اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موسویان: فاصله اندک تا توافق نهایی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,نشست وین

وی یادآور شد: با این وجود بعد از پنج مهلت، پیشرفت های بی سابقه ای بدست آمده و دو طرف تا توافق نهایی بیشتر، فاصله چندانی ندارند.

 محقق دانشگاه پرینستون گفت: پیشرفت های بی سابقه ای در توافق هسته ای ایران و 1+5 حاصل شده و دو طرف تا توفق نهایی فاصله چندانی ندارند.
 
به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در نشست مشترکی که با حضور تان جن چین، مدیر مرکز کنترل تسلیحات چین و فرد فلایتز، معاون رییس مرکز مطالعات سیاست امنیتی آمریکا در محل تلویزیون ملی چین برگزار شد، گفت: برای دو طرف کیفیت توافق نهایی مهم است و نه مهلت های خود تحمیلی؛ همه توافق خوب می خواهند؛ توافقی خوب است که برای هر دو طرف آبرومندانه باشد؛ بویژه آنکه مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی باید بتوانند که توافق را در داخل کشور خود مورد پذیرش قرار دهند.
 
وی یادآور شد: با این وجود بعد از پنج مهلت، پیشرفت های بی سابقه ای بدست آمده و دو طرف تا توافق نهایی بیشتر، فاصله چندانی ندارند.
 
عضو پیشین مذاکره کننده کشورمان اظهار کرد: از ابتدا قرار بوده که معاهده ان پی تی ملاک باشد؛ تا این مرحله مذاکرات روی تمام موارد مربوط به معاهده ان پی تی توافق شده و اختلافی هم وجود ندارد؛ ایران حتی فراتر از ان پی تی حسن نیت به خرج داده است.
 
موسویان تصریح کرد: ایران موافقت کرده که غنی سازی زیر پنج درصد داشته باشد؛ تا زمانی که غنی سازی در این سطح است، امکان ساخت بمب هسته ای از طریق تأسیسات غنی سازی نیست.
 
وی ادامه داد: ایران موافقت کرده که در تأسیسات آب سنگین خود بازفرآوری نداشته باشد؛ تا زمانی که در تأسیسات آب سنگین فرایند بازفرآوری نباشد، ساخت بمب از طریق آب سنگین هم ممکن نیست لذا ایران همه اطمینان های لازم در مورد صلح آمیز بودن برنامه اش را داده است.
 
به گفته عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، مهمترین مسأله باقیمانده، در مورد نحوه برداشتن تحریم ها و نحوه بازرسی هاست که ایران اصرار دارد بازرسی ها باید در چارچوب مقررات جهانی قاعده مند باشد.
 
موسویان درباره برداشته شدن یکباره تحریم ها و اختلافاتی که در این باره وجود دارد، یادآور شد: دو نظریه وجود دارد؛ نخست اینکه ایران باید ابتدا همه تعهدات را انجام دهد تا بعد تحریم ها برداشته شود و دیگر اینکه قدرت های جهانی باید اول همه تحریم ها را بردارند تا ایران اجرای تعهدات خود را شروع کند.
 
وی ادامه داد: اگر ایران اول همه تعهدات را انجام داد و بعد قدرت های جهانی تحریم ها را برنداشتند چه می شود؟ لذا یک راه میانه وجود دارد و اینکه اجرای تعهدات ایران در مرحله اجرا با برداشتن تحریم ها متناسب و هماهنگ و متناظر باشد.
 
محقق دانشگاه پرینستون تأکید کرد: در مورد تحریم های تسلیحاتی نیز تحریفی صورت گرفته است؛ در دو توافق ژنو و در لوزان قطعی شده که تمام تحریم های مرتبط با هسته ای باید برداشته شود. قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه هسته ای است که در آن تحریم سلاح نیز گنجانده شده است. ایرانی ها می گویند ما قبلاً توافق کرده ایم که تمام تحریم های مرتبط با هسته ای باید برداشته شود که این حرف درست است.
 
موسویان در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه ایران چه می خواهد بدهد که آمریکا قادر به چنین امتیازی باشد، گفت: حداکثر مقررات بین الملی موجود در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مسأله هسته ای مقررات پادمان، ترتیبات فرعی کد 3.1 و پروتکل الحاقی را داریم و ایران با هر سه موافقت کرده است.
 
وی افزود: این بدین معناست که ایران در چارچوب مقررات آژانس بین المللی اتمی، حداکثر شفاقیت در برنامه هسته ای را پذیرفته است. این حداکثر چیزی است که ایران باید انجام دهد. با این وجود وقتی ایران می پذیرد که تولید سالیانه پلوتونیوم در آب سنگین را از 10 کیلو به یک کیلو کاهش دهد، یا ذخیره اورانیوم غنی شده را از هشت هزار کیلو به 300 کیلوگرم کاهش دهد، این بدان معناست که ایران حداکثر حسن نیت را انجام داده است.
 
فرد فلایتز، معاون رییس مرکز مطالعات سیاست امنیتی آمریکا نیز در این نشست گفت: ما به توافق نزدیک هستیم؛ زیرا اوباما از همه چیز عقب نشینی کرده و مصمم به انجام این معامله هست.
 
جن چین مدیر مرکز کنترل تسلیحات چین نیز در این نشست اظهار کرد: مشکل، بیشتر چالش های سیاسی است تا چالش های تکنیکی. اما من خوشبین هستم چون دو طرف جدی هستند.
 
وی درباره موضع چین در مذاکرات هسته ای اظهار کرد: چین موضع متعادل و فعال داشته و خواهد داشت حتی اگر بیشتر طول بکشد.

 اخبارسیاست  خارجی  -    ایرنا


ویدیو مرتبط :
فاصله اندک تانک های ترکیه ای با شهر دلیرمردان کوبانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موسویان: تا توافق نهایی فاصله ای نیست


موسویان گفت: تاکنون پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای در مذاکرات ایران و 1+5 به دست آمده و دوطرف تا توافق نهایی فاصله چندانی ندارند.

خبرگزاری ایسنا: نشستی با حضور سید حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، تان جن چین، مدیر مرکز کنترل تسلیحات چین و فرد فلایتز، معاون رییس مرکز مطالعات سیاست امنیتی آمریکا در محل تلویزیون ملی چین برگزار شد.

موسویان در پاسخ به سوال مجری این نشست که تاکنون 5 مهلت تعیین شده مذاکرات، نقض شده و دو طرف نتوانسته‌اند به توافق برسند. آیا فکر می‌کنید توافق می‌شود؟ گفت: برای دو طرف کیفیت توافق نهایی مهم است و نه مهلت‌های اعلام شده. همه توافق خوب می‌خواهند. توافقی خوب است که برای هر دوطرف آبرومندانه باشد بویژه اینکه مذاکره کننده گان ایرانی و آمریکایی باید بتوانند توافق را در داخل کشور خود ارائه کنند. با این وجود بعد از 5 مهلت ، پیشرفتهای بی‌سابقه ای بدست آمده و دوطرف تا توافق نهایی فاصله چندانی ندارند.

فلایتز، معاون رییس مرکز مطالعات سیاست امنیتی آمریکا نیز گفت که ما به توافق نزدیک هستیم. توافقی که به برنامه غنی سازی ایران مشروعیت می‌دهد.

وی با بیان این که من مخالف توافق هستم، گفت: امیدوارم اگر هم حاصل شد، کنگره رد کند. ما به توافق نزدیک هستیم زیرا اوباما از همه چیز عقب‌نشینی کرده و مصمم به انجام این معامله هست.

در ادامه موسویان گفت: از ابتدا قرار بوده که معاهده ان پی تی ملاک باشد. تا این مرحله مذاکرات روی تمام موارد مربوط به معاهده ان پی تی توافق شده و اختلافی هم وجود ندارد. ایران حتی فراتر از ان پی تی حسن نیت به خرج داده است. ایران موافقت کرده که غنی سازی زیر 5% داشته باشد. تا زمانیکه غنی سازی در این سطح است ، امکان ساخت بمب هسته‌ای از طریق تاسیسات غنی سازی نیست. ایران موافقت کرده که در تاسیسات آب سنگین خود بازفرآوری نداشته باشد. تا زمانیکه در تاسیسات آب سنگین پروسه بازفرآوری نباشد، ساخت بمب از طریق آب سنگین هم ممکن نیست.لذا ایران همه اطمینان‌های لازم در مورد صلح آمیز بودن برنامه‌اش را داده است. مهمترین مسئله باقی مانده در مورد نحوه برداشتن تحریمها‌ و نحوه بازرسی هاست که ایران اصرار دارد بازرسی‌ها باید در چارچوب مقررات جهانی قاعده‌مند باشد.

مجری این نشست پرسید آیا اعتماد سازی‌هایی که آقای موسویان برشمرد مثل غنی سازی زیر 5% و عدم بازفرآوری کافی است تا توافق انجام شود؟

جن چین، مدیر مرکز کنترل تسلیحات چین در پاسخ گفت: مشکل بیشتر چالشهای سیاسی است تا چالشهای تکنیکی. اما من خوشبین هستم چون دو طرف جدی هستند.

مجری پرسید آقای موسویان در مورد نحوه رفع تحریمها اشاره ای داشتند. مشکل کجاست؟

جن چین گفت: تحریمهای تسلیحاتی مسئله است مثل تحریم علیه موشک. آمریکا بعد از انقلاب ایران تحریمهای نظامی زیادی علیه ایران داشته است و نمی‌تواند همه را به یکباره بردارد. این چیزی است که آمریکا نخواهد پذیرفت تا اینگونه تحریمها برداشته شود. ممکن است مقداری کوتاه بیاید اما نه کاملا.

مجری پرسید ایران می‌گوید همه تحریمها یکجا باید برداشته شود. سرنوشت مذاکرات با این موضع چه می‌شود؟

فلایتز، معاون رییس مرکز مطالعات سیاست امنیتی آمریکا در پاسخ گفت: اول ایران باید تمام تعهدات خود را انجام دهد بعد تحریم‌ها برداشته شود در غیر این صورت کنگره توافق را رد می‌کند.

مجری این نشست گفت: آقای موسویان ! برداشتن همه تحریمها یکجا مانع توافق می‌شود.

موسویان در پاسخ گفت: دو نظریه هست. یکی اینکه ایران باید اول همه تعهدات را انجام دهد تا بعد تحریمها برداشته شود و دیگر اینکه قدرتهای جهانی باید اول همه تحریمها را بردارند تا ایران اجرای تعهدات خود را شروع کند.اگر ایران اول همه تعهدات را انجام داد و بعد قدرتهای جهانی تحریمها را برنداشتند چه می‌شود؟ لذا یک راه میانه وجود دارد و اینکه اجرای تعهدات ایران در مرحله اجرا با برداشتن تحریمها متناسب و هماهنگ و متناظر باشد.

وی افزود: در مورد تحریم‌های تسلیحاتی نیز یک تحریفی صورت گرفته است. در دو توافق ژنو و در لوزان قطعی شده که تمام تحریمهای مرتبط با هسته ای باید برداشته شود. قطنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه هسته ای است که در آن تحریم سلاح نیز گنجانده شده است. ایرانی‌ها میگویند ما قبلا توافق کرده ایم که تمام تحریمهای مرتبط با هسته ای باید برداشته شود که این حرف درست است.

مجری پرسید: آقای موسویان! ایران چه می‌خواهد بدهد که آمریکا قادر به چنین امتیازی باشد. شما میدانید که موضوع یکسال گریز شرط مهم آمریکاست.

موسویان در پاسخ گفت: حداکثر مقررات بین‌الملی موجود در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مسئله هسته‌ای مقررات پادمان ، ترتیبات فرعی کد 3.1 و پروتکل الحاقی را داریم. ایران با هرسه موافقت کرده است.این بدین معنی است که ایران درچارچوب مقررات آژانس بین المللی اتمی ، حداکثر شفافیت در برنامه هسته ای را پذیرفته است. این حداکثر چیزی است که ایران باید انجام دهد. با این وجود وقتی ایران می‌پذیرد که تولید سالیانه پلوتونیوم در آب سنگین را از 10 کیلو به یک کیلو کاهش دهد یا ذخیره اورانیوم غنی شده را از 8000 کیلو به 300 کیلوگرم کاهش دهد، این بدان معنی است که ایران حداکثر حسن نیت را انجام داده است.

مجری پرسید: آقای فلایتز اگر توافق شکست بخورد چه می‌شود؟

فلایتز با بیان این ادعا که ایران قبلا در برنامه هسته ای خود تقلب کرده است. با این معامله ایران میتواند غنی سازی کند گفت که غنی سازی بسیارخطرناک است. امارات هم پذیرفت که غنی سازی نداشته باشد.غنی سازی باید خط قرمز باشد. اگر هم توافق نهایی صورت گیرد و ایران حق غنی سازی داشته باشد کنگره آمریکا آن را رد خواهد کرد.

مجری پرسید : موضع چین چیست؟

جن چین در پاسخ گفت: چین موضع متعادل و فعال داشته و خواهد داشت حتی اگر بیشتر طول بکشد.