اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت مشروط ایران با بازدید آژانس از «پارچین»



موافقت مشروط ایران با بازدید آژانس از «پارچین»

بازتاب برگزاری رزمایش بزرگ «ولایت ۴» در ایران، ضرورت مذاکره ایران و آمریکا در شرایط کنونی، موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از پارچین در صورت دستیابی به یک چهارچوب مشخص، بازتاب سفر نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به ایران و اعلام رسمی شکایت عربستان از ایران، از جمله مهم‌رین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب برگزاری رزمایش بزرگ «ولایت ۴» در ایران، ضرورت مذاکره ایران و آمریکا در شرایط کنونی، موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از پارچین در صورت دستیابی به یک چهارچوب مشخص، بازتاب سفر نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به ایران و اعلام رسمی شکایت عربستان از ایران، از جمله مهم‌رین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب برگزاری رزمایش «ولایت 4» در شرق کشور اختصاص دارد.

در این باره، روزنامه «جروزالم پست» موضوع تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا را پیش کشیده و می‌نویسد، در هنگامه تنش‌های فزاینده میان تهران و واشنگتن بر سر واقعه پهپاد آمریکایی ـ که هفته گذشته رخ داد ـ ایران از روز گذشته یک رزمایش بزرگ پدافند هوایی را در نیمه شرقی کشور آغار کرده است.

این روزنامه به گستره جغرافیایی این رزمایش و این نکته ارتش و سپاه به طور مشترک در برگزاری آن نقش دارند، اشاره کرده است.

جروزالم پست همچنین به شماری از جنگ افزارهای استفاده شده در این رزمایش نیز اشاره کرده و می‌نویسد، این چندمین بار است که در سال جاری، ایران اقدام به برگزاری مانور نظامی می‌کند.در این مطلب همچنین گوشه‌هایی از کشمکش ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای بیان شده است.

«رویترز»، «ای‌بی‌سی‌نیوز»، «نیشن»، «نیوز اینترنشنال» و «دیلی استار»، از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که امروز به خبر برگزاری این رزمایش پرداخته‌اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اما بر خلاف تمرکز جروزالم پست بر تنش‌های ایران و آمریکا، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی موضوع مذاکره ایران و آمریکا و نیاز و ضرورت چنین مذاکره‌ای پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، میت رامنی بار‌ها از کلمات «صلح» و «صلح‌آمیز» استفاده کرد؛ اما مردم آمریکا فریب وی را نخوردند و با انتخاب دوباهر اوباما، جلوی وقوع جنگی دیگر با یک کشور مسلمان را گرفتند.

نویسنده این مطلب در ادامه با اشاره به نکاتی از جمله اینکه مردم آمریکا دیگر از جنگ خسته شده‌اند و اینکه جنگ احتمالی با ایران، پیامدهای بسیار مخربی بر منطقه و منافع آمریکا بر جای خواهد گذاشت، از ضرورت مذاکره اوباما با ایران سخن گفته است.

در این مطلب به نکته مهمی نیز اشاره شده و آمده است: «در مقابل ایران، استفاده از دیپلماسی لازم است؛ دیپلماسی شامل پذیرفتن این است که به ازای آنچه می‌خواهی، باید چیزی بدهی».

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری «رویترز» موضوع گفت‌و‌گوهای آتی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار داده و نوشته، ایران امیدوار است مذاکرات پیش روی با مقامات آژانس، به تهیه یک «چهارچوب همکاری» منجر شود که در قالب آن بازرسان آژانس بتوانند درخواست خود برای بازدید از مرکز نظامی پارچین را نیز عملی سازند.

در این مطلب به اختلاف نظرهای موجود میان ایران و آژانس بر سر موضوع پارچین و ادعاهای مقامات آژانس درباره این مرکز نظامی نیز اشاره شده است. رویترز منبع این خبر خود برای اعلام آمادگی ایران جهت بازدید از پارچین را، سخنان روز گذشته علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران معرفی کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

روزنامه «حریت» ترکیه با اشاره به سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ایران و دیدار وی با مقامات کشور، از تمایل ایران برای بهبود و بالا بردن روابط با این اقلیم خبر داده است. این روزنامه اشاره می‌کند که بخش عمده این روابط، در حوزه اقتصادی برقرار خواهد شد. در این مطلب به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز اشاره شده که در دیدار با «نچیروان بارزانی» گفته بود، تقویت روابط با اقلیم کردستان، می‌تواند به عراق سود برساند. حریت در مطلب خود بخش‌هایی از سخنان بارزانی و همچنین اظهارنظرهای سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با وی را بیان کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در پایان، چند روز پس از اعلام غیررسمی ادعای عربستان سعودی درباره تجاوز ایران به حریم دریایی این کشور، مطبوعات سعودی امروز رسما این موضوع را پذیرفته و اعلام کرده‌اند. از جمله، «عرب نیوز» می‌نویسد عربستان سعودی ایران را به تجاوز به حریم سرزمینی اش در نزدیکی میادین نفتی و گازی خلیج فارس متهم کرده است. به نوشته این روزنامه، نماینده این کشور در سازمان ملل اعلام کرده، کشورش در حال بررسی نحوه واکنش به این کار ایران است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
محفظه انفجاری پارچین از زبان بازرس ارشد آژانس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر ایران در روسیه: ایران به طور مشروط اجازه بازدید بازرسان آژانس از "سایت پارچین" را خواهد داد



سایت پارچین,بازدید از سایت پارچین

سفیر ایران در روسیه:

ایران به طور مشروط اجازه بازدید بازرسان آژانس از "سایت پارچین" را خواهد داد

"محمدرضا سجادی" سفیر ایران در روسیه از بازدید مشروط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت پارچین خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم، "محمدرضا سجادی" سفیر ایران در روسیه دقایقی پیش اعلام کرد تهران پس از امضای پروتکلی ویژه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید بازرسان این نهاد از سایت "پارچین" را صادر می کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد نشستی بین المللی با حضور دوستان سوریه در ایران برگزار شود.

سفیر کشورمان در مسکو در ادامه خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد ساخت و تاسیسات فردو را نیز تعطیل نخواهد کرد.

سجادی در این باره و با رد ادعای کشورهای غربی در مورد ماهیت برنامه هسته ای "صلح آمیز" کشورمان افزود: "آیا شما اساسنامه پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) را خوانده اید؟ آیا کسی می تواند بگوید که ما حق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را نداریم؟"  این در حالی است که "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته مدعی شده بود ایران از همکاری با آژانس در زمینه برنامه هسته ای اش خودداری می کند./باشگاه خبرنگاران