اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موتور سوخته کولر را دوباره سیم پیچی نکنید


سازمان بهره وری انرژی ایران(سابا) اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، الکترو موتورهای سوخته که مجدد سیم پیچی می شود، به طور متوسط 50 درصد مصرف برق کولر را افزایش می دهد.

خبرگزاری ایرنا: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو حاکی است، بررسیهای سازمان یاد شده نشان می دهد، تنها روش اصولی و مقرون به صرفه جایگزینی الکترو موتور نو به جای الکترو موتورهای سوخته است.

بر پایه این گزارش، در مرحله انتخاب و خرید کولر باید به شهر و میزان رطوبت هوا توجه شود به طوری که برای شهرهای با آب و هوای گرم و خشک(دارای متوسط رطوبت هوای کمتر از 20 درصد) انتخاب کولرهای آبی بهترین گزینه است، زیرا در کنار مصرف برق کمتر، آسایش حرارتی بیشتری را فراهم می کند.

هنگام خریداری کولر آبی توجه به برچسب انرژی با رتبه A و بالاتر، می توان دمای هوا را بین 10 تا 12 درجه کاهش داد و بیش از 30 درصد در مقایسه با کولرهای با رتبه انرژی پایین تر نیز در میزان مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

تعویض سالانه پوشال ها و تسمه کولر، شستشو، جرم گیری و رسوب زدایی دریچه های ورودی هوا در درب کولرها، پره های فن، توری و صافی پمپ آب، دیواره و کف داخلی کولر ، روغن کاری یاتاقان های کولر هر ماه یک بار در طول فصل گرم از مواردی است که برای کاهش مصرف انرژی از سوی سازمان نامبرده، توصیه شده است.

کنترل میزان سفتی تسمه پس از قرار گرفتن در شیار پولی(میزان سفتی باید به گونه ای باشد که تسمه با فشار ملایم انگشت حداکثر یک سانتیمتر خم شود)، شستشو و جرم گیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر، بازرسی عدم پارگی و نشتی شیلنگ آب از محل سرشیر تا محل اتصال به شناور کولر، بازرسی سلامت و عدم پارگی برزنت(محل اتصال دهنه خروجی کولر به کانال اصلی) از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق کولر آبی است.

انجام بازدید دوره ای و کنترل عملکرد کولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتی آب از سرشیر تا کولرها، توزیع مناسب و یکنواخت آب بر روی پوشال ها، سلامت پمپ آب و روغن کاری یاتاقان ها و عدم پارگی تسمه (هر 15 روز یک بار) در طول ماه های گرم سال توصیه شده است .

در مرحله راه اندازی، نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در کاهش مصرف آب و برق بسیار موثر است، این کار افزون بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و درنتیجه آن افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و درنتیجه موجب افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی کولر می شود.

استفاده از رنگ های پلیمری ترکیبی با خاصیت عایق حرارتی نیز در سقف و بدنه کولرها در کاهش مصرف آب و انرژی مفید است.


ویدیو مرتبط :
سیم پیچی موتور کولر ژن تبریز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از کولر ماشین استفاده نکنید،سرطان می گیرید!!



 

 

از کولر ماشین استفاده نکنید،سرطان می گیرید!!

 

لطفا" بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.
پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.

 

آیامی دانید دلیل انجام این کار چیست؟
بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما" بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها آسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) و نیز باعث ابتلا به آنومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

 

جالب است بدانید:
میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.

افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.

علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :
کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.

((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرآلود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))

یک ضرب المثل چینی :
وقتی شخصی موضوع ارزشمندی را که به نفع شماست با شما در میان گذاشت شما نیزاخلاقا" وظیفه دارید آن مطلب را به دیگران انتقال دهید.

منبع :eramnews.ir