اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5

 
 اخبار سیاست خارجی - مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

دیدگاه ایران درباره روز نخست مذاکرات با نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا، بحث درباره احتمال تمدید دوره شش ماهه توافق هسته‌ای ژنو، موضع‌گیری‌های ضد و نقیض مقامات رژیم اسرائیل درباره روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و سخنان رئیس جمهور ایران در جریان سفر به ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش  تابناک ، پس از برگزاری نخستین روز گفت‌و‌گوهای نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو، بخش مهم مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است.

در این زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان موضع ایران درباره این گفت‌و‌گوها را بازتاب داده و می‌نویسد عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفته، روز نخست گفت‌و‌گوهای مستقیم با ایالات متحده در ژنو، سازنده بوده است.

عراقچی گفته: «گفت‌و‌گو با آمریکا در فضایی مثبت برگزار شد و سازنده بود». در عین حال، به نوشته این روزنامه، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته هیأتی از این کشور نیز در هفته جاری با هیأت ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» با استناد به بخش دیگری از سخنان عراقچی در حاشیه گفت و گوهای دیروز، از احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای سخن گفته است.
 
این خبرگزاری به نقل از عراقچی می نویسد: «ما امیدواریم که تا بیستم ژوئیه به ‌توافق نهایی دست پیدا کنیم؛ اما اگر این گونه نشود، چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه توافق ژنو را شش ماه دیگر تمدید کرده و به مذاکرات ادامه دهیم». با این حال، وی تأکید نموده ‌هنوز برای تصمیم‌گیری درباره تمدید کردن یا نکردن ‌مذاکرات زود است و این امید می‌رود که تا پایان دوره شش ماهه در بیستم ژوئیه بتوان به توافق نهایی دست پیدا کرد.

اما به مانند همیشه، مقامات رژیم اسرائیل موضع‌گیری‌های مختلفی ‌درباره روند مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرده اند که اتفاقاً حالتی ضد و نقیض دارد؛ از یک سو، به نوشته «جروزالم پست»، یک افسر ارشد اطلاعاتی این رژیم ضمن فاصله گرفتن از لحن معمول مقامات اسرائیلی، گفته ایران در مذاکرات خود با کشورهای 1+5 در موضوع هسته ای جدی است.

ایتای برون، تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل همچنین گفته، ایران به توافق مقدماتی ژنو با قدرت های جهانی پایبند بوده است. وی افزوده احتمال اینکه ایران و طرف مقابل بتوانند به توافق نهایی هسته‌ای دست یابند، زیاد است.

از سوی دیگر و در نقطه مقابل این اظهارات، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا روند بازرسی‌ها از برنامه هسته ای ایران را ناکافی خوانده و خواستار برچیده شدن کامل آن شده است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، ران درمر از اینکه توافق هسته ای ایران صرفاً به بازرسی‌های بین‌المللی متکی باشد، با لحنی تمسخر‌آمیز یاد کرده و گفته، ایرانی‌ها می‌دانند که بازرسان، آنها را متوقف نخواهند کرد.

وی مدعی شده: «آن‌ها می‌دانند ‌اگر برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را حفظ کنند، سرانجام ‌بمب خواهند ساخت. به همین دلیل است که تنها حالت مورد پذیرش جامعه بین‌المللی، باید نابودی کامل این توانایی باشد».

در پایان باید اشاره کرد ‌به جز موضوع هسته ای، اخبار و تحلیل‌های مربوط به سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه نیز مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «حریت» ضمن پرداختن به موضوع سفر روحانی و دیدارهای وی با مقامات ترکیه، می‌نویسد، هرچند ایران و ترکیه در موضوع سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند، ‌روابط آنها از ماهیت راهبردی برخوردار است.

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌خود روحانی نیز پیوندهای دو کشور را راهبردی و محکم توصیف کرده و از وجود برنامه‌هایی برای تعمیق روابط در همه حوزه‌ها سخن گفته است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک
 


ویدیو مرتبط :
شیطنت بی بی سی در مورد مذاکرات هسته ای و مواضع رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطمینان خاطر رژیم اسرائیل از مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی, تحریم های جدید علیه ایران

 

 اخبار سیاست  خارجی  - اطمینان خاطر رژیم اسرائیل از مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران

رد پیشنهاد  ایران برای بازدید آژانس از مریوان از سوی این نهاد، تأمین منابع مالی مورد نیاز آژانس برای ادامه بازرسی از برنامه هسته ای ایران، تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، عدم تلاش رژیم اسرائیل برای وضع تحریم های جدید علیه ایران و برنامه وزیر خارجه ترکیه برای سفر به تهران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر رد پیشنهاد ایران برای بازدید از مریوان از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد آژانس روز گذشته ضمن رد پیشنهاد ایران، اعلام کرده که بازدید از منطقه مذکور کمکی به پیشبرد تحقیقات از برنامه هسته ای ایران نخواهد کرد. این خبرگزاری اشاره می کند که ایران نخستین بار دو سال پیش پیشنهاد بازدید از مریوان را به آژانس داده بود؛ اما این پیشنهاد به تازگی به صورت علنی مطرح شد که البته با استقبال آژانس مواجه نشده است.

در مطلبی دیگر درباره روابط ایران و آژانس، برخی منابع خبری از جمله روزنامه «گالف تودی» از تأمین مبلغ مورد درخواست این نهاد برای ادامه بازرسی از ایران، از سوی چند کشور عضو خبر داده اند. این روزنامه می نویسد پس از آنکه آژانس برای ادامه روند بازرسی از برنامه هسته ای ایران در دوره تمدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، درخواست مبلغ 4.6 میلیون یورو را کرد، اکنون چند دولت اعلام کرده اند که از این نهاد حمایت می کنند. در این میان، نروژ اعلام کرده یک میلیون یورو از این مبلغ را تأمین خواهد کرد و هلند نیز وعده کمک 100 هزار یورویی داده است. انگلیس اعلام کرده هم از نظر مالی و هم آموزش تخصصی به آژانس کمک می کند.

موضوع تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از جمله دیگر موضوعاتی است که در عرصه رسانه ای بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «ترند» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران و گروه 1+5 تصمیم گرفته اند دور بعدی مذاکرات هسته ای را در سطح مدیران سیاسی در ژنو برگزار کنند. این مذاکرات در تاریخ 17 دسامبر (چهارشنبه آینده) برگزار خواهد شد. ترند اشاره می کند که در آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین، طرفین نتوانستند در بازه زمانی تعیین شده به توافق نهایی دست یابند و به همین دلیل، مذاکرات به مدت هفت ماه تمدید شد.

در همین حال، یک مقام ارشد رژیم اسرائیل از عدم تلاش این رژیم برای اعمال فشار جهت وضع تحریم های جدید علیه ایران در دوره مذاکرات خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یووال وولمن، مدیر کل وزرات اطلاعات رژیم اسرائیل گفته این رژیم طی دوره باقیمانده تا ضرب الاجل ماه ژوئن برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی، به واشنگتن برای وضع تحریم های جدید علیه ایران فشار وارد نمی کند. به عقیده رویترز، این اظهارات نشانگر اطمینان رژیم اسرائیل از این موضوع است که آمریکا درخواست کلیدی این رژیم را در مذاکرات مورد توجه قرار می دهد؛ هرچند احتمال طرح درخواست اصلی این رژیم برای نابودی برنامه هسته ای ایران دیگر وجود ندارد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «حریت» ترکیه از برنامه وزیر خارجه این کشور برای سفر به ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز 17 دسامبر ضمن سفر به تهران، با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد. در بیانیه ای که وزارت خارجه ترکیه در این زمینه منتشر کرده، ضمن اشاره به اینکه این سفر به دعوت ظریف انجام می گیرد، آمده که در سفر مذکور، مسائل مربوط به روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
اخبار سیاست خارجی  - تابناک