اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مگر مترو برای افغانستان اولویت است که ABS برای وانت زامیاد اجباری باشد؟



مگر مترو برای افغانستان اولویت است که ABS برای وانت زامیاد اجباری باشد؟
گفتگوی خبرآنلاین با رضا سرائی، مدیرعامل زامیاد


اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


رسول شقاقی: با رضا سرائی یک هفته پس از مجمع زامیاد به گفتگو نشستم. مدیرعامل زامیاد آشکارا خوشحال بود چون سود شصت تومانی سال 89 به سی ریال در سال 90 رسید اما سهام‌داران برخلاف تصور آرامشی بیش از هیات مدیره داشتند. مشروح این گزارش را می‌توانید در فصل مجامع خودروسازان و روزهای خزان سود/تزریق مسکن به سهامداران جزء بخوانید. در مواقعی از مصاحبه، سرائی در مورد کل صنعت خودرو صحبت می‌کرد و دو بار به درخواست وی ضبط صدا متوقف شد. مدیرعامل زامیاد از پلیس نیز انتقاد کرد و داستان 13 هزار وانت تولید شده در سال 89 و 18 هزار وانت تولید شده در سال 90 را که پلاک نشدند توضیح داد و البته تندر وانت ایران خودرو را رقیب ندانست.فکر کنم باید خوشحال باشید که مجمع امسال زامیاد برخلاف گمانه زنی‌ها با آرامش پایان یافت.
شرایط سختی بود. بسیاری از سهام‌داران ما سن بالایی دارند و بازنشسته کارگری، فرهنگی و نیروهای نظامی و انتظامی هستند. آنها ترجیح می‌دهند از اندوخته‌هایشان در بورس استفاده کنند. توجه داشته باشید زامیاد در 10 سال گذشته سودآوری مناسبی برای سهام‌داران داشته ولی در سال 90 مشکلات و بحران‌ها نتوانست انتظارات را برآورده کند. در روز مجمع توقع سهام‌داران برآورده نشد اما آنها برنامه‌های توسعه‌ای ما را قبول کردند.
البته سال قبل هم کاهش سود داشته‌اید. اما امسال سقوط بزرگی بود. چرا امسال هر سهم فقط سی ریال سود داد؟

دلایل زیادی دارد. یک بخش به افزایش قیمت تمام شده ما برمی‌گردد. تطابق با استانداردهای جدید نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است. ما معتقدیم بخشی از این مقررات بدون توجه به شرایط تحریمی و عدم سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت ها و یا تولید قطعات و مجموعه های مربوطه و یا نیاز واقعی است.
مثلا؟

به عنوان مثال به خاطر اختلاف نظر پلیس و سازمان استاندارد بر روی خودروهای نیمه سنگین و سنگین که بخشی از محصولات ما را شامل می‌شود هم GPS نصب می‌کنیم هم تاخوگراف. همچنین در خصوص وانت زامیاد ، ملزم به استفاده از تاخوگراف هستیم بدون اینکه برای مصرف کننده بهره‌ای داشته باشد و یا اینکه پلیس بتواند از این وسیله برای کنترل وانت‌ها استفاده کند. فقط برای مصرف کننده افزایش هزینه زیاد و برای شرکت‌های خارجی درآمد ارزی ایجاد می‌کند.
چقدر افزایش هزینه؟

زیاد. فقط در تاخوگراف حدود 250 هزار تومان. حالا به ما بگویید این دو وسیله واقعا چه حسنی دارد؟ آیا رصد می‌شود؟ توجه کنید وانت زامیاد در روستاها و مناطق کوهستانی ایران تردد بالایی دارد. پلیس اعتقادی به استفاده از تاخوگراف جهت کنترل وانت‌ها ندارد و این قطعه در دستور کار پلیس نیست. در مورد سیستم ترمز ABS هم، ما حرف‌هایی داریم.در این مورد البته سخت بتوانید افکار عمومی را توجیه کنید.بر اساس استانداردها، از ابتدای سال90 ABS اجباری می‌شد. در مورد این سیستم طوری صحبت شده گویا یک قطعه است که خودروسازی روی خودرو نصب می‌کند در حالیکه برای نصب این سیستم، طراحی بعضی مجموعه‌ها مانند اکسل باید تغییر می‌کرد که خود شامل اجزاء مختلفی است از جمله تبدیل سیستم ترمز از کاسه‌ای به دیسکی و همچنین تغییر سگدست و کالیپر و نیز تغییر بوستر و اضافه شدن قطعه مدولاتور به سیستم ترمز که علاوه بر سرمایه گذاری نیازمند صرف زمان طولانی برای طراحی قطعات و مجموعه سیستم ترمز و انجام تست‌های مورد نیاز در مراکز تست خارج از کشور است.
انتظار دارید بخاطر این تغییرات بگویند ABS لازم نیست؟

نه نگویند؛ اما توجه داشته باشند این در قیمت تمام شده اثر می‌گذارد ولی مجوز افزایش قیمت نمی‌دهند. از سویی مدولاتور این سیستم ترمز به صورت محدود در چند کمپانی خارجی تولید می‌شود. برای هر خودرو هم طراحی و اصلاح بعضی قطعات و مجموعه‌ها را به دنبال دارد و هم نسبت به شرایط،  ABS نصب شده در برف و یخ و بارندگی و تست‌های پرهزینه‌ای انجام می‌شود که پروسه‌ای نه ماه تا یکساله است. از خرداد 90 نیز تأمین مدولاتور از طرف شرکت آلمانی مشکل شد و به علت عدم تأمین مدولاتور ما نمی‌توانستیم وانت با این سیستم ترمز تولید کنیم و در نتیجه پلیس خودروهای ما را پلاک نکرد. بنابراین می‌بینید علاوه بر مشکلات تامین، افزایش یک میلیون تومانی هم دراین مورد داشته‌ایم.
در هر صورت پلیس مجبور بود خودروهای شما را پلاک نکند. آنها مجری قانون هستند.

 بله ولی ما مصوبه‌ای از هیات دولت گرفتیم که تا اول تیر سال 91 بدون ABS تولید کنیم. مشکلات تامین با توجه به مسائل بین‌المللی پوشیده نیست. این مصوبه دولت تا اول خرداد 91  اجرا نشد و خودروهای ما شماره نشد. ما به دلیل مشکلات شماره‌گذاری در حالیکه از نظر سازمان استاندارد مشکلی نداریم، 180 روز از 250 روز کاری را از دست دادیم. خوب هزینه و زیان وارده به شرکت قابل توجه است حدود 20000 وانت ما در پارکینگ‌ها خوابید و سهامداران، قطعه سازان، نمایندگی‌های فروش، مشتریان و کارگران ما متضرر شدند.
 اتفاقا دوست دارم نظر شما را در مورد عدم شماره گذاری بدانم. چون امسال مجمع شما تصویب کرد هیچ پاداشی به هیات مدیره تعلق نگیرد. پس شما شخصا هم متضرر شدید.

سهامداران از زیان وارده عصبانی بودند و حق داشتند چنین تصمیمی بگیرند. ما می‌گوییم پلیس مجری قانون است. آنها اوایل سال 90 نیز سیزده هزار دستگاه وانت زامیاد را که در بهمن و اسفند 89 تولید شده بود شماره نکردند. پلیس اصرار به نصب ترمز ABS داشت درحالیکه قانون گفته بود تولیدات سال 90 باید ABS داشته باشد.
ولی این‌ها با نام 90 فروخته می‌شد.

در تمام سال‌های گذشته پلیس از اسفند پلاک جدید سال آینده می‌دهد. ما آمار محصول تولید شده در سال 89 را به پلیس داده بودیم. با اینحال آنها شماره نکردند و 4 ماه بعد توانستیم مجوز شماره گذاری بگیریم و با 350 هزار تومان ضرر بفروشیم.
بگذارید یک بار مرور کنیم. آیا قانون گفته محصولاتی که در سال 90 تولید می‌شوند مشمول نصب سیستم ترمز ABS هستند یا محصولاتی که عرضه می‌شوند؟

قانون گفته محصولات تولید شده در سال 90 باید مجهز به ABS باشد و ما آخر سال 89 باقیمانده محصول در کف کارخانه را اعلام کرده بودیم. از همین‌جا و موارد دیگر، 180 روز تعطیلی خط بوجود می‌آمد و سی ریال سود تقسیم ‌شد. اگر در مجمع حضور داشتید شنیدید که حدود 500 دستگاه ون دیزل ما که برای اولین بار در ایران عرضه می‌شد هم به دلیل نداشتن ایربگ شماره نشدند در حالیکه در قانون ایربگ برای ون الزامی نیست. همانطور که سازمان بهینه سازی نیز از عرضه محصول وانت دیزل حمایت نکرد.
حالا که بحث دیزل شد طلب 30 میلیارد تومانی که ادعا می‌کنید را توانستید از شرکت نفت بگیرید؟

متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های ما انجام نشده است این در حالیست که مطابق توافق با سازمان بهینه سازی و تعریف یارانه، به ازاء هر دستگاه وانت دیزل 600 هزار تومان تا سقف 40 هزار دستگاه باید دریافت می‌کردیم. مازاد تولید نیز مجوز جدایی از وزارت نفت می‌خواست. حالا ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فقط در سال گذشته 20122 دستگاه وانت دیزل تولید کردیم اما توافق انجام نشده است.
گویا آنها می‌گویند این توافقنامه بوده نه قرارداد.این صورتجلسه در عالی‌ترین سطح سازمانی بوده و در حد سند رسمی است.

اصلا قرار نبود قراردادی تنظیم شود. ببینید من همین‌ها را نشانه‌ای از عدم حمایت از تولید ملی می‌بینم.
شاید برای اینکه فکر می‌کنند وانت زامیاد کیفیت ندارد.

 اولاًبرای آنکه مصرف کننده نهایی نیستند. ثانیاً خودروی وانت زامیاد تمامی استانداردهای 36 گانه را دارد همچنین در سال گذشته کلیه نیازمندی‌های قانون ارتقاء کیفیت مصوب مجلس شورای اسلامی را گذرانده و در حال حاضر در شرایط مناسبی بسر می برد این در حالی است که فقط در سال گذشته بهبود بیش از 77 نمره منفی را شاهد بوده‌ایم. امروز همه از کیفیت صحبت می‌کنند. شما به این سوال من پاسخ دهید. آیا مسکن در کشور صنعتی سازی شده است؟ آیا سایر صنایع و راه‌ها صنعتی سازی شده است؟ همه این‌ها زیرساخت می‌‌خواهد. کیفیت از سرمایه‌گذاری می‌آید. اگر وضعیت راه‌ها از بعد استانداردها و تجهیزات خوب نیست یعنی محدودیت منابع اجازه سرمایه گذاری در سطح مورد انتظار را نمی‌دهد.  
خوب شما روزگاری وضع خوبی داشتید. منظورم کل صنعت خودرو است. آن موقع سرمایه‌گذاری می‌کردید.

هنوز هم داریم. دست‌کم دانش و مهارت نیروی انسانی ما کمتر از بقیه نیست و به عنوان سرمایه ملی افتخار می کنیم که در صنعت خودرو نیروی انسانی متخصص در سطح وسیع وجود دارد. اما شما نمی‌توانید با یک میلیون تومان حقوق ماهانه زندگی برابری با فردی که 10 میلیون تومان در ماه درمی‌آورد داشته باشید بنابراین سرمایه گذاری‌ها نقش اساسی در ایجاد زیرساخت و ارتقاء کیفیت صنعت دارد. من با تیمی 12 نفره از کارخانه‌های تجاری‌ساز چینی بازدید کردم. رقم تولید خودرو آنها در 2011 حدود 18 میلیون دستگاه بود. در تمامی شرکت‌هایی که برای بازار چین خودرو تولید می‌کنند، یورو3 و یورو4 به عنوان محصول عرضه شده در بازار چین محلی از اعراب نداشت چون در مرحله توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی هستند و استانداردها را به نسبت رشد صنعتی وایجاد زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌ها تعریف می‌کنند.
بگذارید یک سوال بپرسم. اگر مانند کشورهای خارجی شاخصی به عنوان شاخص ملی کیفیت داشتیم که برآوردی از انواع صنایع و خدمات می‌شد، صنعت خودرو کجا قرار داشت؟

 قطعا در صدر. این صنعت نسبت به صنایع دیگر و فعالیت‌های خدماتی کیفیت بسیار بالایی دارد. و همانگونه که استحضار دارید تنها برای صنعت خودروسازی قانون ارتقاء کیفیت مصوب و اجرا شده است.
اما مردم اینطور فکر نمی‌کنند.

چون خودرو برخلاف صنایع یا خدمات دیگر مستقیم به مشتری و انتظارات آنها و قدرت خریدشان ربط داشته و همچنین حساسیت بیشتری دارد. شما صنایع خدماتی مانند حمل ونقل یا بازرگانی، بیمه، بانک و پست یا صنعت مسکن را ببینید. کیفیت صنعت خودرو بالاتر است. صنعت خودرو می‌تواند بهتر باشد اما سرمایه گذاری‌ نیاز دارد. برای همین وانت زامیاد که شما می‌گویید قدیمی است با کمک شریک خارجی و مرکز تحقیقات سایپا سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای طراحی و ساخت قالب نیاز داریم. آیا می‌دانید همین الان برای فعالیت های طراحی و خدمات مهندسی، LC بانکی باز نمی‌کنند چون خرید خدمات و دستمزد، کالای قابل لمس نیست. خوب ما چطور می‌توانیم دستمزد طرف خارجی را بدهیم؟ از سویی در همه جای دنیا موسسات مالی و بانک ها تامین سرمایه را به عهده دارند.
بهره بانکی بالاست اما آنها هم نمی‌توانند کمتر از نرخ تورم بهره بگیرند.

بهره موضوع دوم است. ما در تامین اصل پول از منابع بانکی هم مشکل داریم. صنعت خودرو صنعتی اشتغال‌زا بوده و توسعه تکنولوژی دربسیاری از رشته های صنعتی را موجب می‌شود.
آقای سرائی وظیفه شما اشتغال‌زایی نیست. تولید خودرو با کیفیت است. در این مورد منت نمی‌توانید بگذارید و از دولت امتیاز بگیرید که مثلا یورو4 اجرا نشود.

اتفاقاً دولت باید برای رعایت قوانین سخت‌گیری کند. ولی همزمان امکانات و زمینه‌های آن را هم بوجود آورد. مثلا هنوز سوخت یورو4 عرضه نشده که ما ملزم بشویم خودرو یورو4 تولید کنیم. شرایط اقتصادی و نبود مقررات یا عدم سخت‌گیری باعث شده حمل بار اضافی در خودروهای تجاری داشته باشیم. ما می‌گوییم اولویت را با حفظ منابع مالی مورد توجه قرار دهید. اگر نمی‌توانیم ایربگ و ABS را داخلی‌سازی کنیم بهتر است اولویت‌های خود را به ایجاد خط تولید این نوع قطعات و مجموعه ها قرار دهیم و بعد الزام کنیم. کسی نمی‌گوید ABS به وانت زامیاد ما وقتی 3 تن بار می‌زند؛ چه کمکی خواهد کرد؟ پلیس یک بار در جاده چالوس میزان بار وانت‌ها را بررسی کند.
یعنی شما معتقد هستید بعضی استانداردها در اولویت نیستند.

با توجه به حافظه تاریخی، این برای مصرف کننده نهایی باز هم فکر فرار از استاندارد توسط خودروساز را متبادر می‌کند.جنرال موتورز چین در سال مالی 2011 فقط از این بازار منطقه‌ای 9.5 میلیارد دلار سود خالص کسب کرد. با این پول می توان یک ایران خودرو جدید احداث کرد. من می‌گویم کیفیت به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. روابط صنعتی هر کشوری نمادی ازسطح روابط اجتماعی و سطح توسعه یافتگی است. صنعت هر کشور هم نمادی از توانمندی و ظرفیت سرمایه و فن است. باید در کیفیت سخت‌گیر بود اما اولویت را هم باید بر اساس منابع موجود و منافع ملی تعریف کرد. آیا مترو برای افغانستانی که تازه از جنگ رها شده اولویت است؟ شما خبرنگاران، صنعت خودرو را با تیترهای آرمانی و بدون توجه به منابع و محدودیت های کشور معرفی می‌کنید.
منِ خبرنگار چون مشتری شما به جز وانت زامیاد گزینه دیگری برای کشاورزی و حمل بار ندارد نمی‌توانم ساکت باشم و بگویم همان مشتری به کابین بهتری احتیاج ندارد یا شیک بودن برایش بی‌اهمیت است.

وانت زامیاد دو تن بار ظرفیت دارد. شما در بازار، کامیونی سراغ دارید که دو تن بار حمل کند و زیر سی میلیون تومان باشد؟ افرادی در مورد بازار اظهار نظر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که هم مصرف کننده نیستند و هم به ذائقه و قدرت خرید مصرف کننده توجه نمی‌کنند.
این نظر شماست.خیلی وقت پیش دخترها اجازه تحصیل نداشتند. بعدها تا ششم ابتدایی می‌خواندند. بازار وانت ایران هم به نظرم حالا داستان همان ششم ابتدایی است. شما و سایر وانت سازان اجازه نمی‌دهید مشتریانتان رشد کنند

.قبول ندارم. پیکاپ شوکا در زامیاد جواب نداد چون علی‌رغم زیبایی، توان و ظرفیت بار مورد نظر مشتری را نداشت. من از هر نوع سخت‌گیری در کیفیت و ارتقا استاندارد حمایت می‌کنم فقط می‌گویم اولویت بگذارید و براساس زیرساخت های صنعتی و منافع ملی، نیازهای کیفیت را دریابید. بحث من هم برای کل صنعت خودرو است. کسی که از ما وانت می‌خرد همان روز به عنوان تأمین معاش استفاده می‌کند. حالا شما ببینید با عدم شماره گذاری و یا منابع ارزی صرف شده برای خرید بعضی از الزامات چه اتفاقی برای مشتری و سهامداران جزء افتاد؟

در روز مجمع فیلمی از یک وانت پخش شد که شبیه به شورلت بود. این برنامه آینده شماست

این محصول مشترک ما، مرکز تحقیقات سایپا و یک شرکت خارجی است که امیدواریم از نه ماه آینده تأمین کنندگان ما تولید اولیه را شروع و تا اواخر سال 92 بتوانیم عرضه کنیم. این برای تغییر بدنه وانت زامیاد است. یک برنامه هم برای پلت فرم داریم که تا پایان سال جاری پروژهای اصلاح و بهبود اجرا می شوند که سال 95 بتواند توسعه محصول ما را جواب دهد.
و این‌ها هم دیزل خواهند بود؟کار بر روی دیزل هدف استراتژیک ماست. اگر سال 1393 قیمت بنزین چند برابر قیمت فعلی شد شما وانت دیزل را ترجیح نمی‌دهید؟
تندر وانت بزودی از طرف رقیب شما وارد بازار می‌شود. نگران نیستید.ابدا چون تندر وانت فقط بازار خودش را می‌تواند داشته باشد همانطور که کاپرا بهمن و پیکاپ پارس خودرو بازار خود را دارند و همه آنها ظرفیتی پایین‌تر از یک تن داشته و در بخش حمل و نقل کالا چندان نقشی ندارند./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
نیسان وانت زامیاد زیر قیمت بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولویت افتتاح ایستگاه های مترو پایتخت با جنوب شهر است



اخبار,اخباراجتماعی,محمدباقرقالیباف

شهردار تهران با تاکید بر اینکه قرار است هر ماه یک ایستگاه مترو در تهران افتتاح کنیم، گفت: اولویت افتتاح ایستگاه های مترو پایتخت را با جنوب شهر قرار داده ایم.

 محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه متروی نعمت آباد از نیمه جنوبی خط ۳ مترو با تاکید بر اینکه قرار است هر ماه یک ایستگاه مترو در تهران افتتاح کنیم، گفت: اولویت افتتاح ایستگاه های متروی پایتخت را با جنوب شهر قرار داده ایم.

قالیباف با بیان اینکه ایستگاه نعمت آباد قرار بود از ایستگاه های خط ۳ مترو تهران حذف شود، تصریح کرد: برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند ضرورتی برای احداث این ایستگاه وجود ندارد، اما با بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم بخش قابل توجهی از مردم جنوب تهران در اسلامشهر مستقر هستند و بهره برداری از این ایستگاه تسهیل تردد را بیش ازپیش برای این شهروندان فراهم می کند. امروز همه کارشناسانی که معتقد بودند این کار انجام نشود، بهره برداری از این ایستگاه را واجب می‌دانند.

وی افزود: امروز مترو شهر تهران در سطح بین المللی به جایی رسیده است که بین متروهای برتر دنیا از همه جهات هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی قرار دارحرفی برای گفتن دارد. همچنین باید تاکید کنم که تهران از نظر ایمنی در نوع خود منحصر به فرد است. امیدوارم با هدف گذاری که کرده ایم تا یکی دو سال آینده بتوانیم خطوط مترو تهران را کامل به بهره برداری برسانیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه اگر کارهایمان خالصانه و برای رضای خدا و کمک به شهروندان باشد، حرف ها و انتقادهای به ناحق در ذهن مردم نمی نشیند، گفت: من اینجا با اطمینان به مردم اعلام می کنم که روال کارهای مالی در شهرداری به خوبی و در مسیر درست خودش پیش می رود. اگر هم هر کجا کوچکترین خطایی صورت گرفته باشد و مسئولان ذی صلاح آن خطا را تایید کنند، بنده به عنوان شهردار با خاطی برخورد قاطعانه خواهم کرد.

شهردار پایتخت ادامه داد: امروز در تهران و سایر کلانشهرها شاهد رکود اقتصادی هستیم، اما با این وجود همه این مشکلات فعالیت ها در تهران به خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه امروز مترو تهران جزو با کیفیت ترین متروهای دنیا است، تاکید کرد: حتی باید اعلام کنم مترو پایتخت جزو ارزانترین متروهای دنیاست.

اخبار اجتماعی - مهر