اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع‌گیری‌ افراطیون فضا را برای ایران‌هراسی فراهم كرده بود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

  اخبار سیاسی  - بررسی نامه ظریف در گفت‌وگوی فلاحت‌پیشه  :
موضع‌گیری‌ افراطیون فضا را برای ایران‌هراسی فراهم كرده بود

موضع‌گیری‌های غیرلازم و افراطی و نامناسبی در گذشته شکل گرفته بود که فضا را برای ایران‌هراسی فراهم کرده و عده‌ای هم شعارهایی را مطرح کردند که با روح سیاست خارجی ایران همراه نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هفتم و هشتم تاکید کرد: نامه آقای ظریف چند نکته داشت یعنی ایجاد آگاهی و اطمینان در بین همسایگان نسبت به پاک بودن برنامه هسته‌ای ایران و ایشان سعی کرد پایانی بر ایران هراسی را آغاز کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌و‌گو با  ایلنا با اشاره به نامه ظریف در روزهای پایانی سال میلادی اظهار داشت: پنج کشور سعی کردند موضوع هسته‌ای ایران را تبدیل به تهدید کنند. یعنی آمریکا و اسرائیل و سه کشور عربی عربستان، اردن و مصر که سعی در ایران هراسی و موضع گیری‌هایی کردند و یک سری مسائل را به پرونده هسته‌ای ایران ربط دادند.

وی ادامه داد: مذاکرات ایران و گزارشی که آژانس در این خصوص منتشر کرد به نوعی تایید شد که فعالیت هسته‌ای کشورمان صلح آمیز است ضمن اینکه فتوای رهبری هم به عنوان یک سند در سازمان ملل ثبت شد و اوباما و جان کری بدان اشاره کردند منوط بر اینکه ایرانیان یک تعهد شرعی را برای مذاکرات هسته‌ای خود داده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر ایران بتواند این موضوع را جا بیندازد که برنامه هسته‌ای هیچ تهدیدی برای منطقه نیست، آن موقع به راحتی می‌تواند برنامه دیپلماسی هسته‌ای خود را به راحتی پیش ببرد و آقای ظریف این موضوع را می‌خواهد به راحتی در نامه‌اش مورد تاکیید قرار دهد و در عین حال می‌خواهد یک مقابله نرم را با برخی از سیاست‌ها مانند سیاست عربستان سعودی به وجود آورد بطوریکه ایشان اعلام داشت که تحریم‌ها توسط دیپلماسی ایران به نوعی شکسته شده است و ایران با خیلی از کشور‌ها مراوده دارد.

وی با تاکید بر سیاست‌های عربستان٬ ابراز کرد: عربستان یک توطئه‌ای در پیش گرفت که سابقا در سال ۱۹۸۵ علیه شوروی سابق پایه گذاری شد و با کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت ارز سعی کردند روسیه را از پای درآورند که اینطوری هم شد و هم اکنون همچنین سیاستی علیه ایران شکل داده شده است بطوریکه وابستگی ایران به نفت کمتر از سی درصد رسیده است که اگر این را مدیریت کنند حتماَ می‌توانند یک مدیریت استراتژیک را به دنیا نشان دهند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه بخشی از نامه وزیر خارجه کشورمان به رویکردهای عربستان باز می‌گردد٬ بیان داشت: آقای ظریف سعی کرد تا در این نامه به نوعی به عربستان هشدار دهد که وارد فضای توطئه‌ای نشود چون ایران کشوری است که در منطقه می‌تواند روابطی مبتنی با قدرت و اطمینان را ایجاد کند و به نوعی گفته شده است که ایران قدرتی ست که نمی‌توان آن را نادیده گرفت که این موارد به نوعی محور اصلی این نامه محسوب می‌شد.

وی با اشاره به گام‌های بعد از انتشار این نامه که باید از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیگیری شود٬ تصریح کرد: لازمه کار است که دیپلمات‌های وزارت خارجه می‌بایست بعد از ارسال نامه سریعاَ به کشورهای همسایه سفر کنند و موافقت‌نامه‌های بعدی را در این خصوص جلب کنند.

فلاحت‌پیشه در خصوص نقدهایی که به دولت روحانی وارد شده است٬ اشعار داشت: یکی از نقدهایی که به دولت یازدهم وارد شد این بود که بیش از حد موضوع هسته‌ای را فربه کرد و یک خوشبینی نسبت به توافق به وجود آمد و به نوعی تضعیف روابط دوجانبه صورت پذیرفت بطور مثال در مرزهای استان‌های غربی کشورمان سالیانه در حدود دوازده میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشور عراق داریم که این مبلغ چیزی در حدود ۱۲ برابر واردات تجاری ما با کل کشورهای آمریکای لاتین است.

وی با تاکید بر اینکه نامه آقای ظریف می‌بایست زود‌تر از زمان فعلی منتشر و ارسال می‌شد ابراز داشت: روح نامه وزیر خارجه کشورمان این بود که ایرانی‌ها در منطقه پیام صلح را مخابره می‌کنند و در عین حال نشان می‌دهد که ایران یک قدرتی است که می‌تواند در منطقه به کشورهای همسایه سودرسانی هم داشته باشد.

این کار‌شناس روابط بین‌الملل در خصوص ایستادگی تیم مذاکره‌کننده در جریان پرونده هسته‌ای و اشاره به فعالیت‌های افراطیون در داخل کشور٬ بیان داشت: یک شخصی مانند آقای ظریف در دنیا نیاز دارد نشان دهد که در داخل از اختیار کافی برای انجام مذاکره و انعقاد قرارداد برخوردار است اما در داخل کشور یک سری از افراد منتقد هستند و تحت هر عنوانی مانند دلسوز یا دلواپس فعالیت می‌کنند و اگر فعالیت آن‌ها به غلط رخ دهد طبیعتاَ توان چانه زنی تیم مذاکره کننده ما کاهش پیدا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: آقای ظریف رسما در نامه اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده ایستادگی کرده‌اند و دو نوع ایستادگی رخ داده؛ اول ایستادگی بر سر اصول و سیاست خارجی کشور٬ یعنی اصولی که در شورایعالی امنیت ملی تصویب می‌شود و وزارت خارجه مسئول اجرای آن خواهد بود و نشان می‌دهد که ایشان تخطی نکرده است٬ و موضوع دوم ایستادگی ایشان در مقابل کسانی است که در داخل کشور نگاه افراطی دارند و اعتقادی به دیپلماسی ندارند و سیاست خارجی را در مقابل افراط قرار داده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هفتم و هشتم در پایان تاکید کرد: آقای ظریف می‌دانند که در گذشته یکسری موضع‌گیری‌های غیرلازم و افراطی و به نظر بنده یک موضع‌گیری نامناسب شکل گرفته و فضا را برای ایران‌هراسی فراهم کرده و شعارهایی را مطرح کردند که با روح سیاست خارجی ایران همراه نبود.

 

بعنوان مثال باید گفت که ایران سعی دارد در تعاملات دو جانبه روشن دارد پیش برود و موضعش هم نسبت به فلسطین مشخص است و هیچگاه در این موضوع به دنبال جنگ نیست و بلکه به دنبال رفراندوم است و به دنبال رای‌گیری ست چراکه رفراندوم یعنی اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان شرکت کنند و آینده فلسطین را تعیین کنند و به نوعی مقاومت دیپلماتیک ایران برای مقابله با حاکم شدن مشی افراطی‌گری در سیاست خارجی بوده است.


 اخبار سیاسی - ایلنا


ویدیو مرتبط :
شیعه هراسی و ایران هراسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد



 

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد

 

 

ایران نخستین كپسول زیستی را به همراه موجودات زنده به فضا پرتاب كرد و آن‌ها را به زمین بازگرداند.

 


اولین موجودات زنده از ایران در قالب كپسول زیست‌محیطی و توسط كاوشگر ۳ در سال ۸۸ به فضا پرتاب شدند و به زمین بازگشتند.

 


همراه این كپسول زیستی، موش، لاك‌پشت، كرم‌ خاكی و سلول‌های مختلف به فضا رفتند.

 


كاوشگر ۳ از زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی تغذیه و ارسال داده‌‌های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی تشكیل شده است.

 


تله متری فعالیت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرایند پرتاب و ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرك،‌ كنترل رایانه پرواز در این فرایند ،‌كنترل عملیات فرامین و جدایش،‌ نمایش كپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام،‌دستیابی به مجموعه امكانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای خارج از جو از دیگر دستاوردهای پرتاب كاوشگر ۳ است.

 


این اقدام به منظور بررسی وضعیت موجودات زنده در فضا با همكاری وزارت دفاع و وزارت علوم و پژوهشگاه هوا فضا و در ادامه پرتاب كاوشگرهای یك و ۲ انجام شده است.

 


هم اكنون این كپسول به زمین بازگشته. مطالعات روی این موجودات زنده آغاز شده است و نتایج این تحقیقات در آینده اعلام خواهد شد.

 


تمام بخش‌های مختلف راكت كاوش ۲ كه از طراحی، ساخت و مونتاژ توسط محققان و متخصصان ایرانی انجام شده است و این نتیجه تلاش ۳۰ ساله همه ایرانی‌ها در مراكز دانشگاهی و صنعتی است.

 


برای پرتاب این راكت از دانش بومی استفاده شده است. بر روی این راكت دوربینی برای نظارت عملكرد نصب شده بود تا بتوان باز شدن چتر و جدا شدن این راكت را كنترل كرد.

 


كاوشگر ۲ بعد از پرتاب از فضا عكس تهیه كرده كه این اولین عكس پروژه ایرانی از فضا بود.