اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میدان نقش جهان را خطر تهدید می کند


تعدیل برج جهان از سال 1383 تاکنون به یکی از چالش بر انگیزترین موضوعات میراث فرهنگی اصفهان و کشور تبدیل شده، چالشی که همچنان ادامه داد و اینطور که از شواهد امر بر می‌آید قرار نیست به این زودی‌ها ختم به خیر شود.

خبرگزاری مهر: تعدیل برج جهان از سال 1383 تاکنون به یکی از چالش بر انگیزترین موضوعات میراث فرهنگی اصفهان و کشور تبدیل شده، چالشی که همچنان ادامه داد و اینطور که از شواهد امر بر می‌آید قرار نیست به این زودی‌ها ختم به خیر شود.

برجی که بنا به درخواست شهرداری اصفهان در سال 1374 در قالب طرحی به کمیسیون ماده 5 ارایه شد تا با تغییر کاربری زمینی که قرار بود در طرح تفضیلی شهر فضای سبز شود به مکانی برای ساخت برجی در خور اصفهان تبدل شد.

پس از شروع کار ساخت برج درفاصله زمانی 4 تا 11 جولای 2002 (مردادماه سال 81 ) نتیجه بازید گروهی از متصدیان برنامه‌ریزی شهری فرانسه به همراه کارشناس ایکوموس که از طرف کمیته میراث جهانی از محل میدان نقش جهان سبب شد تا این گروه در پایان سفر اعلام کنند که باید طرحی جامع برای برنامه ریزی شهری همراه با کنترل ارتفاع ساختمان در اصفهان اجرا شود.

به گفته این گروه «میدان نقش جهان را نمی‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن دید و آنچه در قالب بافت تاریخی اصفهان ماند کمربندی دور تا دور میدان نقش جهان را در برگرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد». نظر این گروه این بود که باید به منظور حفاظت از میدان نقش جهان بخشی از برج جهان نما تعدیل شود.

تعدیلی که از زمستان 84آغاز و همچنان ادامه داد، در طول این مدت چندین بار یونسکو طی مکاتباتی از ایران خواسته تا نسبت به تعدیل بخش‌های مرتفع برج اقدام کند و هر بار برای ارایه گزارش نهایی تخریب زمانی را تعیین کرد که آخرین مرتبه آن اول فوریه سال 2012 است. هرچند اول فوریه سال 2012 (12 بهمن ماه) سال 90 آخرین فرصت برای میراث فرهنگی بود تا مستندات مربوط به تخریب باقی مانده‌های بخش‌های طبقات جهان نما را برای ارسال به یونسکو آماده و ارسال کند.


اما بنا به گفته مسولین میراث فرهنگی استان اصفهان هنوز در این خصوص از طرف شهرداری اصفهان اقدامی صورت نگرفته است.

این گفته معاون حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به پرسش خبرنگار مهر درباره پیگیری روند تخریب بخش‌های باقی‌مانده برج جهان نما است.

ناصر طاهری با بیان اینکه شهرداری برای تخریب بخش‌های باقیمانده برج جهان نما قول مساعد داده، گفت: با گذشت یک سال هنوز گزارشی مبنی بر تخریب بخش‌های باقی مانده از سوی شهرداری به میراث فرهنگی ارسال نشده است.

طاهری با تاکید براینکه طی یک سال گذشته میراث فرهنگی استان چندین بارمکاتباتی با شهرداری اصفهان برای تخریب بخش‌های باقی مانده برج جهان نما داشته، گفت: تا کنون شهرداری به هیچیک از نامه‌های میراث فرهنگی استان پاسخ نداده است.

معاون حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه مستندات تخریب بخش‌های باقی مانده باید تا پایان فوریه 2012 به یونسکو ارسال می‌شود، گفت: بهمن ماه سال گذشته شهرداری عملیات تخریب را آغاز کرد اما هیچ گزارشی مبنی براتمام کار آن گونه کهمورد تایید نظر یونسکو باشد تا کنون برای میراث ارسال نشده است.

مسئول تدوین پرونده‌های نامزدهای ثبت جهانی کشور نیز در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه طی یکسال گذشته گزارشی مبنی بر تخریب بخش‌های باقی‌مانده جهان نما به تهران ارسال نشده، گفت: تعدیل برج جهان نما درخواستی بوده که یونسکو با توجه به ضوابط جهانی از ایران خواسته تا رعایت کند و دراین خصوص توضیحات لازم به مسئولین استان اصفهان داده شده اما هنوز اقدام موثری در پاسخ به این درخواست منطقی از سوی اصفهان داده نشده است.

 محمد حسن طالبیان ادامه داد: تاخیردر این خصوص بی شک سبب خواهد شد تا یونسکو برعلیه ایران مصوبه صادر کند اقدامی که به نفع میراث جهانی کشور نخواهد بود.


طالبیان با اشاره به اینکه هرچه زمان برای ارایه گزارش نهایی طولانی تر شود شرایط برای ادامه فعالیت سخت تر خواهد شد، افزود: با توجه به مجموع توافق‌های صورت گرفته در استان گمان نمی‌کردم با گذشت یک سال هنوز موضوع ادامه پیدا کند. مسئول تدوین پرونده‌های نامزدهای ثبت جهانی کشوربا گلایه از عدم همکاری مسولین استان اصفهان گفت: به طور حتم با ادامه این روند نمی‌توان پیشگویی خوبی برای میدان نقش جهان کرد.

طاهری می‌گوید: به هرحال تعدیل برج جهان‌نما یک خواست منطقی است که از سوی یونسکو مطرح شده و اگر به این خواسته جوابی منطقی داده نشود به طور قطع با عواقب بدی روبه‌رو خواهیم شد. طاهری بر این نکته تاکید دارد که این مشکل در حالی همچنان ادامه داد که طبق توافقات انجام گرفته سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سهم خود را برای هزینه تخریب به شهرداری اصفهان پرداخت کرده است.

 معاون اداری مالی شهرداری اصفهان اما نظری متفاوت با مسولین میراث دارد. حسام نژاد  با بیان اینکه عملیات تخریب بخش‌های باقی‌مانده سال گذشته انجام شده، گفت: در زمان تخریب گروهی برای بازدید از سوی میراث فرهنگی به محل آمدند.


ویدیو مرتبط :
میدان نقش جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر به بیخ گوش میدان نقش جهان رسید!



اخبار,اخبار اجتماعی , میدان نقش جهان

گرچه به غیر از یونسکو سازمانها و نهادهای دیگری نیز باید برای عبورخط دوم از زیر میدان نقش جهان، نظرنهایی خود را اعلام کنند اما گویی سازمان قطارشهری اصرار دارد برای کاهش هزینه‌های ساخت خط دوم مترو، به جای دور زدن میدان، مترو را از زیر میدان عبور دهد!

عبور خط دوم مترو اصفهان از زیر میدان نقش جهان که در سفر رئیس جمهور به اصفهان با مخالفت رئیس جمهور روبرو شده بود اما حالا گویی قرار است سر از این میدان تاریخی در بیاورد.

شورای شهر و شهرداری قاطعا از انجام کارهای کارشناسی برای این خط خبر می دهند اما خبرها حاکی از آن است که عبور خط دوم مترو از ضلع شمالی میدان نقش جهان با موافقت یونسکو همراه شده است.

شنیده شده است که ایکوموس که از سازمان های زیر نظر یونسکو به شمار می رود، نیز با این خط موافقت کرده است.

مسئولان میراث فرهنگی اصفهان اما همچنان عبور مترو از میدان نقش جهان را بعید می دانند.

گرچه پیشنهادات خط دوم مترو به گفته مسئولان سازمان قطار شهری به گونه ای است که میدان نقش جهان را دور می زند اما واقعیت این است که آیا ورود ممنوع قانون برای مترو اصفهان تنها برای محوطه میدان تعریف شده است و این قانون اطراف میدان را که در این طرح، خیابان های نزدیک به نقش جهان را شامل می شود، در بر نمی گیرد؟

گرچه به غیر از یونسکو سازمان ها و نهادهای دیگری نیز باید برای عبور خط دوم از زیر میدان نقش جهان، نظر نهایی خود را اعلام کنند اما گویی سازمان قطار شهری اصرار دارد برای کاهش هزینه های ساخت خط دوم مترو، به جای دور زدن میدان، مترو را از زیر میدان عبور دهد!

اخبار اجتماعی - تابناک