اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت اتحادیه اروپا برای خرید نفت از مخالفان سوری


کشورهای عضو اتحادیه اروپا با خرید نفت از مخالفان حکومت سوریه موافقت کردند.

عصر ایران:  کشورهای عضو اتحادیه اروپا با خرید نفت از مخالفان حکومت سوریه موافقت کردند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در لوکزامبورگ توافق کردند با کاهش تحریم ها علیه سوریه، امکان خرید نفت از مخالفان حکومت سوریه فراهم شود.

هدف از این اقدام حمایت مالی از مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

این تصمیم در نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ اتخاذ شد و به واردکنندگان نفت خام در اروپا اجازه می دهد از مخالفان حکومت سوریه نفت خام بخرند.

اتحادیه اروپا در سال 2011 خرید نفت از سوریه را ممنوع اعلام کرده بود.

سوریه از دو سال پیش تاکنون با موجی از ناآرامی ها و خشونت های داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان مسلح تبدیل شده است. این خشونت ها تاکنون 70 هزار نفر کشته و چند میلیون آواره در داخل و  خارج از مرزهای این کشو بر جای گذاشته است.

مخالفان برای برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت تلاش می کنند و هم اکنون در مناطق مختلف این کشور در حال رویارویی مسلحانه با ارتش و هواداران مسلح حکومت هستند.

بخش مهمی از مخالفان مسلح در سوریه، از گروه های مرتبط با القاعده و افراط گرایان اسلامی هستند.

کاترین آشتون مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره به خبرنگاران گفت: وضعیت انسانی در سوریه به شدت نگران کننده است. اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به ائتلاف ملی سوریه اجازه دهد از ذخایر نفت و گاز در مناطق تحت کنترل خود در سوریه بهره برداری کند.

براساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا، شرکت های اروپایی می توانند سرمایه گذاری های خود را در زیرساخت های نفتی سوریه از سربگیرند و ضمن پرداخت پول به مخالفان حکومت سوریه، تجهیزات مربوط به صنایع نفتی را در اختیار آنها قرار دهند.

در همین ارتباط یک عضو ارشد در مخالفان حکومت سوریه گفت که صادرات نفت به اروپا یک ماه دیگر طول می کشد تا اینکه دولت موقت مخالفان بتواند بر فروش نفت خام نظارت داشته باشد.

هم اکنون مخالفان در سوریه بخش هایی از مناطق نفتخیر این کشور را در کنترل خود دارند.

رویترز می نویسد: مخالفان و هواداران سران قبایل در شرق سوریه بر سر تاسیسات نفتی هم درگیر هستند.

براساس جدیدترین گزارش های دولت آمریکا، تولید نفت سوریه در اکتبر 2012 به رقم 153 هزار بشکه نفت خام در روز رسید که نشان دهنده کاهش 60 درصدی نسبت به مارس  2011 است.

الاخبار نیز در این باره نوشت: اروپا به مخالفان پیام داده که نفت شما را می خریم تا بتوانید با پولش سلاح بخرید.


ویدیو مرتبط :
موافقت نامه همکاری بین دانشگاه آزاداسلامی و وزارت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتحادیه اروپا از ائتلاف مخالفان سوری خواست در ژنو ۲ شرکت کند



خواسته اتحادیه اروپا از ائتلاف مخالفان سوری

اتحادیه اروپا از ائتلاف مخالفان سوری خواست در ژنو ۲ شرکت کند

اتحادیه اروپا از ائتلاف مخالفان سوری خواسته به عنوان اصلی ترین مجموعه سیاسی معارض دولت دمشق در نشست ژنو 2 مشارکت کند.

به گزارش فارس به نقل از روسیا الیوم، وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا پس از نشست امروز اعضا در لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت از معارضان برای حفظ وحدت و مشارکت فعال در نشست ژنو 2، ائتلاف مخالفان سوری را برای گرفتن نقش رهبری مخالفان در خلال این مذاکرات، تشویق کرد.

وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا تاکید کردند که این اتحادیه آماده ادامه حمایت‌ها از ائتلاف مخالفان سوری به ویژه در زمینه ارتباط با جامعه جهانی است.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تمام طرف‌ها را به تعامل مثبت با نشست ژنو 2 که احتمالاً در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، فراخوانده و افزود که این نشست باید به تشکیل سازوکاری برای تشکیل دولت انتقالی منتهی شود که دارای صلاحیت و اختیارات لازم در تمام موسسات دولتی و امنیتی براساس توافق طرفین باشد.

همزمان کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنانی با بیان اینکه باید نشست ژنو 2 تا ماه نوامبر برگزار شو، گفت: در نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا مسائل سوریه مورد بحث قرار گرفته و نگرانی‌ها درباره انتشار بیماری‌ها و سوء تغذیه کودکان از محورهای این گفت‌وگوها بوده است.

وی همچنین با استقبال از موفقیت‌ها در زمینه انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه توسط بازرسان سازمان ملل، بر ضرورت راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرد.

امروز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به اینکه راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد، تاکید کرد که اگر بحران سوریه از طریق سیاسی حل نشود باید منتظر یک بحران انسانی بود/فارس