اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موگرینی با ظریف دیدار کرد



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای سیاست خارجی, فدریکا موگرینی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز ( شنبه )، با محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در ساختمان شماره یک وزارت خارجه دیدار کرد.

به گزارش ایسنا ، فدریکا موگرینی که برای انجام سفری یک‌روزه به تهران سفر کرده است بامداد روز شنبه وارد تهران شد.

او همچنین امروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و رایزنی خواهد کرد.

موگرینی را در سفر به تهران هفت کمیسر اتحادیه اروپا همراهی می‌کنند و بر اساس آنچه که تاکنون مطرح شده علاوه بر رایزنی در مورد گسترش روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا و رفع موانع موجود صحبت در ارتباط با ایجاد دفتر از سوی این اتحادیه در تهران نیز یکی دیگر از موارد رایزنی مقامات دو طرف خواهد بود.

این دومین سفر موگرینی به ایران از زمان تصدی در این سمت و اولین سفر پس از اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) است و حضور این هیأت اروپایی برای اولین بار در تاریخ مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

کمیسر تغییرات آب و هوایی و انرژی، کمیسر بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های کوچک، کمیسر تحقیقات، علوم و نوآوری، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، کمیسر حمل و نقل، کمیسر محیط زیست، امور دریایی و شیلات و کمیسر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش موگرینی را در این سفر همراهی می‌کنند.

قرار است این کمیسرها در رایزنی با طرف‌های ذیربط در وزارت نفت، مسکن و شهرسازی، صنعت، نیرو، علوم، فرهنگ، انرژی هسته‌ای، محیط زیست، گردشگری و کشاورزی به موضوعات مرتبط با مناسبات دوجانبه بپردازند.

پیش‌بینی می‌شود در جریان این سفر یک بیانیه عمومی بین موگرینی و ظریف به امضا برسد و همچنین احتمالاً چند توافقنامه دیگر نیز به خصوص در حوزه نفت و انرژی به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.

فدریکا موگرینی برای نخستین بار بعد از توافق وین در تاریخ 6 مرداد 1394 و در راستای پیگیری‌ برجام و همچنین گسترش روابط تهران و اتحادیه اروپا برای نخستین بار به همراه معاونان خود به تهران سفر کرد. وی در این سفر به دیدار و رایزنی با مسئولان و مقامات ایرانی پرداخت.

موگرینی امروز تهران را ترک خواهد کرد ولی تعدادی از کمیسرهای همراه وی برای انجام رایزنی‌های بیشتر با همتایان ایرانی خود در تهران خواهند ماند.

 اخبار سیاست  خاجی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
قرائت بیانیه لوزان توسط ظریف و موگرینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیاتی از دیدار ظریف و موگرینی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,دیدار ظریف و موگرینی

 

اخبار سیاست خارجی -جزئیاتی از دیدار ظریف و موگرینی؛ تاکید بر اهمیت حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای

پایگاه اطلاع رسانی «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» از دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و افزود که در این دیدار بر اهمیت حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران تاکید شد.

در بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که روی پایگاه اطلاع‌رسانی این نهاد قرار گرفت، به نقل از موگرینی آمده است که در این دیدار، «ما پایبندی قاطع خود را به یک راه حل دیپلماتیک که نگرانی‌های بین المللی را درباره صلح آمیز بودن صرف ماهیت موضوع هسته‌ای ایران برطرف کند، مورد تاکید قرار دادیم. مذاکرات باید در چارچوب زمان مورد توافق به نتیجه برسد.»

براساس این گزارش، موگرینی و ظریف همچنین موضوعات مختلف دیگری را از جمله درباره منطقه خاورمیانه همچون وضعیت عراق، سوریه، افغانستان و تروریسم داعش مورد بحث و بررسی قرار دادند.

موگرینی مناسبات میان ایران و دیگر کشورهای منطقه را برای ثبات منطقه، حیاتی توصیف کرد و افزود: «اتحادیه اروپا احساس می‌کند که وضعیت امنیتی فعلی منطقه ضرورتی فوری را برای رایزنی و همکاری قدرت‌های منطقه‌ای و نیز برای از بین بردن تنش‌های فرقه‌ای و برخورد با ریشه‌های خیزش داعش و بحران‌های سوریه و عراق ایجاد کرده است.»

وی از ایران خواست که نفوذ خود را برای کمک به یکپارچگی و ثبات بیشتر در عراق به کار گیرد و در دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه مشارکت ورزد.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا