اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع آمریکا درباره رئیس جدید خبرگان


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتخاب آیت‌الله جنتی به عنوان رییس مجلس خبرگان گفت که این کشور وقایع داخلی ایران را از نزدیک دنبال می‌کند.

خبرگزاری ایسنا:  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتخاب آیت‌الله جنتی به عنوان رییس مجلس خبرگان گفت که این کشور وقایع داخلی ایران را از نزدیک دنبال می‌کند.

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیت‌الله احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان ایران رسیده است، آیا این از نظر شما موضوع خوبی است یا اینکه موضوع بدی است، گفت: ما وقایع داخلی ایران را از نزدیک پیگیری می‌کنیم اما در حال حاضر هیچ اظهار نظری درباره نتایج انتخاب رئیس مجلس خبرگان ایران نداریم.


ویدیو مرتبط :
انتقاد رئیس خبرگان رهبری از حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضع جدید آمریکا در قبال سوریه/ اظهارات رئیس جدید «موساد» درباره ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,کیوسک بین‌المللی

خودزنی عربستان با توسل به جنگ نفتی علیه ایران، برخورد دوگانه سعودی ها با فاجعه منا و وقایع اخیر سفارتشان در تهران، سفر وزیر خارجه سعودی به پاکستان با موضوع ایران، موضع جدید آمریکا در قبال سوریه و اظهارات رئیس جدید موساد درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

  امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به تنش در روابط ایران و عربستان و ابعاد و پیامدهای آن اختصاص دارد. خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی به بررسی دیدگاه کارشناسان غربی درباره جنگ نفتی پرداخته که سعودی ها پس از وقایع اخیر، آن را علیه ایران تشدید کرده اند و می نویسد، این جنگ نفتی، نوعی خودزنی از سوی سعودی ها به شمار می رود. در این مطلب آمده که برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند، بی تردید قربانی اصلی جنگی نفتی که عربستان آن را شعله ورکرده است، اقتصاد این کشور خواهد بود. این رسانه های افزودند، عربستان با هدف حذف رقبای خود در بازار نفت، مقادیر زیادی از نفت خام خود را به بهای ناچیز در بازارهای جهانی عرضه می کند. وزارت دارایی عربستان اعلام کرد، کاهش شدید بهای نفت سبب شد بودجه آن کشور در سال 2015 با کسری 98 میلیارد دلاری همراه باشد.

*****

روزنامه «رای الیوم» در مطلبی با اشاره به رویکرد دوگانه سعودی ها در قبال فاجعه منا و وقایع اخیر در سفارت این کشور در تهران، می نویسد، ممکن است تصاویر منتشره از حادثه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، از نظر مقامات سعودی تحریک آمیز و غیر قابل توجیه باشد، اما هرچه باشد مقامات ایرانی اولاً بر مشکوک بودن حادثه و حضور عوامل نفوذی در این قضیه تأکید و ثانیاً بدون فوت وقت، نسبت به آن ابراز تاسف کردند و قول دادند، عوامل آن را مورد پیگرد قرار دهند؛ اما عربستان در موارد مشابه، از جمله مسأله فوت هزاران حاجی در منا - که بخش زیادی از آنان ایرانی بودند- کاملاً برعکس عمل کرد. آل سعود به جای پاسخگویی، همه کسانی را که خواهان مشخص شدن سرنوشت حجاج خود بودند، به دخالت در امور داخلی عربستان و تهدید استقلال و حاکمیت آن متهم کرد.

*****

برنامه سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان و گفت و گو درباره ایران، موضوعی است که مورد توجه «بلومبرگ» قرار گرفته است. بر اساس گزارش این شبکه، مقامات پاکستان با وزیر خارجه عربستان که قرار است به این کشور سفر کند درباره ایران رایزنی خواهند کرد. پاکستان، در سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به اسلام‌آباد، برای ترمیم روابط تهران و ریاض تلاش خواهد کرد. عادل الجبیر سفر دو روزه به این کشور را بعد از ورود عده‌ای از معترضان ایرانی به سفارت عربستان در تهران معلق کرده بود. پاکستان نگران است که افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض می‌تواند به افزایش بی‌ثباتی در خاک این کشور که در معرض تهدید داعش قرار دارد، منجر شود. سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در مسائل خارجی هفته جاری به پارلمان این کشور گفت که عربستان و ایران، هر دو کشورهای دوست پاکستان هستند.

*****

در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «المیادین» از موضع جدید دولت آمریکا درباره سوریه خبر داد. بر اساس گزارش این شبکه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده با نظر دولت سوریه برای تعیین سرنوشت سیاسی این کشور به وسیله مردم سوریه موافق است و واشنگتن زمان بندی مشخصی برای ترک قدرت از سوی بشار اسد ندارد. در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «باید مؤسسات دولت سوریه را حفظ و انتخابات را در حین مرحله انتقالی اجرا کرد». وزارت خارجه آمریکا افزوده، ارتش سوریه یکی از مؤسساتی است که حفظ آن ضرورت دارد و زمان رفتن بشار اسد نیز در چشم انداز دولت آمریکا هنوز مشخص نیست. بر اساس جدول زمانی موجود، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سوریه در اوت 2017 برگزار و حکومتی انتقالی برای اداره کشور در آن دوره تشکیل خواهد شد.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه اظهارات رئیس جدید سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) را بازتاب داده که ایران را اولویت اصلی این سازمان دانسته است. یوسی کوهن، رئیس جدید موساد در سخنانی به مناسبت دریافت سمت جدید خود گفت: «ایران و برنامه هسته ای آن چالش بزرگ موساد به شمار می آیند». دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در بیانیه ای با اعلام این خبر به نقل از کوهن افزود: «تهدید ایران با وجود توافق هسته ای اخیر چالش اصلی ما به شمار می آید و بدون تردید با خود این توافق این تهدید بیشتر قابل لمس شده است. ایران به درخواست خود برای نابودی اسرائیل ادامه می دهد و همچنین نوسازی توانمندی نظامی خود را به موازات تقویت نفوذ خود در منطقه ما دنبال می کند.


 اخبار سیاست  خارجی -  تابناک