اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواضع وزرای خارجه عربستان و روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, مذاکرات هسته‌ای ایران


 اخبار سیاست  خارجی  - مواضع وزرای خارجه عربستان و روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به ادعای یک خبرگزاری آمریکایی درباره توافق ایران و آمریکا در موضوع هسته ای، موضع وزرای خارجه عربستان و روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، ادامه واکنش مقامات بحرینی به مواضع ایران در قبال بازداشت یک روحانی شیعه در این کشور و افزایش میزان صادرات غیرنفتی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره توافق هسته ای ایران و آمریکا، موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های جهان قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد ایران و ایالات متحده به توافقی کلی بر سر فرمولی دست یافته اند که بر اساس آن، واشنگتن امیدوار است توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای را از طریق انتقال بخش زیادی از اورانیوم غنی شده این کشور به روسیه، کاهش دهد. به گفته دو دیپلمات غربی، در جریان مذاکرات ماه دسامبر میان ایران و گروه 1+5، طرفین برای نخستین بار طرحی را تنظیم کرده اند که در آن، حوزه های توافق احتمالی و همچنین موارد مورد اختلاف باقی مانده مشخص شده است.

شبکه خبری «فاکس نیوز» نیز این خبر را در سایت خود بازتاب داده و ضمن اشاره به اظهارات دو دیپلمات مذکور، می نویسد در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای در ماه ژانویه، اختلافات میان طرفین همچنین وجود دارد؛ اما دیپلمات ها می گویند حتی توافق بر سر فهرست اقداماتی که باید برای دستیابی به توافقی نهایی انجام گیرد، تحول مهمی است، زیرا با توجه به عمق و شدت اختلافات در دوره های پیشین، تهیه چنین فهرستی نیز امکان پذیر نبود. این سایت نیز اشاره می کند که محور توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا، انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به کشور روسیه است.

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، خبرگزاری «ترند» موضع عربستان سعودی در قبال مذاکرات هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد وزرای خارجه چندین کشور، از جمله عربستان سعودی و همچنین روسیه، ابرزا امیدواری کرده اند که ایران و گروه 1+5 بتوانند به توافقی در موضوع هسته ای دست پیدا کنند. این موضع گیری ها در قالب نامه هایی که برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و در پاسخ به نامه اخیر وی ارسال شده، بیان شده است. این مقامات در نامه های خود همچنین بیان کرده اند که دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5، برای جهان و به ویژه کشورهای منطقه مهم و سودمند خواهد بود.

اما در ادامه واکنش مقامات بحرینی به مواضع ایران در قبال بازداشت یک روحانی شیعه بحرینی، روزنامه دولتی «گالف دیلی نیوز» این کشور نیز مطلبی را منتشر کرده و خواستار «عدم مداخله ایران در امور داخلی بحرین» شده است. این روزنامه ضمن تهیه گزارشی از اظهارات مقامات بحرینی در این زمینه می نویسد احمد الملا، رئیس پارلمان این کشور به همراه وزارت خارجه و همچنین رئیس کمیته امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس شورای بحرین، مواضع ایران را خصمانه و در تضاد با حقوق بین الملل خوانده است. الملا گفته امنیت و ثبات برای بحرین در اولویت قرار دارد و هرکسی که در این کشور بر خلاف این اصول عمل کند، مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» از افزایش حجم صادرات غیرنفتی ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران می نویسد در نتیجه اقدامات صورت گرفته برای تنوع بخشیدن به اقتصاد، حجم صادرات غیرنفتی ایران از ماه مارس (آغاز سال 1393 شمسی) تاکنون 20 درصد افزایش یافته و ارزش آن به 35 میلیارد دلار بالغ شده است. به گفته وی، مصالح ساختمانی و همچنین تولیدات پتروشیمی، از جمله مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی ایران بوده است. یونایتد پرس اشاره می کند که در پی وضع تحریم های بین المللی علیه بخش نفت ایران، دولت اقداماتی را در راستای تنوع بخشیدن به صادرات انجام داده است.  


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان | بزودی سفارت عربستان در تهران بازگشایی می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,وزرای خارجه آمریکا و روسیه

 
 اخبار سیاست خارجی - دیدگاه وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران

با آغاز گفت و گوهای هسته ای میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بخش عمده مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. اظهارنظرهای وزرای خارجه ایران، روسیه و آمریکا و همچنین رئیس مجلس ایران درباره چشم انداز توافق نهایی هسته ای، مهمترین موضوعات مطرح در این چارچوب است.

به گزارش «تابناک»، در این زمینه، خبرگزاری «شین هوا» چین اظهارات وزیر خارجه ایران را درباره دور جدید مذاکرات هسته ای بازتاب داده است. این خبرگزاری به نقل از محمد جواد ظریف می نویسد ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 تلاش دارند با همکاری یکدیگر راهی راه های گوناگون را برای پیشروی در مسیر دستیابی به توافق هسته ای مورد ارزیابی قرار دهند.

وی ضمن بیان این مطلب افزوده: «ما یقیناً اراده سیاسی برای حرکت رو به جلو را داریم». شین هوا اشاره می کند که ظریف پیشتر نیز در جمع رسانه های ایرانی ابراز امیدواری کرده دیدار سه جانبه با کری و اشتون، راه برای دستیابی به توافق نهایی هموار کند.

در مقابل، وزیر خارجه آمریکا نیز درباره دور جدید مذاکرات به موضع گیری پرداخته و دستیابی به توافق را ممکن دانسته است. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته با وجود دشواری های موجود در مذاکرات، دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای همچنان امکان پذیر است. وی در این زمینه گفته: «من اعتقاد ندارم که توافق نهایی دور از دسترس است؛ اما باید برخی مسائل دشوار را حل و فصل کنیم». به گفته کری، لازم است که در ادامه مسیر، گفت و گوهایی جدی میان طرفین انجام شود و این کار انجام خواهد گرفت تا میزان پیشرفت مذاکرات مشخص شود.

اما رئیس مجلس ایران، از جمله دیگر مقامات دو طرف است که درباره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و چشم انداز دستیابی به توافق نهایی به اظهارنظر پرداخته است. سایت بری «آذری پرس» می نویسد علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفته این احتمال که ایران و گروه 1+5 بتوانند تا ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق نهایی در موضوع هسته ای دست یابند، وجود دارد. وی ضمن بیان اینکه چنین امری کاملاً ممکن است، اشاره کرده که این موضوع به جدی بودن دو طرف در دستیابی به توافق بستگی دارد. به هر حال، لاریجانی گفته: «من فکر می کنم موضوعات باقیمانده یا موضوعات لاینحل، می توان تا ضرب الاجل 24 نوامبر حل و فصل شود».

در مطلب دیگری در همین موضوع، خبرگزاری «ریانووستی» دیدگاه وزیر خارجه روسیه را درباره احتمال دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی در موضوع هسته ای بازتاب داده است. این خبرگزاری می نویسد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از گفت و گو با همتایان آمریکایی و فرانسوی خود گفته احتمال انجام مصالحه ای میان طرفین در مذاکرات پیش رو در وین وجود دارد. لاوروف گفته: «مسائلی که باید بر سر آن ها توافق شود، در نظر اول آنقدرها دشوار نیستند. با این حال، همه می خواهند پیش از آنکه ماراتن طولانی مذاکرات به پایان برسد، سهم بیشتری از آن خود کنند. اما من مطمئنم که مصالحه امکان پذیر است».

در نهایت، روزنامه «وال استریت ژورنال» خبر ازسرگیری مذاکرات هسته ای ایران از روز پنجشنبه را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده دور جدید مذاکرات هسته ای ایران از روز پنجشنبه در وین آغاز خواهد شد. این مذاکرات پس از دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون انجام می گیرد و در جریان آن، مذاکره کنندگان ارشد دیگر کشورهای 1+5 وارد روند گفت و گوها خواهند شد؛ اما کری در گفت و گوهای چندجانبه حضور نخواهد داشت. یک مقام غربی گفته مذاکرات طولانی نخواهد بود و فرصتی است که طرفین به ارزیابی روند گفت و گوها بپردازند.

 

 اخبار سیاست خارجی - تابناک