اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موجودی آب بیش از 90 درصدی 5 سد کشور/کاهش ۲۰ درصدی ورودی ۵۵ سد



مخازن سدهای کشور,موجودی آب سدهای کشور

موجودی آب بیش از 90 درصدی 5 سد کشور/کاهش ۲۰ درصدی ورودی ۵۵ سد


در پایان مهر ماه جاری، تنها پنج سد ازجمله سد های ماشکید علیا، دولت آباد و بافت افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند و ۵۵ سد کشور نیز با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حجم آب 77 سد کشور ازجمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، گلستان 1 و 2، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده رود، ساوه، 15 خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری، به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

همچنین 47 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با مهرماه گذشته مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده رود، آبشینه، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، 25 سد کشور در زمان حاضر از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای قشلاق، جگین و البرز از آن جمله محسوب می شوند.

همچنین 55 سد کشور در پایان مهرماه جاری با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، ستارخان، وشمگیر، بارزو، تهم، کرخه، عباسپور، کارون 3، پیشین، بوکان، علویان، ساوه، کرج، لتیان، طرق، چاه نیمه ها، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

براساس این گزارش، 42 درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و 64 درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری متعلق به سدهای استان خوزستان است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
کاهش 20 درصدی واردات و 14 درصدی صادرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ۱۳ درصدی ورودی آب سدهای کشور



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش ورودی آب

حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای کشور در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 6.2 درصد کاهش یافته است.

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در پایان هفته دوم مرداد ماه، 22 میلیارد و 250 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل 6.2 درصد کاهش نشان می دهد.

حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود 23 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

براساس این گزارش، حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تا پایان هفته گذشته، با 13 درصد کاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به 26 میلیارد و 880 میلیون مترمکعب رسیده است.

این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 30 میلیارد و 830 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

همچنین حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، 25 میلیارد و 110 میلیون مترمکعب گزارش شده است؛ در حالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان 26 میلیارد و 220 میلیون مترمکعب بود.

بر این اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 4.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌اکنون مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی 49.1 میلیارد مترمکعب گزارش شده که 45 درصد از حجم مخازن سدهای کشور از آب پر بوده است.

اخبار اقتصادی - ایسنا