اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع جدید آمریکا درباره لغو تحریم ها


رئیس بخش ایران در وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها علیه ایران حتی اگر برداشته شوند نیز قابل بازگشت هستند چرا که مکانیسم ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری فارس: استیو فاگین رئیس بخش ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری ترند گفت که تحریمها علیه ایران حتی اگر برداشته شوند نیز قابل بازگشت هستند.

براساس این گزارش، ایران و گروه 1+5 در روز 14 جولای 2015 بر سر محدود شدن بخشی از برنامه هسته ای ایران در قبال برداشته شدن برخی از تحریمها به توافق دست یافتند.

متعاقب آن اتحادیه اروپا در روز 18 اکتبر چارچوب لغو تحریمها علیه ایران را مورد تصویب قرار داد اما اجرای آن را منوط به روز اجرای توافق هسته ای کرد. همزمان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز دستور برداشته شدن تحریمها علیه ایران از روز اجرای توافق را صادر کرد.

وی متذکر شد که آمریکا و اروپا بسته لغو تحریمهایی که اعلام کرده‌اند را زمانی اجرا می‌کنند که ایران همه گامهای لازم که در توافق آمده است را بردارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کند.

رئیس بخش ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین اشاره کرد که این موضوع فقط در قبال تحریمهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران صدق می‌کند و دیگر تحریمها علیه ایران از جمله تحریمهای مرتبط با حمایت ایران از تروریسم(به ادعای آمریکا) و فعالیتهای ثبات زدای ایران در خاورمیانه  و منطقه همگی سرجایشان باقی خواهند ماند.

فاگین ادامه داد؛ تمرکز ما الان روز اجرای توافق است و این به ایران بستگی دارد. ایران باید گامهای لازم را بردارد. ایرانیها ظاهرا می‌گویند که ما درحال انجام این اقدامات هستیم و ما آنها را زیر نظر داریم و منتظر گام بعدی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر ایران تعهدات خود را مطابق بندهای توافق هسته‌ای نقض کند چه می‌شود نیز گفت: تحت مفاد توافق ما مکانیسمی داریم که براساس آن دوباره می‌توانیم مذاکره و روی موارد اختلافی توافق کنیم در غیر اینصورت اگر موارد نقض توافق زیاد و مهم باشد ما قادر هستیم تحریمهایی که لغو کرده‌ایم را با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بازگردانیم. این قطعنامه نیز مکانیسم خاصی دارد که ما را قادر می‌کند بتوانیم تحریم‌های چند جانبه را بازگردانیم.


ویدیو مرتبط :
ماجرای تعهد کتبی آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضع جدید آمریکا درباره لغو تحریم های ایران


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تخفیف تحریم های ایران مرتبط با برنامه هسته ای خواهد بوداما دیگر تحریم ها به جای خود باقی خواهد ماند.

خبرگزاری صدا و سیما: جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما می توانیم در دو یا پنج روز به توافق برسیم یا به توافقی نرسیم.

وی گفت:تخفیف تحریم ها مرتبط با تحریم های هسته ای خواهد بود اما دیگر تحریم ها از جمله درباره حمایت های ایران از تروریسم به قوت خود باقی خواهد ماند.

جان کربی گفت:نگرانی ما درباره فعالیت های ایران برای برهم زدن ثبات در منطقه است  و تحریم ها در این زمینه به جای خود باقی خواهد ماند.گفتگوها در وین فقط درباره برنامه هسته ای ایران است.

بنابراین هیچ چیز درباره نگرانی ها از جمله حمایت ایران از شبکه های تروریستی در منطقه، سابقه حقوق بشری یا برنامه نظامی آنها شامل برنامه موشکی تغییر نکرده است.