اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موگرینی: ظرف چند ساعت آینده مشخص می شود که آیا توافقی خواهد بود/ تماس کری با واشنگتن همه‌چیز را به هم ریخت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نبود اراده سیاسی را موجب دست نیافتن به توافق هسته ای خوانده و گفت این واقعیت خیلی زود مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت به زودی ظرف چند ساعت آینده مشخص می شود که ایا توافقی خواهد بود.

وی که با شبکه آمریکایی سی ان ان مصاحبه می کرد همچنین فرایند مذاکرات هسته‌ای را «سازنده» خواند.

موگرینی همچنین مدعی شد بین اعضای گروه ۱+۵ «اتحاد خوبی» وجود دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اتخاذ «تصمیمات سخت تاریخی» را لازمه دستیابی به توافق هسته ای خواند.

وی با تاکید بر اینکه هرگز تا این حد به توافق نزدیک نبوده ایم و بعد از ذکر این نکته که  نبود فضای سیاسی در یک طرف برای توافق هسته‌ای موجب می شود تا توافقی حاصل نمی‌شود، گفت: این واقعیت خیلی زود معلوم خواهد شد، فکر می‌کنم تا چند ساعت آینده و منظور جان کری از گفتن اینکه این مذاکرات، نامحدود نیست همین بود.

 

-------------------------

تماس کری با واشنگتن همه‌چیز را به هم ریخت/مقام ایرانی: طرف مقابل زیر توافقات قبلی زده است/آمریکا دلبستگی به تحریم را کنار بگذارد

یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید طرف مقابل از چهارشنبه شب مواضع خود را در مذاکرات تغییر داده و زیر توافقاتی زده که قبلا به دست آمده بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه 6 تیر ماه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد 8 دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به 1+5 به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و 1+5 نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

در روز یازدهم که گویا سخت‌ترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

دوازدهمین روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه و چند جانبه و نیز بیانیه کری پایان یافت. بیانیه‌ای که در آن وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم.

***

01:48 تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از رایزنی با واشنگتن، برای دومین بار زیر توافقاتی زدند که پیشتر با ایران سر آنها به توافق رسیده بودند.

00:42 یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید طرف غربی مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده است و همین امر روند پیشرفت مذاکرات را کند کرده است.

23:55 پایان نشست ظریف و کری. وزرای خارجه ایران و آمریکا در حدود یک ساعت و 15 به گفت‌وگو پرداختند.
23:40 اشتاین مایر وین را ترک کرد. وی فردا به وین باز می‌گردد
22:55 از ساعت 22:30 نشست ظریف و کری شروع شده است.

22:41 یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: «به رغم انعطاف تیم مذاکره‌کننده ایرانی،‌ آمریکایی‌ها در لحظات آخر از پذیرش حقوق مسلم ایران، به ویژه در موضوع تحریم‌ها سر باز می‌زنند.»

22:38 یک مقام ایرانی در تیم هسته‌ای به خبرنگار المیادین گفت: غربی‌ها از دیروز مواضع خود را در مذاکرات سخت کرده‌اند.

22:34 وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تا چه زمانی در وین خواهید بود؟ گفت: تا هر وقت لازم باشد در وین می‌مانیم.

21:45 سفیر فرانسه در رژیم صهیونیستی اعلام کرد درخواست ایران برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی غیرقابل قبول است.

21:43 وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که علیرغم آنکه قرار نیست تا ابد بر سر میز مذاکره با ایران بنشینیم گفت که هنوز موضوعات حل نشده ای باقی مانده که باید رفع شود.

21:32 یک منبع دیپلماتیک به المیادین گفت: مشکل فعلی مذاکرات بحث بر سر چگونگی نگارش و محتوای قطعنامه جدید است.

21:31 وزیر خارجه ایران در پیامی نوشت که ایران و گروه 1+5 عجله‌ای برای پایان دادن مذاکرات هسته‌ای ندارند.

21:28 سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که توافق نهایی در وین حاصل نشده و جان کری امشب طی بیانیه‌ای موضع آمریکا را اعلام خواهد کرد.

21:26 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می‌گوید با وجود آنکه مذاکرات هسته‌ای شاهد پیشرفت بوده، اما طرفین هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

21:24 یک روزنامه آمریکایی، روز پنجشنبه اظهارات منتقدان آمریکایی و اسرائیلی از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را به باد انتقاد گرفته و نوشته آنها از زمان امضای توافق موقت ژنو در سال 2013 جایگزینی برای توافقی که با آن موافق نیستند ارائه نکرده‌اند.

21:08 شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً کری تا دقایقی دیکر از ادامه مذاکرات برای چند روز خبر می دهد.

 

اخبار سیاست خارجی - مهر،فارس

 


ویدیو مرتبط :
ظرف دربازی که نمی توان در آن آب ریخت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: دور دوم مذاکرات سازش ظرف ۲ هفته آینده انجام می‌شود



دور دوم مذاکرات سازش,جان کری

کری: دور دوم مذاکرات سازش ظرف ۲ هفته آینده انجام می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از پایان نخستین جلسه مذاکرات سازش گفت دور دوم این گفت‌وگوها ظرف دو هفته آینده انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته دور دوم مذاکرات سازش ظرف دو هفته آینده انجام خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا این سخنان را پس از پایان نخستین جلسه مذاکرات سازش در واشنگتن ابراز کرد.
وی گفت دور دوم این مذاکرات در تل‌آویو یا رام‌الله برگزار خواهد شد.

نخستین جلسه مذاکرات سازش برای بررسی چارچوب‌های کلی مسائل راه‌حل نهایی به دور از مسائل اختلافی همانند شهرک‌سازی‌ها، مرزها و آوارگان بامداد امروز در واشنگتن برگزار شد.
وزیر خارجه آمریکا گفت: «هر دو طرف قبول کردند که تمامی مسائل راه حل نهایی، مسائل اصلی و سایر مسائل برای مذاکره روی میز قرار دارند.»/فارس