اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موشک های ایران منشا اختلاف در سازمان ملل



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

روسیه و چین مانع محکومیت آزمایش های موشکی ایران در شورای امنیت شدند

موشک های ایران منشا اختلاف در سازمان ملل

در گزارشی که توسط کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت منتشر شده است از موشک های شهاب 1 تا 3 ( و به طور مشخص آزمایش موشک شهاب 3 در رزمایش پیامبر اعظم 7)، زلزال، فاتح 110، موشک های تندر و موشک ضد کشتی " خلیج فارس" به عنوان منشا اختلاف در میان اعضای کمیته تحریم ایران نام برده شده است.

روسیه و چین مانع از از فشار شورای امنیت بر ایران در موضوع آزمایش موشکی سال گذشته ایران در رزمایش ولایت 90 در دریای عمان شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز " گری کویینلن"نماینده استرالیا در سازمان ملل و رییس کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت ،ضمن اعلام این مطلب گفته است که روسیه و چین  درخواست کارشناسان کمیته تحریم ایران در شورای امنیت را برای تشدید فشار بر ایران را رد کرده و مانع  مصوبه جدیدی علیه ایران شدند.

 

موضوع مورد اختلاف گزارشی بوده است که از سوی کویینلن به عنوان رییس کمیته تحریم های ایران تهیه شده بود و با اریه شواهدی از نقض تحریم های تسلیحاتی و موشکی شورای امنیت علیه ایران، خواستار تشدید فشارهای تحریمی بر ایران شده بود.

 

در این گزارش به مواردی چون آزمایش های موشکی ایران در رزمایش های اخیر و نیز ارسال سلاح از سوی ایران به حزب الله و حماس که از نظر کشورهای غربی ناقض قطعنامه های تحریم تسلیحاتی و موشکی ایران است، اشاره شده بود.

 

در گزارشی که توسط کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت منتشر شده است از موشک های شهاب 1 تا 3 ( و به طور مشخص آزمایش موشک شهاب 3 در رزمایش پیامبر اعظم 7)، زلزال، فاتح 110، موشک های تندر و موشک ضد کشتی " خلیج فارس" به عنوان منشا اختلاف در میان اعضای کمیته تحریم ایران نام برده شده است.

 

کشورهای غربی حامی تحریم ایران انجام آزمایش های موشکی ایران و موشک های نامبرده شده را مصداق نقض تحریم های تسلیحاتی و موشکی ایران می دانند در حالی که روسیه و چین این موشک های و آزمایش های موشکی ایران را ناقض تحریم ها نمی دانند.

 

بنا به گفته دیپلمات های سازمان ملل که خواسته اند نامی از آنها برده نشود، روسیه و چین شواهد ارائه شده به شورای امنیت برای تفسیر آزمایش های موشکی ایران به عنوان نمونه ای از مغایرت با مصوبات شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را کافی ندانستند و مانع طرح آن در شورای امنیت شدند.

 

رویترز می نویسد نماینده روسیه در کمیته تحریم های ایران در مخالفت با موضع برخی کشورهای غربی حامی تشدید فشار بر ایران گفته است که شواهد این کشورها در مغایرت آزمایش های موشکی ایران با تحریم های شورای امنیت ، کافی نبوده و باید از موضعگیری شتابزده در این مورد اجتناب کرد.نماینده چین هم گفته است کشورش مخالف وارد آوردن فشار بیشتر و تحریم جدید علیه ایران است.

 

"روزماری دیکارلو" نماینده آمریکا در کمیته تحریم نیز پس از مخالفت های چین و روسیه اعلام کرده است، واشنگتن از اینکه کمیته تحریم های ایران نتوانسته به جمع بندی و موضع واحد و آشکار در این زمینه برسد، ناامید شده است.

وی افزود: هیجچ نکته مبهمی در مورد ممنوعیت آزمایشهای موشکی ایران به موجب قطعنامه هایتحریمی شورای امنیت وجود ندارد و بیشتر اعضای شورای امنیت در این زمینه هم نظراند./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
منشا تشکیل زائده جعلی صهیونیستی و بنای معیوب سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدال بر سر ابوطالبی به کجا می انجامد؟ / واکنش سازمان ملل به اختلاف ایران و امریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,جین ساکی


اخبار سیاست خارجی - ویزاندادن به ابوطالبی تأثیری در مذاکرات ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه عدم صدور ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران تأثیری در مذاکرات هسته‌ای ندارد، اعلام کرد که نمی‌توان تأثیر احتمالی آتی آن را پیش‌بینی کرد.

به گزارش تسنیم، جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر احتمالی عدم صدور ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل ضمن رد چنین احتمالی گفت: "همانگونه که می‌دانید، این بحث که در عرصه عمومی جاری است، تأثیری بر مذاکرات [هسته‌ای] نگذاشته است."

وی در ادامه گفت که نمی‌تواند درباره تأثیر آتی این اقدام  بر مذاکرات هسته‌ای هیچ نوع پیش‌بینی ارائه کند.

ساکی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد صادرات نفت ایران در ماه‌ها گذشته گفت: "انتظار داریم میانگین نفت صادراتی ایران در دوره شش ماهه [بر اساس آنچه در فکت‌شیت کاخ سفید بیان شده] بالغ بر 1 میلیون بشکه باشد."

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده است که ایران در ماه فوریه 1/65 بشکه نفت صادر کرده است و این روند احتمالا در ماه جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تشریح دلایل افزایش صادرات نفتی ایران گفت: "صادرات ایران به سوریه یکی از دلایل افزایش این ارقام است. آنچه مهم است این است که ایران از این نفت پولی دریافت نمی‌کند. بنابراین، اغلب شما این ارقام را می‌بینید اما در درآمدهای ایران لحاظ نمی‌شوند... علاوه بر این زمستان نیز دوران اوج فروش نفت است."

"علاوه بر این، در ارقام صادراتی معمولا مشتقات و نفت خام ترکیب می‌شوند و این امر موجب پدیدار شدن نوساناتی در ارقام می‌شود. برای ما آنچه مهم است صادرات نفت خام می‌باشد. بنابراین در بررسی میزان میانگین نفت صادراتی در شش ماه مورد توافق این فاکتورها را نیز در نظر می‌گیریم."

جی ساکی در ادامه بار دیگر تأیید کرد که تهیه پیشنویس توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در دستور کار دور بعدی مذاکرات قرار دارد.

یک مقام ایرانی نیز پیشتر در مصاحبه با رویترز اعلام کرده بود موضوع عدم صدور روادید برای فرستاده ایران در سازمان ملل از سوی دولت آمریکا تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی نخواهد داشت.

 

 ----------------------------------

سخنگوی سازمان ملل: ویزا ندادن به ابوطالبی به ما ربطی ندارد ولی امیدواریم تهران و واشنگتن توافق کنند

سخنگوی سازمان ملل گفت که سازمان ملل امیدوار است مساله روادید نماینده ایران برای ورود به خاک آمریکا بین واشنگتن و تهران به صورت دوجانبه حل و فصل شود.

به نقل از شینهوا، سخنگوی سازمان ملل گفت که سازمان ملل امیدوار است مساله روادید نماینده ایران بین آمریکا و ایران به صورت دوجانبه حل و فصل شود.

استفان دوجاریچ در یک کنفرانس خبری در زمینه جلوگیری از ورود نماینده ایران به امریکا توسط دولت این کشور گفت: این یک موضوع دوجانبه بین ایران و آمریکا است و سازمان ملل امیدوار است به صورت دوطرفه حل و فصل شود.

او گفت: سازمان ملل تا کنون رسما به این موضوع نزدیک نشده است و آن را مورد بررسی قرار نداده است.

براساس این گزارش، طبق توافق سازمان ملل با کشور میزبان، آمریکا متعهد است که برای همه افرادی که به مقر سازمان ملل دعوت میشوند ویزا صادر کند.

دولت آمریکا شب گذشته اعلام کرد که نمی‌تواند برای حمید ابوطالبی نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل ویزا صادر کند.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش از این از رئیس جمهوری آمریکا خواسته بودند که از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی به دلیل شرکت در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ جلوگیری کند.
 اخبار سیاست خارجی - تسنیم،قارس