اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواضع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات ایران و1+5

 
اخبار سیاست خارجی  - مواضع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

دیدار وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و بحث درباره موضوع هسته ای ایران، دیدگاه جان کری درباره چشم انداز دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته ای، اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران و تأثیر احتمالی ترکیب جدید سنای آمریکا بر گفت و گوهای هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص یافته است. در این میان، موضع گیری مشترک وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته ای ایران، بیش از دیگر مطالب مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری کویت با اشاره به دیدار روز گذشته جان کری و لورن فابیوس در پاریس می نویسد وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از این دیدار گفته ایران حق برخورداری از برنامه صلح آمیز هسته ای را داراست، اما نباید به سوی دستیابی به سلاح هسته ای حرکت کند. در دیدار کری و فابیوس، به جز موضوع ایران درباره دیگر مسائل خاورمیانه، به ویژه گروه داعش نیز گفت و گو شده است.

اما روز گذشته، جان کری به جز این موضع گیری اظهارات دیگری را نیز درباره برنامه هسته ای ایران بیان کرده که در روزنامه «واشنگتن پست» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه آمریکا گفته در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بار دیگر و پس از ضرب الاجل 24 نوامبر تمدید شود، دستیابی به توافق در آن دشوار خواهد بود. کری ضمن بیان عزم خود برای دستیابی به توافق، گفته دیگر اعضای گروه 1+5 نیز با همین رویکرد در مذاکرات حضور داشته و خواستار به نتیجه رساندن آن تا زمان تعیین شده هستند. وی گفته ایران به آسانی می تواند به دنیا ثابت کند که برنامه هسته ایش صرفاً دارای مقاصد صلح آمیز است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان سخنرانی خود پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره ای سنا، به موضوع ایران و مذاکرات هسته ای اشاراتی داشته است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، اوباما گفته اینکه آیا مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 می تواند به توافق نهایی منجر شود یا خیر، سوالی است که هنوز پاسخ آن مشخص نشده است. وی با اشاره به نزدیک شدن زمان ضرب الاجل تعیین شده، دوره زمانی سه تا چهار هفته آتی را دوره ای کلیدی برای پاسخ به این سوال دانسته است. رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی شده تحریم های وضع شده علیه ایران، در ورود جدی این کشور به مذاکرات نقش مهمی داشته است.

در نهایت، بحث بر سر تأثیر احتمالی ترکیب جدید سنای آمریکا بر مذاکرات هسته ای ایران نیز در رسانه های مختلف با جدیت مورد توجه قرار می گیرد. روزنامه «نشنال» امارات از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و ترکیب جدید سنا را خطری برای توافق هسته ای ایران دانسته است. این روزنامه می نویسد با پیروزی جمهوری خواهان و کسب اکثریت سنا از سوی آن ها، خطر وضع تحریم های جدید علیه ایران و همچنین خودداری کنگره از برداشتن تحریم های موجود حتی در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی وجود دارد. نشنال اشاره می کند که با پیروزی جمهوری خواهان در سنا، اکنون آن ها در هر دو مجلس آمریکا اکثریت را در اختیار دارند.


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
دیدار رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه برزیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای

عدم موفقیت وزرای خارجه گروه 1+5 در پیشبرد مذاکرات هسته ای، تأکید مقامات ایرانی و آمریکایی بر باقی بودن اختلافات مهم در مذاکرات، دومین روز دیدار و گفت و گوی جان کری با محمد جواد ظریف، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع هسته ای ایران و تحلیل یک روزنامه پاکستانی از توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع سفر وزرای خارجه گروه 1+5 به وین و موضع گیری های آن ها، مهمترین موضوع امروز مطبوعات بین المللی درباره ایران را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، روزنامه «پیپل دیلی» چین می نویسد وزرا و معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 بار دیگر در وین با یکدیگر دیدار کردند، اما نتوانستند در دستیابی به توافقی جامع بر سر موضوع هسته ای ایران پیشرفت داشته باشند.

 

این روزنامه می نویسد در حالی که ضرب الاجل شش ماهه تعیین شده برای توافق نهایی در حال نزدیک شدن است، دو طرف هنوز بر سر شماری از مسائل اساسی، به ویژه موضوع گستره برنامه غنی سازی ایران اختلاف دارند.

در همین زمینه، روزنامه «گالف تودی» اظهارات مقامات ارشد آمریکایی و ایرانی را بازتاب داده که بر باقی بودن اختلافات اساسی تأکید کرده اند. این روزنامه می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته اختلافات اساسی میان ایران و شش قدرت جهانی همچنان به قوت خود باقی است. کری گفته: «واضح است که ما هنوز دارای برخی اختلافات قابل توجه هستیم و بنابراین، باید ببینیم که آیا می توانیم پیشرفت داشته باشیم یا خیر». در طرف مقابل، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز گفته اختلافات بر سر همه موضوعات اساسی و مهم، همچنان میان دو طرف پابرجاست.


این در حالی است که قرار است کری امروز نیز بار دیگر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و درباره موضوعات اساسی مطرح در مذاکرات هسته ای با وی گفت و گو کند. روزنامه «تایمز اسرائیل» در این زمینه می نویسد وزیر خارجه آمریکا در روز دوشنبه دومین روز گفت و گوها با همتای ایرانی خود را برگزار می کند. این روزنامه اشاره می کند که روز گذشته وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در حالی وین را ترک کردند که از عدم حصول پیشرفت در مذاکرات سخن گفتند؛ اما کری در وین باقی مانده تا در این زمینه گفت و گوهای بیشتری را با طرف ایرانی انجام دهد.

از سوی دیگر، برخی دیگر از مقامات غربی، از جمله وزیر خارجه انگلیس، در موضع گیری های خود در قبال مذاکرات هسته ای ایران، تلاش کرده اند توپ را به زمین ایران انداخته و مواضع ایران را عامل عدم پیشرفت در مذاکرات معرفی نمایند. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات ویلیام هیگ را بازتاب داده که گفته ایران باید درباره آنچه برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای ضروری است، واقع بین تر باشد. این خبرگزاری نیز اشاره می کند که هدف هیگ از سفر به وین، تلاش برای پیشبرد مذاکرات هسته ای در شرایطی است که تنها یک هفته تا زمان پایان ضرب الاجل تعیین شده برای توافق نهایی باقی مانده است.

در نهایت، در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان مطلبی را به پیامدهای توافق احتمالی هسته ای ایران و 1+5 و راه های رسیدن به این توافق اختصاص داده است. این روزنامه ضمن بیان اینکه در صورت حصول توافق میان دو طرف، خاورمیانه مکان امن تری نسبت به گذشته خواهد بود، می نویسد در صورتی که طرفین بخواهند به نتیجه ای موفقیت آمیز در مذاکرات دست یابند، باید خصومت های تاریخی خود را کنار گذاشته و جهت رسیدن به توافق تلاش کنند. به عقیده این روزنامه، در صورت عدم حصول توافق، جوی از ابهام در منطقه حاکم می شود و در صورت رسیدن به توافق، برخی متحدان منطقه ای آمریکا، مانند عربستان سعودی و رژیم اسرائیل از آن انتقاد خواهند کرد. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک