اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موج سوال و استیضاح از وزرا در راه است


نماینده اردکان در مجلس با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: هنوزیکسال از کار دولت نگذشته یکی از فرهیخته ترین اعضای کابینه را از دولت گرفتیم و موج سوال و استیضاح را در راه داریم.

خبرگزاری ایسنا: محمدرضا تابش در ادامه بازدید از حوزه انتخابیه خود در جمع اهالی محله قطب آباد اردکان حضور یافت و از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات مردم این محله پرداخت.

وی در این نشست که فرماندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، اعضای شورا و جمعی از مسئولین شهرستان حضور داشتند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود:این دوشهید بزرگوار، دو اسوه و دو الگوی به تمام معنا انسان، شریف، وقت گذار و فداکار بودند؛ افرادی که ازجانشان و از آبرویشان، برای عظمت این ملت سرمایه گذاری کردند و افتخار آفریدند، جامعه کارمندی ما باید به نمادهایش افتخار کند و در راه خدمتگذاری به مردم روش و منش این اسوه ها را الگو قرار دهد.

تابش با اشاره به تحولات منطقه ای و قدرت گرفتن تندروهای داعش گفت: پیش زمینه تشکیل داعش، به نوع نگاه و برداشت آنها از اسلام باز می گردد که در القاء و تقویت این تفکرات دست برخی قدرت‌های استکباری و منطقه ای پیداست.

وی اضافه کرد: در اسلام امروز یک خط فکری می‌شود داعش و القاعده و طالبان که به اسم احیای فریضه وبه استناد ازقرآن وآیات واحادیث وروایات دست به کشتار همنوعان خود می زنند و یک خط فکری هم میشود تفکری که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارند، تفکری که آقای خاتمی دارد، تفکری که بهشتی‌ها، رجایی‌ها، باهنرها و مطهری‌ها داشتند؛ این تفکرات است که میتواند نمایانگر اسلام واقعی و رحمانی حضرت محمد(ص) در جهان باشد؛ خون شهید رجایی وباهنر و شهیدبهشتی تفکر داعشی های ایران را بر ملا ساخت؛ افرادی که با تفکرات غلط و افراطیشان ناخود آگاه اسلام هراسی را ترویج می کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این گروهها درایران جایگاهی ندارند ومردم آنها را شناخته‌اند، البته یک عده قلیل سعی دارند افرادی را که جلوی این تفکرات انحرافی ایستادگی کردند را به هر طریق ممکن از صحنه خارج کنند چون فکر و بیان آنها این تفکری را که درایران میتواند منجر به تفکر داعشی وطالبانی و القاعده ای شود آشکار وهویدا می کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس با ابراز نارضایتی از برخی هجمه های ناروا و سنگ اندازی ها علیه دولت منتخب مردم گفت: از جمله دستاوردهای عظیم این انقلاب ، به رسمیت شناخته شدن اعمال حق حاکمیت توسط مردم است.

تابش تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون رای مردم بر هر چیزی مقدم و نافذ بوده است مردم آمده اند در یک انتخابات پر شور، به فردی رای داده اند که شعارها و برنامه هایش مورد قبول آنها بوده است، ما به عنوان نماینده ملت باید به تفکری که مردم به آن رای داده‌اند احترام بگذاریم، رییس جمهور را در پیاده کردن برنامه ها و تحقق شعارهایش همراهی کنیم.

وی افزود: تفکری که معتقد به آزادی بیان است، تفکری که میخواهد جوامنیتی درجامعه حاکم نباشد، تفکری که می گوید چرخ انرژی هسته ای بچرخد، چرخ زندگی مردم هم بچرخد.

وی اضافه کرد: آقای روحانی آمده با سعی وتلاش فراوان تحریم‌ها را بشکند و مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم را کم کند، حالا اگر ما بخواهیم کارشکنی کنیم در حق مردم ظلم نکرده‌ایم؟ اگرمردم درتامین نیازهای اولیه و معیشتی خود بمانند جامعه دچاربسیاری ازمعضلات وآسیب‌های اجتماعی وفرهنگی می شود که آن را داریم می بینیم و مهمتر آنکه اگر کمک نکنیم دولت موفق شود و احساس امید از جامعه رخت بر می‌بندد و مردم به مسئولان و مجموعه حاکمیت بی اعتماد می شوند. تا کی می خواهیم این سرمایه عظیم مردمی و اعتماد آنان به حاکمیت را خواسته و ناخواسته بازی دهیم؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته که این دولت هم نواقصی دارد، بنده بارها عرض کرده ام ما با کسی عهداخوت نبسته ایم؛ آن بالا خدا و این پایین هم مردم، هرچه رضایت خداوند وهرچه مصلحت مردم است همان را می گوییم ومی خواهیم و انشالله عمل می کنیم.

این عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت با اشاره به استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: هنوزیکسال از کار دولت نگذشته یکی از فرهیخته ترین، عالمترین ودانشمندترین اعضاء کابینه را از دولت گرفتیم! و موج سوال و استیضاح که هم وقت گیر است و هم وزرا را در مجموعه تضعیف می کند در راه داریم، اجازه بدهیم کارکنند و مقدورات و امکانات و اختیارات دولت را در نظر بگیریم سپس اگرمشکلی دیدیم اقدام کنیم.

تابش افزود: به لطف خدا و با همت مسئولین، اردکان در مسیر رشد و ترقی و پیشرفت قرار گرفته است و ما هر آنچه در توان داشته ایم در جهت خدمت به مردم شریف این منطقه به کار بسته ایم و انشاالله با برنامه ریزی درست باید توسعه متوازن را در شهرستان رقم بزنیم تا رفاه و امنیت، فرهنگ و محیط زیست در همه تصمیم گیریها مد نظر باشد .

وی همچنین گفت: ما جلسات متعددی را در رابطه با این موارد با صاحبان صنایع و مسئولین و مدیران کل ذیربط داشته ایم و قاطعانه با افراد متخلف و سودجو که تنها به فکر منافع خویش هستند و به نیازهای مردم و خواسته های آنها توجهی ندارند برخورد میکنیم؛ در رابطه با رینگ شهری که مدتی هم هست از زمان آن می گذرد بنده به مسئولین توصیه کردم با دید وسیع و آینده نگری نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنند که خوشبختانه قدم های خوبی در این راستا برداشته شده است.

نماینده مردم اردکان در پایان خاطرنشان کرد: در ارتباط با مشکلات این محله که مردم آن شهدا زیادی را تقدیم انقلاب نموده‌اند و نیازهای آنها در خصوص تعریض خیابان، پارک، مخزن و نیز برداشت آب، مجوعه فرهنگی، آسفالت معابر و همچنین مسکن جوانان مسئولان اقداماتی کرده و خواهند کرد که در ادامه جلسه توضیح خواهند داد.


ویدیو مرتبط :
شیرازبُن / رستوران وزرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موج استیضاح و سوال از مردان روحانی


دو روز پیش، هنگامی كه در دقایق پایانی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر «طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش» با 64 امضا را اعلام وصول كرد، این «پذیرش» را «تحت فشار» اصرار تعدادی از نمایندگان توصیف كرد؛ موضوعی كه نشان می‌دهد گام پایانی برای دومین استیضاح كابینه نیز برداشته شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: دو روز پیش، هنگامی كه در دقایق پایانی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر «طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش» با 64 امضا را اعلام وصول كرد، این «پذیرش» را «تحت فشار» اصرار تعدادی از نمایندگان توصیف كرد؛ موضوعی كه نشان می‌دهد گام پایانی برای دومین استیضاح كابینه نیز برداشته شده است.

اگرچه موضوع استیضاح اعلام وصول شده علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به برگزاری جلسه‌ای با استیضاح‌كنندگان در كمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان منوط شده است، اما این اولین بار نیست كه وزیری از كابینه یازدهم استیضاح می‌شود یا آنكه در پاسخ به سوالات متعدد نمایندگان در صحن علنی با كارت زرد مجلسی‌ها روبه‌رو می‌شود. عمر كابینه حسن روحانی به دو سال نرسیده، اما در همین مدت طی شده، دولت او با انواع مختلفی از سوالات، تذكرات، كارت‌های زرد، اخطار، استیضاح، عدم‌اعتماد و حتی اظهاراتی فراتر از انتقاد، از سوی مجلسی‌ها روبه‌رو شده است؛ اقداماتی كه در بسیاری از موارد دولت را تحت فشار قرار داده است.

فضایی اینچنین، دست‌كم در این برهه از زمان كه دولت با دغدغه‌ای با عنوان موضوع مذاكرات هسته‌ای درگیر است، بدون شك دولت را با موضوعات داخلی به موازات اقدامات سیاست خارجی و فشارهای ناشی از آن روبه‌رو می‌كند. پیش از این، آنچه در مواجهه مجلس با دولت حسن روحانی بیش از هر موضوعی خبرساز شد، ماجرای استیضاح رضا فرجی‌دانا، اولین وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، پیوند این استیضاح با موضوع پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل و در ادامه آن، رد چهار گزینه دیگر روحانی برای وزارتخانه علوم بود؛ موضوعی كه حدود چهار ماه به طول انجامید.

در این باره اگر از توضیح موضوع اعطای كارت‌های زرد به وزیران روحانی كه شمار آن به 12 كارت رسید بگذریم، در تازه‌ترین اقدام مجلسی‌ها می‌توان از به جریان افتادن استیضاح وزیر آموزش و پرورش یاد كرد. از سوی دیگر تاكید بسیاری از نمایندگان بر اعلام وصول استیضاح دیگر وزیران ازجمله علی ربیعی، وزیر رفاه، كار و تامین اجتماعی و حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز قابل ذكر است. نادر قاضی پور، نماینده ارومیه دیروز در تذكری به هیات‌رئیسه خواستار اعلام وصول وزیر نیرو شد.

 از سوی دیگر و در تازه‌ترین اقدام هم استیضاح حمید آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی كلید خورده است. پیش از این نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می‌رسید. در مسكوت ماندن بسیاری از این طرح‌های استیضاح باید به نقش هیات‌رئیسه مجلس اشاره كرد؛ آنجا كه هیات‌رئیسه مجلس با اعلام وصول نكردن این طرح‌ها، انتقاد برخی نمایندگان خواهان استیضاح را در قالب تذكر، اخطار یا نطق را برانگیخته است به نحوی كه نوعی كشمكش را میان برخی نمایندگان و هیات‌رئیسه به وجود آورد.

 در این باره تلاش هیات‌رئیسه و شخص علی لاریجانی رئیس مجلس برای تعامل بیشتر مجلسی‌ها با دولت قابل ذكر است. هرچند طرح استیضاح فانی بر اساس آنچه باهنر آن را «تحت فشار برخی نمایندگان» می‌خواند اعلام وصول شده است، اما دو هفته پیش از این، علی لاریجانی درباره این استیضاح، نمایندگان مجلس را ملزم به تعامل با وزیر و برگزاری جلساتی با حضور فانی و نمایندگان خواهان استیضاح كرده بود. این پادرمیانی نشان می‌دهد كه او و هیات‌رئیسه مجلس رغبتی به استیضاح ندارند.

 این موضوع درباره استیضاح وزیر كار نیز صادق بوده است. در این باره اگرچه نمایندگان خواهان استیضاح، بارها از اعلام وصول نشدن طرح استیضاح وزیر كار، به هیات‌رئیسه گلایه كرده‌اند، اما محمدرضا پورابراهیمی یكی از نمایندگان خواستار استیضاح، 29 اردیبهشت ماه امسال از شرطی سخن گفت كه رئیس مجلس برای اعلام وصول این طرح مطرح کرد. به گفته این نماینده مجلس در جلسه سه‌جانبه لاریجانی، ربیعی و استیضاح‌کنندگان علی لاریجانی قول داد تا در صورتی که استیضاح‌کنندگان به جمع‌بندی نرسند، استیضاح وزیر رفاه اعلام وصول می‌شود.

تعویق استیضاح وزیر آموزش و پرورش

به هر روی، خبرها از آن حكایت دارد كه استیضاح علی اصغر فانی فعلا به تعویق افتاده است؛ گرچه دو روز پیش، زمان برگزاری جلسه استیضاح این وزیر از سوی محمدرضا باهنر رئیس جلسه، چهارشنبه آینده اعلام شده بود، اما دیروز خبرها از عقب افتادن آن حكایت داشت. این را عبدالوحید فیاضی سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «دنیای اقتصاد» خبر داده است. او در این باره با اشاره به برگزاری جلسه‌ای میان نمایندگان خواهان استیضاح و وزیر آموزش و پرورش، زمان این جلسه را یكشنبه آینده 24 خرداد اعلام و تاكید كرد: «پیش از این 175 تن از نمایندگان با امضای نامه‌ای خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور فانی شده بودند که بنا به صلاحدید هیات‌رئیسه این جلسه برگزار نشد.

در جلسه علنی دیروز نیز برخی نمایندگان مجددا خواستار برگزاری این جلسه غیرعلنی شدند که رئیس جلسه، موضوع استیضاح را به علت ارجاع این قضیه به کمیسیون آموزش و تحقیقات، فعلا کان لم یکن تلقی کرد و از احتمال برگزاری چنین جلسه‌ای در هفته آتی خبر داد.» محسن صرامی، نماینده خمینی شهر در تذکری در جلسه علنی دیروز به نامه 177 نفر از نمایندگان اشاره كرده بود كه بر اساس آن قرار بود در جلسه غیر‌علنی با محمدباقر نوبخت و فانی ناگفته‌ها در خصوص معیشت فرهنگیان مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

 او البته تاكید كرد كه برگزاری جلسه غیر‌علنی ربطی به استیضاح فانی ندارد؛ بنابراین از هیات‌رئیسه درخواست دارم که متعهد باشد و انجام وظیفه کند. از سوی دیگر ضرغام صادقی، عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره به تعویق افتادن استیضاح به «ایرنا» گفت: «طبق آیین‌نامه جدید، زمانی که طرح استیضاح از وزیر اعلام وصول می شود، کمیسیون یک هفته فرصت دارد طرح را با حضور وزیر بررسی کند.» به گفته او پس از آن زمان، وزیر مربوطه، 10 روز فرصت دارد در صحن مجلس حضور یابد. نكته‌ای كه درباره استیضاح فانی وجود دارد آن است كه برخی قرائت متن استیضاح در جلسه روز سه‌شنبه را خلاف آیین‌نامه می‌دانند.

علیرضا منادی در این باره به «ایسنا» گفت: «این مساله ابتدا باید در کمیسیون تخصصی مطرح شود و در جلسه‌ای استیضاح‌کنندگان با وزیر مسائل خود را بررسی کنند و اگر نمایندگان قانع نشدند و تعداد متقاضیان استیضاح بیش از 10 نفر بود در این صورت استیضاح قابل طرح در مجلس است.» بر این اساس تاریخ برگزاری استیضاح فانی به نتیجه جلسه او با استیضاح‌كنندگان در كمیسیون آموزش و تحقیقات بستگی دارد. آنچه استیضاح‌كنندگان را بر آن داشته تا این استیضاح را بیش از هر موضوع دیگری در مجلس پیگیری کنند وضعیت بد معیشتی فرهنگیان است. به باور استیضاح‌كنندگان وزیر كنونی آموزش و پرورش در مسائلی چون جلب رضایت جامعه مهم آموزش و پرورش و نیز در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم ناتوان ظاهر شده است.

استیضاح آخوندی در کمیسیون عمران

استیضاح علی‌اصغر فانی هنوز به نتیجه نرسیده، خبر تقدیم استیضاح وزیر راه‌ و شهرسازی با امضای 30 نفر به هیات‌رئیسه اعلام شده است. حسن كامران در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینكه یکشنبه هفته آینده این استیضاح در کمیسیون عمران بررسی می‌شود، گفت: «یکی از محورهای مهم این استیضاح در مورد برنامه‌هایی است که وزیر راه و شهرسازی در حوزه عمومی، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی در روزهای ابتدایی مسوولیت خود به مجلس ارائه داد، اما تاکنون این برنامه‌ها عملی نشده است.»

 به گفته كامران، انعقاد برخی قراردادها، از جمله مسائلی است که نمایندگان مجلس در مورد استیضاح عباس آخوندی، مورد سوال قرار خواهند داد. در میان 25 ماده تدوین شده برای این استیضاح موضوعاتی چون عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم‌پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم‌حمایت از مسکن محرومان و... دیده می‌شود.

سوال از وزیر اطلاعات در صحن علنی

از سوی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جلسه عصر سه‌شنبه این کمیسیون گفت: «پس از استماع پاسخ‌های وزیر اطلاعات، برخی نمایندگان قانع نشدند.» سیدحسین نقوی حسینی در این باره به «ایلنا» با اشاره به محورهای سوالات موسی‌الرضا ثروتی از وزیر اطلاعات گفت: «پس از استماع، پاسخ‌های وزیر اطلاعات در مورد سوالات مطروحه، ثروتی از این پاسخ‌ها قانع نشد.» بر این اساس وزیر اطلاعات نیز باید در یكی از جلسات علنی مجلس در هفته‌های آینده حضور یابد و در حضور همه نمایندگان به سوالات پاسخ داده و آنان را قانع كند. بنابر آنچه در این گزارش درباره احتمال برگزاری چند استیضاح در ماه‌های آینده نگاشته شده است، به نظر می‌رسد دولت یازدهم یكی از دوره‌های سخت را در پیش داشته باشد.

موج استیضاح و سوال مردان روحانی در مجلس