اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مکارم‌شیرازی: از اظهارنظرهای ناآگاهانه درباره توافق‌نامه ژنو خودداری شود



نظر مراجع تقلید درباره توافق نامه ایران با گروه 1+5,اخبار ,اخبار اجتماعی


اخبار - آیت‌الله مکارم‌شیرازی: از اظهارنظرهای ناآگاهانه درباره توافق‌نامه ژنو خودداری شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: برخی که در گوشه و کنار ناآگاهانه درباره توافق‌نامه ژنو موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند این کار مورد تایید رهبری نبوده است؛ باید بدانند که رهبر معظم انقلاب آن را تایید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا ، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود، با اشاره به توافق نامه ایران با گروه 1+5 اظهار کرد: غربی‌ها در قالب این توافق‌نامه حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند؛ البته این قرارداد ایده‌آل ما نیست، اما در شرایط فعلی تنها راه بوده است.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها، یادآور شد: کسانی که اظهارنظر می‌کنند باید با توجه به شرایط داخل و خارج سخن بگویند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری، روی این گفتگوها مطالعه شده است» تاکید کرد: بر روی این مذاکرات سه ماه مطالعه صورت گرفته است و این گونه نبوده که وزیر خارجه رفته باشد و این تفاهم‌نامه را امضا کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «مذاکرات ژنو و توافق ‌نامه مورد تایید مقام معظم رهبری است» افزود: برخی در گوشه و کنار ناآگاهانه موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند این کار مورد تایید رهبری نبوده است؛ باید بدانند که رهبر معظم انقلاب آن را تایید کرده و کسانی که این گونه اظهار نظر می‌کنند حتما نظر ایشان را مطالعه نکرده‌اند.

این مرجع تقلید همچنین ابراز امیدواری کرد که نتایج این توافق نامه عاید کشور شود و خداوند متعال به آمریکا و اروپا توفیق دهد تا بر سر عقل بیایند و بدانند که ناآرام کردن منطقه به نفع هیچ کس نیست.

آیت‌الله مکارم ‌شیرازی با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی و برخی دول عربی از ناامن بودن منطقه احساس آرامش می‌کنند» گفت: صهیونیست‌ها و برخی دول منطقه از امضای تفاهم‌نامه ایران با 1+5 احساس نارضایتی می‌کنند؛ چرا که آنها ناامنی منطقه را می‌خواهند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی تاکید کرد: کسانی که این تفکرات را دارند باید بدانند که ناامنی به نفع هیچ کس نیست؛ زیرا آتش کشمکش و ایجاد ناامنی در منطقه همه را در بر می‌گیرد.

وی در پایان با بیان این‌که «در داخل کشور باید وحدت و انسجام داشته باشیم» گفت: امیدواریم پیروزی و موفقیت نصیب مسلمین جهان بخصوص ملت ایران اسلامی شود.
اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
توافق نامه ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه دور از ادب جوانفکر به مکارم‌شیرازی




 

 

 

نامه دور از ادب جوانفکر به مکارم‌شیرازی: شاید حکم ارتداد و مرگ برای‌مان صادر شود، اما واهمه‌ای نداریم!

علی اکبر جوانفکر سرپرست موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران با هدف شبهه‌زدایی و تنویر افکار، نامه‌ای خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی ارسال کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:‌ 

بسم الله الرحمن الرحیم 

محضر مبارک حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامه ظله)با سلام و تحیت 

اینجانب علی اکبر جوانفکر سرپرست موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران اجازه می خواهم در ارتباط با ویژه نامه خاتون(1) که سخنان عتاب آلود حضرت عالی را درپی داشته است، نکاتی را جهت شبهه زدایی و تنویر ذهن حضرت عالی و مردم شریف ایران به استحضار برسانم‌، با این امید که از این رهگذر به وظیفه خود در دفاع از حیثیت همکاران مومن، دلسوز و پرتلاشم در روزنامه ایران و ویژه نامه وزین خاتون عمل کرده باشم. ما خود را مصون از خطا و اشتباه نمی دانیم، همانطور که حضرت عالی مستحضر هستید‌، آثار برجسته فکری و رسانه‌ای در معرض بیشترین ارزیابی‌های انتقادی قرار می‌گیرند و هنگامی که این مهم با جهت‌گیری‌های سیاسی و گاها مغرضانه در هم آمیخته می‌شود، فرصت ها برای بررسی عالمانه و منصفانه یک اثر از دست می‌رود. 

رسانه‌های ارتباط جمعی از قول حضرت عالی مطالبی را در ارتباط با ویژه‌نامه خاتون منتشر کرده‌اند که در زیر فرازهای آن آمده است‌: 

1- یکی از روزنامه‌ها که وابسته به برخی مقامات است.2- هزینه زیادی از بیت‌المال خرج این ویژه ‌نامه شده است.3- تمام این ویژه نامه در سست کردن اعتقاد مردم به حجاب اسلامی و ترویج بی بند و باری در میان جوانان خلاصه می‌شود.4- در این ویژه نامه ورزش دختران را ترویج می‌کنند.5- در یکجا جسارت را به حد اعلی رسانده و می‌گوید چادر مشکی که پوشش بانوان ایرانی است، بدترین نوع حجاب است‌.6- همه افراد اهل اطلاع می‌گویند این کار برای این است که آرای یک گروه بی‌بندوبار را برای انتخابات آینده به دست آورند.7- خاک بر سر آن مقامی که به وسیله آن کثافت‌کاری‌ها به دست بیاید.8- این مقامات چه ارزشی دارد که مقدسات را زیر پا می‌گذارید.9- انشاء‌الله آرزوهای‌شان را به گور می‌برند. 

اینک اجازه می‌خواهم به موارد فوق پاسخ دهم: 

1- روزنامه ایران به هیچ مقامی وابسته نیست. صاحب‌امتیاز روزنامه ایران و مجموعه دیگری از روزنامه‌ها‌، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است. ویژه‌نامه خاتون به همت جمعی از نیروهای متدین و حزب‌اللهی تهیه شده و بنده نیز دستور انتشار آن را صادر کرده‌ام و هیچ مقام و مسئول دیگری در آن دخالت نداشته است. 

2- روزنامه ایران و ویژه‌نامه‌های متعلق به آن با استفاده از بودجه دولتی یا منابع عمومی اداره نمی‌شوند‌، بنابراین برای انتشار این ویژ‌ه‌نامه، حتی یک ریال از بیت‌المال هزینه نشده و طبق روال همیشگی‌، هرگونه هزینه‌ای از محل جذب آگهی تامین می‌شود. 

3- صفحه آغازین ویژه نامه به یک حدیث قدسی در بیان مقام و مرتبت حضرت فاطمه زهرا(س)‌، والاترین زن در تاریخ بشریت مزین شده و در یک صفحه نیز مقدمه قانون اساسی پیرامون نقش زن در تحکیم بنیان خانواده آمده است. 

در ادامه این ویژه‌نامه‌، مطالب زیر دیده می‌شود: 

- سخنان شهید مرتضی مطهری در زمینه اخلاق جنسی و نیاز امروز اخلاق پزشکی، برگرفته شده از مجله مکتب اسلام که حضرت عالی پایه‌گذار آن بوده‌اید. ‌

- تبیین مفاهیم فقهی مرتبط با موضوع زن و حجاب از لسان فقیه عالیقدر حضرت آیت الله حائری شیرازی - تبیین حقوق اساسی شهروندی در نظام مقدس جمهوری اسلامی از لسان معاون محترم حقوقی ریاست‌جمهوری- مصاحبه با آقای مهدی کلهر فرزند آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی و برادر حضرات آیات مجتبی و مرتضی تهرانی در باره زیبایی شناسی لباس در تمدن ایران بعد و قبل از اسلام- گفت و گو با خانم سوسن کشاورز متخصص مسائل تربیتی و آموزشی در باره مباحث تربیتی دختران در حوزه آموزش و پرورش- گزارشی خواندنی در باره سرخوردگی زنان از فرهنگ غربی و گرایش به اسلام عزیز- بررسی ماجرای شهادت مظلومانه بانوی محجبه مصری در بی‌دادگاه کشور آلمان- سخنان محقق برجسته علوم اسلامی و عضو شورای عالی نقلاب فرهنگی‌، جناب آقای رحیم پور ازغدی در باره حجاب از دیدگاه اسلام- مصاحبه با دوتن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در باره دستاوردهای فرهنگی دولت‌های نهم و دهم- مصاحبه با محقق ارزشمند جناب آقای زرشناس در‌باره ریشه‌دار نبودن فمینیسم در ایران- مصاحبه با عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در باره عملکرد فرهنگی احزاب- مقاله ای از دکتر سید عباس صالحی در باره پوشش در تمدن اسلامی- گفت وگو با دکتر محمود گلزاری روان‌شناس و استاد علوم تربیتی در باره مشکلات زوج‌های جوان- مطلبی با تاکید بر اینکه 'فاطمه' و 'زهرا' پرطرفدارترین اسمهای دخترانه هستند- تبیین راهبردهای فقهی در عرصه‌های آموزشی و حوزوی از لسان حجت الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران- دسته‌بندی نظرات رئیس‌جمهور محترم در موضوع فرهنگ و امور تربیتی و حوزه زنان و خانواده- مصاحبه با حجت‌الاسلام شریف زاده مدیر محترم سابق حوزه مروی و مدرس حوزه و دانشگاه پیرامون ابعاد وجودی زن در جایگاه معرفتی اسلام- روز‌شمار فعالیت گشت ارشاد و تبعات ناشی از آن با رویکرد تبیین بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- تبیین ضابطه‌مندی در پوشش زنان با استناد به آیین‌نامه‌های آموزشی و انضباطی در دانشگاه‌های مختلف جهان- گزارش تحلیلی و تحقیقی از هویت‌زدایی زن ایرانی در سینمای قبل از انقلاب- ارائه گزارش‌هایی در باره موفقیت زنان محجبه ایرانی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی از جمله در ورزش- مصاحبه با دانشجوی نمونه و محجبه ایرانی که موفق به کسب لوح افتخار از دست مقام معظم رهبری شده است- گفت و گو با معاون اجتماعی نیروی انتظامی از دست اندرکاران گشت ارشاد- حکایتی از شیخ علی اکبر نهاوندی (رض) در موضوع توبه- مصاحبه با آقای ده‌نمکی از کارگردانان متدین و موفق سینما در حوزه دفاع مقدس- مصاحبه با آقای الله‌کرم و از افراد منسوب به تفکر فرهنگی حزب‌الله- دفاع از شرافت زن ایرانی در اعماق تاریخ با استناد به تحقیقات باستان شناسی و نظرات کارشناسی مورخین- مصاحبه با دکتر فیاض‌، دانش آموخته حوزه و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در باره فرهنگ جنسی در اسلام- دسته‌بندی موضوعی در باره حوزه زنان برگرفته از نص بیانات حضرت امام (رض) و مقام معظم رهبری 

با درنظر گرفتن مطالب فوق و بدون نادیده گرفتن برخی ضعف‌های احتمالی‌، آیا درست است که تمام این ویژه‌نامه را موجب سست کردن اعتقاد مردم به حجاب اسلامی و ترویج بی‌بندو باری در میان جوانان بدانیم؟ انتظار دارم حضرت عالی راهنمایی فرمایید که در کدام بخش از ویژه‌نامه وزین خاتون به سست کردن اعتقاد مردم به حجاب اسلامی پرداخته‌ایم یا بی بندوباری میان جوانان را ترویج کرده‌ایم؟ 

4- در زمینه ورزش بانوان‌، به معرفی زنان محجبه و موفق ایرانی در عرصه‌های ورزشی پرداخته‌ایم. از این طریق همچنین تلاش کرده‌ایم تا تبلیغات مسموم و سیاه نظام سلطه علیه زنان مسلمان و پرافتخار ایرانی خنثی شود. معرفی دختران نمونه ایرانی که در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش به مقام و مدال دست یافته‌اند‌، یک امر رایج در رسانه‌های ارتباط جمعی کشور است، بنابراین اگر ویژه‌نامه خاتون به ترویج ورزش دختران در چارچوب ضوابط و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پرداخته باشد‌، عملی خلاف شرع انجام نداده و صرفا به وظیفه خود عمل کرده است. مقام معظم رهبری در بسیاری از مواقع از جمله در دیدار با بانوان فاتح قله اورست بر ضرورت زمینه سازی برای نشان دادن اراده و عزم بانوان ورزشکار و مسلمان ایران تاکید کرده‌اند. 

5- فارغ از تایید یا رد نظرات پژوهشی جناب آقای کلهر‌، بر این باوریم که در سخنان ایشان به هیچ‌وجه بحث اهانت به چادر به عنوان حجاب برتر مطرح نبوده و نیست. ایشان ضمن تفسیری محققانه از پوشش و حجاب در جامعه دینی و تقدیس آن‌، رنگ سیاه پوشش را در چارچوب یک بحث تاریخی مورد بررسی قرار داده است . برداشت روشن از اظهارات آقای کلهر در باره هماهنگ بودن چادر مشکی با فلسفه حجاب به جهت قاب شدن چهره زن‌، فقط و فقط به موضوع رنگ مشکی باز می‌گردد و ایشان نه تنها اصل چادر را زیر سووال نبرده بلکه در جای‌جای این گفت‌و‌گو بر اهمیت و ضرورت آن تاکید نیز ورزیده است‌، بنابراین مرتبط کردن این موضوع به حد اعلای جسارت به حجاب اسلامی خلاف مروت است. 

6- مردم عزیز و سربلند ایران یعنی کسانی که برای تعیین سرنوشت خویش در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند‌، انسان‌هایی شریف‌، متدین و اهل خرد و معرفت هستند بنابراین اگر فرض ناصواب این باشد که ویژه‌نامه خاتون برای اهداف انتخاباتی منتشر شده است‌، دور از انصاف و عدالت است که مخاطبان آن یعنی قاطبه مردم شریف ایران را یک گروه بی‌بندو‌بار توصیف کنیم. ضمن آنکه تصریح می‌کنم ساحت ویژه‌نامه وزین خاتون از اینگونه نسبت‌‌های خلاف واقع‌، کاملا بری بوده است. 

7- دست‌اندرکاران ویژه‌نامه خاتون، عناصری متدین‌، دلسوز و فرهنگی محسوب می‌شوند و به دنبال کسب مقام و قدرت نبوده و نیستند. نسبت دادن 'کثافت‌کاری' به یک اثر فاخر فرهنگی‌، برای جامعه اسلامی یک شوک سنگین محسوب می‌شود. 

8- همه وجود دست‌اندرکاران روزنامه ایران به مقدسات اسلامی پیوند خورده است و ادعای زیرپا گذاشتن مقدسات‌، تهمت بزرگی است که هرچه در ویژه‌نامه وزین خاتون به جست‌و‌جوی مصادیق آن پرداختیم‌، چیزی نیافتیم. مستدعی است چنانچه مصداقی برای این ادعا وجود دارد، اعلام شود تا نزد خداوند متعال به خاطر غفلت و بی‌توجهی استغفار کنیم. 

9- ممکن است بنده و همکاران عزیزم در ویژه‌نامه خاتون به‌خاطر گناه ناکرده به صورت غیابی به ارتداد و صدور حکم مرگ محکوم شویم اما این امر را نمی‌توان کتمان کرد که ما جز عزت روز افزون اسلام عزیز‌، شوکت و سربلندی ایران اسلامی و پیشرفت و اقتدار ملت بزرگ ایران هیچ آرزویی در سر نداشته و نداریم. ما به رضای الهی دل بسته‌ایم و جز از خدای رحمان و رحیم، از هیچ‌کس و هیچ چیز واهمه نداریم‌. 

در این برهه از زمان که آماج حملات ناجوانمردانه بدخواهان و بدسیرتان قرار گرفته‌ایم‌، از خداوند متعال مسالت می‌کنیم تا به لطف و رحمت واسعه‌اش‌، همگان را به راه راست هدایت فرماید و ما را برای خدمت به بندگان خدا و برافراشته نگاه داشتن پرچم عدل و انصاف و مروت ذیصلاح قرار دهد...../تحلیل:انتخاب