اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران/ حمایت سیاستمدار جمهوری خواه از عملیات روسیه در سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

موضع وزارت خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران، مواضع نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی درباره مداخله روسیه در سوریه، احتمال همکاری مشروط آمریکا با روس ها در سوریه، هشدار آمریکا و استرالیا به چین و ارائه سه شکایت از مقامات رژیم اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

 موضع گیری وزارت خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی اخیر ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد به نظر می رسد آزمایش موشکی ایران که اواخر هفته اعلام شد، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده باشد و واشنگتن این موضوع را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «‌به شدت این نگرانی وجود دارد که آزمایش اخیر ظاهراً نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و ما قطعاً این مسئله را در شورای امنیت مطرح می کنیم؛همانطور که در مورد آزمایش های گذشته نیز این کار را انجام دادیم».

*****

موضع گیری نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره عملیات نظامی روسیه در سوریه، موضوع دیگری است که امروز بازتاب کم و بیش گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. روزنامه «گاردین»، اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان را در این زمینه مورد توجه قرار داده و می نویسد ترامپ در تشریح سیاست خارجی اش گفت آمریکا به جای ملت سازی در خارج باید تلاش خود را بر رفع مشکلات داخلی اش متمرکز کند. وی در عین حال دو استثنا برای این فلسفه خود ذکر کرده که عبارتند از بحران کوزوو در دهه 1990 و جنگ علیه گروه تروریستی داعش. وی ضمن انتقاد از مداخله در عراق و محکوم کردن فجایع آن کشور، از مداخله روسیه در سوریه نیز ابراز حمایت کرده است.

*****

در مقابل، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، اقدامات روسیه در سوریه را غیر قابل قبول خوانده و با آن مخالفت کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کلینتون اظهار داشته آمریکا باید به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توضیح دهد که اقدام این کشور در ایجاد هرج و مرج در سوریه، غیرقابل قبول است. وی همچنین ضمن حمایت از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطقی از سوریه گفت ایجاد منطقه پرواز ممنوع می تواند ابزاری کارآمد برای آوردن مسکو به پای میز مذاکره درباره سوریه باشد. همزمان، جب بوش، نامزد دیگر جمهوری خواهان نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده و گفته در صورتی که سال آینده به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، خط مشی قاطعانه تری در برابر روسیه اتخاذ خواهد کرد.

*****

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از همکاری مشروط با روسیه در سوریه سخن گفته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کری گفته آمریکا تنها در صورتی با روسیه در جنگ علیه داعش همکاری خواهد کرد که مسکو راهبرد سیاسی دو سویه واشنگتن را درخصوص تلاش برای جایگزین شدن فردی دیگر به جای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بپذیرد. وی اظهار داشته: «ما مصمم به ادامه رویکرد دو سویه هستیم که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نیویورک درباره آن به توافق رسیدیم. اگر روسیه تصمیمی درست بگیرد، ما می توانیم در یک دوره زمانی بسیار کوتاه تر، تاثیری جدی بر داعش داشته باشیم». وی همچنین مدعی شد راهبرد روسیه در استفاده از نیروی هوایی علیه تروریست های داعش در سوریه با همکاری دولت این کشور، باعث خواهد شد روسیه به هدفی برای افراطیون داعش تبدیل شود.

*****

در میان دیگر موضوعات، هشدار آمریکا و استرالیا به چین به واسطه اقدامات این کشور در دریای جنوبی چین، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد آمریکا و استرالیا روز سه شنبه به چین هشدار دادند که همچنان به آزادی کشتیرانی در آب های دریای چین جنوبی متعهد هستند. وزرای دفاع و امور خارجه استرالیا و آمریکا در پی نشست دو روزه سالانه خود اعلام کردند دیدگاهی در خصوص بحث های حقوقی این مسئله مناقشه ای ندارند. با این حال، آن ها هشدار دادند به حمایت از آزادی کشتیرانی ادامه خواهند داد و کشتی ها و هواپیماهایی را از طریق آنچه آب های بین المللی در منطقه قلمداد می کنند، اعزام خواهند کرد. وزیر دفاع آمریکا گفته: «آمریکا در هر جایی که حقوق بین الملل اجازه می دهد، پرواز و کشتیرانی خواهد کرد؛ همان گونه که ما این کار را در سراسر جهان انجام می دهیم».

*****

در نهایت، در خبری مربوط به تنش ها در سرزمین های فلسطینی، شبکه خبری «اسکای نیوز» از ارائه سه شکایت از مقامات رژیم اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری از سوی سازمان آزادی بخش فلسطین خبر داده است. بر اساس این گزارش، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، از ارائه سه شکایتنامه قضایی علیه نخست وزیر، وزیر جنگ و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) به دیوان بین المللی کیفری خبر داد . وی تصریح کرد: «ما از کریستوف هانس، بازپرس ویژه حقوق بشر خواستیم که تحقیق فوری علیه رژیم اسرائیل را آغاز کند».


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
انتقاد روسیه از آمریکا درباره موضع گیری در برابر سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه ادعاهای آمریکا علیه آزمایش موشکی ایران/ ارتباط حضور آمریکا در افغانستان با عملیات روسیه در سوریه



اخبار,اخبار سیاست  خارجی ,آزمایش موشکی ایران

ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی درباره آزمایش موشکی ایران، ارتباط حضور آمریکا در افغانستان با عملیات روس ها در سوریه، هشدار روسیه درباره مسلح کردن گروه های شورشی سوری، وضعیت میدانی و آرایش نیروهای مختلف در سوریه، هشدار درباره اوضاع فلسطین و نزدیک تر شدن ترکیه به عضویت در اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

  ادعاهای مقامات آمریکایی درباره آزمایش موشکی اخیر ایران، همچنان یکی از موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این زمینه می نویسد سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت آزمایش موشکی بالیستیک اخیر ایران نقض آشکار تحریم های سازمان ملل متحد است و آمریکا برای واکنش شورای امنیت به این مسئله تلاش خواهد کرد. وی افزود آمریکا پس از بررسی اطلاعات در دسترس، تأیید کرده است موشک بالیستیک میان برد ایران که در تاریخ دهم اکتبر پرتاب شد، «ذاتاً قادر به حمل سلاح هسته ای است». پاور مدعی شده این نقض قطعنامه نهم ژوئن سال 2010 است که براساس آن، چهارمین مرحله از تحریم ها علیه ایران اعمال شد.

*****

اما به جز این موضوع، بحث های مربوط به سوریه بیشترین حجم مطالب را در مطبوعات بین المللی به خود اختصاص داده است. خبرگزاری «ایتارتاس» در مطلبی در این زمینه ضمن مرتبط دانستن مسائل جاری در سوریه و افغانستان می نویسد تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای حفظ نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، به عملیات نظامی روسیه در سوریه بی ارتباط نیست. بر این اساس، مشارکت فعال روسیه در جنگ علیه داعش در سوریه می تواند علت اصلی این تصمیم اوباما باشد. آمریکا اعلام کرده 9800 نیروی خود را تا پایان سال 2016 در افغانستان حفظ خواهد کرد و تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور در سال 2017 به پنج هزار و 500 نفر کاهش خواهد یافت. اوباما همچنین این مسئله را نیز رد نکرده که آمریکا ممکن است نیروهای نظامی خود را برای مدتی نامحدود در افغانستان نگه دارد.

*****

در همین حال، در پی اقدام آمریکا و برخی کشورهای منطقه مبنی بر ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه های مسلح سوری، مسکو نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، معاون وزیر خارجه روسیه در امور مبارزه با تروریسم، درباره پیامدهای مسلح کردن تروریست ها در سوریه هشدار داد و تلاش برای مجهز کردن تروریست ها به موشک را کمک مستقیم به آن ها دانست. اولگ سیرومولوتف اظهار داشت: «تاکنون هیچ تجهیزات پدافند هوایی که تروریست ها در اختیار داشته باشند، ثبت نشده است؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تروریست ها تلاش می کنند سامانه های پدافند موشکی متحرک و دوش پرتاب که ساخت غرب است و در کشورهای منطقه ای همسایه سوریه تولید می شود به دست آورند».

*****

در همین حال، شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی به بررسی اوضاع میدانی و آرایش نیروهای مختلف در سوریه پرداخته است. بر اساس این گزارش، اوضاع در سوریه اکنون بیش از پیش مبهم شده و هر کدام از نیروهای حاضر در سوریه، دستکم در دو جبهه می جنگند. در شمال غربی سوریه، منطقه حلب قرار دارد که در کنترل جیش الفتح است که از ابتدای امسال تاکنون پیشرفت هایی داشته است. در جنوب نیز نیروهای دولتی حضور دارند که کنترل دمشق و مناطقی در امتداد دریای مدیترانه، از جمله لاذقیه را در دست دارند. در شرق، گروه داعش قرار دارد که مناطق وسیعی از خاک سوریه را به کنترل خود در آورده است. در هوا نیز ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش شکل گرفته که مواضع داعش را بمباران می کند. روسیه نیز به تنهایی حملات هوایی را علیه شورشیان سوریه و نیروهای داعش آغاز کرده است.

*****

اما در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «اسکای نیوز» به تحولات جاری در سرزمین های فلسطینی پرداخته و در این زمینه با دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین به گفت و گو پرداخته است. مصطفی برغوثی با بیان اینکه اوضاع در فلسطین در حال انفجار است، تصریح کرده: «انتفاضه واقعی را هم اکنون در فلسطین می توان دید. موضوع حضور نیروهای بین المللی در فلسطین با توجه به تمایل آمریکا صورت می گیرد و با توجه به حمایت و موافقت آمریکا، احتمال حضور این نیروها در فلسطین وجود دارد. متأسفانه ما همچنان شاهد حمایت بدون قید و شرط آمریکا از اسرائیل هستیم. مسلماً اگر قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت در حال تصویب باشد، با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد».

*****

در نهایت، موضوع نزدیک تر شدن ترکیه به عضویت در اتحادیه اروپا نیز از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با وجود انتقاد از وضع حقوق بشر در ترکیه، از قلمداد شدن این کشور به عنوان «کشوری امن» حمایت کرد. آنکارا از کشورهای اروپایی می خواهد در ازای متوقف ساختن موج مهاجرت به خاک اروپا، ترکیه را کشوری امن تلقی کنند. مرکل اشاره کرد ترکیه کشوری است که نامزدی خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام کرده و تنها کشور نامزد به شمار می آید که وضعیت کشوری امن را کسب نکرده است. چهارشنبه گذشته، یک مقام دیگر آلمانی نیز اعلام کرده بود دولت این کشور آماده است از پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام ترکیه در فهرست کشورهای امن این اتحادیه حمایت کند.


  اخبارسیاست خارجی  -  تابناک