اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مچ‌اندازی در بازار ارز



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

اخبار اقتصادی - سکه به کانال 960 هزار تومان وارد شد
مچ‌اندازی در بازار ارز

 

دیروز بازار ارز صحنه مواجهه دو حرکت ناهم‌سو بود که این عوامل نرخ ارز را در دو جهت مختلف تحت‌تاثیر قرار داده و موجب نوسانات مقطعی در بازار ارز شدند. در این تقابل و زورآزمایی، یک حرکت سعی می‌کرد از طریق «مداخله و تزریق ارز» با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ بازار، از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند، اما در مقابل، حرکت دیگری بر مبنای اتمسفر بازار سعی می‌کرد که بهای دلار را چند پله جلوتر نگه دارد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که در ابتدای روز گذشته، بهای دلار در جهت اتمسفر بازار افزایش قابل توجهی یافته بود، اما در میانه روز، عرضه دلار توسط برخی از صرافی‌های بانک، جهت حرکت دلار را کاهش داد و از بهای آن کاسته شد؛ اما این فشار کاهشی تداوم نداشت و نرخ دلار باز هم در انتهای روز گذشته روند صعودی در پیش گرفت.

نوسانات افزایشی و کاهشی دلار
دیروز نوسانات قیمتی روزانه دلار بیشتر از روزهای پیش بود و بهای این ارز در یک ساعت 65 تومان افزایش یافت، اما بعد از چند ساعت 45 تومان از ارزش آن کاسته شد. در حالی‌که در ساعات ابتدایی دیروز قیمت دلار در حال افزایش بود، از اواخر ظهر قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3420 تومان آغاز کرد که افزایشی پنج تومانی نسبت به روز قبل داشت. با این حال تا پیش از ظهر قیمت‌ها با افزایش بیشتر مواجه شد. قبل از ساعت 11 صبح، نرخ فروش دلار به 3460 تومان و تا ساعت 12 ظهر، نرخ فروش این ارز به 3470 تومان رسید، اما پس از لمس این قیمت روند بازار تغییر کرد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قبل از ساعت یک بعدازظهر نرخ فروش دلار روی تابلوی صرافی‌ها تا 3450 تومان پایین آمد و ساعت 3 بعداز ظهر قیمت دلار روی تابلوی صرافی‌ها 3425 تومان شد.

افزایش عرضه در میانه روز
گروهی از فعالان بازار عامل اصلی این برگشت قیمتی را تقویت سمت عرضه بازار می‌دانند. به گفته آنها بعد از ساعت 12 ورود ارز به بازار بیشتر شد. به اعتقاد فعالان بازار در این ساعات صرافی بانک‌ها در یک دامنه مشخص شروع به فروش ارز کردند و قیمت شروع به افت کرد. با این حال پس از گذشت چند ساعت از اثر تزریق، قیمت بار دیگر کمی افزایش یافت و در ساعات پایانی روز و تا لحظه تنظیم خبر، نرخ فروش دلار تا 3435 تومان بالا رفت.


در ساعات ابتدایی روز گذشته، با کاهش نرخ فروش نقدی دلار، نرخ صدور حواله نیز کاهش یافت. در حالی‌که در این زمان از روز نرخ فروش حواله 3485 تومان بود، در اواخر بازار نرخ فروش حواله تا3450 تومان پایین آمد. با این حال با افزایش دوباره قیمت، برخی مراکز رسمی فرش حواله ترجیح دادند به این معاملات ارزی اقدام نکنند.

علل نوسانات بازار ارز
گروهی از فعالان نوسانات دو روز اخیر را ناشی از کاهش حجم ارز موجود در بازار، افزایش تقاضا و ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار توسط نوسان‌گیران عنوان کردند. به گفته یکی از بازیگران رسمی بازار در روزهای اخیر به دلیل سفرهای زیارتی به کربلا، تقاضا برای دینار عراق بالا رفت. به اعتقاد او با توجه به این موضوع، برخی فعالان رسمی تصمیم گرفتند دلار خود را به این ارز (دینار عراق) تبدیل کنند و به این دلیل بخشی از حجم دلار بازار کاسته شد. از طرفی به اعتقاد او به طور سنتی در بازار داخلی، با بالا رفتن قیمت‌ها تقاضا نیز بالا می‌رود. وی عامل دیگر نوسانات اخیر را تحرکات فعالان غیررسمی عنوان می‌کند. به گفته او گروهی در بازار با ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار و اعلام برخی نرخ‌های غیر واقعی زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند. در این رابطه یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: بیشتر نوسانات ظهر روز یکشنبه و ابتدای روز دوشنبه ناشی از آثار روانی افزایش 200 تومانی نرخ رسمی دلار در بودجه 94 بود. به گفته او با تحویل لایحه بودجه 94 به مجلس مشخص شد دولت مصمم است که نرخ دلار در بودجه 94 معادل 2850 تومان باشد و برخی از بازیگران غیررسمی با تحرکات و ایجاد جو روانی پیرامون این مساله زمینه ساز افزایش نوسانات شدند؛ اما روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی، تاثیر نرخ بودجه را بر بازار ارز رد کرد و نوسانات روزهای اخیر را تحت‌تاثیر عوامل روانی دانست. سیف در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد «ارائه تحلیل‌های غلط و برخی اخبار نادرست را عامل اصلی التهابات بازار عنوان کرد.» وی همچنین دررابطه با نرخ دلار بودجه گفت: «اعلام ارز 2850 تومانی در همان ابتدا تاثیر خود را بر قیمت‌های بازار گذاشته است و این رقم در حدی نیست که بتواند به بازار شوک وارد کند.» هفته گذشته با اعلام نرخ دلار در بودجه 94، نرخ دلار بازار تا 3480 تومان بالا رفت و پس از آن به زیر 3400 تومان بازگشت.

افزایش 7 هزار تومانی سکه
در هفدهمین روز آذرماه قیمت سکه همسو با افزایش دلار بالا رفت. دیروز هر سکه بهار آزادی به بهای 963 هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی 7 هزار تومانی نسبت به روز قبل داشت. این در حالی است که در ساعات ابتدایی روز بهای این فلز گرانبها تا نزدیکی کانال 970 هزار تومان نیز بالا رفته بود، اما با افت قیمتی دلار از میانه روز، سکه نیز با کمی کاهش قیمت مواجه شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
مچ اندازی قهرمان کانادایی با اسطوره مچ اندازی جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر اقتصاد:بازار بانکی ارز با نرخ 2 درصد پایین‌تر از بازار راه‌اندازی می‌شود



وزیر اقتصاد از برنامه جدید ارزی دولت حبر داد:

بازار بانکی ارز با نرخ 2 درصد پایین‌تر از بازار راه‌اندازی می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بازار بانکی ارز خبر داد و اظهار کرد: تا کنون به اولویت‌های اول و دوم که شامل کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی است، ارز به میزان مکفی داده شده و ذخایر کالاهای اساسی نیز در شرایط مطلوبی است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سید شمس الدین حسینی با بیان این که بازار بانکی ارز با استفاده از ظرفیت‌های سیستم بانکی و برآمده از آموزه‌های اقتصادی و تجربیات راه اندازی می‌شود، گفت: این بازار چند رکن دارد و عرضه کننده آن بانک مرکزی است البته با اولویت سهم قابل تبدیل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت که مشمول بند 27 قانون بودجه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق قانون بودجه امسال شرکت‌های دولتی که مالک ارز هستند باید ارزشان را با هماهنگی بانک مرکزی عرضه کنند، ادامه داد: شرکت‌های تابعه وزارت نفت و صندوق توسعه ملی نیز مشمول این ماده هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که در مرحله اول بنا نیست ارزهای دولت که ریال آن به خزانه واریز می‌شود در این بازار تزریق شود، تصریح کرد: اولویت‌های اول و دوم همچنان با قیمت 1226 تومان ارز را دریافت می‌کنند و دولت هم برای فروش ارز با قیمت بالاتر چشم داشتی ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت عرضه کنندگان این بازار را مجتمع پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، بخش خصوصی، بانک‌ها سایر دارندگان ارز و صادرکنندگان غیر نفتی دانست و افزود: این بازار جایی برای سفته بازی نیست و متقاضیان واقعی مانند واردکنندگان در این بازار حضور خواهند داشت.

به گفته او مسوول تنظیم بازار ارز و تعیین نرخ ارز کشور با بانک مرکزی است، این بانک به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی این کار را در سالیان مختلف به سرانجام رسانده است.

* تدوام ارائه ارز به اولویت‌های اول و دوم

حسینی به ارائه ارز مرجع به اولویت‌های اول و دوم توسط بانک مرکزی اشاره و اضافه کرد: تا به حال به این اولویت‌ها که شامل کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی است، ارز به میزان مکفی داده شده و ذخایر کالاهای اساسی نیز در شرایط مطلوبی است.

وی در ادامه گفت: گروه‌های کالایی که دارای ثبت سفارش معتبر هستند و پرونده بانکی شان کامل شده است و با اولویت‌هایی که وزارت صنعت معدن و تجارت مشخص می‌کند به طور مثال در شروع امر تاکیدمان روی اولویت‌های سوم تا پنجم است که مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای و اقلام اساسی تولید را پوشش می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اولویت‌های نهم و دهم کالاهای مصرفی که اقلام ضروری نیستند را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: گروه دیگری که در چارجوب مقررات بانک مرکزی می‌توانند از این بازار استفاده کنند مسافران سفرهای خارجی هستند.

به گفته او وزارت صنعت و تجارت وظیفه دارد که فرصت کالاهای وارداتی مجاز را بازبینی کند و طرف تقاضا را مدیریت کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت محل مبادله این ارز و یا این بازار را سیستم بانکی اعلام و خاطر نشان کرد: بانک مرکزی چندین بانک را معرفی می‌کند که به مرور زمان قابل توسعه هم هستند و بانک‌های تعیین شده با هماهنگی بانک مرکزی شعبه هایشان را معرفی می‌کنند.

حسینی درباره نقش صرافی‌ها در این بازار گفت: بانک‌ها در طول خود می‌توانند صرافی‌های مجاز اعلام شده از سوی بانک مرکزی را برای ارئه خدمات معرفی کنند و مابقی صرافی‌ها طبق مقررات به کار خود ادامه می‌دهند.

* نرخ سوم به بازار تحمیل نمی‌شود/ قیمت دو درصد پایین‌تر از بازار

وی درباره روش معامله ارز تصریح کرد: بانک مرکزی در شروع معاملات به صورت روزانه نرخ ارز را اعلام می‌کند که باید پایین‌تر از قیمت بازار موازی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این طرح یا برنامه به دنبال دیکته کردن نرخ سوم به بازار نیست، گفت: در واقع هدف ایجاد بازار شفاف و رسمی است که در آن عرضه و تقاضا بتوانند یکدیگر را پیدا کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با اشاره به این که در کنار حذف رانت یکی دیگر از اهداف این طرح جلوگیری از نوسان نرخ ارز است، اضافه کرد: در شروع با احتیاط وارد می‌شویم و بنا شده که قیمت دو درصد پایین تر از قیمت بازار باشد.

حسینی ادامه داد: در ادبیات متعارف، تجربیات کشورها و مقررات صندوق بین‌المللی پول زمانی که بین بازار عمده فروشی و خرده فروشی دو درصد اختلاف وجود داشته باشد آن را دو نرخ اعلام نمی‌کنند در واقع جمع بندی ما این است که نباید بین این نرخ و نرخی که در بازار موازی وجود دارد فاصله زیاد باشد اما با توجه به این که به دنبال افزایش و تقویت عرضه و ایجاد ساز و کاری برای ورود ارزها به شبکه تجاری هستیم در کنار برداشتن محدودیت‌ها قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

* حذف رانت و زیاد شدن مخالفت‌ها

وی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، اظهار کرد: آن چیزی که طی مدت گذشته فکر رییس دولت و همکاران دولت و بخش‌های تخصصی و بانک مرکزی را در فشار قرار می‌داد این بود که آیا ارزی که با قیمت مرجع داده می‌شود منجر به منفعت ملی می‌شود و کالاهای وارد شده با قیمت ارز مرجع به مردم داده می‌شود؟

وزیر امور اقتصادی با اشاره به این که در مورد برخی کالاها پیگیری چنین چیزی امکان پذیر است، ادامه داد: به همین دلیل به فکر حذف این رانت افتادیم که نگاه مشترک ما و نمایندگان مجلس شواری اسلامی بود.

وی با بیان این که مردم باید بدانند افرادی که به دنبال رانت هستند در مقابل این بازار قرار می‌گیرند، تصریح کرد: اگرچه هیچ چشم داشت درآمدی نداریم و موافق نیستیم که نرخ ارز در چارچوب نیازهای بوجه کشور تعیین شود، اما در عین حال می‌گوییم که اگر منبعی از نوسان و افزایش قیمت ارز حاصل می‌شود باید به مردم باز گردد.

* جزئیاتی از بورس ارز

حسینی درباره راه‌اندازی بورس ارز نیز گفت: موضوع بند هفت صورت جلسه‌ای که 23 شهریور ماه بین ما و تیم اقتصادی دولت امضا شد فواید و پیگیری راه‌اندازی بورس ارز بود؛ اما سوال این است که آیا این ایده طی یک ماه گذشته مطرح شد؟ پاسخ منفی است، شورای تخصصی قانونی تحت شورای عالی بورس وجود دارد که در سال گذشته پس از اولین نوسان بازار ارز این بحث را مطرح كرد که شورای عالی بورس که وزیر اقتصاد مسوول آن است ساز و کاری را راه‌اندازی و فرصت جدیدی را ایجاد کنیم که مدیریت ارزی کشور بتواند از آن استفاده کند.

وی با بیان این که این ساز و کار با عنوان بورس ارز معرفی و مصوبه آن اسفندماه گذشته ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: در ابتدای امر بانک مرکزی اعلام کرد که نیازی به این ساز و کار ندارد، در گذر زمان هم مطرح شد که اگر بنا باشد این ساز و کار ایجاد شود باید مدیریت ارزی کشور یعنی بانک مرکزی آن را به عهده بگیرد و ما هم پذیرفتیم.

وزیر امور اقتصادی و داریی گفت: در این راستا گزارش‌هایی حتی خارج از دستگاه‌های اقتصادی مطرح و جمع بندی این شد که آنچه در شکل گیری بازار بورس در حوزه ارز مطرح بود دنبال شود و کار راه اندازی بازار رسمی از سیستم بانکی آغاز شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این که این سیاست که عرضه و تقاضا همدیگر را تلاقی دهند همان منطق بورس است، تصریح کرد: ساده‌ترین روش برای تعیین قیمت این است که آخرین قیمت بازار غیر رسمی را در روز قبل بگیریم و برای اولین قیمت روز بعد استفاده کنیم، متوسط گیری و اقدام از طریق بورس نیز دیگر روش‌های تعیین قیمت است اما کار را به کارگروه واگذار کردیم و قید گذاشتیم که قیمت باید دو درصد زیر قیمت بازار باشد.

حسینی درباره تثبیت نرخ ارز افزود: این ساز و کار حتما نوسانات را هموار می‌کند و از نوسانات جدید جلوگیری می‌کند و باز هم تاکید می‌کنم که دغدغه‌های بسیاری داریم كه در شرایط تحریم متغیرهای غیر اقتصادی مهم هستند.

وی ادامه داد: آن بخشی را که به شدت عکس‌العمل نشان می‌دهد و با معیشت مردم سر و کار دارد را با ارز مرجع لنگر کردیم و معتقدیم شفاف شدن را در پی خواهد داشت.

* درخواست وزیر از رسانه‌ها؛ مقابل جنگ روانی بیاستید

وزیرامور اقتصادی و دارایی با بیان این که در جنگ اقتصادی دو گروه عملیات صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بخشی عملیات واقعی و بخشی عملیات روانی است که مورد دوم کار سازمان دهی رسانه‌ای است. ما برای هر دو بخش برنامه داریم و به مرور زمان سلطه‌مان بر هر دو بخش بیشتر می‌شود. همین جا از رسانه‌ها می‌خواهم كه در انتشار اخبار مربوط به این حوزه مراقبت بیشتری بكنند.

حسینی در مورد اخلالگران اقتصادی تصریح کرد: شاید حدود یک سال گذشته بود که مطرح کردم و برخی خرده گرفتند اما امروز سخنگوی قوه قضایی اعلام کردند و رقم‌ها در برخی گزارش‌ها میلیاردی است پس آن چیزی که دولت و تیم اقتصادی گفتند درست است اما افراد مختلفی در این حوزه نقش دارند که بخش قابل توجهی به دنبال سودجویی هستند و قصد دشمنی ندارند اما به هر حال تخلف می‌کنند.

* ارز دانشجویی فقط برای بورس‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره ارز دانشجویی خاطرنشان کرد: اصولا دو گروه دانشجو داریم؛ عده‌ای خودشان تصمیم گرفتند برای تحصیل از کشور خارج شدند و بورس هم نیستند که طبیعی است بانک مرکزی هیچ وقت برای تامین ارز آنها تعهدی نداشته و آنها می‌توانند از بازار استفاده کنند در مورد کسانی که بورس هستند و در ساز و کارهای رسمی اعزام شده‌اند آنها می‌تواند از ارز مرجع استفاده کنند.

وی در عین حال تاكید كرد: ما به اندازه کافی ظرفیت برای تربیت دانشجو در داخل كشور داریم و جز در موارد ضروری لزومی ندارد ارز را از کشور خارج کنیم.

* پرتال ارزی در مهرماه

وزیر امور اقتصادی و دارایی بار دیگر با اشاره به سیستم جدید ارزی كه توضیحات آن را ارائه كرد با بیان اینکه در این سیستم کلیه عملیات باید از طریق حساب‌های بانکی الکترونیکی خاص تحت نظر بانک مرکزی صورت بگیرد، گفت: شاید دلیل تاخیر چند روزه همین امر باشد و به علاوه مرحله دوم پرتال ارزی نیز در مهر ماه آماده می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه با ابزارهایی که در اختیار داریم سراغ بازار موازی هم خواهیم رفت، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در اظهارنامه‌ها باید مطرح شود این است که افراد باید بگویند ارزشان را چطور هزینه کرده‌اند.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: باید سیاست‌ها را به گونه‌ای اتخاذ کنیم که نیاز به نظارت‌های جدید نداشته باشیم و تاکید کردیم که از سیستمی استفاده شود که قابلیت کنترل و نظارت با رعایت حقوق مردم و طبقه بندی انجام شود./ایسنا