اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میزان ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود


تا حداقل یک نسل قبل با شنیدن ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود متعجب می‌شدیم اما تعدادش آنقدر کم بود که چندان به نظر نمی‌آمد و آن را جزو موارد استثنا می‌گذاشتیم اما حالا و در این روزها نه تنها ازدواج دختران با پسران کم سن و سال‌تر از خود افزایش یافته بلکه علی‌رغم آمار قابل توجه طلاق در همین ازدواج‌ها، تبدیل به یکی از متداول‌ترین نوع ازدواج‌ها شده است.

خبرگزاری ایسنا: تا حداقل یک نسل قبل با شنیدن ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود متعجب می‌شدیم اما تعدادش آنقدر کم بود که چندان به نظر نمی‌آمد و آن را جزو موارد استثنا می‌گذاشتیم اما حالا و در این روزها نه تنها ازدواج دختران با پسران کم سن و سال‌تر از خود افزایش یافته بلکه علی‌رغم آمار قابل توجه طلاق در همین ازدواج‌ها، تبدیل به یکی از متداول‌ترین نوع ازدواج‌ها شده است.

علی اکبر محزون - مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، می‌گوید که در 10.7 درصد ازدواج‌هایی که در سال گذشته در کشور ثبت شده ، سن زوجه بیشتر از زوج است.

محزون در ادامه گفت: از 831 هزار و 670 ازدواجی که سال گذشته در کل کشور ثبت شده در 88 هزار و 631 مورد سن زوجه بیش از زوج است که بیشتر این افراد با جمعیت 74 هزار و 893 مورد، فاصله سنی یک تا پنج ساله دارند و شامل 9 درصد از کل ازدواج‌های کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در 11 هزار و 120 مورد نیز سن زوجه بین 6 تا 10 سال بیشتر از زوج بوده و 1893 مورد نیز فاصله سنی 11 تا 15 ساله دارند.

به گفته وی، سال گذشته در 441 ازدواج ثبت شده در کشور زوجه 16 تا 20 سال و در 284 مورد نیز بیش از 20 سال بزرگتر از زوج بوده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص تفاوت میزان این ازدواج‌ها در نقاط شهری و روستایی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که تعداد ازدواج‌هایی که در آن‌ها سن زوجه بیش از زوج است در نقاط روستایی با درصد بسیار کمی بیشتر است اما در کل تفاوت چندانی میان میزان این ازدواج‌ها مشاهده نمی‌شود.

محزون افزود: از کل ازدواج‌های شهری حدود 10.6 درصد و از کل ازدواج‌هایی که در نقاط روستایی صورت گرفته 11 درصد از کل آمار را این ازدواج‌ها تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص روند افزایش این ازدواج‌ها در سالهای اخیر گفت: هنوز مقایسه‌ای در این زمینه صورت نگرفته و به صورت قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد. اما می‌توان گفت که آمارها نسبت به دو سال اخیر تفاوتی پیدا نکرده باشد، اما نسبت به 5 تا 10 سال گذشته متفاوت است.

به گفته مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، در سال 91 از 143 هزار و 790 طلاقی که در کشور ثبت شده، 106 مورد مربوط به ازدواج‌هایی بوده است که در آن‌ها سن زوجه از زوج بیشتر است.


ویدیو مرتبط :
ازدواج دختران و پسران جوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار ازدواج‌ پسران با دختران بزرگتر از خود



اخبار,اخبار اجتماعی, سازمان ثبت احوال کشو


 اخبار اجتماعی - آمار ازدواج‌ پسران با دختران بزرگتر از خود

در سال ۹۲ در مجموع ۶۰۰ هزار و ۷۶۸ واقعه ازدواج طی این سال صورت گرفته که پسران از نظر سنی بزرگتر از دختران بوده‌اند، این درحالی است که این رقم معادل ۷۷.۶ درصد کل ازدواج‌ها است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور آمار مربوط به وقایع ازدواج‌های افراد همسن، ازدواج‌هایی که زوجه بزرگتر از زوج و بالعکس طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ را به تفکیک ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور آمار مربوط به وقایع ازدواج‌های افراد همسن، ازدواج‌هایی که زوجه بزرگتر از زوج و بالعکس طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ را به تفکیک ارائه کرد.

علی اکبر محزون در ابتدا با اشاره به آمار مربوط به سال ۹۲، اظهار کرد: طی این سال در مجموع ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ واقعه ازدواج در کشور صورت گرفته که از این تعداد ۹۲ هزار و ۳۶۵ مورد که معادل ۱۱.۹ درصد است، ازدواج‌ دختران و پسرانی بوده که سن یکسان داشته‌اند.

وی در مورد وقایع ازدواجی که دختران از نظر سنی بزرگتر از پسران بوده‌اند، گفت: در سال ۹۲، تعداد ازدواج‌هایی که زوجه بزرگتر از زوج بوده به ۸۱ هزار و ۳۸۰ واقعه می‌رسد که معادل ۱۰.۵ درصد است. در ۳.۶ درصد این ازدواج‌ها دختران یک سال از پسران بزرگتر، در ۲.۲ درصد این ازدواج‌ها دختران دو سال از پسران بزرگتر، در ۱.۶ درصد این ازدواج‌ها دختران سه سال از پسران بزرگتر و مابقی ازدواج‌ها هرکدام با آمار زیر یک درصد مربوط به ازدواج‌هایی است که دختران تفاوت سنی بیش از سه سال با پسران داشته‌اند.

محزون همچنین در مورد ازدواج‌هایی که پسران از نظر سنی بزرگتر از دختران بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ در مجموع ۶۰۰ هزار و ۷۶۸ واقعه ازدواج طی این سال صورت گرفته که پسران از نظر سنی بزرگتر از دختران بوده‌اند، این درحالی است که این رقم معادل ۷۷.۶ درصد کل ازدواج‌ها است.

وی ادامه داد: در ۸.۱ درصد این ازدواج‌ها پسران یکسال از دختران بزرگتر، در ۸.۸ درصد این ازدواج‌ها پسران دو سال از دختران بزرگتر، در ۹.۱ درصد ازدواج‌ها پسران سه سال از دختران بزرگتر و در ۸.۷ درصد ازدواج‌ها پسران ۴ سال از دختران بزرگتر بوده‌اند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به آمار مربوط به ازدواج‌های سال ۹۱، اظهار کرد: در مجموع ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ واقعه ازدواج طی سال ۹۱ انجام شده که در ۱۲.۲ درصد آن دختران و پسران دارای سن یکسان بودند، این رقم معادل ۱۰۱ هزار و ۳۸۵ نفر است.

محزون در مورد ازدواج‌هایی که در آن دختران از نظر سنی بزرگتر از پسران بوده‌اند، گفت: در ۸۹ هزار و ۵۹ مورد از ازدواج‌ها دختران از نظر سنی بزرگتر از پسران بوده‌اند که معادل ۱۰.۷ درصد ازدواج‌ها است.

وی ادامه داد: در ۳.۷ درصد این ازدواج‌ها دختران یکسال از پسران بزرگتر، در ۲.۲ درصد این ازدواج‌ها دختران دو سال از پسران بزرگتر، در ۱.۶ درصد از این ازدواج‌ها دختران سه سال از پسران بزرگتر ومابقی ازدواج‌ها هرکدام با آمار زیر یک درصد مربوط به ازدواج‌هایی است که دختران تفاوت سنی بیش از سه سال با پسران داشته‌اند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آمار ازدواج‌های مربوط به سال ۹۱ که در آن پسران از نظر سنی بزرگتر از دختران بوده‌اند، بیان کرد: در ۶۳۹ هزار و ۵۲۴ واقعه ازدواج طی این سال پسران از دختران بزرگتر بوده‌اند که معادل ۷۷.۱ درصد است.

محزون ادامه داد: در ۸.۳ درصد این ازدواج‌ها پسران یک سال بزرگتر از دختران، در ۹ درصد این ازدواج‌ها پسران دو سال بزرگتر از دختران،‌ در ۹.۲ درصد این ازدواج‌ها پسران سه سال بزرگتر از دختران و در ۹ درصد این ازدواج‌ها پسران چهار سال بزرگتر از دختران بوده اند.

آمار ارئه شده نشان می‌دهد هرچند آمار ازدواج در کشور طی سال ۹۱ از ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ واقعه ازدواج به ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ واقعه ازدواج در سال ۹۲ کاهش یافته است، اما برخلاف آمار غیررسمی اعلام شده ازدواج‌هایی که در آن دختران از نظر سنی بزرگتر از پسران بوده‌اند نیز از ۸۹ هزار و ۸۹ واقعه در سال ۹۱ به ۸۱ هزار و ۳۸۰ واقعه در سال ۹۲ کاهش یافته‌ است.
اخبار اجتماعی - ایسنا