اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موج قیمت مسکن به کدام ساحل می‌رسد؟



موج قیمت مسکن به کدام ساحل می‌رسد؟

سال گذشته بازهم قایق نه چندان محکم مسکن در بین امواج گرانی تکانی خورد و به دنبال آن موجی از افزایش قیمت، تشویش و نگرانی از صاحب‌خانه شدن در کنار دیگر امواج اقتصادی در بازار حکمفرما شد و حاصل، معلق ماندن قیمت‌ مسکن در دریای عظیم اقتصاد کشور بود؛ حال این قایق سرگردان در انتظار رسیدن به ساحل ثبات قیمت‌هاست.

به آرامش رسیدن این ناآرامی‌ها همواره با مشکلاتی از جمله عوامل همیشگی و حواشی بازار مسکن همراه بوده و هر بار افزایش قیمت‌ها با بهانه‌هایی همچون افزایش ناگهانی قیمت زمین،‌ افزایش نرخ مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران، مهندسان، عوارض ساختمانی و هزینه‌های جانبی بوده که نمی‌توان در ساخت و سازها از هیچ یک چشم پوشی کرد.

در روزهایی که حال مسکن چندان مساعد نیست،‌ بیشترین دلایل افزایش قیمت‌ها بسته به بازار ارز عنوان شده و پس از آن تاثیر پذیری ارزش زمین و مصالح ساختمانی بیشترین دلایل را به خود اختصاص داده‌اند که برخی کارشناسان تخصصی مسکن معتقدند "بیشتر مصالح ساختمانی مورد استفاده تولید داخل هستند و نباید شامل این همه افزایش قیمت شوند".

پیشگیری بهتر از درمان است!

بر این اساس عده‌ای معتقدند که باید پیش از آغاز دولت بعدی قیمت‌ها مشخص و تثبیت شود چراکه تجربه ثابت کرده پس از آغاز کار هر دولتی با کمی نوسان قیمت مواجه می‌شویم لذا پیشگیری بهتر از درمان است.

برخی دیگر نیز ادامه روند فعلی بازار مسکن را در دیگر ماه‌های فصل بهار پیش‌بینی کرده و می‌گویند "با گذشت یک‌ماه از سال و تغییر نه چندان زیاد، فعلا رکود بر بازار مسکن حکمفرماست. از سوی دیگر باتوجه به اینکه مسکن دیگر ظرفیت افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد، امسال افزایش قیمت در این بخش نخواهیم داشت".

حباب به مسکن هم راه یافت...

در این میان نعمت‌الله ترکی - معاون استاندار تهران - می‌گوید: "در حال حاضر شاهد حباب قیمت مسکن هستیم که متقاضیان خرید خانه با مشاهده این قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و رکود در بازار حاکم شده است."

ترکی تاکید دارد:" امسال افزایش قیمتی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد و استانداری تهران در این زمینه نظارت خواهد داشت".

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز معتقد است: " تا زمان تثبیت نشدن نرخ ارز، بازار مسکن دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود که در سه ماه اول امسال، مسکن در رکود خواهد ماند".

تهران سردمدار گرانی‌ خانه؟

البته به واسطه پایتخت بودن، گاهی افزایش قیمت‌ها در اقلام ضروری، مصرفی و تجملی از تهران آغاز می‌شود و طی چند سال اخیر، مسکن در تهران بیش از شهرهای دیگر دچار آشفتگی در قیمت شده و سرگردانی قیمت‌ از تهران آغاز شده است اما سکاندار بخش مسکن در استان تهران معتقد است:" افزایش قیمت در ماه‌های آینده نخواهیم داشت و اگر در فصل نقل و انتقالات، جو روانی و کاذب قیمت در بازار مسکن بیشتر شود باید بخش دولتی و اتحادیه املاک از خرید و فروش‌های کاذب و افزایش جلوگیری کنند تا قیمت‌ها کنترل شود".

اما بازار مسکن با باری از پیش‌بینی‌ها و وعده‌ها، دغدغه بسیاری از متقاضیانی است که به دنبال سقفی محکم برای زندگی می‌گردند./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
وزیر جهاد کشاورزی: مرغ به قیمت منطقی می رسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موج تازه پول لازم‌ها در بازار مسکن+فهرست قیمت مسکن در غرب تهران



 

اخبار اقتصادی - فهرست قیمت مسکن در غرب تهران
موج تازه پول لازم‌ها در بازار مسکن

روز گذشته یک واحد مسکونی 90 متری تکواحدی در خیابان ستارخان متری 3 میلیون و 450 هزار تومان قیمت‌گذاری شد و مالک اظهار کرده است که «واقعا پول لازم» است.

از سوی دیگر در خیابان آلاله واقع در خیابان آیت اله کاشانی، واحدی به متراژ 86 متر مربع 2 سال ساخت با کلیه امکانات متری 4 میلیون و 200 هزار تومان به خریدار تحویل داده می‌شود؛ چراکه فروشنده تاکید کرده است: «شدیدا پول لازم» است.


علاوه براین مالکی واحد 76 متری نوساز خود را که از کلیه امکانات نیز برخوردار است در خیابان شهرزیبا متری 3 میلیون و 680 هزار تومان ارزش گذاری کرده است و در فایل فروش واحدش عنوان کرده که «به دلیل نیاز مالی نرخ فروش، زیر قیمت» است.


همچنین 4 میلیون و 50 هزار تومان قیمت هر متر مربع یک واحد مسکونی 77 متری در یکی از محله‌های پونک است. فروشنده به این مساله اشاره کرده است که برای فروش هرچه سریع‌تر واحدش «قیمت فروش را کمتر از قیمت واقعی منطقه» تعیین کرده است.


این روزها نمونه این چنینی واحدهای مسکونی فروشی در محله‌های مختلف غرب تهران به طور چشمگیری به چشم می‌خورد.


شاید یکی از دلایلی که باعث شده است، تا در حال حاضر تعداد فروشنده‌های پول لازم در غرب تهران افزایش پیدا کند، حجم بالای ساخت و سازها در غرب تهران است.


با این تفاسیر و با توجه به شواهد در بازار مسکن غرب تهران می‌توان به این موضوع پی برد که موجی از فروشنده‌های پول‌لازم در غرب تهران راه افتاده است.


رکود در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی غرب تهران طی چند ماه اخیر باعث شده تا فروشنده‌ها با عناوینی همچون «پول لازم بودن» یا  «زیر قیمت بودن واحدشان»، خریداران را تشویق به خرید کنند، اما حالا که خریداران با نرمش عده‌ای از فروشنده‌ها روبه‌رو شده‌اند معتقد هستند که هنوز وقت خرید فرا نرسیده است و فروشنده‌ها باید تاوان بیشتری از بابت افت قیمت‌های پیشنهادی فروش بدهند!

 

اخبار, قیمت مسکن در غرب تهران

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد