموال و وصول بدهی بانک ها بود، بعد دنبال آن بود که چگونه تخلفات داخلی را به حداقل رساند.

پایان جلسه غیر علنی در ساعت ۱۲ ظهر

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به دلیل نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس، در ساعت ۱۲ امروز با تاخیر چهار ساعته آغاز به كار كرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس پس از برگزاری نشستی از ساعت ۸ صبح با حضور رییس كل بانك مركزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بازرسی كل كشور و مدیر عامل بانك صادرات دستور كار خود در جلسه علنی را آغاز كردند.

نمایندگان در این نشست غیرعلنی موضوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را خلاءهای موجود كه به چنین سوءاستفاده هایی می انجامد را بررسی كردند..../ ایسنا