اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع آمریکا درباره انتخابات 7 اسفند ایران


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به طور تلویحی مشارکت مردم ایران را در انتخابات بالا ارزیابی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به طور تلویحی مشارکت مردم ایران را در انتخابات بالا ارزیابی کرد.

«مارک تونر،» سخنگوی این وزارتخانه، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: آیا اظهار نظری درباره برگزاری انتخابات مجلس در ایران دارید، گفت: «امیدواریم ایران انتخاباتش را به گونه ای برگزار کند که نه تنها مطابق معیارهای بین المللی، شفاف و قابل اعتماد باشد؛ بلکه نشان دهنده خواست مردم این کشور نیز باشد.»

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که پرسید: آیا معتقدید که این موضوع امکان پذیر است،گفت: «اجازه بدهیم این موضوع روند خودش را طی کند. صادقانه بگویم که پیش از آنکه به اینجا بیایم از این موضوع آگاه شدم که حوزه های رأی گیری هنوز باز هستند و مشارکت بزرگی صورت گرفته است؛ اما تا چند روز آینده نمی توانیم قضاوتی درباره آن داشته باشیم.»

تونر افزود: «قصد ندارم نمره ای در حال حاضر به انتخابات ایران بدهم. بدیهی است که چالش های زیادی با توجه به فضای سیاسی حاکم در  ایران وجود دارد؛ اما قصد ندارم چیزی ماوراء این موضوع بیان کنم.»


ویدیو مرتبط :
اعتماد سازی ایران و موضع گیری کنگره آمریکا!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سکوت آمریکا در قبال انتخابات هفتم اسفند در ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, انتخابات  ایران

تا کنون تنها موضعگیری آمریکا درباره انتخابات هفتم اسفند در ایران سخنان کوتاه سخنگوی وزارت امور خارجه در جمعه گذشته درباره مشارکت بخش قابل توجهی از مردم ایران در این انتخابات است.

دولت ایالات متحده آمریکا در قبال برگزاری انتخابات در ایران سکوت کرده است و تا کنون که 5 روز از برگزاری انتخابات هفتم اسفند می گذرد، هیچ واکنشی در قبال برگزاری انتخابات و نتایج حاصل از آن نداشته است.

به گزارش عصر ایران در حالی که در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات اتهام دخالت آمریکا و انگلیس در انتخابات ایران تبدیل به یک سوژه خبری و بحث داغ انتخاباتی ایران شده بود و برخی محافل و رسانه های مخالف دولت حسن روحانی به آن دامن می زدند، اما تاکنون دولت آمریکا درباره نتایج انتخابات در ایران موضع گیری خاصی نکرده است.

تنها موضع گیری آمریکا در قبال انتخابات هفتم اسفند روز جمعه گذشته و در جریان برگزاری انتخابات در ایران از سوی مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا انجام شد که او در پاسخ به سوال خبرنگاری تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که گزارش ها حاکی از مشارکت بخش قابل توجهی از مردم در این انتخابات است.

عدم موضعگیری رسمی آمریکا در حالی است که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد 1392 سخنگوی کاخ سفید و جان کری وزیر امور خارجه آمریکادر موضع گیری های جداگانه ای نسبت به این واقعه ابراز امیدواری کرده بودند پیروزی روحانی به عنوان نامزدی که از گفت و گو و دیالوگ برای حل مشکلات بین المللی ایران حمایت می کند، منجر به باز شدن قفل مذاکرات هسته ای شود.

اما در انتخابات اخیر که نخستین انتخابات در ایران در دولت حسن روحانی و پس از آغاز اجرای برجام است و به پیروزی غیر قابل پیش بینی اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی  منجر شده است، کاخ سفید به طور رسمی موضع گیری نکرده است و ترجیح داده است سکوت کند.

دلایل چندی را می توان برای سکوت آمریکا در قبال نتایج انتخابات مجلس در ایران برشمرد:

1- دوری از مظان اتهام دخالت در امور داخلی ایران و پشتیبانی از اصلاح طلبان: با توجه به اتهاماتی که در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات هفتم اسفند از سوی محافل اصولگرای مخالف دولت مبنی بر حمایت آمریکا و انگلیس از لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت زده شده است، دولت واشنگتن ترجیح می دهد به دلیل حساسیت های موضوع در داخل ایران با حزم و احتیاط برخورد کند.

2- قطعی نشدن ترکیب مجلس آینده: نتایج انتخابات مجلس با وجودی که حاکی از کسب نتایج خوب از سوی حامیان دولت روحانی بوده است اما ترکیب و جهت گیری آتی مجلس دهم برای بسیاری از ناظران داخلی و خارجی هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 این ابهام زمانی بیشتر می شود که توجه شود بیش از 70 کرسی این مجلس در اختیار نمایندگانی مستقل قرار گرفته که هنوز جهت گیری آنها مشخص نیست و تکلیف بیش از 60 کرسی نیز به مرحله دوم انتخابات محول شده است. به عبارت دیگر نزدیک به نیمی از کرسی های مجلس به مستقلان رسیده است و یا تکلیف آن در مرحله دوم انتخابات مشخص خواهد شد، از این رو این انتخابات مجلس از معدود انتخاباتی است که هنوز نمی توان درباره دست بالای اصلاح طلبان و حامیان دولت و یا اصولگرایان و مخالفان دولت در آن به طور قطعی نظر داد.

3- تناقض موضع اصولی آمریکا با نتایج حاصل از انتخابات در ایران:دولت ایالات متحده آمریکا در بیش از 3 دهه گذشته غالبا موضع ثابتی نسبت به برگزاری انتخابات در ایران داشته است و در حالی که کمتر درباره خروجی و نتیجه انتخابات در ایران اظهار نظر رسمی کرده، اما در موضعگیری کلی، فرایند برگزاری انتخابات در ایران را زیر سوال برده و از موضوعاتی چون بررسی صلاحیت ها و عدم امکان حضور بسیاری از چهره های مخالف و اپوزیسیون حکومت در انتخابات انتقاد کرده است.
با این حال در بسیاری از موارد به ویژه در دو دهه گذشته نتایج حاصل از همان انتخاباتی که از نظر آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی غیر آزاد و غیر عادلانه تلقی شده است، شگفتی ناظران را به همراه داشته است. به عبارت دیگر در برخی موارد با حضور بسیار گسترده رای دهندگان ایرانی در پای صندوق های رای، نتایجی رقم خورده است که سیاستمداران واشنگتن را همچون بسیاری از ناظران داخلی و بین المللی انتخابات در ایران، غافلگیر کرده است.

در چنین مواردی دولت واشنگتن اظهار نظر درباره نتایج حاصل از انتخابات با حضور گسترده مردم را با مواضع اصولی و همیشگی خود درباره شرایط برگزاری انتخابات در ایران در تعارض یافته است.

در فقره انتخابات هفتم اسفند نیز این مشکل کماکان پابرجاست؛ به این معنا که اگر واشنگتن بخواهد درباره نتایج انتخابات در ایران مواضع اصولی همیشگی خود را بگیرد با توجه به گشایش های حاصل شده پس از توافق هسته ای و اجرای برجام این مساله می تواند به جو در حال شکل گیری" کاسته شدن از میزان تخاصم و تنش" بین دو کشور آسیب وارد کند و از سوی دیگر اگر آمریکا بخواهد درباره نتایج حاصل از انتخابات نیز موضعگیری های مثبت انجام دهد در مظان اتهام دخالت در امور داخلی ایران و نیز تناقض با موضع اصولی واشنگتن درباره شرایط برگزاری انتخابات در ایران قرار می گیرد ، بنابراین به نظر می رسد دولت واشنگتن ترجیح می دهد دستکم در روزهای حساس ابتدایی پس از برگزاری انتخابات در این باره سکوت کند.

این سکوت می تواند دستکم تا زمانی برقرار باشد که رییس جمهور یا وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین مواجهه یا خبرنگاران قرار گیرند و یک یا چند خبرنگار از این دو مقام ارشد آمریکا درباره نتایج انتخابات هفتم اسفند در ایران بپرسند.

 اخبار سیاسی -  عصر  ایران