اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موج جدید بارش برف و باران در راه است


از اواخر روز سه‌شنبه با ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب برای مناطق غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر و ارتفاعات غربی البرز ابرناكی، بارش باران و برف و وزش باد پیش بینی می‌شود.

 ایسنا: مدیر كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور گفت: در روز دوشنبه استان زنجان با 17 درجه سانتیگراد زیر صفر و هرمزگان با 22 درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین استان‌های كشور خواهند بود.

عبدالرضا امیدوار شهری افزود: بر اساس تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی به سبب عبور موجی از تراز میانی جو از ساحل كشور و شرق كشور بارش خفیف و پراكنده برف پیش‌بینی می‌شود كه این موج در روز دوشنبه از شمال شرق كشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به این كه به دلیل پایداری نسبی هوا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه غبار محلی و افزایش نسبی آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی دور از انتظار نیست تصریح كرد: از اواخر روز سه‌شنبه با ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب برای مناطق غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر و ارتفاعات غربی البرز ابرناكی، بارش باران و برف و وزش باد پیش بینی می‌شود.

مدیر كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور افزود: همچنین در روز سه‌شنبه شرایط وقوع گرد و خاك بر روی عراق وجود دارد به این سبب پیش‌بینی می‌شود كه از اواخر روز سه شنبه و طی روز چهارشنبه گرد و غبار در برخی از مناطق شمال غرب و غرب كشور رخ دهد.

وی با اشاره به اطلاعیه ویژه سازمان هواشناسی كشور تاكید كرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد كه سامانه بارشی كه اكنون روی اروپا قرار دارد، از اواسط سه‌شنبه هفته جاری از نوار غربی وارد كشور می‌شود كه ابتدا در نیمه غربی و سپس در روز چهارشنبه در نیمه شرقی سبب افزایش دمای هوا می‌شود.

مدیر كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور افزود: بر این اساس در روز سه‌شنبه بارش برف در مناطق غربی استان‌های آذربایجان غربی، كردستان و كرمانشاه، روز چهارشنبه بارش متناوب باران و برف دراستانهای واقع در شمال غرب ، غرب ، جنوب غرب ، زاگرس مركزی و دامنه‌های جنوبی البرز كه در مناطق غرب و جنوب غرب با وزش باد و احتمالا گرد و خاك همراه است، روز پنجشنبه بارش متناوب باران و برف در استان‌های واقع در شمال غرب ، غرب ، سواحل دریای خزر ، جنوب غرب ،زاگرس مركزی ، مركز و دامنه های جنوبی البرز مركزی و روز جمعه بارش متناوب باران و برف در استانهای واقع در شمال غرب، غرب ، شمال ، زاگرس مركزی ، مركز، دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: بدین ترتیب تهران در روز دوشنبه صاف همراه با غبار محلی خواهد بود كه حداقل و حداكثر دمای تهران در این روز با دو درجه افزایش به 3- و 4 می‌رسد. همچنین در روز سه‌شنبه آسمان پایتخت نیمه ابری همراه با غبار محلی در اواخر وقت افزایش ابر در شهرهای غربی بارش برف پیش‌بینی شده است كه حداقل و حداكثر دمای تهران در این روز نیز با 2 درجه دیگر افزایش به 1- و 6 می‌رسد.

مدیر كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور گفت: بررسی‌ نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌هد بجز استان‌های بوشهر، خوزستان، گیلان، لرستان، مازندران و هرمزگان سایر استان‌های كشور در روز دوشنبه حداقل دمای زیر صفر خواهند داشت؛ به شكلی كه سردترین استان كشور در این روز استان زنجان با حداقل و حداكثر دمای 17- و 5- پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر گرمترین استان كشور نیز در این مدت استان هرمزگان با حداقل و حداكثر دمای 11 و 22 پیش‌بینی می‌شود.

وی تاكید كرد: بدین ترتیب همچنان 26 استان كشور در روز دوشنبه حداقل دمای زیر صفر داشته و استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان از زیر صفر خارج نمی‌شوند.
  


ویدیو مرتبط :
بارش برف و باران در آذربایجان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موج جدید بارش برف و باران



اخبار ,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار اجتماعی - موج جدید بارش برف و باران

یك پژوهشگر هواشناسی از موج جدید بارش برف و باران، كاهش محسوس دما و به دنبال آن افت فشار گاز طی روزهای آینده خبر داد.

احسان مرادی درباره این بارش ها گفت: خوشبختانه طی روزهای باقیمانده از دیماه، كشورمان چندین بار تحت تاثیر سامانه های بارش زا قرار خواهد گرفت و بارش های مناسبی را در بسیاری از استان ها خواهیم داشت كه بیشتر بارش ها به شكل برف خواهد بود و شك نكنید دیماه امسال پس از سال ها یكی از خاطره انگیزترین ماه های زمستان، در بسیاری از مناطق كشور خواهد شد.

این پژوهشگر در این باره افزود: اولین سامانه بارش زا از فردا (یكشنبه)، به كشورمان نفوذ می كند و یكی از ممتازترین سامانه های بارش زای امسال خواهد بود، زیرا بیشترین بارش های خود را دقیقا در استان هایی رقم می زند كه درگیر بحران آب هستند.

مرادی درباره مناطق تحت تاثیر این سامانه گفت: به جز استان های خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی كه كمتر تحت تاثیر این سامانه قرار می گیرند، تقریبا در سایر استان ها بارش خواهیم داشت، اما اوج بارش این سامانه در جنوب غرب، غرب، جنوب و دامنه های زاگرس خواهد بود.

 

از نظر استانی در استان خوزستان، كهكیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، مناطقی از ایلام، مناطقی از فارس و بوشهر بارش های شدیدی خواهیم داشت كه البته از دوشنبه شب و بامداد سه شنبه بارش های جنوب كرمان، استان هرمزگان و شمال سیستان و بلوچستان هم چشمگیر خواهد بود. حتی در این مدت در استان هایی مانند استان اصفهان پس از سال ها در مناطق شهری هم برف بر زمین خواهد نشست.

مرادی درباره زمان آغاز و پایان بارش ها اضافه كرد: ابتدا از فردا(یكشنبه) بارش از سمت جنوب غرب و غرب شروع می شود، به تدریج با نزدیك شدن به ساعات بامداد دوشنبه علاوه بر گسترش بارش ها به مناطق وسیعتری از كشور شاهد شدت گرفتن بارش در جنوب غرب و غرب خواهیم بود.

 

سرانجام روز دوشنبه بارش بیش از نیمی از كشور را فرا گرفته، علاوه بر استان های غربی و جنوب غربی، در مركز، جنوب، دامنه های زاگرس، دامنه های البرز، تهران و سواحل دریای خزر هم بارش هایی خواهیم داشت. از بامداد سه شنبه ضمن كاهش بارش در غرب و جنوب غرب، شاهد بارش در نیمه شرقی، جنوب شرق، شرق دریای خزر و مناطقی از شمال شرق خواهیم بود و از اواخر سه شنبه و روز چهارشنبه بارش ها در این مناطق هم تمام می شود.

این پژوهشگر با هشدار به مسئولان و هموطنان گفت: این سامانه بارش زا علاوه بر داشتن پتانسیل بارشی مناسب، با هوای سردی نیز همراهی می شود كه سبب بارش برف گسترده در كشور و بارش سنگین برف در جنوب غرب، غرب، دامنه های زاگرس، تا حدی دامنه های البرز و مناطقی از مركز كشور خواهد شد.

 

با این حساب در مناطق یاد شده بی هیچ شكی بسته شدن راه های منتهی به گردنه ها، محاصره روستاها توسط برف و غافلگیر شدن مسافران را خواهیم داشت. از طرفی در مناطق گرمسیری جنوب غرب و جنوب طغیان رودهای فصلی و آبگرفتگی معابر عمومی رخ می دهد.

مرادی با هشدار به مسئولان شركت گاز نیز گفت: از فردا شب تا چهارشنبه دمای هوا در سراسر كشور كاهش محسوسی خواهد داشت كه در مناطق وسیعی از كشور كمترین دماهای امسال رقم می خورد و لازم است اتاق بحران گاز از هم اینك تشكیل شود و تمهیدات لازم اتخاذ شود.

این پژوهشگر در آخر اضافه كرد: پنجشنبه این هفته سامانه كم فشار جدیدی بر روی جنوب مدیترانه و مستقر می شود و بار دیگر از روزهای ابتدایی هفته آینده سبب بارش برف و باران در كشور خواهد شد.

اخبار اجتماعی - مهر