اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع رییس جمهور درباره«فاجعه کهریزک»چیست؟



انتصاب مرتضوی,فاجعه کهریزک,اتهامات مرتضوی,استیضاح وزیر کار,پرونده کهریزک,اخبار کهریزک

 

یک نکته مغفول مانده در هیاهوی انتصاب مرتضوی

موضع رییس جمهور درباره«فاجعه کهریزک»چیست؟

عمده احتجاج معترضان به اتهام اقای مرتضوی در قضیه کهریزک معطوف است و اکثر استدلال ها بر لزوم عدم انتصاب ایشان بر حول این محور است. پس چه راه حلی بهتر از اینکه ایشان ادله ای را که به آن 2 سال پیش اشاره کرده بودند اکنون ارائه دهند تا ولوله ها پایان یابد.بدیهی است در غیر این صورت، نه تنها استیضاح وزیر کار از واجبات است بلکه «سوال صریح» از موضع رییس جمهور در خصوص نظر ایشان به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی در خصوص حادثه کهریزک امری بدیهی است.

 

سرویس سیاسی «فردا»:  هیاهوی انتصاب حاشیه ساز اخیر دولت باز هم مانند نمونه های قبلی  می رود تا ولوله ای خاص را برپا کند .گویی دولت عامدانه خواهان آن است که هر از چند گاهی در در معرض نقد های بنیان کن قرار گیرد. نقدهایی که عمق اندیشه و منش دولت را نشانه می رود و بر التزام آن به اصولگرایی تردید روا می دارد.نشانه های بسیاری وجود دارد که این دولت نه «اصولگرا» است  و نه منش حاکم بر آن نشانی از اصولگرایی دارد. از جمله این این نشانه ها انتصاب های این دولت و رجال نامی آن است . رجالی که بعضا کوله باری از «حاشیه» را یدک می کشند و گویی که دولت به این حواشی می بالد!

 

در مورد اخیر اما قضایا کمی متفاوت است. دولت این بار دست بر نقطه ای گذشته است که اصولگرایان  بنا به چند دلیل بنیادین بر آن حساس هستند .  از قضایای دانشگاه آزاد گرفته تا حواشی ای که در خصوص مرتضوی در دستگاه قضا مطرح بوده است . مهمترین وجه اما «فاجعه کهریزک» است. فاجعه ای که مرتضوی در آن «متهم» است و در معرض سوال .

 

اما گویا این «اتهام» در خصوص آن «فاجعه» برای دولت و صد البته  رییس دولت «مهم» نیست و اساسا نیازی هم به پاسخ در خور به «سوالات» پیرامون این امر حس نمی کنند. بنابراین از این منظر که سنگ محکی برای سنجش اصولگرایی دولت  و رییس دولت فراهم آید باید به این امر توجه کرد که اساسا موضع رییس جمهور در خصوص فاجعه کهریزک چیست و ایشان از چه منظری به تحلیل این رخداد تلخ که  رهبر حکیم انقلاب  درخصوص آن فرموده اند :«در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جنایاتی صورت گرفته است که به‌طور قطع با آنها برخورد خواهد شد» می نگرند؟

 

امروز آقای احمدی نژاد فردی را ارتقا مقام می دهد که در گزارش های تحقیق و تحفص مجلس «متهم» است و در دستگاه قضا «پرونده ای گشوده» دارد و در باب رابطه او با سیستم پدرسالارانه دانشگاه آزاد که «زمانی» در معرض نقد رییس جمهور بود حواشی ای وجود دارد. پس چگونه است که زعیم دولت اینچنین قرص و محکم بر این انتصاب تاکید دارد و برای کنترل مجلس در خصوص استیضاح وزیر کار «نامه نگاری» می کند؟ آیا برای رییس جمهور روشن شدن ابعاد و مجازات عاملان و آمران فاجعه کهریزک مهم نیست؟ پاسخ به این سوال رییس جمهور محترم با «عمل» خود می دهد نه با «نظر».  در شرایط فعلی به نظر می رسد ایشان در نظر و سخن چیزی را محکوم  می کنند  اما  در عمل«متهمین» آن رخداد را حمایت به عمل می آورند

.

بازخوانی یک موضع احمدی نژاد در قبال کهریزک

ایشان البته در تاریخ 16/06/88   در خصوص فاجعه کهریزک گفته بودند:« باور قطعی من این است که برخی اتفاقات ناشایست در کوی دانشگاه و یک بازداشتگاه به وقوع پیوست که حلقه های سناریوی آشوب بود  هیچ مامور دلسوزی حاضر نیست که بر خلاف ماموریت، قانون و انسانیت و منافع ملی عمل کند، مگر اینکه در فضایی قرار گرفته باشد که آن حرکت را به نفع گروه و حزب خویش بداند که دیدیم این اقدامات مورد حمایت دشمنان درجه اول ملت ایران بود.رئیس جمهور تاکید کرد: بنده اسناد قطعی دارم که برخی حوادث توسط عناصر وابسته به جریانات آشوبگر بود، اما به نام ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران.»

   

با توجه به شرایط فعلی آیا بهتر نیست رییس جمهور  محترم «اسناد قطعی» خود در این باب را در اختیار مجلس و افکار عمومی بگذارند تا از آقای مرتضوی رفع «اتهام» شود و گزارش تحقیق مجلس «اصلاح» گردد و این همه جنجال خاتمه یابد و مهمتر از همه عاملان این رخداد به مجازات برسند؟

 

عمده احتجاج معترضان به اتهام اقای مرتضوی در قضیه کهریزک معطوف است و اکثر استدلال ها بر لزوم عدم انتصاب ایشان بر حول این محور است. پس چه راه حلی بهتر از اینکه ایشان ادله ای را که  به آن 2 سال پیش  اشاره کرده بودند اکنون ارائه دهند تا ولوله ها پایان یابد.

بدیهی است در غیر این صورت، نه تنها استیضاح وزیر کار از واجبات است بلکه «سوال صریح» از موضع رییس جمهور در خصوص نظر ایشان به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی در خصوص حادثه کهریزک امری بدیهی است./فردانیوز


ویدیو مرتبط :
فاجعه لو رفتن جاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس‌جمهور در کنار سالمندان و معلولین آسایشگاه کهریزک عزاداری کرد



حسن روحانی روز عاشورا در  کنار سالمندان و معلولین آسایشگاه کهریزک

رییس‌جمهور در کنار سالمندان و معلولین آسایشگاه کهریزک عزاداری کرد

رییس‌جمهور روز عاشورا با حضور در آسایشگاه خیریه کهریزک، همراه با سالمندان و معلولین این مرکز در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از حضور در ساختمان‌های شکوفه‌ها و بنفشه و دیدار با سالمندان و معلولین یاد و خاطره موسسین، خیرین و همه کسانی که در این بنای خیر سهم و نقشی داشته‌اند را گرامی داشت و از مدیران و دست‌اندرکاران مرکز نیز تقدیر کرد.

رییس‌جمهور سپس به همراه جمعی از سالمندان و معلولین آسایشگاه کهریزک و برخی از مسوولان، عاشورای حسینی را در میان دستجات عزاداری که به این مرکز می‌آمدند، گذراند و به همراه آن‌ها اقامه عزا کرد.

دکتر روحانی پیش از نماز ظهر، کهریزک را به قصد شرکت در مراسم عزاداری عاشورای حسینی در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) ترک کرد. 

/ایسنا