اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موانع جذب سرمایه برای ایران از نگاه رویترز


کارشناسان می‌گویند عواملی مانند وجود قواعد دست‌وپاگیر اداری و برخی مخاطرات سیاسی موجب خواهند شد ایران نتواند در دوران بعد از رفع تحریم‌ها، فوراً سرمایه خارجی جذب کند.

خبرگزاری فارس: کارشناسان می‌گویند عواملی مانند وجود قواعد دست‌وپاگیر اداری و برخی مخاطرات سیاسی موجب خواهند شد ایران نتواند در دوران بعد از رفع تحریم‌ها، فوراً سرمایه خارجی جذب کند.

وجود قواعد دست و پاگیر تجاری - 182000 عدد طبق محاسبات یک وزیر- مانع جذب فوری سرمایه‌گذاری برای ایران بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت وکلا و مشاوران می‌گویند عوامل دیگری که می‌توانند سرمایه‌گذاری در ایران را با دشواری مواجه کنند مواردی چون تحریم‌های باقی‌مانده، کمبود منابع مالی برای پروژه‌ها و مخاطرات سیاسی، از محافظه‌کاری گرفته تا احتمال فسخ توافق هسته‌ای را شامل می‌شوند.

برخی از شرکت‌های خارجی همین‌ حالا اقدام به امضای قرارنامه‌ای با ایران کرده‌اند و بسیاری دیگر هم مشتاق به داشتن روابط بازرگانی با ایران هستند.

اما، کارشناسان می‌گویند ورود سرمایه‌گذاری عمده به ایران، دست‌کم 6 ماه طول خواهد کشید، چرا که شرکت‌های با شبکه‌های بوروکراسی و ساختارهای مبهم مالکیت شوند.


ویدیو مرتبط :
آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 مورد اختلاف هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی از نگاه رویترز



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق  نهایی هسته ای ایران

 
اخبار سیاست خارجی - 7 مورد اختلاف هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی از نگاه رویترز

رویترز در گزارشی به بررسی مواردی پرداخت که به اعتقاد این خبرگزاری موارد اختلاف بین ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به ۷ موردی که به ادعای این رسانه انگلیسی موارد اختلافی بین ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای هستند پرداخت.

این موارد عبارتند از «ظرفیت‌غنی‌سازی ایران»، «تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها»، «رآکتور اراک»، «تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی»، «تحریم‌ها»، «موشک‌های بالستیک» و «مدت زمان توافق».

به صورت خلاصه می‌توان موارد اختلافی که رویترز آن‌ها را نام برده چنین تشریح کرد:

نخست، «ظرفیت‌غنی‌سازی ایران»؛ ایران هم‌اکنون دارای ۱۹ هزار سانتریفیوژ است که ۱۰ هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت هستند، کشورهای غربی سعی دارند ایران بخش اعظمی از این سانتریفیوژ‌ها را برچیند در حالی که کشورمان بارها اعلام کرده نیاز عملی هسته‌ای ایران نیازمند افزایش ظرفیت غنی‌سازی کشور است.

دوم، «تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها»؛ ایران تحقیق و توسعه برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و همچنین تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را حق خود می‌داند در حالی که غرب در تلاش برای جلوگیری از تولید نسل جدید سانتریفیوژها در ایران است.

سوم، «رآکتور اراک»؛ تولید پلوتونیم در رآکتور اراک مستمسکی برای غربی‌ها شده تا به بهانه استفاده احتمالی نظامی از این پلوتونیوم با آن مخالفت کنند. ایران اعلام کرده با اصلاحاتی در این رآکتور و در عین حال حفظ ماهیت آن حاضر به برطرف کردن نگرانی‌های طرف مقابل است.

چهارم، «تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی»؛ غربی‌ها از چندین سال پیش از برخی فعالیت‌های نظامی ایران در حوزه هسته‌ای خبر داده‌اند در حالی که کشورمان بارها به صورت مستدل به این ادعا پاسخ داده و هرگونه فعالیت در این حوزه را رد کرده است.

پنجم، «تحریم‌ها» جدول زمانی و نیز چگونگی رفع تحریم‌ها که هشت سال پیش علیه کشورمان اعمال شده است تبدیل به یکی از موارد پیچیده در مذاکرات گشته‌اند.

ششم، «موشک‌های بالستیک»؛ آمریکا با اشاره به قطعنامه ۲۰۱۰ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت فعالیت ایران در حوزه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای مدعی است که این موضوع باید به عنوان بخشی از یک توافق جامع به آن پرداخته شود.

هفتم، «مدت زمان توافق جامع»؛ مدت زمان توافق نیز یکی دیگر از مباحثی است که دو طرف مذاکره کننده درباره آن اختلاف نظر دارند.
 اخبار سیاست خارجی - تسنیم