اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت آمریکا با بازگشت خودروسازان اروپا به ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,خودروسازان اروپا

 

اخبار اقتصادی - موافقت آمریکا با بازگشت خودروسازان اروپا به ایران

یک مسئول در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌های شرکت‌های اروپایی خودرو سازی همچون پژوی فرانسه برای بازگشت به بازار ایران، گفت: «ما معتقدیم که ایران خود از این مساله استقبال شایانی نمی‌کند. اما ما تحریم‌های مرتبط با فعالیت شرکت‌های خودرو سازی برای همکاری با بخش خودرو سازی ایرانی را تعلیق کردیم.»

یک دیپلمات آمریکایی سه شنبه ۲ دسامبر گفت که ایالات متحده با بازگشت شرکت‌های خودرو سازی اروپایی برای فعالیت در ایران، مخالفتی ندارد.
 
به گزارش العربیه، این اقدام در راستای کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه تهران به دلیل برنامه اتمی‌اش صورت می‌گیرد. اما شرکت‌های خودرو سازی آمریکایی همچنان از سرمایه‌گذاری در ایران ممنوع هستند.
 
تهران این هفته میزبان کنفرانسی بین‌المللی صنعت خودرو سازی است. انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ جهانی همچون مرسدس بنز، فولکس‌واگن، پژو، کیا و تیوتا در این کنفرانس شرکت کنند. اما هنوز مشخص نیست آیا دو مجموعه خودرو سازی آمریکایی جنرال موتورز و فورد، نمایندگانی در کنفرانس خواهند داشت یا نه.
 
یک مسئول در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌های شرکت‌های اروپایی خودرو سازی همچون پژوی فرانسه برای بازگشت به بازار ایران، گفت: «ما معتقدیم که ایران خود از این مساله استقبال شایانی نمی‌کند. اما ما تحریم‌های مرتبط با فعالیت شرکت‌های خودرو سازی برای همکاری با بخش خودرو سازی ایرانی را تعلیق کردیم.»
 
صنعت خودروسازی ایران از تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا در سال ۲۰۱۳، زیان دید. اما این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۴ و در راستای توافق موقت هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، تعلیق شد.
 
توافق موقت هفته گذشته در جریان مذاکرات هسته‌ای وین به دلیل دست نیافتن دو طرف به توافق جامع، به مدت هفت ماه تمدید شد.
 
یک دیپلمات آمریکایی گفت: «برپایه توافق مشترک، ایالات متحده تحریم‌ها بر برخی از معامله‌ها در بازار خودروسازی را که توسط اتباع غیر آمریکایی انجام می‌شود، به حال تعلیق در آورد. از این رو و برپایه قوانین آمریکا، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند بخشی از فعالیت‌های خود را در صنعت خودرو سازی ایران در مدت زمان اجرای توافق موقت، از سر گیرند.»
 
او افزود: «اما شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر نمی‌توانند فعالیتی در ایران داشته باشند.»
 
این مسئول آمریکایی تاکید کرد: «به اجرای تمام تحریم‌هایی که طبق توافق موقت به حال تعلیق در نیامده‌اند، ادامه خواهیم داد.»
 
بازار ایران یکی از بزرگترین بازارها در خاورمیانه به لحاظ شمار ساکنان که به ۷۷ میلیون نفر می‌رسد، به شمار می‌آید. این بازار تحت تاثیر تحریم‌های سختی قرار گرفت که در سال ۲۰۱۲ توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران اعمال شد.
 
پس از آغاز این تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ خودرو سازی همچون پژو ستروئن و هوندا، ایران را ترک کردند. رنو نیز تولید قطعات زاپاس در کارخانه خود در تهران را به میزان بالایی کاهش داد.

اخبار اقتصادی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
خواب بازگشت آمریکا به ایران دیگر تعبیر نخواهد شد./

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همکاری ایران با خودروسازان اروپا و آمریکا


صنعت خودروسازی ایران می تواند در دوران دولت تدبیر و امید جان تازه ای بگیرد و رضایتمندی مردم را کسب کند.

عصر ایران: صنعت خودروسازی ایران می تواند در دوران دولت تدبیر و امید جان تازه ای بگیرد و رضایتمندی مردم را کسب کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، با بیان این مطلب تاکید کرد: نگاهی به عملکرد مهندس یکه زارع که اخیراً ندیرعامل ایران خودرو شده است ، ین نوید را به ما می دهد که وی در سمت مدیر عامل ایران خودرو با اقتدار تمامی موارد دستورالعمل ارایه شده از سوی رییس ایدرو را تحقق ببخشد.

وی تصریح کرد: ایران خودرو باید دراین مرحله جدید که دولت امید و تدبیر نیز روی کار امده است بتواند با تعامل سازنده با سازمانها و نهادهای مسئول و نیز بهره گیری از تخصص و دانش متخصصان ایران خودرو در همه زمینه ها تلاش های خود را با هدف ارایه تصویری توانمند و موفق از ایران خودرو معطوف داردو این همان چیزیست که در توان مهندس یکه زارع است.

نعمت بخش اظهار داشت : موارد دهگانه ای که رئیس ایدرو به مدیرعامل ایران خودرو ابلاغ کرد در واقع خواسته همه کسانی است که در صنعت خودروسازی نقش دارند و از سوی دیگر بخشی از مطالبات مردم است که انتظار دارند ایران خودرو به عنوان یکی از شرکت های معتبر که درجهان نیز شناخته شده است با جدیت و توانمندی اغازگر تحولات جدیدی در همه زمینه ها باشد که بخشی از ان در دستورالعمل ایدرو نیز آمده است .

وی در مورد تنوع محصولات و رضایت مشتری گفت : در این دستور العمل روی این دو مورد تاکید زیادی شده است و به نظر من ایران خودرو باید با اولویت قراردادن این دو موضوع تلاش های خود را متمرکز کند زیرا این شرکت توانایی های لازم را برای تنوع محصول با کیفیت دارد و درکنار آن می تواند طرح های جدیدی را برای رضایت مشتری پیاده کند.

نعمت بخش با اشاره به دیدگاه مهندس یکه زارع در خصوص طراحی پلاتفرم مشترک بین ایران خودرو و ساپیا اظهار داشت : این دیدگاه می تواند برای کاهش هزینه ها و بهره گیری از تجارب دو شرکت در مورد پلاتفرم بسیار مفید و موثر باشد و به نظر من این ایده بسیار خوب و از هر جهت می تواند در توسعه کمی و کیفی ایران خودرو و سایپا موثر باشد.

وی در همین حال به این موضوع اشاره کرد که همکاری همه سازمانها و نهادها به خصوص بانک ها و وزارت صنعت و معدن در همراهی با اهداف و برنامه های راهبردی مدیرعامل ایران خودرو یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: تعامل سازنده با قطعه سازان باید یکی از محورهای اصلی برنامه های مدیریت جدید ایران خودرو باشد و باید راهکارهایی برای پرداخت مطالبات معوقه این شرکت ها در دستور کار باشد تا روندی مناسب از همکاری متقابل ایجاد شود که این امر می تواند در توسعه صنعت خودروسازی کشورمان تاثیرات مثبتی برجای بگذارد.

نعمت بخش افزود: همکاری با خودروسازان اروپایی و امریکایی باید یکی از اولویت های مدیرعامل ایران خودرو باشد که امیدوارم با تدابیر دولت یازدهم برای برچیدن شدن تدریجی تحریم ها این همکاری باعث رونق هر چه بیشتر ایران خودرو شود.

وی همچنین ضرورت گشایش ال سی ریالی مورد تاکید قرار داد و گفت در صورتی که این امر تحقق یاید بسیاری از مشکلات مربوط به پرداخت مطالبات ایران خودرو و سایر شرکت های خودروسازی به قطعه سازان سروسامان خواهد گرفت و با توجه به قول مساعدی که مهندس نعمت زاده دراین باره دادند امیدواریم این کار مهم یکی از برنامه های اصلی مدیرعامل ایران خودروباشد.