اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع ایران در قبال دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای



«اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد»

موضع ایران در قبال دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، واکنش ایران به مخالفت‌های آمریکا با انتخاب ایران به عنوان رئیس کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، تلاش مشترک ایران و روسیه و آمریکا برای حفظ کشتی در رقابت‌های المپیک و ادعای دست داشتن ایران در حملات سایبری علیه آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

«اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد»موضع ایران در قبال دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، واکنش ایران به مخالفت‌های آمریکا با انتخاب ایران به عنوان رئیس کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، تلاش مشترک ایران و روسیه و آمریکا برای حفظ کشتی در رقابت‌های المپیک و ادعای دست داشتن ایران در حملات سایبری علیه آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

<

اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد

به گزارش «تابناک»، در آستانه دیدار سعید جلیلی با کاترین اشتون در استانبول و نیز دور جدید مذاکرات ایران و آژانس، برخی مطبوعات جهانی، توجه خود را به مواضع ایران در این زمینه معطوف کرده‌اند.

در این زمینه، «واشنگتن پست» موضع ایران در قبال این مذاکرات را مورد توجه قرار داده و به نقل از سخنگوی وزارت خارجه کشور می‌نویسد: ایران خواستار رویکردی «سازنده» از سوی اروپا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای است.

این روزنامه همچنین می‌افزاید: عباس عراقچی ابراز امیدواری کرده در این دیدار، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدگاهی «مثبت» از خود نشان دهد. واشنگتن پست اشاره می‌کند که از جمله مهمترین درخواست‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای، به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی این کشور است.

اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد

اما موضوع انتخاب ایران به ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون همچنان محل بحث بوده است. خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد پس از آن که ایالات متحده اعلام کرد، نماینده‌اش در این کنفرانس و هر نشست دیگری که ریاست آن بر عهده ایران باشد، شرکت نخواهد کرد، ایران از انتخاب خود به عنوان رئیس این کنفرانس دفاع کرده است.

این خبرگزاری به سخنان سخنگوی هیأت ایرانی در سازمان ملل اشاره می‌کند که گفته جمهوری اسلامی ایران، یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل است و انتخاب ایران به عنوان رئیس کنفرانس خلع سلاح، بر پایه رویه ها و قواعد تثبیت شده این نهاد، حق این کشور به شمار می‌رود. 

اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد

یک خبر ورزشی نیز در میان مطالب مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران جای دارد که به تلاش‌های مشترک ایران، آمریکا و روسیه برای حفظ رشته کشتی در فهرست رشته‌های المپیک مربوط می‌شود.

«بوستون هرالد» در این زمینه می‌نویسد، کشتی‌گیران آمریکایی، ایرانی و روس امیدوارند اتحادشان، کمیته بین‌المللی المپیک را به نگه داشتن رشته آنها در بازی‌های المپیک وادارد.

در این مطلب اشاره شده این سه کشور که بیشتر در عرصه سیاسی روابط چندان خوبی با یکدیگر ندارند، روز چهارشنبه در جریان یک مسابقه دوستانه کشتی در منهتن برابر هم قرار می‌گیرند. مربی تیم ملی کشتی آمریکا گفته: «ما می‌خواهیم به جهان نشان دهیم که ایالات متحده، ایران و روسیه می‌توانند به وسیله کشتی، مردم را گرد هم آورند».

اتحاد ایران، روسیه و آمریکا، مردم را گرد هم می‌آورد

در پایان، در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی مدعی شده یک گروه ایرانی، دست به انجام حملات هکری علیه ایالات متحده زده است. به نوشته این سایت، یک گروه پیش از این گمنام هکری ـ که گمان می‌رود در ایران مستقر است ـ حملات سایبری خود را در ایالات متحده آغاز کرده است.

به گفته مقامات یک شرکت امنیت سایبری، این گروه از شش ماه پیش پدیدار شده و تاکنون دست‌کم به شبکه‌های یک شرکت آمریکایی نفوذ کرده است. به ادعای این شرکت، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، حملات این گروه تاکنون با هدف به دست آوردن تجربه در انجام چنین کاری در عرصه شبکه بوده است./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
موضع ایران در قبال بیداری اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان دور اول مذاکرات آلماتی / گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5، فردا ادامه می یابد



اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی در آلماتی قزاقستان آغاز شده که با توجه به آشکار نبودن ماهیت دقیق پیشنهادات 1+5 به ایران پیش از مذاکرات، پیش بینی نتایج آن اندکی دشوار است. با این حال، آنچه اغلب تحلیلگران بر آن اتفاق نظر دارند، این است که نباید انتظار یک توافق بزرگ و جامع را از این مذاکرات داشت.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از ساعت 13:30 به وقت آلماتی (11 به وقت تهران) آغاز شده و هیئت های مذاکره کننده دو طرف هم اکنون در هتل «ریسکوس» آلماتی مشغول گفت و گو هستند.

این مذاکرات در حالی آغاز شده که از روز گذشته تاکنون، رسانه های غربی گمانه زنی های خود درباره پیشنهادات 1+5 به ایران را آغاز کرده و به نقل از منابع مختلف، اخبار و شایعات مختلفی را در این زمینه مطرح کرده اند.

در این رابطه، برخی منابع غربی به نقل از «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از برنامه غرب برای ارائه یک «پیشنهاد خوب» به ایران خبر دادند. با این حال، شواهد حاکی از آن است که پیشنهاد غرب این بار نیز همان موارد قبلی (درخواست تعطیلی تأسیسات هسته ای فردو، توقف غنی سازی 20 درصد و خروج میزان اورانیوم غنی شده 20 درصدی به خارج از ایران) را شامل می شود.

از سوی دیگر، موضع گیری های مقامات غربی از روز گذشته تاکنون، از جمله اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از ادامه راهبرد دو جهتی فشار و مذاکره از سوی آنان حکایت دارد.

اما در طرف مقابل، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که یکشنبه شب در رأس هیئت ایرانی وارد آلماتی شده بود، در دیدار با «نورسلطان نظربایف»، رئیس جمهور قزاقستان گفت جامعه جهانی همچنان منتظر پاسخ های سازنده، منطقی و معتبر 1+5 به پیشنهادهای جامع ایران در نشست مسکو است.

ایران در دور پیشین مذاکرات در مسکو، پیشنهادی 5 ماده ای را مطرح کرده بود که با وجود اذعان منابع مختلف به جامعیت آن، هنوز با پاسخی از سوی غرب مواجه نشده است.

اما در دیدارهای مقدماتی پیش از برگزاری مذاکرات، صبح امروز علی باقری، معاون امنیت بین الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی با «ماژائو شو» نماینده چین در گروه 1+5 دیدار و گفت و گو کرد. از سوی دیگر، سخنگوی اشتون نیز در اظهاراتی از نیاز مبرم به پیشرفت واقعی و ملموس در مذاکرات امروز سخن گفت.

به هر حال، مذاکرات امروز آلماتی از ساعت 11 به وقت تهران با گرفتن عکس یادگاری جلیلی و اشتون آغاز شد. «تابناک» به نقل از منابع خبری داخلی و خارجی و به صورت لحظه به لحظه اخبار و گزارش ها مربوط به این مذاکرات را منتشر خواهد کرد.

**********

11:59: «بی بی سی»، شبکه دولتی انگلیس، از ساعاتی مانده به شروع مذاکرات، جنگ روانی خود را علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان کلید زده است. خبرنگار این شبکه با حضور در هتل «اینترکانتیننتال» و در جمع خبرنگاران ایرانی، تلاش دارد با طرح سؤالات جهت‌دار فضای مذاکرات را جهت دهد.

12:06: اندکی پیش از آغاز مذاکرات، پایگاه اینترنتی المانیتور به نقل ازیک منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود،گفت پیشنهاد 1+5 در آلماتی به ایران درواقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است. این منبع اضافه کرد در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

12:12: هیات های مذاکره کننده 1+5 به جز نماینده انگلیس همان هیات های قبلی هستند. جفری آدامز ، نماینده انگلیس در گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی جای خود را به سایمون گس، داده است. ما ژائوشو، نماینده چین، ویندی شرمن، نماینده آمریکا، ژاک او دیبر نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 هستند.

12:14: خبرگزاری «رویترز» نوشته است که به نظر نمی‌رسد این دور از مذاکرات منجر به راهکاری نهایی شود، اما این امیدواری وجود دارد که بتوان در آن برای زمان برگزاری مذاکرات بعدی با موضوع برداشتن گام‌های تنش‌زا، به توافق رسید.

12:16: سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گروه 1+5 در مذاکرات امروز در آلماتی پیشنهاد جدید برای ایران دارند؟ گفت: ما یک «پیشنهاد تغییریافته» را ارایه خواهیم کرد.

12:21: یک منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرد که ایران یک پیشنهاد جدید در مذاکرات به ۱+۵ ارائه خواهد داد. این منبع مطلع در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چارچوب کلی این پیشنهاد شبیه آنچه در مسکو ارائه شده و به روز است، یادآور شد: اصول مذاکراتی ایران در آن حفظ شده است. این منبع با اشاره به اینکه پیشنهاد مذکور نسخه‌های مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: بسته به پیشنهاد طرف مقابل، نسخه متناسب با آن ارائه میشود. وی هدف از ارائه این پیشنهاد را راستی آزمایی ادعای طرف مقابل در مورد تلاش برای رسیدن به یک راه حل جامع با ایران خواند.

12:25: اقدام عجیب وزارت خارجه قزاقستان در ارائه رایگان كتابی با عنوان «جهان امن هسته ای» در حاشیه مذاكرات ١+٥ و ایران در آلماتی.

12:29: خبرگزاری دولتی چین (شین هوا) از ابراز امیدواری پکن نسبت به حصول پیشرفت در مذاکرات آلماتی خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، ماژائوشو، نماینده چین در گروه 1+5 ابراز امیدواری کرده طرفین مذاکرات با با همکاری یکدیگر، به سوی دیدگاهی منعطف و عملگرا حرکت کرده و دغدغه های یکدیگر را در نظر بگیرند. وی گفت و گو و مذاکره را تنها راه حل صحیح برای حل موضوع هسته ای ایران دانسته است.

12:32: یک منبع مطلع گفت تاکنون از سوی گروه 1+5 پیشنهادی درباره تعطیلی فردو یا تعلیق غنی‌سازی 20 درصد به ایران ارائه نشده است. رسانه‌های غربی با انتشار اخباری درباره مذاکرات آلماتی ادعا کرده بودند که 1+5 در نشست آلماتی به دنبال تعیلق غنی‌سازی 20 درصد و نیز تعطیلی سایت فردو خواهد بود.

12:39: هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گروه 1+5 در آلماتی، از یک پیشنهاد مهم رونمایی کرد که پیش از این هیچ اشاره ای به جزئیات آن نشده است.

 

12:54: گزارش ها حاکی از آن است که گزینه‌های پیشنهادی ایران برای گروه 5+1 منعطف بوده و بسته به پیشنهاد طرف مقابل قابل تغییر است. جمهوری اسلامی در روند مذاکرات تأکید کرده که مجموعه بسته پیشنهادی جدید و در  عین حال جامعی را ارائه می‌کند. مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که گزینه‌های پیشنهادی جمهوری اسلامی منعطف بوده ومی‌تواند بسته به پیشنهاد غرب تغییر یابد. هدف جمهوری اسلامی از ارائه این مجموعه پیشنهادی دینامیک، سنجش نیت و مقاصد واقعی مذاکره کنندگان غربی است. دقایقی پیش مقامات ایرانی تأکید کردند که تاکنون بسته پیشنهادی جدیدی از جانب 5+1 دریافت نکرده‌اند.
13:04: «خاتین اوغلو» مدیر مسئول سرویس اخبار ایران بخش انگلیسی خبرگزاری ترند گفت که هدف تحریمها وادار کردن دولت ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته ای بود، اما دولت ایران مصمم به ادامه این برنامه است. "هرچه هزینه تحریمها بالا برده شود، احتمال تفاهم با ایران و برگرداندن آن به نقطه صفر ناممکن خواهد شد".
13:08: مایکل مان در حالی که دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در حال انجام است به میان خبرنگاران مستقر در هتل اینترکانتیننتال آمد و گفت: به صورت شفاف واکنش‌هایمان را به گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران اعلام کردیم. وی مدعی شد که اقدام ایران در نصب این سانتریفیوژها خلاف قطعنامه‌های موجود است و به نگرانی‌هایی که وجود دارد دامن می زند. سخنگوی اشتون اظهار کرد که ما منتظر یک حرکت واقعی هستیم و البته متوجه هستیم که این اقدامات یک شبه قابل تصمیم‌گیری نیستند.
13:23: مایکل مان از احتمال برگزاری مذاکرات دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا در حاشیه نشست امروز آلماتی خبر داد. وی گفت اگر تمایلی به این مذاکرات باشد، احتمال برگزاری آن وجود دارد. وی به محتوای احتمالی این گفت و گوها اشاره ای نکرد.
13:25: مایکل مان در گفت و گو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت مذاکرات دور اول مذاکرات امروز که از ساعت 13:30 به وقت محلی آغاز شده، تا ساعت 16:30 ادامه خواهد داشت. پس از آن، زمان استراحتی برنامه ریزی شده که احتمال برگزاری مذاکرات دوجانبه در این زمان وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت به عقیده اتحادیه اروپا، مذاکرات امروز به اتمام نرسیده و فردا نیز ادامه خواهد داشت. با این حال، وی ادامه یا پایان مذاکرات را وابسته به تحولات رخ داده در جریان آن دانست.
13:30: یک منبع آگاه ایرانی، اخبار برخی رسانه های غربی مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات را به شدت تکذیب کرد.

13:38: پایگاه مصری «اهرام آنلاین» گزارش داده است که احتمالا ایران در این دور از مذاکرات بحث تحولات سوریه و بحرین را نیز مطرح می‌کند.
13:58: دور اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دقایقی پیش در آلماتی پایان یافت.
14:04: معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد: روسیه امیدوار است در این دور مرحله جستجوی سازش آغاز شود. براساس گزارش خبرگزاری «ایتارتاس»، سرگئی ریابکوف افزود: برای چانه زدن باید اراده سیاسی ورود به این مرحله موجود باشد. وی توضیح داد که دو طرف باید در مورد توازن منافع قرار بگذارند. از تمام طرف‌ها درخواست داریم که بیش از این نمی‌شود وقت تلف کرد. وی دو مساله اعتماد نداشتن دو طرف به یکدیگر و آمادگی نبودن برای قدم برداشتن به سوی یکدیگر را مهمترین موانع موجود بر سر راه دانست.
15:12: «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در «آلماتی» قزاقستان، می‌گوید این گروه با «پیشنهادی بازنگری‌شده» برای ایران پای به مذاکرات جدید گذاشته است. وی ابراز امیدواری کرده است که این دور از مذاکرات با «حصول پیشرفت»، پایان یابد.
15:35: با پایان دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی دو طرف مشغول رایزنی های دیپلماتیک هستند.


16:25: بر اساس گزارش ها، مبادله بسته های پیشنهادی جدید میان طرف های مذاکره کننده و بحث و تبادل نظر در خصوص نکات مورد اختلاف از محورهای اصلی نشست امروز آلماتی بود. در همین حال سخنگوی کاترین اشتون مسوول دیپلماسی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه بلیت برگشت خود را برای فردا رزرو کرده است، به طور ضمنی از دور روزه بودن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی خبر داد.
16:27: رادیو صدای روسیه ادعا کرد یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته است که ایران حاضر است در برابر لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور، توقف غنی‌سازی 20 درصدی را بررسی کند. بنابر این گزارش، ایران آماده است که غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف کند مشروط بر آنکه جامعه جهانی و سازمان ملل تحریم‌های خود بر ضد ایران را لغو کنند.
16:36: دور دوم مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که قرار بود عصر امروز برگزار شود، به فردا موکول شد.

تابناک