اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میزان سپرده‌ گذاری در موسسات غیرمجاز


رشد پدیده‌ای به نام موسسات غیرمجاز به معضلی تبدیل شده كه گویا هیچكس قادر به حل آن نیست؛ موسساتی كه با تخمینی كه از صحبت‌های رئیس كل بانك مركزی به دست می‌آید حدود 150 هزار میلیارد تومان تاكنون سپرده‌گیری كرده‌اند.

تابناک: رشد پدیده‌ای به نام موسسات غیرمجاز به معضلی تبدیل شده كه گویا هیچكس قادر به حل آن نیست؛ موسساتی كه با تخمینی كه از صحبت‌های رئیس كل بانك مركزی به دست می‌آید حدود 150 هزار میلیارد تومان تاكنون سپرده‌گیری كرده‌اند.

 رشد پدیده‌ای به نام موسسات غیرمجاز به معضلی تبدیل شده كه گویا هیچكس قادر به حل آن نیست. رئیس كل بانك مركزی در روزهای اخیر صراحتا اعلام كرد قرار نیست بانك مركزی به دنبال شناسایی بدون مجوزها باشد و در مقابل به مردم هشدار داد كه مراقب سرمایه‌هایشان باشند و به خاطر یك یا دو درصد سود بیشتر سرمایه شان را به خطر نیندازند.
موسساتی كه با تخمینی كه از صحبت‌های رئیس كل بانك مركزی به دست می‌آید حدود 150 هزار میلیارد تومان تا كنون سپرده‌گیری كرده‌اند.

فروردین امسال ولی الله سیف در نشست مشتركی با كمیسیون اقتصادی مجلس اعلام كرد كه 15 تا 20 درصد از نقدینگی كشور در نزد موسسات مالی غیرمجاز تجمیع شده است.

در همین حال، در روزهای اخیر سیف از آخرین آمار نقدینگی كشور كه به 782 هزار میلیارد تومان رسیده، سخن گفت. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت كه مبلغی در حدود 150 هزار میلیارد تومان نزد این موسسات سپرده‌گذاری شده است. اشاره مستقیم طیب نیا وزیر اقتصاد نیز به وسعت دار شدن دامنه فعالیت‌های این موسسات است.

طیب‌نیا به موسسه‌ای اشاره كرد كه سه هزار میلیارد تومان سپرده گیری كرده است درحالی كه بدون داشتن مجوز، فعالیت‌هایی خارج از نظارت بانك مركزی دارد. جذب سرمایه‌های مردم توسط این موسسات در شرایطی كه نرخ سود سپرده‌های بلندمدت بانكی با دو درصد كاهش 20 درصد تعیین شده است، می‌تواند باعث جذب بیشتر سپرده‌ها توسط غیرمجازها باشد. همین نگرانی نیز هشدارهای مكرر مسولان را در پی داشته است. اخطارهایی كه البته بدون اقدام عملی از سوی مراجع ذیصلاح در حد هشدار باقی مانده است.

دومین درخواست مسئولان از مردم


این دومین بار است كه پای مردم به بحث موسسات بدون مجوز كشیده می‌شود. چندی پیش بانك مركزی از مردم خواسته بود در شناسایی این موسسات كمك كرده و نام آنها را در آدرسی برای بانك مركزی ارسال كنند. حال برای بار دوم سیف به مردم هشدار می‌دهد كه برای یكی دو درصد نرخ سود بیشتر سرمایه هایشان را روانه این موسسات نكنند.

رئیس كل بانك مركزی درحالی فاصله سود پرداختی این موسسات را با بانك‌های دارای مجوز یكی دو درصد عنوان می‌كند كه مشاهدات میدانی خبرنگار ما از اختلافی 8 تا 10 درصدی نرخ سود آنها حكایت می‌كند. این موسسات كه تحت نظارت بانك مركزی فعالیت نمی‌كنند برای سپرده‌های یك ساله سودهای 28 درصدی و در صورت سپرده‌گذاری مبالغ بالای 20 میلیون تومان حتی سودی بیش از 30 درصد را پیشنهاد می دهند.

با این همه مسئولان به جای برخورد مستقیم با این موسسات از مردم درخواست كمك می‌كنند و شناسایی این موسسات را جزو وظایفشان نمی‌دانند. اگرچه رئیس کل بانک مرکزی فعالیت موسسات غیرمجاز و پایین بودن سرمایه بانک‌ها را از جمله مشکلات درون‌بخشی نظام بانکی می‌داند ولی در عین حال می‌گوید: قرار نیست بانك مركزی به دنبال شناسایی بدون مجوزها باشد.

جالب آنكه سیف در سخنرانی خود در همای روز گذشته اظهار می‌كند: همیشه گفته می‌شود که یک روزنامه‌فروش و یا لبنیاتی اگر مجوز نداشته باشد 48 ساعته جلوی فعالیت آن گرفته می‌شود اما به راحتی یک موسسه غیرمجاز بدون داشتن مجوز فعالیت کرده و منابع مردم را به باد می‌دهد. بانک مرکزی به کرات اخطار داده که مردم به خاطر یک یا دو درصد سود اضافه سپرده و منابع خود را به خطر نیندازند چرا که این موسسات زیر نظر این بانک نبوده و فعالیت آنها پرریسک است.

در موسسات غیرمجاز سرمایه‌گذاری نكنید

موضوع موسسات غیرمجاز آنقدر داغ بود كه وزیر امور اقتصادی و دارایی به این موضوع ورود پیدا كند. طیب نیا هم از مردم خواست به این موسسات اعتماد نکنند. به گفته او اگر سپرده‌گذاری در این موسسات نرخ سود بالاتری برای آنها دارد ولی قطعا این نرخ سود بالاتر بهای ریسک بالاتری هم دارد.

در ماه‌های گذشته شاهد ورشکستگی برخی از این موسسات بودیم. ورشکستگی آنها باعث شد اصل منابع مردم به خطر بیفتد. طبیعی است وقتی موسسه‌ای فاقد مجوز از بانک مرکزی است، بانک مرکزی و دولت هیچ‌گونه تعهدی نسبت به جبران زیان و خسارت این موسسات نخواهند داشت و بنابراین اصل دارایی مردم در این موسسات با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین خواهش می‌کنم مردم منابع خود را در موسسات مجاز سرمایه‌گذاری کنند. نرخ سودی که در حال حاضر موسسات مجاز پرداخت می‌کنند از نرخ تورم به نحو معناداری بالاتر است. این اولین بار است که در تاریخ اقتصادی ایران شاهد نرخ سود واقعی مثبت هستیم.


ویدیو مرتبط :
هشدار درباره سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دریافت مالیات 5 ساله از سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز



اخبار,اخباراقتصادی,سازمان امور مالیاتی

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه با اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم موسسات غیرمجاز بانکی موظف به ارائه اطلاعات سپرده‌گذاران به سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر سود سپرده می‌شوند، اعلام کرد که این سازمان در صورت به دست آوردن اطلاعات سپرده‌ها مالیات را تا پنج سال قبل، از سپرده‌گذاران دریافت می‌کند.

حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره دریافت مالیات از سود صاحبان سپرده موسسات مالی غیر مجاز اظهار کرد: طبق قانون فعلی نیز موسسات مالی غیر مجاز و صاحبان سپرده آن‌ها مشمول معافیت‌های مالیاتی بانک‌ها و موسسات مجاز نمی شوند.

وی با اشاره به دریافت مالیات از سود صاحب سپرده موسسات مالی غیرمجاز اظهار کرد: طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که تمامی سازمان‌ها و بخش‌ها را ملزم به ارائه اطلاعات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی کرده است، موسسات مالی غیر مجاز مکلف به ارائه اطلاعات حساب سپرده‌گذاران خود هستند و اگر موسسه اطلاعات را ندهد مجرم تلقی شده و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ما خودمان نیز ابزار‌های کافی را برای شناسایی موسسات غیر مجاز و سپرده گذاران داریم.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به الزام موسسات مالی غیر مجاز و سپرده‌گذاران آن به پرداخت مالیات در قانون فعلی مالیات‌های مستقیم، خاطرنشان کرد: در قانون مالیات‌ فعلی این الزام وجود دارد با این حال اطلاعات سپرده‌گذاران این موسسات غیرمجاز به دست ما نمی‌رسد، اما در قانون جدید آورده شده است که اگر این اطلاعات از سوی موسسات غیرمجاز به سازمان امور مالیاتی تحویل داده نشود، خود موسسات مالی اعتباری غیر مجاز باید مالیات سپرده‌گذاران را پرداخت کنند.

وکیلی در ادامه تصریح کرد: قانون جدید امکان وصول مالیات از سپرده‌گذاران در موسسات غیرمجاز را فراهم می‌کند. در هر زمان اطلاعات صاحبان سپرده در موسسات مالی غیر مجاز به دستمان برسد تا مالیات پنج سال قبل را از آن‌ها می‌گیریم.

 اخبار اقتصادی  - ایسنا