اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت کلیسای انگلیس با اسقف شدن زنان


کلیسای انگلیس روز دوشنبه به طور رسمی با اسقف شدن زنان موافقت کرد و بدین ترتیب راه را برای انتصاب اولین اسقف زن تا پایان سال جاری میلادی هموار کرد.

خبرگزاری ایرنا: کلیسای انگلیس روز دوشنبه به طور رسمی با اسقف شدن زنان موافقت کرد و بدین ترتیب راه را برای انتصاب اولین اسقف زن تا پایان سال جاری میلادی هموار کرد.

'سیناد' نهاد حاکم بر کلیسای انگلیس در شهر 'یورک'، در تیرماه گذشته با رای دوسوم اعضای آن با این طرح موافقت کرده بود.
 
این طرح از سوی 'جاستین ولبی'، اسقف اعظم کانتربری و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مورد حمایت قرار گرفته است.
 
زنان از سال 1994 میلادی توانسته بودند که در کلیسای انگلیس به مقام کشیشی نایل شوند اما از آن زمان تاکنون اجازه دست یافتن به مقامهای بالاتر کلیسا به آنان داده نشده بود.
 
'جاستین ولبی' اسقف اعظم کانتربری روز دوشنبه از این موافقت کلیسای انگلیس، به عنوان شروع یک حرکت جدید در کلیسای این کشور یاد کرد.
 
موضوع انتصاب زنان به عنوان اسقف در کلیسای انگلیس در چند دهه گذشته، همواره باعث ایجاد اختلاف نظر در این کلیسا بوده است.
 
گفته می شود که این تصمیم کلیسای انگلستان، به سنتی 'مردانه' که صدها سال در این کلیسا جاری بوده پایان خواهد داد.
 
در حال حاضر زنان در 'کلیساهای انگلیکن' خارج از انگلیس در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی به عنوان اسقف مشغول به کار هستند.
 
کلیسای رسمی انگلیس دو سال پیش نیز در یک تصمیم جنجالی با ارتقای کشیش های همجنس گرا به مقام اسقفی موافقت کرده بود.
 
بر اساس این تصمیم، کشیشهای همجنس گرا در کلیسای انگلیس در صورتی که نسبت به گذشته خود استغفار کنند و مجرد باقی بمانند، می توانند به درجه اسقفی ارتقاء یابند.
 
ارتقاء درجه کشیشهای همجنس گرا به سمت اسقفی کلیسا و ازدواج همجنس گرایان در کلیسا، سبب اعتراض و استعفای 'روان ویلیامز' از مقام اسقف اعظم کانتربری شد.
 
تاسیس کلیسای انگلیکن حاصل اختلاف پادشاه وقت انگلستان با پاپ در نیمه اول قرن شانزدهم بود که باعث شد تا پادشاه، با نفی ریاست رهبر کلیسای کاتولیک بر مسیحیان انگلستان، شخصا ریاست کلیسا در کشور خود را برعهده بگیرد.
 
کلیسای انگلیس که در سال 1534 میلادی پایه گذاری شده است، هنوز هم ملکه یا شاه انگلیس رهبر عالی آن به شمار می رود و انتصابات مهم در داخل تشکیلات این کلیسا را به پیشنهاد نخست وزیر انجام می دهد.
 
تصمیم گیری در مورد موضوعات عقیدتی و سازمانی مهم کلیسا بر عهده شورایی به نام 'سینود عمومی' متشکل حدود پانصد عضو است که از اسقف ها، روحانیون و پیروان عادی کلیسا تشکیل یافته است.


ویدیو مرتبط :
استعفای رهبر کلیسای انگلیس در اعتراض به ارتقاء درجه کشیش های همجنس گرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصمیم کلیسای انگلیس برای اسقف شدن زنان



اخبار,اخباربین الملل,کلیسای انگلیس


 اخبار بین ا لملل - موافقت کلیسای انگلیس با اسقف شدن زنان

موافقت با اسقف شدن زنان به سنتی چند صد ساله در کلیسای انگلیس پایان داد

به گزارش ایسنا، نهاد حاکم بر «کلیسای انگلستان» در یک رای‌گیری تاریخی با اسقف شدن زنان در این کلیسا موافقت کرد. این رای‌گیری که در نشست اعضای این نهاد در شهر یورک انجام شد، راه را برای انتصاب اولین اسقف زن در کلیسای انگلستان تا پایان سال جاری میلادی (2014) هموار کرد.

تصویب این طرح که مورد حمایت «جاستین وِلبی»، اسقف اعظم «کانتربری» و «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر این کشور بود به رای دو سوم از اعضای «سیناد»، نهاد حاکم بر کلیسای انگلستان نیاز داشت. این تصمیم کلیسای انگلستان به سنتی مردانه که قرن‌ها در این کلیسا جاری بوده پایان خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، موضوع انتصاب زنان به عنوان اسقف در کلیسای انگلستان در چند دهه گذشته همواره محل اختلاف نظر و شکاف در این کلیسا بوده است. دو سال پیش هم سیناد درباره این موضوع رای‌گیری کرد اما اکثریت لازم برای تصویب آن به دست نیامد. در حال حاضر زنان در کلیساهای «انگلیکن» خارج از انگلیس در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی به عنوان اسقف مشغول به کار هستند. اجازه انتصاب زنان به عنوان کشیش در کلیسای انگلستان حدود 20 سال پیش صادر شده بود.

 اخباربین الملل -  ایسنا