اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موشک «فالکون 9» آماده پرتاب مجدد!


ماه قبل بود که بعد از چندین شکست تلخ و فرود ناموفق، بالاخره موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس توانست بعد از انجام ماموریت خود با موفقیت روی زمین فرود بیاید.

وب‌سایت دیجیاتو - محمد مافی‌ها: ماه قبل بود که بعد از چندین شکست تلخ و فرود ناموفق، بالاخره موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس توانست بعد از انجام ماموریت خود با موفقیت روی زمین فرود بیاید. حالا ایلان ماسک، مالک ثروتمند اسپیس اکس در صفحه شخصی اش در اینستاگرام اعلام داشته که موشک چند بار مصرف فالکون ۹ در این فاصله کوتاه آماده پرتاب مجدد و انجام ماموریت جدید است.

ایلان ماسک: موشک فالکون ۹ که به تازگی با موفقیت فرود آمد، آماده پرتاب مجدد است

او با درج تصویری از این موشک در حساب کاربری اینستاگرام خود که آن را در محل نگه دارنده اش در پایگاه فضایی کیپ کاناورال کالیفرنیا نشان می دهد، نوشته: «هیچ آسیبی یافت نشد.» و اشاره کرد که: «[موشک] آماده پرتاب مجدد است.»

ایلان ماسک: موشک فالکون ۹ که به تازگی با موفقیت فرود آمد، آماده پرتاب مجدد است

البته هنوز مشخص نیست که ماموریت بعدی فاکون ۹ دقیقاْ در چه تاریخی خواهد بود و قرار است چه محموله ای را با خود به فضا ببرد، ولی به هر حال اگر این موشک چند بار مصرف بتواند کارایی خود را در طی چندین ماموریت اثبات کند، به طور قطع از این پس هزینه سفرهای فضایی بسیار کمتر خواهد شد و دیگر مشکل تجمع زباله های فضایی را در جو زمین نخواهیم داشت. ماسک می گوید که موشک فالکونش 60 میلیون دلار قیمت دارد، اما هزینه هر بار سوخت گیری آن تنها ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
پرتاب و فرود موشک فالکون 9

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لغو پرتاب موشک فالکون 9 در آخرین لحظه


یکشنبه عصر قرار بود شرکت اسپیس اکس موشک فالکون ۹ خود را که این بار حامل یک ماهواره SES بود را به فضا ارسال کرده و ماهواره یاد شده را در «مدار زمین ثابت» و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دهد.

وب‌سایت دیجیاتو - امیر مستکین: یکشنبه عصر قرار بود شرکت اسپیس اکس موشک فالکون ۹ خود را که این بار حامل یک ماهواره SES بود را به فضا ارسال کرده و ماهواره یاد شده را در «مدار زمین ثابت» و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دهد.

عملیات پرتاب موشک فالکون ۹ از سوی اسپیس اکس به فضا، در آخرین لحظه لغو شد

این ماموریت در لحظات پایانی لغو شده و پرتاب موشک نیز جلوگیری به عمل آمده است. این عملیات در حالی لغو شد که شمارش معکوس به صفر رسیده بود و می شد تکان هایی را نیز در موشک دید که تصور می شد هر لحظه قرار است پرواز خود را آغاز کند اما در همان لحظه، موتورهای موشک خاموش شوند.

در تصویر زیر، می توانید خاموش شدن موتورها و حرارت اولیه موشک برای پرواز را مشاهده کنید.

عملیات پرتاب موشک فالکون ۹ از سوی اسپیس اکس به فضا، در آخرین لحظه لغو شد

پس از این اتفاق، اسپیس اکس گزارش داد که فالکون ۹ در سلامت کامل به سر می برد و مشکلی برایش پیش نیامده است.

چرا پرتاب لغو شد؟

وقتی که شمارش معکوس برای پرتاب موشک به صفر رسیده بود، زمان دقیقا ۷:۲۱ عصر به وقت محلی بود اما مشکل از کمی پیشتر و در ساعت ۶:۴۵ دقیقه به وقت محلی آغاز شده بود.

در حالی که خود موشک از روی زمین صاف به فضا ارسال می شد، محل فرود آمدن آن بر روی یک سکو در دریا بود. علت اولیه تاخیر مربوط می شد به نزدیک شدن یک قایق به محل فرود موشک. اسپیس اکس بیش از ۳۰ دقیقه زمان را صرف دور کردن قایق از محل فرود موشک کرد که البته پس از آن مشکلات دیگری به وجود آمد.

عملیات پرتاب موشک فالکون ۹ از سوی اسپیس اکس به فضا، در آخرین لحظه لغو شد

مشکل بعدی این بار مربوط می شد به سوخت خود موشک. اکانت توییر اسپیس اکس و ایلان ماسک در رابطه با مشکل سوخت این توییت ها را ارسال کردند.

از ماه دسامبر گذشته تا کنون، اسپیس اکس نوع سوخت جدیدی را به کار می برد که در واقع نمونه ای بهبود یافته از اکسیژن مایع است. این نوع سوخت تراکم بیشتر از پیشرانه های مورد استفاده در صنعت هوایی دارد که باعث می شود موشک قدرت بالاتری به دست آورد.

تاخیر اولیه باعث شده بود تا در محاسبات گرم شدن سوخت برای استفاده مشکلاتی به وجود آید و به همین دلیل در حالی که شمارش معکوس پرتاب به صفر رسیده بود، عملیات لغو شد.

جالب اینجاست که لغو عملیات از سوی کامپیوتر هوشمند و داخلی خود موشک انجام شده چرا که این سیستم هوشمند اشکال را پیش بینی کرده بود.

عملیات پرتاب موشک های اسپیس اکس به این روال است که یک دقیقه پیش از پرتاب، کنترل کامل به کامپیوتر هوشمند درون موشک واگذار می شود. در این زمان کوتاه، سیستم هوشمند عوامل مختلف نظیر سوخت، موتورها، و سایر بخش های موثر را مورد بررسی قرار می دهد.

شرکت اسپیس اکس هنوز در مورد تاریخ بعدی پرتاب موشک اظهار نظری نداشته است.