اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مورد عجیب روحانی - کامرون



اخبار,اخبار سیاست خارجی, دیدار  روحانی  وکامرون

 

 اخبار سیسات خارجی - صادق زیباکلام . استاد دانشگاه تهران
مورد عجیب روحانی - کامرون

هرطور که به دیدار روحانی با نخست‌وزیر انگلستان بنگریم، از این واقعیت نمی‌توان گریخت که این دیدار، بی‌تردید، ملاقاتی تاریخی خواهد بود. برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رییس‌جمهور ایران با نخست‌وزیر انگلستان دیدار می‌کنند. شواهد و قراین موجود، حکایت از آن دارند که دیدار دارای اهمیت بالایی است. هر دو طرف بر ضرورت حل مساله هسته‌ای ایران تاکید دارند.

هر دو طرف روی اهمیت مبارزه با جریانات خشونت‌گرای مذهبی در منطقه از جمله داعش و نقش مستقیم و غیرمستقیم ایران در این مبارزه متفق‌القول هستند و به احتمال خیلی زیاد، هر دوطرف برای بازگشایی کامل سفارت طرفین در خاک یکدیگر نقطه‌نظرات مثبتی ارایه خواهند داد. جزییات مذاکرات و تماس‌های میان دو کشور البته که دارای اهمیت است اما مهم‌تر از مفاد مذاکرات میان روحانی و «کامرون»، تبعات سیاسی این دیدار تاریخی است. واقعیت این است که میان «واشنگتن» و «لندن»، انسجام سیاسی عمیقی وجود دارد. این انسجام به‌لحاظ تاریخی همواره میان آن دو کشور بوده و از فردای جنگ جهانی دوم، جدای از ابعاد تاریخی، یک بعد سیاسی بین‌المللی مستحکم پیدا کرده است.


درواقع، کمتر موردی را می‌توان ظرف 70سال اخیر به یاد آورد که «واشنگتن» و «لندن»، پیرامون موضوعی بین‌المللی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. مهم هم نبوده که در انگلستان محافظه‌کاران بر سر قدرت بودند یا حزب کارگر یا در «کاخ‌سفید»، جمهوری‌خواهان ساکن بوده‌اند یا دموکرات‌ها. هر دو کشور نیز به یک اندازه با کشور ثالث در دشمنی بوده‌اند و هردو به یک اندازه با کشور سوم، دوستی و مراوده داشته‌اند. مخالفت با صدام و حمله به عراق، مخالفت با دخالت نظامی در سوریه علیه «بشار اسد»، همراهی‌نکردن با «تل‌آویو» در عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها در «غزه»، ایستادگی علیه روسیه در اوکراین و موضع‌گیری اخیر علیه «داعش» و موارد مهم بین‌المللی دیگر، نمونه‌هایی از آن است.

 

این قاعده کلی درخصوص ایران هم ساری و جاری است. بگذارید صورت‌مساله را به شکل دیگری تعریف کنیم. اگر زمینه‌های توافق تهران و واشنگتن فراهم نشده بود، در عمل، غیرممکن می‌شد که بلندپایه‌ترین مقام کشور انگلستان با رییس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کرد. البته، ممکن است برخی از مخالفان تنش‌زدایی ایران و ایالات‌متحده، ما را متهم کنند که به ملاقات نخست‌وزیر انگلستان و رییس‌جمهور ایران، بیش از حد، خوش‌بین شده‌ایم. آنان تلاش خواهند کرد تا هرطور شده بر موانع ملاقات احتمالی «اوباما» و روحانی بیفزایند. . اما مساله، نه ذوق‌زدگی است نه باور به این مساله که تنش‌زدایی با آمریکا همه مشکلات ما را یک‌شبه حل خواهد کرد.


 از قضا هستند، بسیاری کشورهای دیگر که روابط حتی صمیمانه‌ای هم با ایالات متحده دارند، ولی مشکلات و مسایلشان حل نشده است. نه؛ برای حل مشکلات و مسایلمان نیازمند به‌کارگیری دانش، تجربه، خرد جمعی و بالاتر از همه تعقل هستیم. سخن این نیست که تنش‌زدایی با آمریکا کدام مشکل ما را برطرف می‌کند، بلکه سوال اساسی آن است که اصرار بر تداوم تنش با «کاخ‌سفید»، چه کمکی به حل‌وفصل مسایل ایران می‌کند؟


به‌هرحال، ملاقات «دیوید کامرون» و حسن روحانی به معنای سبزشدن چراغ مناسبات تهران و واشنگتن نیز خواهد بود. از شکفتن یک گل، البته که بهار نمی‌شود اما شکفتن یک گل، دست‌کم طلیعه پایان زمستان روابط می‌تواند باشد. اگر تا این حد هم خوش‌بینانه نخواسته باشیم به موضوع نگاه کنیم، پیام ملاقات این دو مسوول ارشد دو کشور، تقویت احتمال دیدار اوباما و روحانی است. هرچند، برای وقوع چنین دیداری، نباید از تاثیرگذاری متغیرهای دیگر هم غافل ماند.
 
  اخبار سیاست خارجی - شرق


ویدیو مرتبط :
(( دیدار روحانی و کامرون))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف و اضافه کردن عجیب در فیلم مستند روحانی!/رضایی:ماهواره و اینترنت چه مشکلی دارد؟



اخبار,اخبارجدیدانتخابات

حذف و اضافه کردن عجیب در فیلم مستند روحانی! + عصبانیت سازنده این فیلم

حذفیات این فیلم که از شبکه یک سیما پخش شد، به حدی زیاد بوده که بخش هایی از این فیلم مستند، امفهوم به نظر می رسید و ظاهراً حتی بخش هایی از فیلم اول (بدون نظر ستاد روحانی) به فیلم اضافه شده است!

به گزارش انتخاب ؛ حذفیات این فیلم که امشب از شبکه یک سیما پخش شد، به حدی زیاد بوده که بخش هایی از این فیلم مستند، امفهوم به نظر می رسید و ظاهراً حتی بخش هایی از فیلم اول (بدون نظر ستاد روحانی) به فیلم اضافه شده است!

همچنین حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی ساعتی پس از پخش تلویزیونی این فیلم از شبکه یک سیما، در صفحه شخصی خود نوشت:

با همهء کوتاه آمدن ها و تن به فلانی نباشد و کُدام مراتبِ ارادت باشد و این ها، تازه حضرات نه فقط بی اجازه و هویجوری بی سر و ته ترش هم کردند که از بابِ پُرکردنِ وقت، تکرارِ پلان فرمودند و... سخت خسته و عصبانی ام و مُشتاقِ یقه گیری 

اخبار,اخبارجدیدانتخابات

رضایی: 10 میلیون آمریکایی عاشق پرنده را می توان به ایران آورد/ماهواره و اینترنت چه مشکلی دارد؟

افزایش وام مسکن، افزایش یارانه‌های نقدی، وام 23 میلیونی برای ازدواج، آزادسازی سهام عدالت و .... وعده های یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی شبکه شش سیما بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی به تشریح برنامه های خود در یک برنامه کارشناسانه پرداخت که اهم آن را در ادامه خواهید خواند:

*سران کشورهای منطقه را به ایران دعوت کرده و دوستی جدیدی را در روابط منطقه ای ایجاد کرده و با عربستان، سوریه و مصر رابطه خوبی تشکیل می دهم.

* از تحریم های جدید جلوگیری کرده و می کوشم تحریم های کنونی را کاهش دهم. پس از پایان چهار سال وضعیت بین المللی بهتری خواهیم داشت.

* نمی گذارم بحث به تعلیق غنی سازی برسید و به یک بازی برد -برد خواهیم رسید. برای این کار از استراتژی قیچی استفاده می کنم که یک لبه آن اداره خوب داخلی کشور است که آنها از قوت و قدرت درونی ما مطلع باشند و لبه دیگر دیپلماسی قوی است که آنها بدانند مذاکره کنندگان ما هر حرفی که می زنند، فکر زیادی پشت آن است. من همگرایی منطقه ای و موازنه نسبی را در فرا منطقه، پیگیری می کنم.

*اکثر اقتصاددانان خارجی بزرگی که تا مرز اخذ جایزه نوبل پیش رفته اند مرا می شناسند. مجمع مشاوره ای از اقتصاددانان داخلی و خارجی تشکیل می دهم و ساعت ها پای مشورت هایشان می نشینم.

* اولین مصوبه من جلوگیری از چاپ پول بدون پشتوانه خواهد بود و شورای پول و اعتبار را به جایگاه اصلی خود می رسانم.

*منطقی نیست که اعلام کنم ظرف چه مدت چه مشکلاتی را می توان حل کرد. ظرف چهار سال می توانم کل مشکلات اقتصاد را حل کنم اما اینکه ظرف 100 تا 150 روز این مشکلات حل شود، منطقی نیست. من قول می دهم در کوتاه مدت مشکل بیکاری را حل کنم و در این باره مطمئنم که می توانم این مشکل را حل کنم.

*من اکثر شهرها و روستاهای کشور را رفته ام و مطالعه کرده ام که چه مشکلاتی دارند. بخش مهمی از برنامه های من مربوط به شهرستان های کوچک و روستاها است که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما از نظر اقتصادی به شدت مشکل دارند.

*یارانه ها چیز خوبی بوده ولی بد اجرا شده چون روش های علمی در آن به کار برده نشده است. چاقو چیز بدی نیست اما وقتی یه دست یک مست می افتد، چه خطری می تواند داشته باشد؟ البته این فقط یک مثال بود وگرنه کسانی که یارانه ها را اجرا می کننددوستان شریفی هستند اما عملکردشان خوب نبوده است.

*مبلغ یارانه ها را به همین شکل می دهم اما 65 هزار تومان مابقی صرف تولید و اشتغال می شود.

*بانک مردم تشکیل می دهم و اشتغال خانگی ایجاد می کنم. به توانمندسازی جوانان و زنان می پردازم تا مهارت بیابند.

*هدیه عروسی به جوانان می دهم. 23 میلیون تومان وام می دهم. اما این پول را به کارخانجات می دهم که نیاز به نقدینگی دارند و از جوانان می خواهم که از این کارخانجات جهیزیه خود را خریداری کنند. به این ترتیب با یک تیر دو نشان می زنیم. هم کارخانجات سرپا می شوند و هم به جوانان برای حل مشکلاتشان کمک می کنیم.

*مسکن مهر را ادامه داده و اصلاح می کنم و وام مسکن را بیشتر می کنم.

*صادرات غیر نفتی را جدی می گیرم. 700-800 میلیون دلار می توانم به ذخایر ارزی اضافه کنم. قله معتبری از ارزهای معتبر دنیا ایجاد می کنم که ارزش ریال ما را دیگر نتوانند تکان دهند. این کار را با افزایش صادرات غیرنفتی انجام می دهم.

*سهام عدالت را آزاد می کنم.

*فرهنگ واقعا مظلوم است. ما بیشترین شعار را در حوزه فرهنگ می دهم اما کمتر به آن توجه می کنیم. من پای سیاست را از ورزش و فرهنگ بیرون می کشم. فدراسیون ورزشی ما چه ربطی به سیاست دارد؟ خود بخش ورزش باید کمیته ملی المپیک را اداره کند. با هنرمند هم نمی توان برخورد چکشی کرد. توپ  را باید در میدان خود هنرمندان انداخت. کی گفته دولتمردان دلسوزتر از هنرمندان برای حوزه فرهنگ هستند؟ البته نظارت یک وظیفه حاکمیتی است.

*شورای راهبردی فرهنگ و هنر ملی ایران را تشکیل می دهم تا با کمک این شورا حوزه فرهنگ و هنر را اداره کنیم.

*ورزشکار ملی ما که مدال گرفته، کف خیابان های شیراز دارد به شهرداری کمک می کند. من اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر را سامان می دهم. وام هایی به هنرمندان می دهم که اگر موفق شوند و به قول معروف گل بزنند، من وام را به آنها خواهم بخشید.

*ماهواره و اینترنت چه اشکالی دارد؟ چرا باید اینقدر محدودیت ایجاد کنیم؟ البته در بسیاری از کشورها این چیزها هست و نمی گذارند خیلی از فیلم ها را کودکان ببینند. اما چطور این کار را می کنند؟ به گونه ای که هم کنترل می کنند و هم برخورد آزادانه را لحاظ می کنند. من به مصونیت در این زمینه خیلی معتقدم. نباید سرعت اینترنت را کم کرد. باید به گونه دیگری کنترل کرد.

*20 میلیون آمریکایی عاشق پرنده ها هستند که اغلب پرنده های مد نظر آنها در ایران هستند. اگر 10 میلیون نفر آنها به ایران بیایند و نفری یک میلیون دلار هزینه کنند، می توان یک میلیارد دلار درآمد کسب کرد و آن را در اختیار فقرا قرار داد. ما جاذبه های گردشگری بیشتری به نسبت ترکیه داریم اما کمتر از آن بهره می بریم.

*آرامش را به گونه ای در کشور ایجاد می کنم که سرمایه گذار و گردشگران خارجی خودشان به ایران بیایند.

*آرامش و نشاط را به خانواده و کشور باز می گردانم و مشکل اشتغال و تورم را رفع می کنم. اطمینان دارم که می توانم این کارها را بکنم. جوانان گمنام را به صحنه می آورمو با توانمندی و استعداد آنها مشکلات کشور را حل می کنم.

 

غرضی:دولت خاتمی و احمدی نژاد هرچه ریشه بود زدند/رئیس جمهور شوم 30 تهران در کشور خواهیم داشت

غرضی می گوید چهار دولت قبلی اتوبوسی بودند.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد غرضی با حضور در برنامه تلویزیونی «به انتخاب شما» که از شبکه سوم سیما پخش می شود گفت: هر دولتی که در این کشور رفته، یک اتوبوس آوردند و مدیران قبلی را بردند و مدیران جدید آوردند. البته دولت آقای هاشمی 50درصد دولت آقای موسوی را آورد اما در سیستم زیرمجموعه بازهم همان اتفاق بد افتاد.

وی تصریح کرد: در دولت خاتمی هر چه ریشه بود در دولت هاشمی، همه را زد. در دولت ایشان[احمدی نژاد] هم همین کار را کردند.

وی تاکید کرد: اگر رئیس جمهور شوم معاونین وزارت خانه ها را برای 10 سال ثابت نگه می دارم و برای این کار مصوبه مجلس را می گیرم.

وی تاکید کرد: جزو کسانی هستم که ضمن عمل ناظر را می‌پذیرم. من خیلی در این کشور کار کردم. 100 ها میلیارد تومان کار کردم حواسم جمع بود که دستگاه‌های ناظر بعد از عمل وارد شوند،‌ باختیم.

غرضی گفت: مردم به من رأی دهند، مشکلات را به سادگی حل می‌کنم. نهادهای بازرسی کشور را به راحتی هماهنگ می‌کنم تا اتفاقی مثل فساد 3 هزار میلیاردی رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه استان‌ها آب و برق و گاز دارند اما آباد نشده‌اند و متخصصان شهرها را ترک می‌کنند و به تهران می‌آیند افزود: تهران خیلی بد شده است و به هیچ وجه نمی‌تواند بزرگ‌تر از این شود. رئیس جمهور شوم کاری میکنم که 30 تهران در کشور داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه مخالف دادن پول به ورزش نیستم ولی الان جز در دعواها این پولها هزینه نمی‌شود اظهارداشت: از دوره رضاخان تا الان کلاهک سیاسی از سر ورزش برداشته نشده است. یکی از دوستانم در یکی از استانها مدیر ورزش بود، چمن کاشت، هر کاری کرد این چمن سبز نشد.

غرضی با بیان اینکه من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلبم افزود: من از متن انقلابم. یعنی از جایی که استعداد هست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من به جای دولت خدمتگزار، دولت پاسخگو تشکیل می‌دهم افزود: اگر موفق شدم، به تناسب استعدادی که صداوسیما و رسانه‌ها دارند با تمامی کسانی که در امور صاحب‌نظر هستند بخصوص خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با سیستم بسیار خوبی، صحبت میکنم. من خودم به سراغ سوال مردم نمی روم، رسانه ها را می فرستم و به آنها پاسخ میدهم. هرگز نمی روم سراغ یکی که سوال را بهش بدهم و بگویم از من بپرس. از این غلط ها نمیکنم.

وی خطاب به مردم گفت: مردم به روش رای بدهند نه به شخص. روش من مبارزه با تورم و توسعه جمهوریت و اسلامیت است.

انتخاب/خبرآنلاین