اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موسیقی زن و مرد نمی‌شناسد


یک‌شبه رنگ‌وبوی را ایرانی گرفت. نوازندگان موسیقی نواحی، رسم میهمان‌نوازی به‌جای آوردند.

روزنامه شرق - سحر آزاد: تهران، یک‌شبه رنگ‌وبوی را ایرانی گرفت. نوازندگان موسیقی نواحی، رسم میهمان‌نوازی به‌جای آوردند. میدان بهارستان در آخرین شب برگزاری جشنواره موسیقی تهران برخلاف شب‌های پیشین که بیشتر به موسیقی کلاسیک و سنتی اختصاص داشت، با موسیقی نواحی اشتیاق مخاطبان را برانگیخت و پایتخت را به دیدار قومیت‌های مختلف برد. مراسم اختتامیه «جشنواره موسیقی تهران» با جشن پانزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی همراه شد.

این جشنواره به مناسبت پانزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی از 12شهریور به‌مدت یک هفته در عمارت تاریخی مسعودیه برگزار شد و در آخرین شب که سه‌شنبه، 19شهریور برگزار شد، با تجلیل از پیشکسوتان رشته‌های مختلف به کار خود پایان داد. آغاز این مراسم، پخش‌شدن صدای سازهای نواحی بود و پس از آن حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشنواره به انتقادهایی مبنی بر بی‌تفاوتی خانه موسیقی، پاسخ گفت: «خانه موسیقی به‌خصوص هیات‌مدیره و شورایعالی همه اتفاقات را رصد می‌کنند و آنجا که لازم است، واکنش نشان می‌دهند. همان‌طور که در مورد تعطیلی کنسرت‌ها در شهرستان‌ها واکنش نشان دادیم و خود من در دیدار هنرمندان با رییس‌جمهور در مورد این مساله و تامین امنیت شغلی هنرمندان صحبت کردم.»

او در مورد ممنوعیت حضور زنان روی سن در کنسرت‌های شهرستان‌ها نیز گفت: «موسیقی، زن و مرد نمی‌شناسد و بسیاری از هنرمندان شایسته ما در میان زنان هستند. نباید شاهد باشیم در برخی از استان‌ها جلوی زنان نوازنده گرفته می‌شود و امیدوارم این مساله در وزارت ارشاد پیگیری شود.»او سپس نسبت به یکی از شنیده‌هایش، ابراز نگرانی کرد: «شنیده‌ام در برخی از استان‌ها، ادارات ارشاد قصد دارند تهیه‌کننده کنسرت شوند. امیدوارم این حرف درست نباشد چون دولت نباید هیچ‌گاه رقیب بخش خصوصی شود و در کنار همه هنرمندان قرار گیرد.»

پس از آن، نوازندگان موسیقی نواحی ایران در قالب یک‌گروه روی سن آمدند و قطعاتی از تمامی استان‌ها را اجرا کردند که با تشویق‌های زیاد مردم مواجه شدند. در ادامه با حضور کیخسرو پورناظری، داوود گنجه‌ای، محمد سریر و مرتضی کاظمی، از سبزعلی خجسته از چهارمحال‌وبختیاری، عاشیق محمدحسین‌دهقان از ارومیه، قنبر راستگو از هرمزگان و خضر قادری از سردشت با اهدای ‌تندیس تقدیر شد.

محمدحسین دهقان، به‌عنوان یکی از نوازندگان موسیقی عاشیق‌ها همراه با سازش روی سن آمد و سبزعلی خجسته، نوازنده سرنا و دهل نیز پیش از آمدن روی صحنه تا زمان دریافت تندیس به نواختن ساز پرداخت. محمد سریر، رییس هیات‌مدیره خانه موسیقی دیگر سخنران برنامه بود و ضمن اشاره به تاثیر این جشنواره برای معرفی جوانان گفت: «15سال قبل خانه موسیقی به همت مهندس کاظمی و آقای مرادخانی تاسیس شد که خوشبختانه الان هم در این مراسم حضور دارند.»

در ادامه نوبت به چهاربانوی نوازنده کمانچه رسید تا قطعاتی را از ساخته‌های نوید دهفات اجرا کنند و به‌دنبال آن با حضور هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی و کامبیز روشن‌روان از فاطمه هماسادات‌افسری، مدرس و پژوهشگر موسیقی؛ تقی ضرابی، مدرس و آهنگساز؛ امیراشرف آریان‌پور، مدرس و پژوهشگر موسیقی؛ حسن ناهید و محمد موسوی، نوازنده نی تجلیل شد.

برخلاف برخی از شهرستان‌ها که بانوان نوازنده اجازه اجرا روی صحنه ندارند، برای دومین‌بار، زنان موسیقیدان با اجرای دونوازی فلوت و پیانو، تحسین شرکت‌کنندگان را برانگیختند. بعد از آن، مصطفی کمال‌پورتراب، داریوش پیرنیاکان و نصرالله ناصح‌پور جوایز بخش کتاب را اهدا کردند.

در بخش پایانی هم از مصطفی کمال‌پورتراب که برای اهدای جوایز روی سن آمده بود، خواسته شد به جایگاه خود برنگردد و نوربخش در سخنانی به نمایندگی از جامعه موسیقی با اهدای لوحی از هفت‌دهه فعالیت هنری او و تربیت هنرجویان موسیقی تشکر کرد. آخرین اجرای این مراسم هم قطعه «خداوندان اسرار» به خوانندگی همایون شجریان و اجرای سهراب پورناظری، حسین رضایی‌نیا و آیین مشکاتیان بود.


ویدیو مرتبط :
پاورلیفتینگ زن و مرد نمی شناسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افیونی که زن و مرد نمی شناسد



اخبار,اخباراجتماعی , ضررهای سیگار

عضو انجمن مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به آثار مهلک و مخرب سیگار بر اندام های مختلف بدن،گفت: تفکیک جنسیتی به لحاظ نوع سیگار باوری اشتباه است و جنبه علمی ندارد.

دکتر نصیر دهقان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: زنان سیگاری همچون مردان سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها قرار دارند و این باور که سیگارهایی که زنان مصرف می کنند ملایم ، سبک یا دارای قطران و نیکوتین کم با آسیب پذیری ضعیف می باشد، اشتباه است.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار آمریکا با اشاره به آثار استعمال سیگار از ریزش مو تا ابتلا به انواع سرطان ها گفت:تحقیقات نشان می دهد کسانی که هر 10 دقیقه سیگار می کشند، خون رسانی به بافت های انتهایی آنها مانند پوست صورت برای مدت یک ساعت کاهش می یابد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تاثیر استعمال سیگار بر پوست به ویژه در زنان گروه سنی 30 سال به بالا گفت: اگرچه چین و چروک صورت بخش اجتناب ناپذیر فرآیند پیری است اما سیگار می تواند این روند را تسریع کند.

وی ادامه داد:زنانی که در گرداب دخانیات گرفتار شده اند و خود را در پشت سیگار های به اصطلاح کم خطرتر یا ملایم تر پنهان کرده اند در واقع خودفریبی می کنند.

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر اعلام کرده بود، زمانی در مقابل هر 9 مرد سیگاری یک زن در کشور سیگار مصرف می کرد اما اکنون در ازای هر 6 مرد سیگاری، یک زن سیگار مصرف می کند.

دکتر شهرام رفیعی فر با بیان اینکه 10 درصد جمعیت 78 میلیونی ایران سیگار مصرف می کنند، اعلام کرد:سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان خرج درمان بیماری های ناشی از سیگار در کشور می شود.

**** تاثیر 9 برابری تبلیغات سیگار در برابر ترک آن
دکتر دهقان ادامه داد: دخانیات یکی از پول سازترین صنایع دنیا محسوب می شود و به همین دلیل تبلیغات سیگار سبک، الکترونیکی.....با هدف جذب مصرف کنندگان بیشر در جوانان و زنان صورت می گیرد.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار آمریکا تصریح کرد:این تبلیغات 9 برابر موثرتر از تبلیغاتی است که برای ترک استعمال سیگار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه هرنخ سیگار 8 دقیقه از عمر انسان می کاهد، گفت:نیکوتین کمتر از یک ثانیه از طریق مخاط دهان وارد مغز می شود و اعتیاد آورترین ماده ای است که در دنیا شناخته شده است.

همچنین در سیگار همچنین ماده ای دیگر به نام قطران (tar ) به صورت گرده های ریز وجود دارد که این ماده عامل اصلی سرطان است.

عضو انجمن مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه هنگام استعمال سیگار،هورمون دوپامین (هورمون لذت) حدود 20 ثانیه بالا می رود اما بعد از این زمان استرس افزایش می یابد، توضیح داد:فرد دوباره به سمت سیگار می رود و این سیکل معیوب دوباره تکرار می شود.

دکتر دهقان با اشاره به اینکه بین شیوع و بروز سرطان باید تفاوت قائل شد،افزود:بحث بروز سرطان در 10 سال آینده در ایران به دلیل مصرف فست فودها،استعمال سیگار و انواع فراوردهای دخانی، کم تحرکی و نبود فعالیت های ورزشی، جدی است.

*** سرطان سینه شایع ترین سرطان بین زنان ایرانی
وی با اشاره به اینکه 50 تا 70 درصد سرطان ها به شرط تست های غربالگری قابل پیشگیری است، گفت:سرطان سینه در بین زنان ایرانی شایع تر است.

دکتر دهقان با اشاره به اینکه 12 مرکز تحقیقات سرطان در کشور وجود دارد اما کافی نیست بر انجام و آموزش تست های غربالگری به صورت دوره ای، فصلی،رایگان یا با تخفیف های ویژه تاکید کرد.

**** افزایش 20 برابری سکته قلبی و مغزی در مصرف همزمان سیگار و قرص ضد بارداری

وی با هشدار در باره مصرف همزمان قرص ضدبارداری با سیگار، گفت: استفاده همزمان سیگار و قرص های ضدبارداری خطر سکته مغزی و قلبی را تا 20 برابر افزایش می دهد.

دکتر دهقان در این باره توضیح داد:استفاده همزمان سیگار و قرص ضد بارداری سبب افزایش انعقاد خون می شود یعنی هردو با هم به صورت سینرژیک یا هم افزایی اثر تصاعدی دارند.

***علائم هشدار دهنده سرطان ریه
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سرطان یعنی اختلال در چرخه سلولی که بسیار منسجم و دقیق است،گفت:مصرف سیگار سبب بروز 20 نوع سرطان در بدن می شود که شایع ترین آن ریه است.

وی با اشاره به اینکه سرطان ریه شایع ترین سرطان در سراسر جهان است،گفت:تحقیقات نشان می دهد 80 تا 90 درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا شده اند سیگاری بوده اند.

وی ادامه داد:استعمال سیگار همچنین سبب برونشیت، ادم ریه، تومور، خونریزی و آمفیزم ریه می شود.

عضو انجمن مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه اکثر سرطان ها با اختلال خلق مانند کم خوابی، خشم، پرخاشگری خود را نشان می دهد، گفت:خلط خونی، تنگی نفس پیشرونده، سرفه های درازمدت بدون دلیل از علائم ابتلا به سرطان ریه است.

****راهکار جامع ترک استعمال سیگار
دکتر دهقان در باره راهکارهای ترک استعمال سیگار گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در زمینه ترک سیگار، روش مداخله جزیی (Minimal Intervention ) به عنوان روش استاندارد توصیه شده است.

وی تصریح کرد:این روش آموزش محور و بر سه اصل رفتار درمانی، روان درمانی و دارو درمانی استوار است که در کشور ما نیز اجرا می شود.

این مدرس دانشگاه گفت: از این روش به عنوان راهکار جامع ترک سیگار (Total Solution) یاد می شود و احتمال موفقیت آن 9 برابر بیشتر از سایر روش ها است.

عضو انجمن مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد: در رفتار درمانی از تکنیک های تجسم فکری و رفتار درمانی شناختی (COGNITIVE BEHAVIOURAL THERAPY) بهره گرفته می شود.

*** تغذیه در زمان ترک سیگار
عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار آمریکا گفت: علاوه بر داشتن الگوی غذایی سالم و درست، افراد سیگاری هنگام ترک سیگار از هر چیزی که بدن و خون آنها را اسیدی می کند باید دوری کنند. به عنوان مثال از نوشیدن نوشابه های گازدار،الکل یا خوردن غذاهای کنسروشده ،فست فود ها باید دوری کرد.قهوه و چایی نیز باید کم شود.

دکتر دهقان توصیه کرد:افرادی که در حال ترک سیگار هستند در رژیم غذایی خود می توانند دارچین، کلم بروکلی، شکلات تلخ، کدو تنبل و جو دوسر با شیر را بگنجانند که سبب افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن می شود.

***راهکار مبارزه با استعمال دخانیات
دکتر دهقان با اشاره به تاثیر محدود کردن خرده فروشی ها،ممنوعیت فروش سیگار و فراوردهای دخانی به نوجوانان و جوانان، جلوگیری از مصرف سیگار در مکان های عمومی، مبارزه با قاچاق سیگار و افزایش مالیات بر خرده فروشی ها بر کاهش مصرف سیگار،تاکید کرد:مهمترین راهکار فرهنگ سازی و بالا بردن دانش افراد از طریق رسانه ها، آموزش از سنین پایین و تمرکز بر ورزش همگانی است.

وی در باره طرح های خود برای کاهش مصرف سیگار به طرح هر شهروند یک حامی ترک سیگار (مانند چالش سطل آب یخ)، تشکیل شورایی به عنوان عزم ملی مبارزه سرطان و اجرای همیار ترک سیگار مانند طرح همیار پلیس برای کودکان اشاره کرد.

دکتر دهقان ادامه داد: آموزش و درمان برای بیمارانی که به دلیل عوارض مصرف سیگار بستری شده اند یکی از طرح هایی است که در بسیاری از کشورها موفق بوده و از راههای مناسب برای ترک مصرف سیگار است.

وی به آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم از عوامل سرطان زا و راه های مقابله با آن تاکید کرد و گفت: 70 تا 80 درصد سرطان ها قابل درمان است و شناسایی و پیشگیری به موقع، مانع از وخیم شدن حال بیمار و رشد غده های سرطانی می شود.


  اخباراجتماعی  -  ایرنا