اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موسوی می‌گفت هركس جایگاه رهبری را نفهمد كندذهن است



 

 

 موسوی می‌گفت هركس جایگاه رهبری را نفهمد كندذهن است

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، امیر محبیان مدیر مركز مطالعات استراتژیك آریا در دومین كنگره سراسری كانون دانشگاهیان ایران اسلامی كه در مشهد مقدس در حال برگزاری است، به تشریح ابعاد مختلف جنگ نرم پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از تولیدات كشور در حوزه جنگ نرم از نگاه مصداقی بوده است درحالی كه مباحث مفهومی در این زمینه اهمیت بیشتری دارد.

 

وی با بیان اینكه جنگ نرم دو جنبه منفی و مثبت دارد، افزود: به طور طبیعی افراد همیشه در حال چالش و تعامل با یكدیگر هستند كه در این ارتباطات عبارات منفی مثل فریب و خودفریبی مطرح می‌شود كه طی آن هر فردی می‌خواهد عقیده خود را به مخاطبی كه به آن تمایل ندارد القا كند و در همین زمینه از ترفند فریب استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه طمع یكی از مواردی است كه موجب فریب خوردن افراد می‌شود، گفت: به طور كلی در جنگ نرم، تسخیر اذهان انجام می‌شود اما سؤال این است كه چگونه باید ذهن‌ها را كنترل كرد.

محبیان در ادامه به سه مفهوم مدیریت ادراك، مدیریت انتظار و توقع و مدیریت ساخت ذهنی اشاره كرد و یادآور شد: لازمه موفقیت در جنگ نرم، مدیریت ذهن و تحلیل روانی افراد است كه طی آن باید نقاط ضعف افراد را شناسایی كرد.

وی در ادامه مهم‌ترین فرمول اداره كشورهای غربی را دو مفهوم نان و سرگرمی خواند و خاطر نشان كرد: این فرمول برای توده مردم به كار گرفته می‌شود و سینما یكی از مهمترین ابزارهای سرگرمی به شمار می‌رود كه اكنون بیش از 70 درصد صنعت سینمای غرب در اختیار یهودیان قرار دارد.

مدیر مركز مطالعات استراتژیك آریا با بیان اینكه كنترل ادراك و اذهان به كنترل مردم، افراد و احزاب منجر می‌شود، اظهار داشت: افراد بر اساس برداشت‌های خود از پیرامون زندگی می‌كنند و بسیاری از مردم بر همین اساس دچار خودفریبی می‌شوند اما ذهن بیشتر مردم مطالب نامطلوب را نمی‌پذیرد و آنرا رد می‌كند.

محبیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ مهمترین مشكل ما با خاتمی این بود كه در زمان ریاست جمهوری وی، دنیا به راحتی دست ما را می‌خواند و می‌توانست حركات بعدی كشور را تشخیص دهد.

وی همچنین به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم اشاره كرد و یادآور شد: زمانی كه افرادی به خیابان می‌آیند و به نتیجه انتخابات اعتراض می‌كنند، این حركت ناشی از مدل‌های ذهنی آنها است كه باید آنرا شناسایی و كنترل كرد.

این كارشناس مسائل سیاسی همچنین تصریح كرد: در مدیریت ادراكات یك قانون عمومی وجود دارد كه بر اساس آن باید همراه با اعتقادات مردم و در مسیر آنها فعالیت كرد، یعنی از زبان آنها نهایت بهره‌ را برد تا در اذهان عمومی واقع شویم.

محبیان با تاكید بر اینكه در حوزه جنگ نرم باید تهاجمی عمل كنیم، در این زمینه باید ایجاد توقع كرده و به عنوان مثال همواره مدعی خسارات جنگ جهانی دوم باشیم.

وی با بیان اینكه مدل ذهنی مردم تنها زمانی تغییر می‌كند كه برخی از مصادیق آن مدرن با واقعیت مطابق نباشد، خاطرنشان كرد: بسیاری از اتفاقات بعد از انتخابات نیز بر همین اساس رخ داد چون در مدل زنده موجود از میرحسین موسوی اینطور تصور می‌شد كه وی محكومیتی كم‌تر دارد اما به آرمان‌های امام و انقلاب نزدیك‌تر است.

مدیر مركز مطالعات استراتژیك آریا همچنین اضافه كرد: بر اساس این مدل ذهنی بسیاری از افراد، مشكلات و مخالفت‌های میرحسین موسوی را نمی‌دیدند كه این مسئله ناشی از مدل ذهنی اشتباه برخی از اصولگرایان بود.

محبیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنده قبل از 14 بهمن پیش از انتخابات با موسوی دیداری داشتم كه در آن دیدار 3 سؤال از وی پرسیدم و موسوی نیز به سؤالات پاسخ داد.

وی با بیان اینكه سؤال اول در خصوص اعتقاد موسوی به دولت محوری در كشور اختصاص داشت، یادآور شد: موسوی در آن زمان گفت كه "من هم قبول دارم كه اكنون دولت‌محوری معنایی ندارد و حتی بسیاری از شعارهای احمدی‌نژاد را قبول دارم اما او نمی‌تواند شعارها را كه شعارهای امام است اجرایی كند ".

این كارشناس مسائل سیاسی دومین سؤال خود را به نوعی تعامل با حزب مشاركت و سازمان مجاهدین مرتبط دانست و تصریح كرد: موسوی در آن زمان به بنده گفت كه این احزاب را قبول ندارم و معقتدم كه خاتمی هم در برقراری ارتباط با آنها اشتباه كرده است.

محبیان در همین زمینه اضافه كرد: موسوی به بنده گفت "زمانی كه معین برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری با بنده مشورت كرد به او هشدار دادم كه تو یك عنصر خط امامی و ساده‌زیست هستی و با تكیه بر همین شعارها می‌توانی موفق شوی اما او به سراغ شعارهای دیر رفت و شكست خورد ".

وی در ادامه به سومین سؤال خود از موسوی اشاره كرد و یادآور شد: از موسوی در خصوص اختلاف نظرهایش با مقام معظم رهبری در زمان نخست‌وزیری سؤالاتی پرسیدم كه وی در پاسخ گفت كه با مقام معظم رهبری نسبت فامیلی دارد و اختلافات آن زمان نیز مربوط به مباحث حقوقی بود.

این كارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه افزود: موسوی گفت كه "در آن زمان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور كشور بود اما اختیاری نداشت و من كه نخست وزیر بودم حاضر نشدم از اختیارات خود بگذرم اما اكنون اصلا نخست وزیر در كشور وجود ندارد و من هم به آقای امامی كاشانی گفته‌ام كه كسی كه بخواهد در این مملكت رئیس جمهور شود و جایگاه رهبری را نفهمیده باشد خیلی باید كندذهن باشد ".

محبیان همچنین با بیان اینكه نقش امام(ره) روز به روز در بیانیه‌های موسوی كمرنگ‌تر شد، اظهار داشت: در نهایت شاهد بودیم كه همجنس‌گرایان نیز وارد بیانیه‌های موسوی شدند.

وی در پایان با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه تشریح مفهوم جنگ نرم خاطرنشان كرد: با تلاش‌های وزارت ارشاد به زودی 20 كتاب در حوزه مفاهیم جنگ نرم منتشر خواهد شد.../فارس


ویدیو مرتبط :
مرحوم آیت الله موسوی لاری/ جایگاه انسان در هستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موسوی خوئینی‌ ها: مخالف شعار علیه رهبری هستم/تنها راه تحکیم نظام، اصلاح است، نه خشونت و سرکوب



 

 

 

 

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز درباره حمایت‌های رهبر انقلاب از دولت احمدی‌نژاد گفت: در ساختار نظام موجود معلوم است که رییس‌جمهور بدون حمایت رهبری در کارهای خود کامیاب نخواهد شد و این مطلب درباره آقای احمدی‌نژاد بیش از روسای جمهور گذشته صادق است، ولی من مخالف شعار علیه رهبری هستم و این مخالفت به معنای آن نیست که کسی حق ندارد انتقاد کند.

به نقل از اعتماد، موسوی خوئینی‌ ها در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با دفاع از نظام جمهوری اسلامی و برخی هتاکی‌ها به مقام معظم رهبری گفت: رهبری و دیگر مقامات جمهوری اسلامی تفاوتی با دیگر افراد یا گروه‌ها دارند و آن جایگاه آنان است و اهانت به آن مقامات در واقع اهانت به مردم ایران نیز هست. شاید لازم باشد در همین جا این مطلب را یادآوری کنم که بعضی از افراد و گروه‌ها به بهانه دفاع از مقامات عالی کشور حرمت‌شکنی و زشت‌گویی به بندگان خدا را روش و رفتار عادی خود قرار داده‌اند.

وی افزود: توصیه من این است که در واکنش به بی‌عدالتی‌ها نباید به خود اجازه دهیم که خشم فرو خورده، ما را از مرزهای اخلاق و آداب و شرع مقدس دور کند. نباید به خود اجازه دهیم که با هتاکی و شعار علیه این و آن مقابله به مثل کنیم، که باید با صبر و حوصله و بردباری همه را در هر دو جناح و در همه کشور به این باور برسانیم که تنها راه تحکیم نظام جمهوری اسلامی اصلاح است، نه خشونت و سرکوب، و از رسیدن به این باور نباید ناامید باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد:رییس‌جمهور و بعضی از حامیانش تصور می‌کنند انقلاب اسلامی در سال هشتاد و چهار پیروز شده و چنان آماری از کارهای کرده و نکرده خود می‌دهند که گویا پیش از آنان هیچ کاری انجام نشده است و حتی عملکرد آن دولت‌ها منفی هم بوده است. این دولت با رفتاری که با دولت‌های پیش از خود داشته طلبکارانه از منتقدان امروز خود می‌پرسد: شما که این همه به این دولت حمله می‌کنید و اشکال می‌گیرید آیا این دولت حتی یک مورد کار خوب هم نکرده است که از آن یاد کنید؟ ولی این آقا گویا نمی‌داند که کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است! من هم می‌توانم بپذیرم که بسیاری از منتقدان امروز کارهای خوب این دولت را نمی‌بینند ولی این آقایان باید می‌دانستند این شتری که بر در خانه دولت‌های قبل می‌خواباندند روزی هم بر در خانه خودشان می‌خوابد...../تحلیل:انتخاب