اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع دولت درباره ممنوع‌ التصویری یک چهره


سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که نظر دولت درباره ممنوع التصویری رییس جمهور پیشین چیست؟ اظهارداشت: قبلا هم به این سوال پاسخ داده ایم و حتی درباره این که آیا این اقدام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است یا خیر هم توضیح داده ایم اما از آنجا که سخنگوی محترم قوه قضاییه فردی آشنا به قوانین است، حتما برای هرگونه مطلبی که مطرح می کند، مستندات آن را هم دارد.

سخنگوی دولت گفت: سفر عمره تا اعمال مجازات خاطیان فرودگاه جده و اعلام رسمی آن به دولت ایران تعلیق خواهد ماند.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نخستین نشست خبری سال 1394 افزود: تعلیق سفر عمره نشانگر حساسیت و تاسف دولت جمهوری اسلامی ایران به این موضوع است و امیدواریم دولت عربستان نسبت به این حادثه که اسلامی بودن رفتارها را مخدوش می کند برخورد لازم را داشته باشد.

وی درباره حادثه شیراز نیز اظهارداشت: درباره این حادثه به زودی با هویت افراد قانون شکن آشنا خواهید شد و قوه قضاییه با جدیت دراین باره وارد شده است.

*تورم بیش از 14 درصد افزایش نمی یابد


سخنگوی دولت همچنین گفت: پیش بینی شده است در سال 94 تورم از 14 درصد افزایش نمی یابد.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت با کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم موافق است.

* 180 هزار میلیارد تومان درآمدهای وصولی سال 93


نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری به اثرات کاهش قیمت نفت بر بودجه 93 پرداخت و گفت: برای این که این اثر کاهش یابد ، از طریق اولویت بندی برنامه ها عمل کردیم.

وی ادامه داد: از 211 هزار میلیارد تومان که در بودجه سال 93 پیش بینی شده بود ، در حد 180 هزار میلیارد تومان منابع حاصل شد.

وی همچنین به بودجه طرح های عمرانی اشاره کرد و افزود: در بودجه 93 برای تملک دارایی های سرمایه ای یا همان طرح های عمرانی 29 هزار و 700 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که عملکرد آن به 32 هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

سخنگوی دولت ادامه داد: یعنی در سال 93 برای طرح های عمرانی بیش از 32 هزار و 200 میلیارد تومان دریافت کردیم و این رقم نسبت به سال 92 می تواند نشانگر یک و نیم برابر شدن طرح های عمرانی باشد.

نوبخت همچنین به تورم اسفندماه سال 93 اشاره کرد و اظهارداشت: طبق آمار اعلام شده تورم 12 ماهه در سال 93 ، 14.8 درصد بود که نسبت به پیش بینی 25 درصدی برای تورم سال 93 ، 10 واحد درصد کمتر بوده است.

وی، توجه به محدودکردن هزینه های جاری و متمرکزشدن روی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (طرح های عمرانی) را برنامه برای ایجاد رشد اقتصادی برشمرد و ادامه داد: معاون اول رییس جمهوری هم بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی اعلام کرد تا نسبت به افزایش هزینه ها بیش از آنچه که در بودجه پیش بینی شده است اجتناب کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: اگر دستگاهی بیش از این پیش بینی هزینه کند ، قابل پرداخت نخواهد بود.

* اجرایی شدن طرح رتبه بندی فرهنگیان از مهرماه

سخنگوی دولت همچنین درباره اجرای رتبه بندی فرهنگیان اظهار داشت: برای افزایش کارایی و ایجاد انگیزش بیشتر در کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، طرح رتبه بندی کردن فرهنگیان با اعتبار ویژه یک هزار و 350 میلیارد تومان از اول مهرماه اجرا می شود.

نوبخت با تاکید بر این که این اعتبار جدای از اعتبارات معمول وزارت آموزش و پرورش است ، خاطرنشان کرد: برای اجرا کردن رتبه بندی معلمان در سال 95 هم 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

* برنامه ششم با رویکردی مناسب و قابل اجرا


سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره تدوین برنامه ششم توضیح داد و گفت: اجرای برنامه های پنج ساله در ایران از پیش از پیروزی انقلاب آغاز شده بود که 5 برنامه مربوط به آن دوره و 5 برنامه هم پس از انقلاب اجرا شد اما بررسی همه آنها نشان دهنده آن است که همواره بین اهداف مطرح شده و عملکرد تفاوت هایی وجود دارد.

نوبخت افزود: از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت که در این باره آسیب شناسی داشته باشد. بنابراین سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در آن زمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بود از فروردین 93 این کار را آغاز کرد.

وی با بیان این که برای اجرای بهتر این برنامه ها نیاز بود برخی از سیاست های کلان تدوین شود که پیش نویس آن را تقدیم کردیم، ادامه داد: داشتن برنامه بسیار لازم و ضروری است اما به دلیل وجود قوانین و احکام متعدد در برنامه پنجم اکثر دستگاه های اجرایی نتوانستند به درستی آن را اجرا کنند.

سخنگوی دولت با بیان این که عملکرد این برنامه تا کنون رضایت بخش نبوده است، خاطرنشان کرد: در راستای تحول و اصلاح این روند، برنامه ششم بسیار مشخص است و می دانیم که چه موضوعات مهمی مورد توجه است و چه مکان های خاصی باید در راستای توسعه مورد توجه بیشتری قرار گیرند از این رو برنامه ششم با یک رویکرد مناسب، مختصرتر از گذشته، چابک و قابل اجرا خواهد بود.

* موافقت دولت با تقلیل نرخ سود بانکی

رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی درباره نرخ سود بانکی نیز گفت: یکی از مسوولیت های شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود بانکی است؛ علاوه بر آن یک همبستگی معناداری بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وجود دارد. سال های قبل که نرخ تورم فزاینده بود افزایش نرخ سود بانکی می توانست توجیه داشته باشد. نوبخت با تاکید بر این که دولت با تقلیل نرخ سود بانکی متناسب با تورم موافق است، افزود: انتظار این است حال که نرخ تورم روند کاهنده دارد نرخ سود بانکی هم باید خود را متناسب کند.

* حذف یارانه پردرآمدها

سخنگوی دولت درباره حذف یارانه پردرآمدها این گونه اظهارداشت: به دلیل آن که بودجه 94 به موقع از مجلس به دولت نرسید، نوشتن آیین نامه اجرایی آن به سال 94 برخورد کرد.

نوبخت با بیان این که البته ضوابط اجرایی بودجه در سال 93 به تصویب رسید، ادامه داد: در آیین نامه اجرایی بودجه، چگونگی حذف یارانه پردرآمدها مطرح خواهد شد و پس از تصویب نهایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسوولیت اجرای این موضوع را برعهده دارد، اطلاع رسانی خواهد کرد.

* ممنوع التصویری رییس جمهوری پیشین

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که نظر دولت درباره ممنوع التصویری رییس جمهور پیشین چیست؟ اظهارداشت: قبلا هم به این سوال پاسخ داده ایم و حتی درباره این که آیا این اقدام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است یا خیر هم توضیح داده ایم اما از آنجا که سخنگوی محترم قوه قضاییه فردی آشنا به قوانین است، حتما برای هرگونه مطلبی که مطرح می کند، مستندات آن را هم دارد.

* تعلیق حج عمره تا مجازات خاطیان

سخنگوی دولت درباره حادثه فرودگاه جده و اقدامات دولت در این باره نیز گفت: وزارت امورخارجه پیگیری های لازم را در این باره انجام داده است اما تا کنون پاسخ صحیح و رسمی از اقداماتی که باید بازدارنده و الزام آور باشد دریافت نکرده ایم.

نوبخت ادامه داد: به همین جهت با تاکید رییس جمهوری، وزیر ارشاد فعلا تعلیق سفرهای عمره را به عنوان عاملی که نشانگر میزان حساسیت و تاسف دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع باشد ، اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در این باره نظرات مراجع را هم دریافت کردیم و امیدواریم دولت عربستان نسبت به این حادثه ای که اسلامی بودن رفتارها را مخدوش می کند از طریق قوانین اقدام و رسما به دولت جمهوری اسلامی ایران منعکس کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تا آن زمان تعلیق سفرهای عمره ادامه خواهد داشت.

نوبخت در پاسخ به این سوال که یکی از وعده های دولت یازدهم اعتباربخشی به پاسپورت ایرانی بوده است تا چه میزان این وعده محقق شده است؟ گفت: همین میزان که دولت ایران رو در روی قدرت های بزرگ می نشیند و در جهت استیفای حقوق ملی و بین المللی ایرانیان نظر می دهد و طرف مقابل را موظف می کند که نظرات قانونی، منطقی و مستدل ایرانیان را بپذیرند؛ بر اعتبار ایرانیان در عرصه های بین المللی خواهد افزود.

وی تصریح کرد: این اقدام حتما جایگاه رفیع ایران را ارتقا خواهد داد.

* معرفی هویت قانون شکنان شیراز

سخنگوی دولت درباره حادثه شیراز و این که گفته می شود گزارش آن به روسای قوا ارسال شده است هم این گونه پاسخ داد: با هویت افراد قانون شکن به زودی آشنا خواهید شد، قوه قضاییه هم با جدیت وارد شده است.

* فکت شیت همان نظرات مسوولین دیپلماسی است

نوبخت درباره این سوال که فکت شیت ایرانی چه زمانی صادر خواهد شد؟ اعلام کرد: مصاحبه ها، مذاکره ها و مواضعی که مسوولین وزارت امورخارجه دارند در جهت تبیین همین فکت شیت است و اگر لازم باشد به صورت مکتوب ارایه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مواضع دیپلماسی بسیار روشن است و هر مقدار که نیاز باشد برای تبیین آن اقدام خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
بزک کردن چهره آمریکا ممنوع!(قابل توجه آرایشگران دولت)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر دولت درباره «ممنوع‌ التصویری» یک چهره


خبرنگار دیگری در مورد نظر دولت در راستای موضوع ممنوع التصویر بودن رییس دولت اصلاحات از سخنگوی دولت سوال کرد که وی در این‌باره گفت:‌ در این مورد باید بگویم که من این موضوع را از سخنگوی محترم قوه قضاییه حضرت حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای شنیده‌ام که ایشان شخصیت قانونمندی است و اگر مطلبی بگوید حتما مستند قانونی دارد.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی دولت خبر داد که در جلسه امروز - چهارشنبه - برای آبرسانی و مقابله با خشکسالی و تکمیل سدها در مناطق مختلف کشور مصوباتی مطرح شد.

وی اعلام کرد که طرح آبرسانی به شهرستان میانه، اتمام طرح سد دوقام چای ، تکمیل رودخانه زاینده‌ رود، تامین آب شرب و آب زراعی در استان کرمان، حوضه آبریز نکا و اعتبارات لازم برای شهرستان دشتستان از مصوباتی بود که امروز در جلسه هیات دولت مطرح شد.

محمد باقر نوبخت در حاشیه‌ جلسه امروز هیات دولت بیان این مطلب، توضیح داد: در مجموع 173 میلیارد تومان با تصویب هیات وزیران برای این امور با موافقت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور مشخص شد و همچنین برای تقویت صندوق بیمه کشاورزی 125 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: برای 5 استان مرزی از جمله کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان 50 میلیارد تومان برای ساماندهی روستاهای مرزی اختصاص یافت.

وی با اشاره به این که در جلسه هیات وزیران استاندار سیستان وبلوچستان به ارائه گزارشی از چگونگی عمران و توسعه این استان پرداخت و گفت: 46 هزار هکتار زمین زراعتی دراین استان باید از طریق آب رسانی قابل بهره برداری شود که با سفر رئیس جمهوردر آغاز سال 93 اقدامات آن آغاز شده است و بالغ بر 293 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام 18 پروژه در نظر گرفته شده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: 15 پروژه تا این تاریخ به بهره برداری رسیده است و 3 پروژه‌ی دیگر که بیمارستان 48 تختخوابی، بیمارستان 30 تختخوابی و بیمارستان دوست محمدی هستند، ان شاء الله درروزهای آتی به بهره برداری خواهند رسید که البته بخش عمده مشکل آنها تامین نیروی انسانی است ودر همین راستا با توافقاتی که با وزیر بهداشت داشته‌ایم، قرار شد تا تخصیص بهینه منابع برای بیمارستان‌هایی که ساختمان آنها تکمیل شده است اما به لحاظ تجهیزات ونیروی انسانی بامشکل روبرو هستند، در نظر گرفته شود.

نوبخت با اشاره به تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کسانی که مراحل استخدامی‌شان را انجام داده بودند و بیش از 20 هزار نفر می‌باشد برای سال آینده اعتبارات لازم در نظرگرفته شده است و استانداران می‌توانند نسبت به استخدام آنها اقدام کنند.

وی افزود:‌برای استخدام 10 هزار نفر از کسانی که در طرح مربوط به ناظران کشاورزی فعال بوده‌اند و 6 هزار نفر از افرادی که در حوزه‌ی موسسات و واحدهای فنی و حرفه‌ای فعال بوده‌اند هزینه‌های لازم در بودجه 94 در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که دربودجه سال 93 تلاش شده است تا حقوق اسفند ماه به موقع پرداخت شود وحقوق عیدی بهمن ماه نیز پرداخت شده است خاطر نشان کرد:همچنین به موقع 3500 میلیارد تومان پرداخت مربوط به هدفمندی یارانه‌هاعلی رغم همه فشارهایی که برای دولت وجود دارد طبق تعهد انجام خواهد شد.

نوبخت همچنین با اشاره به این که در زمینه تامین اعتبار معوقات فرهنگیان نیز اقدامات خوبی انجام شده است ، گفت: 326 میلیارد تومان از این معوقات ظرف ماه گذشته انجام شد و همچنین قرار است با تلاش‌های آقای فانی وزیر آموزش و پرورش لایحه‌ی مربوط به رتبه بندی فرهنگیان تقدیم مجلس شود که امید است بافوریت به تصویب برسد.

نوبخت همچنین به دستاوردهای بخش آموزش عالی علی رغم وجود مضیقه اعتبارات اشاره کرد وافزود: جناب آقای فرهادی وزیر آموزش عالی با پیگیری‌ و تلاش‌های برای کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

نوبخت با تاکید بر این که انتظار داریم حقوق ملی ما که از سوی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات 1+5 در حال انجام است، پیگیری شود گفت: سرنوشت کشورمان را هیچ گاه به نتیجه‌ی مذاکرات گره نزده‌ایم و برای هر شرایطی غیر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای برنامه ریزی داریم و البته امیدواریم با پشتیبانی ملت بزرگ و منطق تیم مذاکره کننده هسته‌ای بتوانیم این مشکل را هم از پیش پای مردم برداریم.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره ورود زودهنگام دولت به انتخابات آینده پرسید، گفت:‌ نمی‌دانم چه اقدامی صورت گرفته که چنین بحثی پیش آمده است. جوانان حزب اعتدال و توسعه در یک گردهمایی من را دعوت کردند و من در آنجا راجع به کشور صحبت کردم.

وی گفت: اگرچه ممکن است سوژه فکری خیلی‌ها مسئله انتخابات سال آینده باشد اما دولت خیلی مشغول‌تر از این حرفهاست و ما خیلی گرفتاریم و مسائل مهمتری داریم. نمی دانم گناه کردیم که نیم ساعت با جوانان عزیز حزب اعتدال و توسعه صحبت کردیم؟

وی گفت: من اظهارات یک سری از نمایندگان را می شنوم و می خواهم بگویم که نمایندگان محترم باید حواسشان جمع باشد و حرف خلاف قانون را مطرح نکنند و تهمتی نزنند. اصلا جایگاه نمایندگی چنین موضوعاتی را ایجاب می‌کند البته همین الان هم ممکن است این موضوعات که مطرح می کنم سوژه شود اما حل مشکلات کشور برای ما فراتر از اینهاست.

خبرنگاری از سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر وزیر کشور با محوریت پول کثیف سوال کرد که وی در این باره گفت: من از خود ایشان دعوت می‌کنم تا در این باره توضیحاتی ارائه دهند و با شما صحبت کنند.

خبرنگار دیگری در مورد نظر دولت در راستای موضوع ممنوع التصویر بودن رییس دولت اصلاحات سوال کرد که وی در این‌باره گفت:‌ در این مورد باید بگویم که من این موضوع را از سخنگوی محترم قوه قضاییه حضرت حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای شنیده‌ام که ایشان شخصیت قانونمندی است و اگر مطلبی بگوید حتما مستند قانونی دارد.

خبرنگاری پرسید گفته شده که شورای عالی امنیت ملی در این باره نظر دادند و آیا آقای روحانی به عنوان رئیس شورا موافق این موضوع بودند نوبخت در این باره گفت: من هم عضو این شورا هستم و به خاطر ندارم در جلسه‌ای مصوبه‌ای در این مورد داشته باشیم بنابراین مسئله مطرح شده با موضوعاتی مرتبط می‌شود که سخنگوی قوه قضاییه بیان فرمودند.

به گزارش ایسنا ، سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود به وضعیت بودجه از لحاظ آنچه دولت مدنظر قرار داده بود با آنچه که مجلس تعیین کرد پرداخت و گفت: بودجه کل کشور که ما به مجلس تقدیم کردیم 838 هزار میلیارد تومان بود و مجلس محترم با 8 دهم درصد افزایش این رقم را به 844 هزار میلیارد تومان تغییر داد. همچنین بودجه عمومی که در لایحه درج شد 267 هزار میلیارد تومان بود و مجلس محترم این عدد را به 274 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

وی افزود: همچنین مجلس محترم اعتبارات هزینه ای ( جاری ) را که در لایحه بودجه 166 هزار میلیارد تومان بود به 174 هزار میلیارد تومان افزایش داد. همچنین دولت در لایحه تملک دارایی های سرمایه ای را 47 هزار و 700 میلیارد تومان تعیین کرده بود که مجلس محترم این رقم را به 50 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

نوبخت در ادامه گفت:‌ هرچند هم بودجه کل و هم عمومی که دولت پیشنهاد کرده بوده بر اساس 72 دلار به ازای هر بشکه نفت بوده است مجلس محترم این ارقام را افزایش داد. منتها در ماده واحده این حکم آمده است که به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به ابلاغ مبلغ 220 میلیارد تومان از این منابع عمومی را در شش ماه اول مورد توجه قرار دهد.

وی همچنین اظهار کرد : ما به ازای هر بشکه نفت بودجه سایه داریم که اگر تغییرقیمت درهر بشکه اتفاق بیفتد بدون نیاز به مصوبه مجلس آن را اجرایی خواهیم کرد. در واقع ما برای هر تقلیل و یا تغییر رقم منابع درآمدی مان برای سال 94 خودمان را آماده کرده ایم.

نوبخت در ادامه درباره مطالبات فرهنگیان نیز گفت:326 میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان ظرف یک ماه گذشته به آموزش و پرورش پرداخت شد همچنین با لایحه رتبه بندی کردن فرهنگیان مطالبات فرهنگیان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.