اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موگابۀ 90 ساله باز هم نامزد شد


مردم زیمبابوه امروز (چهارشنبه) برای انتخاب رئیس جمهوری جدید خود و با وجود ادعاها در مورد تقلب در این انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند. موگابۀ 90 ساله برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باز هم نامزد شده است.

خبرگزاری ایسنا: مردم زیمبابوه امروز (چهارشنبه) برای انتخاب رئیس جمهوری جدید خود و با وجود ادعاها در مورد تقلب در این انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند. موگابۀ 90 ساله برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باز هم نامزد شده است.

 رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه روز سه شنبه اعلام کرد، در صورت شکست در این انتخابات پس از 33 سال از قدرت کناره گیری می‌کند.

انتظار می‌رود که جمعیت کثیری در انتخابات امروز که هفت صبح به وقت محلی آغاز و 19 به وقت محلی پایان می‌یابد، شرکت کنند. علاوه بر این نتایج این انتخابات پنج روز بعد اعلام خواهد شد.

اظهارات موگابه پس از آن مطرح شد که حزب مورگان چانگرای، نخست وزیر این کشور آفریقایی موسوم به "جنبش برای تغییر دموکراتیک" حزب "زانو پی.‌اف." متعلق به رئیس جمهوری زیمبابوه را به دستکاری در نحوه برگزاری انتخابات متهم کرده است.

مبارزات انتخاباتی نیز با صلح و به آرامی برگزار شد و گزارشی در مورد بروز خشونت منتشر نشده است.

نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته نشان دهنده این است که مورگان چانگرای، نخست وزیر کنونی پیروز انتخابات خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، دولت‌های غربی انتخابات پیشین در زیمبابوه را که در آن‌ها موگابه پیروز میدان بود، محکوم کرده و اعلام کردند که رای گیری‌های قبلی با خشونت‌های سیاسی، ایجاد رعب و وحشت و تقلب انتخاباتی همراه بوده است.

موگابه 90 ساله پیش از رای گیری در یک کنفرانس خبری در هراره، پایتخت زیمبابوه گفت: ما به هیچ وجه دست به تقلب نزدیم.

ناظران مستقل انتخاباتی می‌گویند، کمیسیون دولتی انتخابات زیمبابوه که تحت تسلط و نفوذ موگابه فعالیت می‌کند، برای برگزاری انتخابات عادلانه به صورت ضعیفی آماده شده و تمهیدات لازم برای آن صورت نگرفته است.

علاوه بر این گروه بین‌المللی بحران نیز اعلام کرده که شرایط برای برگزاری انتخاباتی آزاد در زیمبابوه مهیا نیست.

این گروه مستقر در بروکسل، بلژیک اعلام کرد: میزان اعتماد موجود برای برگزاری این انتخابات کم است. حضور رای دهندگان نامنظم است. تغییرات آنچنانی در نیروهای امنیتی به وجود نیامده و رسانه‌ها نیز با نابرابری و عدم تعادل مواجه هستند. کمیسیون‌ انتخاباتی زیمبابوه با کسری بودجه و فقدان زمان کافی برای آماده شدن مواجه است.

نگرانی‌ها در مورد تقلب انتخاباتی فراگیر است و مناقشاتی در مورد نتایج احتمالی وجود دارد.

آمریکا نیز نگرانی گسترده‌ خود را مورد فقدان شفافیت لازم در برگزاری این انتخابات اعلام کرده و جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد: ما به شدت نگران محدودیتی‌های طولانی مدت دولت هراره بر نهادها و سازمان‌های جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل، احزاب سیاسی و شهروندان زیمبابوه هستیم.

شبکه حمایتی انتخابات زیمبابوه نیز قرار است 7 هزار ناظر را در پایگاه‌های رای گیری در سراسر این کشور مستقر کند.

همچنین چهار هزار تن دیگر از جمله 600 تن از کشورهای مختلف آفریقایی قرار است به نواحی مختلف زیمبابوه رفته و بر بیش از 9 هزار پایگاه رای گیری نظارت کنند.

در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتوانند حداقل 50 درصد آرا را به دست آورند، این انتخابات مجددا در روز 11 سپتامبر برگزار خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
‫انگار 12 و 3 4 ساله بودن بس نبود که حالا مادرم هم میخواهد نامزد ریاست جمهوری شود‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوجوان ۱۸ ساله به اتهام بریدن گردن نامزد سابقش دستگیر شد



 

پلیس امریكا از دستگیری نوجوان ۱۸ ساله ای خبر داد كه به قتل نامزد سابقش محكوم است.

براساس گزارش پلیس ایالت «ماساچوست» امریكا این نوجوان ۱۸ ساله كه «ناتانیل فوجیتا» نام دارد به اتهام بریدن گردن نامزد سابقش و انداختن جسد داخل باتلاق توسط ماموران دستگیر شد. انگیزه این پسرجوان بهم خوردن ارتباطش با نامزدش پس از سه سال اعلام شده است.

رییس دپارتمان پلیس منطقه «وی لند» ایالت «ماساچوست» در این باره به شبكه خبری فاكس نیوز خاطرنشان كرد: این پسر جوان كه فرزند استاد دانشكده موسیقی است، به اتهام قتل محكوم شده است؛ چرا كه شواهد و مدارك موجود نظیر لكه های خشك شده خون نشان داد كه این پسر ۱۸ ساله قاتل است...... / خبرگزارى ایسنا