اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواد غذایی و آشامیدنی چقدر گران شد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , نرخ تورم

هزینه‌ها در بخش تولیدات صنعتی در یك دوره چهار ساله یعنی از سال 1388 تا 1392 در مجموع 131 درصد افزایش یافته است. اوج افزایش تورم تولیدكننده صنعتی در سال 1390 نسبت به سال پیش از آن اتفاق افتاده كه 46.6 درصد هزینه ها افزایش یافته است.

به گزارش تابناک در دو سال 1391 و 1392  اگرچه میزان افزایش تورم به پای سال 1390 نمی‌رسد اما در این دو سال نیز بنا بر اعلام مركز آمار ایران به ترتیب 29 و 28.3 درصد افزایش شاخص قیمت تولیدكننده بخش صنعت ایجاد شده است.

تفكیك فصل‌های سال 1392 نشان می‌دهد بهار و تابستان تورم فیمت تولیدكننده بیش از 40 و 45 درصد بوده است، بنابراین رشد كمتر تورم در دو فصل پاییز و زمستان كه به ترتیب 19.7 و 13.7 درصد برآورد شده، سبب شده میانگین تورم به 28.3 درصد در سال 1392 برسد.

بررسی زیرگروه‌های بخش صنعت نشان می‌دهد در سال 1392 اعداد شاخص مربوط یه تمامی بخش‌های اصلی نسبت به سال 1391 دارای افزایش بوده‌اند كه بخش‌های تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلرو نیم‌تریلر، فلزات اساسی و صنایع غذایی و آشامیدنی به ترتیب بیش‌ترین تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته‌اند.

وسایل نقلیه موتوری 56.6 درصد افزایش قیمت داشتند
شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم‌تریلر" در سال 1392 با 56.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد 204.3، رتبه اول تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است. عدد شاخص در سال 1391 برابر با 130.5 بوده كه نسبت به سال قبل 30.5 درصد افزایش یافته بود. بیشترین افزایش شاخص مزبور در بهار و به میران 24.5 درصد نسبت به فصل قبل برآورد شده است.

28.8 درصد رشد قیمت فلزات اساسی
شاخص قیمت تولیدكننده بخش "فلزات اساسی" در سال 1392 با 28.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد 207.8، رتبه دوم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

عدد شاخص در سال 1391 برابر با 161.3 بوده كه نسبت به سال 1390، 61.3 درصد افزایش یافته بود. این شاخص در دو فصل تابستان و پاییز سال مورد بررسی دارای روند كاهشی و در دو فصل بهار و زمستان دارای روند افزایشی بوده است.

بیشترین افزایش مربوط به فصل بهار با 6.4 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و كمترین میزان آن برابر با 6.5- درصد مربوط به پاییز است. شاخص قیمت فعالیت "تولید محصولات اولیه آهن و فولاد" در افزایش شاخص این بخش بیشترین تاثیر را داشته است.

مواد غذایی و آشامیدنی با 37.8 درصد رشد
شاخص قیمت تولیدكننده بخش "صنایع غذایی و آشامیدنی" در سال 1392 با 37.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد 195.8، رتبه سوم تاثیرگذاری شاخص كل را داشته است.

عدد شاخص این بخش در سال 1391 برابر با 142.1 بوده كه نسیت به سال 1390، 42.1 درصد افزایش یافته بود. این شاخص در فصل بهار با 13.2 درصد بیشترین افزایش را نسبت به فصل قبل داشته و در تمام فصول سال مورد بررسی دارای روند افزایشی بوده است.

شاخص قیمت رشته فعالیت‌های "تولید فرآورده های لبنی"، "تولید قندو شكر" و "تولید روغن و چربی حیوانی و نباتی خوراكی" به ترتیب در افزایش این بخش بیشترین تاثیر را نسیت به سایر رشته فعالیت‌ها داشته‌اند.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اتوماسیون برق و محصولات غذایی و آشامیدنی صنعت میتسوبیشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه خوراکی هایی را جایگزین مواد غذایی گران کنیم؟



 

میوه,میوه‌های فصل,جذب آهن

هر خانواده می‌تواند با توجه به بودجه خود برای تهیه مواد غذایی اقدام کند و اگر ماده‌ای غذایی نسبت به درآمد خانواده گران بود می‌توان مواد دیگر را جایگزین آن کرد.
وقتی فردی می‌خواهد مقدار مشخصی میوه بخرد، بهتر است از گروه‌های مختلف میوه‌ها و به صورت متنوع خرید کند. مثلا یک نوع آن مرکبات باشد، نوع دیگر سیب و نوع آخر نیز میوه‌های فصل باشد.

به عنوان مثال یک واحد گوشت 30 گرم است که یک‌دوم لیوان حبوبات جایگزین یک واحد گوشت خواهد بود؛ یک عدد تخم‌مرغ نیز پروتئینی معادل یک واحد گوشت دارد.
می‌توان پروتئین گوشت را از طریق دیگر مواد غذایی جذب کرد ولی محتوای آهن موجود در گوشت با دیگر مواد غذایی متفاوت است. مخصوصا در دختران جوان و نوجوان وجود آهن ضروری است. عدس، سبزی‌هایی چون اسفناج و زرده تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن هستند ولی میزان جذب آهن آنها بسیار پایین است.

برای افزایش جذب آهن این مواد لازم است که پس از مصرف این مواد از مصرف چای و قهوه پرهیز شود. باید مقدار مصرف شیر یا ماست همراه غذا بیشتر از یک لیوان نباشد. همراه وعده غذایی نیز از منابع خوب ویتامین C مانند سبزی تازه، گوجه خام و انواع فلفل استفاده شود.

نکته: چای، ماده غذایی خوبی است و موجب افزایش تمرکز و باز شدن راه‌های تنفسی به خصوص در فصل زمستان می‌شود و بهتر است که از مواد غذایی حذف نشود.

منبع:yjc.ir