اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موج خوش‌بینی در بورس تهران



اخبار اقتصادی - به دنبال سیاست‌های جدید در بازار سهام رقم خورد
موج خوش‌بینی در بورس تهران

طی هفته گذشته پس از مدت‌ها بورس گوی سبقت را از بازارهای ارز و سکه ربود و توانست بازدهی هفتگی قابل توجه 6/3 درصدی را که طی هفت ماه اخیر بی‌سابقه بود به ثبت برساند.

پیرو برخی سیاست‌های حمایتی دولت از بزرگ‌ترین صنعت بورس، یعنی پتروشیمی‌ها، طی هفته گذشته شاهد بازگشت رونق در بازار سهام بودیم. به این ترتیب، کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های پتروشیمی از محل کاهش نرخ گاز و از سوی دیگر افزایش نرخ فروش، پیرو الزام فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز آزاد می‌تواند موجب سودآوری این شرکت‌ها شود.

 

همچنین، افزایش نرخ فروش محصولات برخی گروه‌های دیگر نظیر خودرو و سیمان نیز از جمله اتفاقاتی است که پس از افزایش هزینه‌های تولید در پی اجرای فاز دوم هدفمندسازی توانسته بخشی از کاهش سودآوری تولیدکنندگان را جبران کند. بنابراین، حمایت‌های مزبور فارغ از نحوه اثرگذاری واقعی، به نوعی موج خوش‌بینی میان سهامداران ایجاد کرد تا بار دیگر رونق به بورس برگردد.

در سایر بازارها، دلار که معامله‌گران خود را خوش‌بین به نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌بیند مدتی است در مسیر کاهشی قرار گرفته است. اما در این مسیر با کف حمایتی 3100 تومانی مواجه است و در این محدوده نوسان می‌کند. با این حال، هر دلار آمریکا طی هفته گذشته حدود یک درصد افت قیمت را تجربه کرد و در پایان به قیمت 3 هزار و 115 تومان معامله شد. از سوی دیگر، سکه نیز که اوایل هفته را همگام با دلار در مسیر کاهشی سپری می‌کرد، در پایان با جهش طلای جهانی، رشد نسبی را تجربه کرد. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید با ثبت بازدهی هفتگی 6/0 درصدی توانست بر‌خلاف دلار هفته مثبتی را سپری کند.

 آزادسازی نرخ‌ها با نیم‌نگاهی به کنترل تورم
روند نزولی شاخص طی ماه‌های اخیر منجر شد تا مسوولان بورسی و دولتی به واکاوی مشکلات بازار سهام بپردازند و به دنبال راهکاری برای خروج بورس از رکود باشند. به این ترتیب، مسوولان آغاز افت شاخص بورس را از زمان افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عنوان کردند و با تخفیف‌هایی که برای این گروه در نظر گرفتند بورس را برای خروج از رکود آماده کردند.  این در شرایطی است که پیش از این، دولت به‌منظور کنترل نرخ تورم پس از هدفمندی یارانه‌ها، اجازه افزایش قیمت محصولات را نداده بود.

 

اما اکنون به نظر می‌رسد دولت به تدریج در حال آزادسازی نسبی قیمت‌ها است تا به این ترتیب، هم نرخ تورم کنترل شود و هم از میزان سودآوری شرکت‌ها کاسته نشود. در این میان، می‌توان به افزایش نرخ محصولات سیمانی، لبنی و خودرویی اشاره کرد که مطابق با سیاست مزبور است. بر این اساس، زمزمه‌هایی در خصوص افزایش نرخ سایر گروه‌ها نیز وجود دارد که قرار است به تدریج اعمال شود. این امر منجر می‌شود تا بخشی از کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی جبران شود.

 

اما باید در نظر داشت که این افزایش قیمت‌ها به قدری بالا نخواهد بود که بتواند منجر به جهش سودآوری شرکت‌ها بیش از میزان پیش‌بینی‌شده شود؛ بنابراین، شرکت‌ها مجبور هستند طرح‌های توسعه‌ای انجام دهند و افزایش سودآوری از محل‌های واقعی به غیر از افزایش نرخ داشته باشند.


این افزایش سودآوری واقعی، به نوعی تعیین‌کننده رشد تولید ناخالص ملی (GDP) است که با توجه به شرایط موجود پیش بینی‌ها نشان از رشد 2 یا 3 درصدی تا پایان سال جاری دارند. بنابراین، مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی «دنیای اقتصاد»، سال جاری را می‌توان گذاری برای رشد‌های بیشتر دانست.

 

در این میان، اما توافقات هسته‌ای می‌تواند با تاثیر جدی روی توسعه بازارهای هدف منجر به تسریع این روند شود. به عبارت دقیق‌تر، اگر مذاکرات هسته‌ای که تا‌کنون روند مناسبی را در پیش داشته است به نتیجه مناسبی برسد می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بورسی، سودآوری مناسبی را کسب کنند. در غیر این‌صورت، در سال جاری رشد قابل توجه بورس تهران دور از ذهن به نظر می‌رسد.

  معاملات بورس جان تازه‌ای گرفتند
طی هفته گذشته، 3 هزار و 250 میلیون سهم به ارزش 8 هزار و 200 میلیارد ریال در 273 هزار و 898 دفعه با در نظر گرفتن معاملات بلوکی معامله شد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد حتی با حذف معاملات بلوکی، حجم معاملات روزانه طی هفته گذشته، نسبت به آنچه از ابتدای تیرماه بوده است 50 درصد افزایش یافته و نزدیک به میانگین آن از ابتدای سال است. این مهم نشان می‌دهد بار دیگر پویایی در بازار سهام به وجود آمده است.

  ورود با احتیاط نقدینگی حقیقی‌ها
بررسی دیگر «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته گذشته (از شنبه تا سه‌شنبه) تغییر مالکیت 87 میلیارد ریالی (معادل 2/1‌درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. همچنین، میزان مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد که حضور آنها به صورت پایاپای بوده است و بر‌خلاف ابتدای سال 93، سهامداران حقوقی نیز در معاملات حضور گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.


در این شرایط، نگاه به تغییر مالکیت دو پیام مهم در بر دارد. نخست، ورود نقدینگی به بازار از سوی سهامداران حقیقی در پی تغییر مالکیت به نفع این سهامداران است.


این امر نشان می‌دهد که بازار سهام آمادگی جذب نقدینگی جدید را دارد که البته میزان اندک آن نشانگر احتیاط سهامداران مزبور است.


از سوی دیگر، تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها در روزهای مثبت بورس نشان می‌دهد که سهامداران حقوقی، سطح فعلی قیمت‌ها را مناسب ارزیابی کرده و معتقدند که بازار نیاز به حمایت جدی ندارد. بنابراین می‌توان برداشت کرد که قیمت سهام در وضعیت متعادلی است و از کف خود فاصله مناسبی دارد.

 اقبال خوش به بزرگان بورس
طی معاملات هفته گذشته، عمده صنایع با روند شاخص کل همراهی و روند مثبتی را سپری کردند. در این میان، سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ‌ها)، خودرویی، محصولات چوبی، و سرمایه گذاری‌ها به ترتیب با 5/16، 8/12، 1/11 و 1/7 درصد رشد توانستند بیشترین بازدهی هفتگی را در میان صنایع بورسی به ثبت برسانند.


 از سوی دیگر، انتشار، چاپ و تکثیر، سیمانی‌ها، محصولات چرمی و زراعت به ترتیب با 5، 6/3، 4/3 و 8/2 درصد افت، منفی‌ترین گروه‌های هفته گذشته شدند.


از سوی دیگر، طی هفته گذشته، گروه خودرو، بانکی و لیزینگ‌ها بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشتند. بررسی روند 10 گروه با بیشترین حجم معاملات نشان می‌دهد به جز گروه سیمانی سایر صنایع هفته مثبتی را پشت سر گذاشتند که با روند شاخص همخوانی دارد. به این ترتیب، مشاهده می‌شود دو صنعت که بازدهی دو رقمی نیز طی هفته گذشته داشتند، در میان صنایع با بیشترین حجم معامله نیز جای گرفتند.


در این میان، روند حرکت دو صنعت خودرو و سیمان که هر دو توانسته‌اند افزایش نرخ محصولات خود را تصویب کنند قابل توجه است. در خصوص صنعت سیمان که هفته منفی را سپری کرد، نتیجه می‌گیریم که پیش‌بینی سود شرکت‌های این گروه، خوش‌بینانه بوده است و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد حتی با افزایش نرخ محصولات سیمانی، بسیاری از آنها مجبور به تعدیل منفی سودآوری خود هستند.


از سوی دیگر، وضعیت صنعت خودرو که با اقبال شدید سهامداران مواجه بود و بازدهی مناسبی را طی هفته گذشته کسب کرد اندکی ابهام دارد. در واقع، زیان ده بودن این گروه طی یکی، دو سال اخیر باعث می‌شود به‌منظور نائل شدن به EPS مناسب، سودآوری آنها رشد زیادی را ثبت کند که در شرایط فعلی (عدم رسیدن به توافق نهایی هسته ای) دشوار به نظر می‌رسد. نمونه این امر را می‌توان در گزارش سالانه ایران خودرو مشاهده کرد که گرچه سودآوری آن رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود اما نتوانست EPS خود را مثبت کند و همچنان سهامداران را با زیان همراه ساخت. بنابراین احتیاط و بررسی کارشناسی‌تر در این گروه لازمه ورود سهامداران به نمادهای خودرویی است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
مقایسه پیش بینی شاخص بورس اوراق بهادار تهران با دو روش آریما و لژاندر معاملات با

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار روی موج خوش‌بینی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

 

اخبار اقتصادی - بازار ارز همچنان در سرازیری است
دلار روی موج خوش‌بینی

نرخ دلار تحت‌‌تاثیر خوش‌بینی‌های ایجاد شده به امکان توافق هسته‌ای در دور ششم مذاکرات، روز گذشته را نیز با حدود 35 تومان کاهش پشت‌سر گذاشت تا روند نزولی سه هفته اخیر، دیروز نیز ادامه داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مدت از ارزش دلار حدود 4 درصد کاسته شده است. روند طی شده موجب شد که سطح قیمت از حدود 3300 تومان در اوایل خردادماه، به حدود 3100 تومان در روزهای جاری نزدیک شود. گفته می‌شود که مهم‌ترین عوامل روندهای کاهشی اخیر، «افت تقاضا در بازار» به دلیل امید به کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده و همچنین عواملی مثل افت تقاضای ارز مسافرتی با شروع ماه رمضان بوده است.

 

در این شرایط، برخی از کارشناسان معتقدند بانک مرکزی باید از سطحی تعادلی برای قیمت دلار حمایت کند که کمترین نوسان را، چه افزایشی و چه کاهشی، داشته باشد. به گفته کارشناسان، در شرایطی که قیمت‌ها در بازار نوسانی باشند، خریداران اصلی ارز یعنی صادرکنندگان و واردکنندگان از معاملات خود دست می‌کشند. در نتیجه، نوسان ارزی معمولا با رکود تجاری همراه می‌شود. «دنیای اقتصاد» با توجه به شرایط جدید ارزی، در کنار بررسی دلایل افت ارز و جهت پیش رو به بررسی نحوه مواجهه با نوسان ارزی و راهکارهایی برای مدیریت این نوسانات پرداخته است.

بهای دلار طی سه هفته 115 تومان کاهش یافت
 نرخ دلار روز گذشته با 35 تومان کاهش نسبت به روز قبل، به قیمت 3 هزار و 130 تومان رسید. قیمت دلار در سه هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته و در این مدت حدود4 درصد (معادل 115 تومان) از ارزش خود را از دست داده است.

 

فعالان این بازار معتقدند که در روزهای گذشته تقاضای بازار کاهش یافته است، در حالی که تغییر قابل‌توجهی در عرضه ارز بازار رخ نداده است. به عقیده آنها، «خوش‌بینی به دور جدید مذاکرات» و «آغاز ماه رمضان» از عوامل اصلی کاهش در تقاضای بازار بوده است. از سوی دیگر برخی از مشاهدات نشان می‌دهد که ورودی بازار در روزهای گذشته از ثبات قابل‌توجهی برخوردار بوده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که کاهش «حجم تقاضا» و ثبات در «حجم عرضه»، نقطه تعادلی قیمت دلار را کاهش داده است.


2+2 عامل کاهش در تقاضا
یکی از عوامل اصلی کاهش تقاضا در روز گذشته را می‌توان عامل «انتظارات» و خوش‌بینی‌ها دانست. به گفته برخی از فعالان بازار، تعدادی از متقاضیان ارز، به امید کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده، خرید خود را به بعد از مذاکرات هسته‌ای موکول کردند. علاوه‌بر این، در روزهای گذشته اخبار منتشر شده حاکی از آن است که واردات برخی کالاها توسط بخش خصوصی کاهش یافته است؛ بنابراین این تصور در بازار وجود دارد که دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای، می‌تواند نرخ دلار آزاد را تا حدود قابل‌توجهی کاهش دهد.

 

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 11 تیرماه آغاز خواهد شد و تا 24 تیر ماه ادامه خواهد داشت. برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به طولانی بودن دور ششم مذاکرات (حدود دو هفته)، دیدگاه‌ها به یک توافق جامع نزدیک تر خواهد شد. بنابراین این امکان وجود دارد بازار ارز تا هنگام آغاز مذاکرات به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد و در جریان مذاکرات، همسو با اخبار مثبت و منفی، شاهد تغییراتی در قیمت دلار باشیم.


یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که باعث تغییر حجم تقاضا در بازار شده است، شروع «ماه رمضان» بوده است. به طور طبیعی، در این ماه از حجم سفرهای خارجی کاسته می‌شود و این اثر فصلی، باعث می‌شود که تقاضا برای تهیه ارز در بازار آزاد کاهش یابد. به‌نظر می‌رسد که عامل ماه رمضان در روز‌های آینده باعث می‌شود مقداری از تقاضای ارز برای تجارت کالاها نیز کاسته شود.


در کنار این عوامل اصلی برخی عوامل حاشیه ای
 نیز در جهت کاهش تقاضای بازار حرکت کرده است. به‌نظر می‌رسد که همسو با کاهش نرخ دلار در روز‌های اخیر، برخی جریان‌های داخلی بازار نیز بر تشدید این روند دامن زدند تا در قیمت‌های پایین دلار را خریداری کنند. علاوه‌بر این روز گذشته (یکشنبه) اکثر بازارهای جهانی تعطیل بودند و تقاضا در این روز برای دریافت حواله ارزی و انجام مبادلات بین‌المللی کاهش یافته بود. این عامل نیز باعث کاهش تقاضای بازار در روز گذشته شده است. البته به گفته کارشناسان با توجه به اینکه آغاز روند کاهشی دلار از هفته‌های گذشته کلید خورده است، بنابراین دو عامل آخر در این مسیر را باید عامل «تشدید‌کننده» دانست، نه عاملی اصلی که «جهت» حرکت قیمت دلار را تغییر دهد.

 ثبات در عرضه ارز
برخلاف عوامل کاهش در تقاضای دلار، عوامل موثر در ورودی بازار تغییر قابل‌توجهی نداشته است. هرچند در طرف عرضه نیز، انتظارات حاکی از افزایش عرضه در آینده است. در هفته گذشته اخباری مبنی‌بر وصول اقساط توافق شده در مذاکرات ژنو به گوش رسید. روز جمعه بانک‌مرکزی از واریز قسط ششم بدهی‌های
سر رسید شده به حساب بانک‌مرکزی خبر داد.

 

به گفته این نهاد، بر اساس توافق ایران و گروه1+5 مبلغ 550 میلیون دلار بابت بدهی‌های کشور هند در قالب قسط ششم، از طریق بانک‌مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک‌مرکزی ایران واریز شد. این موضوع می‌تواند عرضه بازار ارز را در آینده تقویت کند. واریز این اقساط به‌حساب بانک‌مرکزی، باعث می‌شود که اثر روانی در بازار به همراه داشته باشد.

 

از سوی دیگر برخی از اخبار منتشر شده حاکی از آن است که از کانال دبی، مقداری ارز وارد بازار می‌شود که البته منشأ این تزریق، مشخص نشده است. این عوامل نشان می‌دهد که عرضه ارز در روزهای گذشته از روند باثباتی بر خوردار بوده است؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که با توجه به کاهش حجم تقاضا در روز‌های گذشته و روند با ثبات در ورودی بازار ارز، تعادل عرضه و تقاضای بازار در قیمت‌های پایین شکل گرفته است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد