اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موگرینی: ایران از اجرای برجام شکایت دارد


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که ایران از اجرای توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ شکایت دارد.

خبرگزاری فارس: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با بیان اینکه ایران از اجرای برجام شکایت دارد خواستار همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران شد.

موگرینی، به علاوه ارسال نامه مخفیانه به تهران را تکذیب کرده است.

با آنکه بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار جذاب ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اکراه بانک‌های اروپایی از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای این شرکت‌ها به مانعی عمده برای سرمایه‌گذاری آنها در ایران تبدیل شده است.

جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده است که این بانک‌ها از انجام هر تراکنش مربوط به ایران هراس داشته باشند؛ این امر به نوبه خود موجب محدود شدن گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران می‌شود.


ویدیو مرتبط :
تعهدات ایران در برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موگرینی: برای اجرای برجام، منتظر تصمیم مجلس ایران هستیم



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,فدریکا موگرینی

مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا گفت: در صورت تائید توافق هسته‌ای در مجلس ایران، کمیسیون مشترک نظارت و اجرای برجام از همان روز اجرای توافق، آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ، نشست وزیران خارجه کشورهای 1+5 و ایران با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در مقر سازمان ملل برگزار شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا بعد از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: هیئت‌های کشور‌های مختلف، مقدمات اجرایی کردن توافق هسته‌ای از جمله تعیین روز آغاز اجرای برجام را دنبال می کنند.

موگرینی با اشاره به سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ به ایران و رضایت وی از این سفر، آن را اقدامی مثبت خواند.

وی همچنین افزود: کمیسیون مشترک نظارت و اجرای برجام نخستین جلسه خود را پس از روز اجرای توافق برگزار خواهد کرد.

بر اساس گزارش صدا و سیما، مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا از مطرح شدن موضوع توافق هسته‌ای توسط اکثر سخنرانان روز نخست نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان پیروزی بزرگ دیپلماسی و گفت وگو‌های چندجانبه ابراز خرسندی کرد.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره تعهد آمریکا به لغو تحریم‌ها گفت: همه طرف‌ها به اجرای کامل و به موقع تعهدات خود پایبند هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جدول زمانی‌ اجرای توافق گفت: منتظر تصمیم مجلس ایران هستیم . در متن توافق ضرب‌الاجل، تائید توافق در ماه اکتبر است ولی‌ در صورت تائید زود هنگام آن از سوی مجلس ایران و آمادگی لازم از لحاظ اقدامات فنی ، امکان اجرای توافق در موعد مقرر و زودتر از آن میسر است.

مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در پاسخ به سئوال دیگری درباره احتمال همکاری ایران و 1+5 درباره موضوع سوریه گفت: با توجه به اینکه این توافق مهم و جهانی‌ هسته‌ای از طریق گفت‌وگو و مذاکره بدست آمد، درباره‌ سوریه نیز به همین طریق اقدام خواهیم کرد، اما چارچوب اصلی‌ چارچوب سازمان ملل خواهد بود.

موگرینی تصریح کرد: دیدگاه‌های خود را در این مورد رد و بدل کردیم و احتمال آن که بیشتر درباره این موضوع در روزهای پیش رو صحبت شود وجود دارد.

وی همچنین از دیدار وزیران خارجه بیست و هشت کشور اروپایی با استفان دی‌میستورا درباره موضوع سوریه قبل از این جلسه سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اعتباری که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای در منطقه به دست آورده‌اند، گفت: احتمال برگزاری جلسات توسط 1+5 وجود دارد و هدف ، گردهم آوردن بازیگران و تاثیر‌گذران بین‌المللی و داخلی‌ سوریه در این جلسات است.

موگرینی در پایان به دیدار خود با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان در نیویورک اشاره کرد و گفت: طرفین توافق به خصوص اتحادیه اروپا، اشتیاق خوبی‌ برای بهره‌بردن از توافق حاصله برای صلح و امنیت در منطقه دارند و آن را سنگ بنائی برای روابط متفاوت بین‌المللی و منطقه‌ای می‌دانند.


  اخبار سیاست  خارجی  - ایسنا