اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میانگین سن ازدواج در کلانشهرهای ایران


مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال ضمن تشریح دلایل رشد منفی ازدواج گفت: میانگین سن ازدواج در استانهای مختلف متفاوت و در تهران برای مردان 30 و برای زنان26سال است که بیشترازاستانهای دیگر است.

خبرگزاری مهر: مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال ضمن تشریح دلایل رشد منفی ازدواج گفت: میانگین سن ازدواج در استانهای مختلف متفاوت و در تهران برای مردان 30 و برای زنان26سال است که بیشترازاستانهای دیگر است.

علی اکبر محزون به تغییرات در آمار ثبت ازدواج از سال 90 به بعد اشاره کرد و گفت: از سال 90 شاهد رشد منفی و تغییرات در آمار ثبت ازدواج در استان های مختلف کشور بوده ایم به طوری که در این سال ازدواج منفی 1.9 درصد ، در سال 91 منفی 5.1 درصد،سال 92منفی 6.7 درصد بوده و در 9 ماهه سال 93 نیز به منفی 7.2 درصد رسیده است.

کاهش 4 درصدی سهم جمعیت جوان

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در کاهش نرخ ازدواج و ثبت آن در کشور موثر بوده است، گفت: تغییرات ساختار سنی جمعیت یکی از دلایل اصلی رشد منفی ازدواج محسوب می شود و از سال 85 تا 90 سهم جمعیت جوان(15 تا 29 ساله )4 درصد کاهش داشته یعنی از 35.4 درصد در سال 85 به 31.5 درصد در سال 90 رسیده است.

وی اظهار داشت: شاخص دیگر در این کاهش میانگین سنی ازدواج است به طوری که طبق سرشماری های انجام شده در سال 55 تا 90 میانگین سنی برای مردان از 24.1 تا 26.7 و برای زنان نیز 19.7 تا 23.4 و در 9 ماهه امسال 28 سال میانگین سنی ازدواج برای مردان و 23.4 سال برای زنان ثبت شده است.

روند افزایشی تاخیر ازدواج مردان

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج در سال 91 برای مردان 27.4 سال و در سال 92 نیز 27.8 بوده در حالی که این سن برای زنان در سال 91 22.1 و در سال 92 نیز 23.1 بوده است.

به گفته محزون، شاخص سن 20 تا 34 سالگی سن ازدواج برای آقایان تعریف شده و بیش از این سن را سن بالای ازدواج عنوان می کند. آمارها نشان می دهد در سال 84 مردان بالای 35 سال 6.7 درصد، در سال 91 8.8 درصد، در سال 92 9.4 درصد و در 9 ماهه سال 93 این سن به 10.2 درصد رسیده است به طوری که روند افزایشی تاخیر ازدواج برای آقایان را شاهد هستیم.

افزایش دو برابری تاخیر سن ازدواج زنان در 10 سال

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مورد تاخیر در سن متعارف ازدواج زنان نیز گفت: این تاخیر در زنان شدیدتر بوده به طوری که چون سن 15 تا 29 سالگی سن ازدواج این افراد در نظر گرفته می شود بنابراین زنان دارای بیش از 30 سال سن، تاخیر در سن متعارف ازدواج داشته اند این آمار در سال 84 6.3 درصد در سال 91 11.2 درصد در سال 92 12.5 درصد و در 9 ماهه سال 93 به 13.8 درصد رسیده است.

به گفته محزون، شاخص تاخیر سن ازدواج در زنان در کمتر از 10 سال به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تهران صدر نشین افزایش سن ازدواج

وی با تاکید بر اینکه تاخیر سن ازدواج در کلانشهرها نمود بیشتری داشته است گفت: استان های تهران با 30.1 سال، شیراز با 29.1 سال، تبریز و اصفهان با 28.6 سال و کرج با 28.1 سال بیشترین میانگین سن ازدواج مردان را به خود اختصاص داده اند.

محزون افزود: در مورد زنان نیز استان های تهران با 26.2 سال، شیراز با 25 سال، کرج با 24.9 سال، اصفهان 24.7 سال و تبریز با 23.5 سال بیشترین استان هایی هستند که سن ازدواج زنان بیش از میانگین کشوری است.

وی گفت: میانگین کشوری سن ازدواج برای مردان 27.8 و برای زنان 23.1 اعلام شده است.

تفاوت سن ازدواج در مناطق مختلف تهران

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، اظهارداشت: براساس تحلیلی که برای اولین بار در ثبت احوال انجام شده استان تهران به سه منطقه شمیرانات، مرکزی و ری تقسیم می شود و میانگین ازدواج زنان و مردان در این سه منطقه متفاوت است به طوری که این سن در شمیرانات برای مردان 32 سال و برای زنان 28.6 سال و در بخش مرکزی میانگین سن ازدواج مردان 30.1 و زنان 26.2 سال و همچنین در بخش ری نیز این سن برای مردان 27.1 و برای زنان 23.1 سال اعلام شده است.

محزون تاکید کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد تحولات نه تنها در کل کشور بلکه در کلانشهرها نیز متفاوت است.


ویدیو مرتبط :
ا shia شیعه ازدواج اسلامی ازدواج ایرانی سن ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میانگین سن ازدواج مردان و زنان در ایران


علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره نرخ ازدواج در کشور اظهار داشت: مقوله ازدواج در کشور ما به نسبت جمعیت از میزان خوبی برخوردار است.

خبرگزاری فارس: علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره نرخ ازدواج در کشور اظهار داشت: مقوله ازدواج در کشور ما به نسبت جمعیت از میزان خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که از سوی سازمان‌های مختلف بین‌المللی در خصوص ثبت ازدواج و طلاق منتشر شده است نرخ ازدواج در کشور ما به ازای هر هزار نفر در جمعیت نسبت به سایر کشورهای منطقه بهتر است.

محزون یادآور شد: نرخ ازدواج در کشور 10.9 در هزار است که به طور متوسط به ازای هر هزار نفر 11 نفر ازدواج می‌کنند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: رتبه کشور ما در کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه در خصوص نرخ ازدواج بعد از کشور تاجیکستان دوم است.

وی افزود: نرخ ازدواج در کشورهای توسعه یافته زیر 10 است و البته بستگی به نحوه ثبت ازدواج در کشورهای توسعه یافته نیز دارد.

محزون یادآور شد: میانگین سن ازدواج در کشور برای آقایان 27.4 سال و برای خانمها 22.1 سال است و این آمارها در نقاط شهری و روستایی کشور متفاوت است.

وی افزود: میانگین سن ازدواج در نقاط شهری کمتر از میانگین روستایی است و در نقاط روستایی به دلیل حفظ آداب و سنت‌هایی که همیشه به استحکام خانواده و میانگین سن ازدواج کمک کرده است ازدواج‌هایی با سن مناسب‌تر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج در نقاط شهری برای آقایان 27.7 سال و در روستاها 26.2 سال است.

محزون افزود: میانگین ازدواج برای خانمها در نقاط شهری 23.3 سال و در نقاط روستایی 21.5 سال است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: استانهایی که میانگین سن ازدواج آنها بیشتر از میانگین کشوری است برای آقایان سمنان، البرز و تهران است و برای خانمها به ترتیب تهران، البرز و سمنان برآورد شده است.

وی درباره استانهایی که میانگین سن ازدواج کمتر از میانگین کشوری است اظهار داشت: کمترین میانگین سن ازدواج برای آقایان در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان است و برای خانمها به ترتیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی است.

محزون یادآور شد: تهران به نسبت جمعیتی که دارد آخرین استان در بحث نرخ ازدواج است و استانهای اول در این خصوص زنجان، اردبیل و کردستان است.

محزون یادآور شد: در حال حاضر میانگین ازدواج در کشور ما به تأخیر افتاده است و برای آقایان و خانمها ازدواج در سن بالا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.